Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Tom E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at
målet for Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes innsats
mot arbeidsmiljøkriminalitet har vært å vurdere i hvilken grad Arbeidstilsynets
og politiets innsats mot arbeidsmiljøkriminalitet er i tråd med
Stortingets vedtak og forutsetninger om å sikre et seriøst, godt
og anstendig arbeidsliv. Undersøkelsen omfatter perioden 2009–2015,
med hovedvekt på årene 2014 og 2015.
Komiteen vil understreke at
arbeidsmiljøkriminalitet er et alvorlig samfunnsproblem, og at reaksjonene
og konsekvensene for lovbrytere må gjenspeile det.
Komiteen vil vise til rapporten
«Situasjonsbeskrivelse 2014 – arbeidsmarkedskriminalitet i Norge»
utgitt av Arbeidstilsynet, Kriminalomsorgen, Kripos, Mattilsynet,
Nav, Politiets utlendingsenhet, Skatteetaten, tollvesenet, Utlendingsdirektoratet
og Økokrim hvor det nederst på side 49 står:
«Kampen mot såkalt
’sosial dumping’ er et viktig satsingsområde for myndighetene. Arbeidstilsynet har
gjennom tilsyn og inspeksjoner avdekket uverdige forhold for utenlandske
arbeidere i Norge. Arbeidstilsynet kan benytte egne sanksjoner mot brudd
på allmenngjøringsloven og utlendingsloven. Det er lagt opp til
rask reaksjon ved bruk av slike sanksjoner. Det er bare de alvorligste
tilfellene som nå politianmeldes. Politiet må effektivt følge opp
de tilfeller som blir anmeldt, både gjennom rask behandling og adekvat
reaksjon.»
Dette viser etter komiteens syn
at de viktigste aktørene i bekjempelse av sosial dumping er enige om
en virkelighetsbeskrivelse som stemmer overens med den Stortinget
har lagt til grunn. Samtidig må det konstateres at dagens situasjon
fortsatt er langt fra tilfredsstillende.
Komiteen viser til at Stortinget
har pekt på behovet for økt innsats fra myndighetene i å bekjempe sosial
dumping. Den delen av arbeidsmiljøkriminaliteten som gjelder sosial
dumping er derfor i betydelig grad vektlagt i undersøkelsen.
Komiteen mener sosial dumping
i ulik form, farlige arbeidsforhold samt skatte- og avgiftsunndragelser
er svært ødeleggende for finansieringen av fellesskapet, og er derfor
svært tilfreds med at Riksrevisjonen har gjennomgått myndighetenes
arbeid på feltet målt mot Stortingets målsetting om et seriøst,
godt og anstendig arbeidsliv.
Komiteen viser til at utvidelsen
av EU og Schengen-samarbeidet har gitt sterk økning i antall arbeidstakere
som tilbyr tjenester i Norge. Dette har også ført til stadig grovere
arbeidslivskriminalitet. Komiteen viser
til at sosial dumping er en utfordring i norsk arbeidsliv, og at
vi risikerer å få en dårligere standard for arbeidsmiljø der kriminelle
aktører også kan utkonkurrere lovlig drevne virksomheter.
Komiteen vil understreke at
trusselbildet stadig blir mer alvorlig ved at sosial dumping øker,
og at norsk arbeidsliv stadig oftere knyttes til alvorlig økonomisk
kriminalitet, skatteunndragelser, voldskriminalitet, bakmenn og
til dels mafialignende tilstander. Også Riksadvokaten har understreket
betydningen av en aktiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.
Stortinget svarte
dels på utfordringen med økende omfang av sosial dumping ved å vedta
at Arbeidstilsynet kunne ilegge overtredelsesgebyr ved brudd på
regelverket i 2013. Riksrevisjonens undersøkelse avdekker at dette
virkemiddelet i svært liten grad har blitt brukt, og at i den grad
det blir brukt, er det i tilfeller hvor det avdekkes manglende sikkerhet
på arbeidsplasser. Som et virkemiddel for håndhevelse og respekt
for regelverket, er det ennå ikke tatt i bruk av Arbeidstilsynet.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens undersøkelse
dokumenterer at Arbeidstilsynet har for enkle tilsyn, lite bruk
av avskrekkende reaksjoner og at politiets etterforskning tar for
lang tid. Komiteen mener
dette er alvorlig.
Komiteen konstaterer at tilsyn
mot sosial dumping ifølge undersøkelsen ofte gjennomføres som enkle
kontroller av identitetskort og arbeidsavtale, mens lønnsforhold
kontrolleres sjeldnere. Mange av Arbeidstilsynets inspektører har
ifølge Riksrevisjonen gjennomført få tilsyn mot sosial dumping og
har behov for mer kunnskap. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener det er usikkerhet knyttet til hvorvidt Arbeidstilsynet klarer å
ha god nok kvalitet på arbeidet mot sosial dumping. Risikoen forsterkes
av at Arbeidstilsynets inspektører må forholde seg til et kriminalitetsbilde
i stadig endring. Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at Arbeidstilsynet
ikke har nødvendig og oppdatert kompetanse i å bekjempe arbeidsmiljøkriminalitet. Komiteen mener
det er kritikkverdig dersom Arbeidstilsynet mangler kompetanse på
et så sentralt felt. Komiteen merker
seg at arbeids- og sosialministeren sier seg uenig i at Arbeidstilsynet
mangler nødvendig og oppdatert kompetanse. Komiteen viser til at Riksrevisjonen
konstaterer at Arbeidstilsynets inspektører har lite erfaring med
tilsyn, og at inspektørene selv gir uttrykk for at de har behov
for mer kompetanse. Komiteen er
derfor enig med Riksrevisjonen i at videreutvikling av kompetanse ser
ut til å være avgjørende for å sikre god kvalitet på arbeidet mot
sosial dumping.
Komiteen viser til at undersøkelsen
avdekker lang saksbehandlingstid og ugrunnet opphold i politiets
etterforskning av arbeidsmiljøkriminalitet. Samlet sett bemerker
Riksrevisjonen at for dårlig etterforskning, lang saksbehandlingstid
og svak framdrift i etterforskningen gjør det vanskelig å innfri Stortingets
forutsetninger om at lovbrudd i arbeidslivet skal føre til reaksjoner
og konsekvenser for den som bryter loven. Komiteen mener dette er alvorlig.
Komiteen vil i likhet med
Riksrevisjonen understreke ansvarlige statsråders overordnede ansvar for
å sikre at arbeidsmiljøkriminalitet blir avdekket og får konsekvenser
for lovbryter. Komiteen vil særlig
peke på betydningen av at Arbeidstilsynet innehar riktig og relevant
kompetanse for å sikre god kvalitet på arbeidet mot sosial dumping.
Komiteen viser til den nære
sammenheng mellom Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes
innsats mot arbeidsmiljøkriminalitet og Riksrevisjonens undersøkelse
av beskatning av utenlandske arbeidstakere og næringsdrivende på
midlertidig opphold i Norge, jf. Dokument 3:11 (2015–2016), samt
undersøkelse av myndighetenes arbeid mot sosial dumping ved offentlige
anskaffelser, jf. Dokument 3:14 (2015–2016).
Komiteen mener det er avgjørende
viktig å se disse rapportene i sammenheng, dersom man skal få en
oversikt over de problemer en står ovenfor.
Et seriøst, godt
og anstendig arbeidsliv betinger at en har et system som innebærer
faktiske og merkbare konsekvenser dersom en ikke retter seg etter gjeldende
regelverk. Når stadig grovere arbeidsmiljøkriminalitet er et økende
problem i norsk arbeidsliv, er det helt nødvendig at tilsynsmyndighetene
setter i verk effektive og umiddelbare sanksjoner overfor de parter
som bryter arbeidsmiljøloven. Når det i denne riksrevisjonsrapporten
fremkommer at Arbeidstilsynet i liten grad bruker reaksjoner som
virker avskrekkende, til tross for at virkemidlene finnes, er det
etter komiteens vurdering
en systematisk svikt en står overfor. En betydelig andel av Arbeidstilsynets
inspektører, jurister og tilsynsledere oppgir i spørreundersøkelsen
at de har vært involvert i tilsyn der det har vært aktuelt å anmelde,
men der det likevel ikke ble anmeldt.
Komiteen mener det må gå klarere
frem i hvilke tilfeller det skal anmeldes. Etter komiteens vurdering er dagens
praksis ikke tilfredsstillende. Komiteen merker seg videre
at Riksrevisjonen peker på Arbeidstilsynets manglende erfaring på tilsynsområdet,
og at det stilles spørsmål ved tilsynets kvalitet i arbeidet mot
sosial dumping. Det pekes også på lang saksbehandlingstid hos politiet
i saker som gjelder arbeidsmiljøkriminalitet. Komiteen mener det er et politisk
ansvar gjennom klare regelverk og prioriteringer at Arbeidstilsynet
settes i stand til å gjennomføre sitt tilsynsansvar. Komiteen ser for
øvrig en klar sammenheng mellom politiets manglende prioritering
av, og manglende kapasitet til å håndtere, det antall anmeldelser
Arbeidstilsynet gjør på dette området. Komiteen mener det er åpenbart
at det er et politisk ansvar at det tverretatlige, operative samarbeidet
som omfatter Finansdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet,
Justis- og beredskapsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
fungerer. Denne riksrevisjonsrapporten viser at koordineringsarbeidet mellom
departementene må forsterkes.
Komiteen legger til grunn
Riksrevisjonens funn som gjelder Arbeidstilsynets manglende kompetanse
innen sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Komiteen merker seg at statsråden
ikke er enig i kritikken. Komiteen mener at det er synliggjort
gjennom Riksrevisjonens undersøkelser på dette området at kritikken
på dette området er berettiget. Det synes tydelig for komiteen at
Arbeidstilsynet ikke har det nødvendige handlingsrom gjennom regelverk,
bevilgninger og politiske styringssignaler til å gjennomføre sitt
arbeid mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping på en måte
som faktisk vil redusere problemet. Komiteen mener at når grunnleggende
faktorer som dette ikke er på plass, vil Arbeidstilsynet ikke greie
å håndtere det stadig økende omfanget av arbeidslivskriminalitet,
verken alene eller i tverretatlig samarbeid.
Komiteen viser til uttalelse
fra arbeids- og sosialkomiteen om at norske myndigheter må prioritere å
motarbeide dette langt sterkere fremover, jf. Innst. 15 S (2014–2015). Komiteen mener
at en politisk enighet om en slik prioritering burde fordret kraftigere
innsats, større tydelighet om regelverk og et betydelig bredere
spekter av virkemidler i innsatsen mot arbeidsmiljøkriminalitet.