Svar på spørsmål om Prop 3 L
(2016-2017)
Jeg viser til spørsmål 15. november
fra stortingsrepresentant Heidi Greni om forslag til endring i introduksjosnloven
§ 12. Lovforslaget kommer som en følge av Regjeringens forslag til
budsjett.
Spørsmålet lyder som følger:
«Viser til Prop.
3 L hvor det foreslås endringer i introduksjonsloven. Regjeringen
foreslår å oppheve § 12 annet ledd. Det betyr kutt på 36.mill kr
i tiltakspenger som ikke lenger vil tilfalle kommunen. I forslaget
skriver Justis- og beredskapsdepartementet bl.a.
« (…) kommunene vil ikke lenger
årlig motta refusjon fra Arbeids- og velferdsetaten. Det kan ha
betydning for integreringsarbeidet.»
Hva legger departementet i at det
vil få betydning for integreringsarbeidet?
Hvilken økonomiske konsekvenser
får det for kommunene?
Hvordan var fordelingen av tiltakspengene
i 2015 og hittil i år?»
Svar:
Beregningsutvalget kartlegger hvert
år kommunenes gjennomsnittlige utgifter til bosetting og integrering.
Hvorvidt dette forslaget vil få betydning for utgifter knyttet til
integreringsarbeidet i kommunene fremover vil fanges opp av Beregningsutvalgets
kartlegginger.
Forslaget innebærer at kommunene
samlet sett ikke lenger vil motta årlig refusjon fra Arbeids- og velferdsetaten,
og dermed vil få 36 millioner kroner mindre. I praksis har denne
refusjonen vært en dobbeltfinansiering av tiltak for nyankomne innvandrere ved
at kommunene har fått overført midler fra Arbeids- og velferdsetaten
for tiltak som inngår i grunnlaget for integreringstilskuddet. Hensikten
med forslaget er også å frigjøre ressurser som i dag brukes til beregning
av hvor mye som skal overføres til kommunen for hver enkelt deltaker
som har arbeidsmarkedstiltak som en del av sitt introduksjonsprogram. Ordningen
er byråkratisk og uhensiktsmessig, og forslaget innebærer at ressurser
i stedet kan brukes på mer målrettet bruk av arbeidsmarkedstiltak
for nyankomne innvandrere.
Når det gjelder fordelingen av tiltakspenger
har jeg fått opplyst fra Arbeids- og sosialdepartementet at de ikke
har tall på fordelingen per kommune for 2015 eller fordelingen hittil
i år. De anslår likevel at refusjonen for 2016 samlet sett vil bli
i samme størrelsesorden som i 2015 da antall deltakere som har arbeidsmarkedstiltak
som en del av sitt introduksjonsprogram er stabilt.