1.5.4 Sikkerhetssamtaler
I årsmeldingen for
2014 ga utvalget uttrykk for at det kunne være behov for en ekstern
evaluering av gjennomføring av sikkerhetssamtaler. Utvalget hadde
sett at kvaliteten på gjennomføringen av samtalene varierte i de
ulike klareringsmyndighetene, og at enkelte samtaler kunne vært
gjennomført både på en mer tillitskapende og målrettet måte.
I 2015 har utvalget
hatt en løpende dialog med NSM om gjennomføring av sikkerhetssamtaler. NSM
tok initiativ til et møte om saken der det kunne tas utgangspunkt
i tre sikkerhetssamtaler som ville gjennomgås i detalj av NSM i
forkant av møtet. Utvalget valgte deretter ut tre sikkerhetssamtaler
fra ulike klareringsmyndigheter til gjennomgang. I møtet gjennomgikk
direktoratet formålet med sikkerhetssamtaler, hvilke utfordringer/problemer
NSM så at de utvalgte sikkerhetssamtalene reiste, og hvilke tiltak
direktoratet nå ønsket å innføre for å forbedre dette.
NSM opplyste på
generelt grunnlag at informasjonen som innhentes gjennom sikkerhetssamtalene, skal
være relevant for helhetsvurderingen, sannferdig og pålitelig, egnet
til å vurdere omspurtes pålitelighet, lojalitet og sunne dømmekraft,
samt egnet til å belyse og vurdere eventuelle sårbarheter som kan utgjøre
en risiko for omspurtes sikkerhetsmessige skikkethet. I forkant
av møtet hadde NSM også foretatt en grundig gjennomgang av de utvalgte
sikkerhetssamtalene. På bakgrunn av gjennomgangen opplyste NSM om
en rekke avvik de hadde avdekket i sikkerhetssamtalene. Direktoratet
pekte blant annet på svakheter ved forberedelsen, varierende kjennskap
til samtaleteknikken og ulik grad av egnethet hos samtalelederne.
Også svakheter knyttet til dynamikken mellom samtalelederne, bruk
av lukkede spørsmål og spørsmål som ikke var tilpasset omspurtes
alder og bakgrunn, var blant NSMs funn. Endelig viste direktoratet
til at det i samtalene var for dårlig prosessering av informasjon
fra omspurte, slik at viktige forhold ikke ble fulgt opp i tilstrekkelig
grad senere i samtalene.
Utvalget oppfattet
at NSMs redegjørelse for formålet med sikkerhetssamtaler og de utfordringer
som gjennomføring av sikkerhetssamtaler reiser, i all hovedsak var
sammenfallende med de problemstillingene utvalget tidligere hadde
pekt på overfor NSM. Videre opplyste NSM at direktoratet, som følge
av gjennomgangen av sikkerhetssamtalene, ønsker å iverksette flere
tiltak for å forbedre og videreutvikle klareringsmyndighetenes fagkompetanse
på området. I den forbindelse opplyste NSM at det skal gjennomføres
endringer i dagens kursopplegg og at det bør avholdes flere kurs
for klareringsmyndighetene. Disse kursene bør også gjøres obligatoriske.
Videre vurderer NSM om samtalelederne skal være profesjonelle, for
å sikre at gjennomføringen profesjonaliseres og at samtlige av samtalelederne
får tilstrekkelig med praktisk erfaring. Per i dag er det den enkelte saksbehandler
som leder samtalene, i tillegg til at det deltar en annen saksbehandler.
Med profesjonelle samtaleledere vil det være aktuelt at også saksbehandleren
deltar i samtalen.
Utvalget bemerker
i årsmeldingen at det ikke har foretatt en helhetlig gjennomgang
av bruken av sikkerhetssamtaler hos klareringsmyndighetene. Den gjennomgangen
utvalget og NSM har gjort av enkelte samtaler, gir etter utvalgets
syn likevel et godt grunnlag til å kunne foreta en overordnet vurdering av
dagens bruk av sikkerhetssamtaler og å identifisere flere av de
problemene gjennomføringen av samtalene reiser. Dette støttes etter
utvalgets mening av at NSM i sin redegjørelse tok opp flere av de
samme problemstillingene som utvalget har pekt på i sine gjennomganger.
Utvalget har merket
seg at NSM aldri før har foretatt noen gjennomgang og evaluering
av bruken av sikkerhetssamtaler. Det er etter utvalgets syn positivt
at NSM nå har gjort en grundig intern gjennomgang av sin egen og
enkelte andre klareringsmyndigheters gjennomføring av sikkerhetssamtaler.
Utvalget forventer
at den kraftige reduksjonen i antall klareringsmyndigheter i seg
selv vil føre til at kvaliteten på saksbehandlingen av klareringssaker, herunder
gjennomføring av sikkerhetssamtaler, vil bli høyere.
Utvalget er av den
oppfatning at direktoratet har tatt på alvor de problemstillinger
utvalget mener gjennomføring av sikkerhetssamtaler reiser, og er
tilfreds med at direktoratet vil iverksette flere tiltak på området
fremover. Dette bør ifølge utvalget heve kompetansen til gjennomføring
av sikkerhetssamtaler både hos NSM selv og hos de øvrige klareringsmyndighetene.
Utvalget vil følge dette arbeidet tett, og vil i løpet av 2016 kontrollere
flere sikkerhetssamtaler.
På bakgrunn av den
dialogen utvalget har hatt med NSM og de tiltakene som iverksettes,
er det etter utvalgets syn på nåværende tidspunkt ikke nødvendig
å iverksette en ekstern evaluering av gjennomføring av sikkerhetssamtaler.