1.1 Meldingens hovedinnhold
Stortingsmeldingen
gjennomgår pelsdyrnæringen blant annet på grunnlag av rapporten
NOU 2014:15 Norsk pelsdyrhold – bærekraftig utvikling eller styrt
avvikling? fra et offentlig oppnevnt utvalg (pelsdyrutvalget), og
høringsinnspillene til denne. Meldingen følger også opp anmodningsvedtak
fra Stortinget om å vurdere forbud mot norsk pelsdyroppdrett i arbeidet
med oppfølging av pelsdyrutvalget.
Kapittel 2 gir en
nærmere orientering om bakgrunnen for stortingsmeldingen.
Kapittel 3 presenterer
noen hovedtrekk ved pelsdyroppdrett og gir en beskrivelse av driftsformen, omfanget
av pelsdyroppdrett samt regelverk for pelsdyrhold internasjonalt
og i Norge. Det norske regelverket for dyrevelferd i pelsdyrholdet,
og kontrollen med dette, vurderes å være vel utviklet og blant de beste
i internasjonal sammenheng.
Kapittel 4 tar opp
etiske problemstillinger knyttet til formålet med pelsdyroppdrett.
Kapittel 5 drøfter
pelsdyrholdets påvirkning på naturmangfold og miljø. Mink er ikke
naturlig hjemmehørende i Norge. De viltlevende minkbestandene ble
etablert i en tid da rømningssikringen av pelsdyranlegg
var dårligere enn i dag. Siden 2009 har det i regelverket vært krav
om inngjerding som sikrer mot rømming.
Kapittel 6 omhandler
temaet dyrevelferd. Det gis en nærmere omtale av den oppfølgingen
av utfordringer i pelsdyrholdet som har skjedd etter St.meld. nr.
12 (2002–2003) Om dyrehold og dyrevelferd. Videre presenteres en
del sentrale begreper som i dag er vanlig å benytte når dyrevelferden
skal vurderes: dimensjonene biologisk funksjon, subjektiv opplevelse og
naturlig liv. Norsk pelsdyrhold vurderes ut fra disse dimensjonene.
Kapittel 7 presenterer
departementets overordnede konklusjon og anbefaling om pelsdyrnæringen. Norsk
pelsdyrnæring er en lønnsom eksportnæring som bidrar til økonomisk
verdiskaping i landet. Næringen er liten, men viktig i flere distrikter.
Departementet mener at det fortsatt finnes en rekke dyrevelferdsutfordringer
i pelsdyrholdet, men at disse kan løses ved ytterligere innstramminger
i regelverket og tiltak for å styrke etterlevelsen av dette.
Det er ikke holdepunkter
for at et eventuelt forbud mot pelsdyrhold i Norge vil redusere
etterspørselen etter pelsdyrskinn. Dette tilsier at ved et eventuelt forbud
mot pelsdyrhold i Norge, vil produksjonen som i dag skjer i Norge
bli flyttet til land som har et annet regelverk og en annen kontroll
enn oss. Dette vil ikke gi bedre forutsetninger for god dyrevelferd for
pelsdyrene.
Utfordringene knyttet
til naturmangfold og miljø er ikke av en slik art at de tilsier
at pelsdyrnæringen bør avvikles.
Departementet mener
i utgangspunktet at det er god ressursutnyttelse i at pelsdyrfôr
i stor grad baseres på råstoffer som er biprodukter fra slakterier.
Det er på den annen side redegjort for en del utfordringer knyttet
til næringens betydning for miljø og naturmangfold. Departementet
mener disse bør håndteres gjennom regelverk og tilsyn, og ikke gir
grunnlag for avvikling av næringen.
På bakgrunn av ovenstående
vil regjeringen gå inn for å videreføre pelsdyrnæringen – med innstramminger
i regelverket. Styrt avvikling av pelsdyrnæringen er likevel vurdert
i kapittel 11 som svar på Stortingets anmodningsvedtak 11. desember 2014.
Kapittel 8 gjennomgår
spesifikke dyrevelferdsproblemstillinger som ble tatt opp i NOU
2014:15 og i høringen av denne.
Kapittel 9 gir en
oppsummering av de foreslåtte tiltakene i meldingen.
Regjeringen vil
-
videreføre muligheten
til å drive pelsdyroppdrett med en dyrevelferd som er i front internasjonalt
-
innføre nye forskriftskrav
-
om forbud mot gruppehold
av mink
-
som skal forebygge
feil beinstilling hos rev
-
om journalføring
av grunnlag for utvelgelse av avlsdyr for å effektivisere avlen
mot mer tillitsfulle dyr
-
om utvidet dokumentasjonsplikt
når det gjelder tilsyn med og stell av dyrene, herunder fôringsrutiner,
bruk av aktivitetsobjekter og tiltak for sosialisering av dyr
-
innskjerpe praksis
og eventuelt presisere forskriften når det gjelder bruk av nakketang, restriktiv
fôring av avlsdyr, bruk av aktivitetsobjekter og utforming av skjul
til rev
-
videreføre prioritering
av tilsyn med dyrevelferd i pelsdyrnæringen og sikre effektiv håndheving og
bruk av virkemidler
-
vurdere forhold
knyttet til håndtering og bruk av pelsdyrgjødsel i pågående gjennomgang
av gjødselvareforskriften
-
gå i dialog med
næringen om eventuelle bidrag til å ta ut villmink av norsk fauna
-
stimulere til forskning
på og utvikling av dyrevelferdsforbedrende tiltak i pelsdyrholdet
Kapittel
10 drøfter om pelsdyrhold kan være i strid med dyrevelferdsloven,
slik flere høringsinstanser har hevdet.
Kapittel 11 gir
en vurdering av styrt avvikling av pelsdyrnæringen som oppfølging
av Stortingets anmodningsvedtak 11. desember 2014. Det er fullt
mulig både juridisk og praktisk å gjennomføre en styrt avvikling
av norsk pelsdyrnæring ved et forbud mot pelsdyroppdrett. Dette
vil føre til et økonomisk tap for pelsdyroppdrettere og tilknyttede
virksomheter og sannsynligvis også til et samfunnsøkonomisk tap.
I kapittel 11.1
drøftes rettslige forhold ved en eventuell avvikling av pelsdyrnæringen
gjennom et forbud mot pelsdyroppdrett. Drøftingen er basert på en
vurdering som er innhentet fra Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet.
Kapittel 11.2 vurderer
hvilket tap som vil oppstå for pelsdyroppdretterne dersom det blir
innført et forbud mot pelsdyroppdrett. Vurderingen er basert på en
rapport som er innhentet fra Menon Economics i mars 2016. Rapporten
omhandler samfunnsøkonomiske konsekvenser og pelsdyroppdretternes
tap ved et forbud mot pelsdyroppdrett. Det pekes på at tapene for
produsentene i betydelig grad vil påvirkes av hvor raskt et eventuelt
forbud gjennomføres. Det er betydelig usikkerhet knyttet til størrelsen
på tapene.
En eventuell avvikling
av pelsdyrnæringen vil også ha konsekvenser for leverandører av
varer og tjenester og andre som jobber i tilknytning til næringen.
Kapittel 11.3 omhandler
samfunnsøkonomiske konsekvenser av et eventuelt forbud mot pelsdyroppdrett.
På samme måte som i analysen av tap for produsenter, er det betydelige
usikkerheter knyttet til de forutsetningene som er lagt til grunn
i analysen.
Kapittel 11.4 drøfter
gjennomføring av et eventuelt forbud mot pelsdyrhold i
Norge. Et vedtak om forbud mot å drive en næring er inngripende
og bør skje ved et lovvedtak eller med en utvilsom hjemmel i lov.
I tilknytning til et eventuelt forbud mot pelsdyrhold er det aktuelt
å gi nærmere bestemmelser om avviklingsperiode for virksomhet som
er i gang og eventuelle bestemmelser om erstatning eller kompensasjon.
Dette tilsier at det i tilfelle uansett bør gis en ny lov som samler
de nødvendige bestemmelsene.
Kapittel 11.5 drøfter
om et eventuelt forbud mot pelsdyroppdrett i Norge bør følges av
et forbud mot import og omsetning av pelsprodukter. Departementet
konkluderer med at det er flere forhold som tilsier at det ikke
bør innføres et forbud mot innførsel av pelsprodukter selv om Stortinget
skulle fatte vedtak om styrt avvikling av næringen i Norge.
Kapittel 12 omhandler
administrative og økonomiske konsekvenser av de forslagene til innstramminger
i regelverk som er anbefalt i meldingens kapittel 9.