2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Tom E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at
målet for Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid mot
sosial dumping ved offentlige anskaffelser har vært å vurdere i
hvilken grad offentlig sektor i sine anskaffelser ivaretar Stortingets
mål om et arbeidsliv uten sosial dumping. Undersøkelsen har hovedvekt
på årene 2012–2015. Videre belyser undersøkelsen mulige årsaker
til eventuell svak måloppnåelse på området.
Komiteen viser til at Stortinget
har understreket betydningen av tiltak for å bekjempe useriøsitet
i arbeidslivet som sosial dumping og arbeidsmiljøkriminalitet, jf.
Innst. 333 S (2011–2012). Stortinget har videre slått fast at det
offentlige har et særlig ansvar for å forebygge og hindre sosial
dumping, jf. Innst. 125 L (2012–2013).
Komiteen mener sosial dumping
gjennom flere år har stått høyt på den politiske dagsordenen og
at det er understreket at en måte å forebygge sosial dumping på,
er å stille strenge krav i offentlige anskaffelser. Det fremstår
derfor som uforståelig at det er mangelfull kunnskap om regelverket
for offentlige innkjøp i statlige virksomheter, så vel som kommuner,
når de går til anskaffelser.
Komiteen viser til at offentlig
sektor er en mangfoldig og stor innkjøper av mange ulike tjenester.
Som utbygger og drifter av store bygg, og som en omfattende tjenesteleverandør,
er offentlig sektor avhengig av eksterne leverandører og underleverandører. Komiteen vil
bemerke at offentlig sektor har et særlig ansvar for å sikre ryddige
forhold i norsk arbeidsliv og hindre sosial dumping ved å medvirke
til at norske eller utenlandske arbeidstakere ikke blir utnyttet
på det norske arbeidsmarkedet. Dette innebærer blant annet å sikre
at lønn og andre arbeidsvilkår minst er i samsvar med minimumsvilkårene
i tariffavtaler og allmenngjøringsforskrifter. Komiteen mener at man på
den måten også sikrer likebehandling av utenlandske og norske arbeidstakere
og bedrifter og hindrer at useriøse bedrifter utkonkurrerer de seriøse.
En forutsetning for å motvirke sosial dumping ved offentlige anskaffelser
er at kunnskap om regelverket styrkes. Videre er det viktig at offentlige
innkjøpere bruker sin innkjøpsmakt og mulighet til å stille krav
om for eksempel bruk av lærlinger, og på den måten oppfyller regelverkets
formålsparagraf som sier at offentlige anskaffelser skal ivareta
viktige samfunnshensyn.
Komiteen vil bemerke at arbeidet
med å forhindre sosial dumping ved offentlige anskaffelser må preges
av vedvarende holdningsarbeid og forankring av regelverk i alle
deler av forvaltningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, merker seg Riksrevisjonens
funn om at offentlige virksomheter ikke i tilstrekkelig grad etterlever
regelverket som skal bidra til å forhindre sosial dumping ved egne
anskaffelser. Undersøkelsen viser en klar sammenheng mellom hvorvidt
en offentlig virksomhet har etablert strategier og rutiner for arbeidet
mot sosial dumping ved egne anskaffelser, og virksomhetens etterlevelse
av regelverket. Samtidig viser undersøkelsen at det kan være stort avvik
mellom systemer og krav som stilles på sentralt nivå i en etat eller
kommune, og den reelle praksisen i de desentraliserte delene av
organisasjonen der anskaffelsene foretas. Riksrevisjonen peker i
sin rapport på at det er mange med et ansvar for anskaffelser i
offentlig sektor som har mangelfull kunnskap om forskrift om lønns-
og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og allmenngjøringsregelverket. Flertallet mener,
i likhet med Riksrevisjonen, at dette indikerer at mange statlige
virksomheter og kommuner ikke i tilstrekkelig grad har tatt ansvar
for å sette seg inn i forskriftskravene som skal forhindre sosial dumping
ved egne anskaffelser. Dette er etter flertallets syn alvorlig.
Riksrevisjonen skriver videre at dette også kan skyldes at det i
styringsdialogen mellom sektordepartementene og underliggende etater
er lagt lite vekt på arbeidet mot sosial dumping. Det samme kan
også være tilfelle på kommunalt nivå ved at de øverste kommunale
beslutningsorganene i varierende grad har tatt initiativ til å sette
i verk tiltak i egen organisasjon. Flertallet mener dette understreker
behovet for at departementet synliggjør at de tar sin egen strategi
mot arbeidsmiljøkriminalitet på alvor og følger opp Riksrevisjonens
anbefalinger.
Flertallet viser til at manglende
kunnskap om systemer som er etablert på sentralt nivå, og manglende
etterlevelse av interne krav, kan gi økt risiko for sosial dumping
ved offentlige anskaffelser. Flertallet merker seg at Riksrevisjonen
mener det er behov for bedre kunnskap og kompetanse i offentlig
sektor om hvordan oppdragsgiver skal følge opp oppdragstakers etterlevelse
av krav til lønns- og arbeidsvilkår. Etter Riksrevisjonens vurdering
kan økt kunnskap og kompetanse bidra til å sikre at offentlig sektor
i større grad bidrar i arbeidet med å forhindre sosial dumping. Flertallet deler
denne vurderingen.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen
mener Arbeids- og sosialdepartementets innsats for å sikre et arbeidsliv
uten sosial dumping i offentlige anskaffelser kan forbedres. Flertallet deler
Riksrevisjonens vurdering av at den mangelfulle etterlevelsen av regelverk
indikerer at mange statlige virksomheter og kommuner ikke i tilstrekkelig
grad har tatt ansvaret for å sette seg inn i forskriftskravene som
skal forhindre sosial dumping ved egne anskaffelser. Flertallet vil
peke på behovet for å gjøre Arbeids- og sosialdepartementets virkemidler
på dette området bedre kjent blant dem som skal anvende dem, samt
at det foreliggende veiledningsmaterialet blir bedre formidlet til
de offentlige virksomhetene som har størst behov for veiledning
på området.
I tråd med Riksrevisjonens
anbefaling mener flertallet at
Arbeids- og sosialdepartementet ytterligere må forsterke informasjons-
og veiledningstiltak rettet mot øvrige departementer, samt vurdere hvordan
Arbeidstilsynet gjennom sitt tilsyns- og veiledningsarbeid i større
grad kan bidra til at offentlig sektor etterlever formål og krav
om å forhindre sosial dumping i offentlig sektor. Flertallet viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at Arbeidstilsynet bruker milde sanksjoner mot
virksomheter som ikke følger regelverket, og at lav kontrollfrekvens
til tross for mange avdekkede brudd på regelverket tilsier at tilsynsaktiviteten
har vært mangelfull. På denne bakgrunn anbefaler Riksrevisjonen
at Arbeids- og sosialdepartementet vurderer hvordan Arbeidstilsynet
i større grad kan forhindre sosial dumping. Flertallet konstaterer at
Riksrevisjonen fastholder at Arbeidstilsynet bruker milde reaksjonsformer
mot virksomheter som ikke følger regelverket på tross av at arbeids-
og sosialministeren mener det ikke er belegg for en slik påstand. Flertallet mener
Arbeidstilsynet selv i sin rapportering til departementet, senest
i 2015, understreker hvor alvorlig sosial dumping er. Når Arbeidstilsynet
selv rapporterer at sosial dumping er et stort og vedvarende problem
i arbeidslivet og for det norske samfunnet, må man etter flertallets skjønn
også kunne forvente at Arbeidstilsynet fører tilsyn med offentlige
anskaffelser. Flertallet er
derfor enig i Riksrevisjonens anbefalinger.
Flertallet legger til grunn
at myndighetene har et tett samarbeid med KS for å forhindre sosial dumping
ved anskaffelser i kommunal sektor.
Flertallet viser til at statsråden
i sitt brev til Riksrevisjonen vurderer det slik at en i utgangspunktet
har det regelverket som skal til, men at hovedutfordringen er å
sørge for at det etterleves.
Flertallet viser til at arbeidet
for å hindre sosial dumping er komplisert, og at det stadig er en
fare for at useriøse virksomheter greier å tilpasse seg eller omgå
regelverket. Flertallet mener
at regelverket stadig må være gjenstand for kritisk vurdering og eventuell
forbedring. Dette arbeidet kan best skje i samarbeid mellom myndighetene
og partene i arbeidslivet. Flertallet deler denne oppfatningen, men flertallet vil
samtidig understreke betydningen av informasjon og forankring, relevant
veiledning, effektive og hyppige tilsyn, samt rask reaksjon der
brudd på regelverk avdekkes.
Komiteen viser
til den nære sammenhengen mellom Riksrevisjonens undersøkelse av
myndighetenes arbeid mot sosial dumping ved offentlige anskaffelser
og Riksrevisjonens undersøkelse av beskatning av utenlandske arbeidstakere
og næringsdrivende på midlertidig opphold i Norge, jf. Dokument
3:11 (2015–2016), samt undersøkelse av myndighetenes innsats mot
arbeidsmiljøkriminalitet, jf. Dokument 3:15 (2015–2016).
Komiteen mener det er avgjørende
viktig å se disse rapportene i sammenheng dersom man skal få en
oversikt over de problemer en står ovenfor.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
en sterk vekst i antall arbeidstakere som tilbyr sine tjenester
i Norge, utfordrer et godt og anstendig norsk arbeidsliv i økende
grad.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at lov 16. juni 1999
nr. 69 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) § 7 hjemler adgangen
til å pålegge statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter
og offentligrettslige organer å kontraktsfeste lønns- og arbeidsvilkår
som «ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende
tariffavtale eller det som ellers er normalt for vedkommende sted
og yrke». På denne måten er det offentlige gitt et særlig ansvar
for, og mulighet til, å motvirke sosial dumping.
Flertallet mener at Riksrevisjonens
funn på dette området, som innebærer en rekke formuleringer som
«ikke i tilstrekkelig grad», «i for liten grad», «mangelfull» og
«kan forbedres», tilsier at det grunnleggende sett er snakk om et
system som ikke fungerer. Når det pekes på at offentlige organer
i for liten grad har utviklet rutiner og systemer, går det ikke
klart frem hvilke rutiner og systemer som ville vært tilfredsstillende,
eller hva som skulle vært praksis på området.
Videre går det frem
at en del kommuner og statlige virksomheter har utarbeidet strategi
eller styringsdokument på området, og at det er en klar positiv
sammenheng mellom slikt arbeid og etterlevelse av regelverk. Riksrevisjonen
ser det som uheldig at offentlig sektor ikke i tilstrekkelig grad
følger opp regelverket og bidrar til å redusere risikoen for sosial dumping
ved egne anskaffelser. Flertallet ser
særlig alvorlig på at Riksrevisjonen peker på et betydelig avvik
mellom system på sentralt nivå og reell praksis i de delene av organisasjonen
der anskaffelsene foretas, og svak eller ingen kontroll av lønns-
og arbeidsvilkår hos leverandør eller underleverandør – til tross for
sterk mistanke om brudd på vilkårene. Flertallet mener det tegnes
et bilde av en alvorlig og svært omfattende problemstilling, og
kan ikke se at dagens praksis i det offentlige på noen måte er i
stand til å møte verken dagens, eller fremtidens, utfordringer når
det gjelder sosial dumping.
Flertallet mener at Riksrevisjonens
funn på dette punkt klart viser at det er en alvorlig og systematisk
svikt i etterlevelsen av et regelverk som var ment å stille entydige
krav til utlysning av en anskaffelse og dermed til utformingen av
konkurransegrunnlag. Dette skjer i en situasjon hvor man er godt kjent
med at problemet med arbeidslivskriminalitet og sosial dumping er
økende.
Flertallet stiller seg imidlertid
tvilende til at det bare skal være mangel på kompetanse om tolkning
og bruk av regelverk som er hovedårsaken til funnene. Etter flertallets syn
er det kravene i regelverket som ikke er presist nok formulert.
Dette er et politisk ansvar som tilligger Stortinget å rydde opp i. Flertallet vil
påpeke at når de politiske styringssignalene er entydig klare og
konsekvensene av brudd på regelverket er strenge, vil det være både evne
og vilje til å etterleve dette i tilsynsorganene og i næringene
selv.
Riksrevisjonen peker
videre på at offentlige oppdragsgivere i liten grad kontrollerer
dokumenter som kan bekrefte om lønns- og arbeidsvilkår minst er
i samsvar med minimumsvilkårene i tariffavtaler og allmenngjøringsforskriftene.
Videre fremhever Riksrevisjonen at offentlige oppdragsgivere ikke
innehar dokumentene, eller har kompetanse til å kontrollere om dokumentene
er falske eller viser en virkelighet som er annerledes enn de faktiske
forhold. Riksrevisjonens funn viser at dette er meget krevende arbeid som
ofte avdekkes ved tilfeldigheter, og det er derfor svært vanskelig
å anslå rekkevidden av problemene med sosial dumping.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vurderer det slik at grunnmuren i et seriøst
arbeidsliv er at de som arbeider i Norge må være registrert enten med
fødselsnummer eller et D-nummer i folkeregisteret. D-nummer tildeles
utlendinger som skal oppholde seg i Norge i mindre enn seks måneder.
Det saksområdet som Riksrevisjonen behandler i henholdsvis Dokument
3:11 (2015–2016) og Dokument 3:15 (2015–2016), viser behovet for
at statsråden snarest påser at ID-kontroll gjennomføres ved fremmøte
for utlendinger som skal arbeide i Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Arbeidstilsynet
bruker milde reaksjonsformer mot virksomheter som ikke følger regelverket
angående sosial dumping ved offentlige anskaffelser. Flertallet er
enige i at en ikke skal bruke strengere reaksjonsformer enn det
situasjonen tilsier. Imidlertid er sosial dumping i offentlige anskaffelser
i mange tilfeller knyttet til store nasjonale eller internasjonale
selskaper som bruker underleverandører hvor det er tvilsomme arbeidskontrakter,
for å få et økonomisk konkurransefortrinn overfor bedrifter som
er seriøse. I slike tilfeller er det ikke minst nødvendig at regelverket
er meget klart med tilhørende strenge reaksjonsformer fra Arbeidstilsynet.
Bare på en slik måte vil store økonomiske selskaper som har enorme
juridiske ressurser til å omgå regelverket, bli tvunget til å endre
sin praksis, slik at vi får rettferdig konkurranse basert på norsk
lov.
Flertallet viser videre til
Riksrevisjonens sluttmerknad hvor det påpekes at arbeids- og sosialministeren
i sitt svarbrev i liten grad gjør rede for hvordan Riksrevisjonens
anbefalinger vil bli fulgt opp. Videre vil flertallet understreke at
Riksrevisjonen fastholder at Arbeidstilsynet i hovedsak bruker milde
reaksjonsformer mot virksomheter som ikke følger regelverket. Etter flertallets vurdering viser
dette at statsråden ikke tar problemet med sosial dumping ved offentlige
anskaffelser alvorlig nok, noe som svekker tilliten til myndighetene
og statsrådens arbeid og uttalelser.