I proposisjonen foreslås
det endringer i lov om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) kapittel
21 om offentlig administrasjon av forsikringsforetak. Departementet
foreslår en presisering i finansforetaksloven § 21-20 om offentlig
administrasjon av forsikringsforetak, slik at det tydeligere fremgår
at administrasjonsstyret kan foreslå at fripoliser skal konverteres
til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak.
Det foreslås også en regel om at risikoforsikringer i livsforsikring
som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde
tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon.
En slik opphørsfrist på tre måneder vil gi samme regel som gjelder
for skadeforsikringer.
Bakgrunnen for lovforslaget
er et høringsnotat fra departementet av 19. august 2016 om enkelte endringer
i reglene om offentlig administrasjon av forsikringsforetak. Offentlig
administrasjon av forsikringsforetak er regulert i finansforetaksloven
kapittel 21. I høringsnotatet gis det en gjennomgang av de ulike
typer forsikringsavtaler et livsforsikringsforetak kan ha. Det gis
også en gjennomgang av de prinsipper departementet antar vil bli
lagt til grunn av et administrasjonsstyre når det skal beregne og
nedsette kravene under en offentlig administrasjon. Gjennomgangen
danner bakgrunnen for lovforslagene som foreslås i høringsnotatet,
og er ikke en del av lovforslagene. Det er likevel flere høringsinstanser som
har kommentert denne delen av høringsnotatet. Det gis en omtale
av dette i kapittel 3 i proposisjonen. I kapittel 4 behandles forslaget
om en presisering i loven slik at det tydeligere fremgår at administrasjonsstyret
kan foreslå at fripoliser skal konverteres til investeringsvalg
som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak. I kapittel
5 behandles forslaget om at risikoforsikringer i livsforsikring
som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde
tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon.
Se for øvrig proposisjonen
for nærmere omtale av prinsipper for beregning og nedsetting av
krav under offentlig administrasjon (kapittel 3), overdragelse av
fripoliseportefølje til annet forsikringsforetak (kapittel 4) og
opphør av risikoforsikringer i livsforsikring (kapittel 5).
Forslaget om å presisere
i loven at fripoliser kan konverteres til investeringsvalg som ledd
i en overdragelse til ett eller flere forsikringsforetak under en offentlig
administrasjon, er begrunnet i forsikringstakernes interesser av
økonomisk gode løsninger og av en effektiv administrasjonsprosess.
I dagens situasjon med lave renter vil det kunne være nødvendig for
administrasjonsstyret å sette ned de garanterte ytelsene for å få
fripoliser overdratt til et annet foretak. I en slik situasjon anser
departementet at administrasjonsstyret bør kunne vurdere om det
vil være en god løsning for forsikringstakerne å få konvertert sine
fripoliser til investeringsvalg fremfor å få dem videreført som
ytelsesbaserte forsikringer med reduserte ytelser i det nye forsikringsforetaket.
Det er opp til hvert enkelt forsikringsforetak om det ut fra forretningsmessige
vurderinger ønsker å overta forsikringsportefølje fra foretak under
offentlig administrasjon. Dette vil administrasjonsstyret måtte
ta hensyn til i sitt arbeid med å forsøke å få overdratt forsikringsporteføljen
til et annet foretak. Forslaget anses ikke å ha budsjettmessige
eller andre virkninger for det offentlige.
Forslaget om at risikoforsikringer
i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal
opphøre tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon,
innebærer en klargjøring av rettstilstanden for disse forsikringene
ved en offentlig administrasjon. Regelen vil være aktuell for risikoforsikringer
der forsikringstilfellet ikke har inntrådt før vedtaket om offentlig
administrasjon. Forslaget skal sikre at krav som følge av forsikringstilfeller
som inntrer i løpet av tre måneder etter at foretaket er satt under
offentlig administrasjon, gis rett til dekning i boet. En slik klargjøring
er positiv både for forsikringstakerne og for administrasjonsstyret
i deres arbeid. Forslaget anses ikke å ha virkninger for forsikringsforetakene
for øvrig eller for det offentlige.