I lov 9. mars 1973
nr. 14 om vern mot tobakksskader gjøres følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
Med tobakksvarer forstås i denne
lov varer som kan røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt
de helt eller delvis består av tobakk.
Med tobakksutstyr forstås
i denne lov varer som etter sitt formål hovedsakelig benyttes i
forbindelse med tobakksvarer og
tobakkssurrogater.
Med tobakkssurrogat forstås i denne
lov produkt som etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som
ikke inneholder tobakk.
Med
elektronisk sigarett forstås i denne lov tobakkssurrogater som kan
brukes til inntak av damp gjennom et munnstykke, eller deler av
et slikt produkt, herunder en patron, en tank og utstyret uten patron
eller tank. Elektroniske sigaretter kan være til engangsbruk eller
for gjenoppfylling.
Med
gjenoppfyllingsbeholder forstås i denne lov en beholder som inneholder
væske som kan brukes til gjenoppfylling av en elektronisk sigarett.
Med
urtebasert røykeprodukt forstås i denne lov tobakkssurrogat basert
på planter, urter eller frukter, som kan forbrukes gjennom en forbrenningsprosess.
Med tobakksimitasjon forstås i denne
lov produkter som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer
eller tobakksutstyr,
men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.
Med salg forstås i denne lov overdragelse
av tobakksvarer til forbruker mot vederlag.
Med engrossalg forstås i denne lov
overdragelse av tobakksvarer mot vederlag som ikke omfattes av åttende
ledd.
Med
grensekryssende fjernsalg forstås i denne lov salg der forbrukeren
på tidspunktet for bestilling av varen fra et detaljsalgssted er
i et annet land enn der detaljsalgsstedet er etablert.
Med spesialforretning
forstås i denne lov utsalgssted som hovedsakelig selger tobakksvarer, tobakkssurrogater
eller tobakksutstyr.
Departementet kan gi forskrifter
om hvilke produkter som skal regnes som tobakksvarer, tobakkssurrogater,
tobakksimitasjoner, tobakksutstyr,
elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere, og nærmere
kriterier for hva som menes med spesialforretning. I tvilstilfeller
kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende virkning.
§ 3 første og annet ledd skal
lyde:
Loven får anvendelse på innførsel,
utførsel, omsetning, utforming og bruk av tobakksvarer, tobakksutstyr, tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner og nye kategorier
av tobakks- og nikotinprodukter.
Loven,
med unntak av § 28 a, får ikke anvendelse på elektroniske sigaretter
og gjenoppfyllingsbeholdere som omfattes av legemiddelloven eller
lov om medisinsk utstyr.
Kapittel 3 overskriften
skal lyde:
Kapittel 3. Salg av tobakksvarer mv.
§ 17 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra aldersgrensene
fastsatt i første og annet ledd, samt gi bestemmelser om
aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer, tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner og
tobakksutstyr.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Forbud mot selvbetjening
Selvbetjening av tobakksvarer og tobakkssurrogater på
utsalgssteder for forbrukere er forbudt.
Forbudet i første ledd gjelder ikke
i spesialforretninger og
utsalgssteder for avgiftsfritt salg på flyplasser.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Forbud mot salg fra selvbetjent
automat
Salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater fra selvbetjent
automat er forbudt. Forbudet omfatter ikke løsninger der kunden
henter ut varer fra
automat med forhåndsbetalt automatkort.
Automatkort må ikke påføres vare-
eller firmamerke eller andre kjennetegn for varene, kun en nøytral
skriftlig angivelse av varemerkenavnet på den aktuelle varen.
Automater må ikke påføres vare- eller
firmamerke eller andre kjennetegn,
kun en nøytral, skriftlig angivelse av at innretningen
er en automat for tobakksvarer eller
tobakkssurrogater.
Departementet kan gi forskrifter
om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser.
§ 21 skal lyde:
§ 21 Forbud mot omsetning med rabatt
Det er forbudt å gi spesiell rabatt
ved salg av tobakksvarer og
tobakkssurrogater til forbruker.
Ny § 21 a skal lyde:
§ 21 a Registreringsordning for fjernsalg
Det
er forbudt å drive fjernsalg av tobakksvarer, elektroniske sigaretter
og gjenoppfyllingsbeholdere til, fra eller i Norge, uten registrering
hos Helsedirektoratet.
Det
er forbudt å utlevere varer som nevnt i første ledd til forbrukere
i Norge uten at virksomheten er registrert som utleverer hos Helsedirektoratet.
Det
er forbudt med fjernsalg fra Norge til forbrukere som befinner seg
i EØS-land som har forbud mot fjernsalg.
Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av registreringsordningen
for fjernsalg, herunder krav til registreringen, stedlig representant,
utleverer, alderskontrollsystem og gebyrer.
Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om privatimport av tobakksvarer,
elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere, herunder mengdebegrensninger.
§ 22 overskriften skal
lyde:
Forbud
mot reklame
§ 22 første ledd skal lyde:
Alle former for reklame for tobakksvarer
er forbudt.
§ 22 femte og nytt sjette ledd
skal lyde:
Denne
bestemmelsen gjelder tilsvarende for tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner
og tobakksutstyr.
Departementet
kan gi forskrifter om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser,
samt gjøre unntak fra dem.
§ 23 overskriften skal
lyde:
Forbud
mot sponsing
§ 23 annet ledd skal lyde:
Med tobakkssponsing forstås i denne
lov enhver form for offentlig eller privat bidrag til et arrangement,
en virksomhet eller en person med den hensikt eller den direkte
eller indirekte virkning å fremme salget av tobakksproduktereller tobakkssurrogater.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Forbud mot synlig oppstilling på
utsalgssteder
Synlig oppstilling av tobakksvarer på utsalgssteder
er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksutstyr, tobakksimitasjoner,
tobakkssurrogater og automatkort som
gir kunden adgang til å hente ut slike
varer fra automat.
Forbudet i første ledd gjelder ikke
for spesialforretninger.
Det kan på utsalgssteder gis nøytrale
opplysninger om pris, og om hvilke varer som
selges på stedet.
Departementet kan gi forskrifter
om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og gjøre unntak
fra dem.
Kapittel 5 overskriften
skal lyde:
Kapittel 5. Særskilte forbud
mot tobakksbruk mv.
Ny § 28 a skal lyde:
§ 28 a Bruk av elektroniske sigaretter
Bestemmelsene
i dette kapittelet gjelder tilsvarende for bruk av elektroniske
sigaretter.
§ 29 første ledd skal lyde:
Kommunen skal føre tilsyn med at
reglene i og i medhold av §§ 25, 26 første ledd, 27 første og annet ledd og 28 a overholdes. Dreier
det seg om arbeidslokaler, føres tilsynet av Arbeidstilsynet.
§ 29 tredje til sjette ledd
skal lyde:
Petroleumstilsynet fører tilsyn med
at reglene i og i medhold av §§ 25
og 28 a overholdes innen det ansvarsområde Petroleumstilsynet
har i petroleumsvirksomheten i henhold til arbeidsmiljøloven.
Sjøfartsmyndighetene fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av §§ 25 og 28 a overholdes
på skip samt fartøyer og innretninger for øvrig. I sin tilsynsmyndighet
kan nevnte myndigheter bruke tilsvarende virkemidler som de har
etter gjeldende regler om helseforhold og arbeidsmiljø på skip og
innretninger innen petroleumsvirksomheten.
Forsvarsstaben fører tilsyn med at
reglene i og i medhold av §§ 25
og 28 a overholdes på Forsvarets fartøyer.
Sysselmannen fører tilsyn med at
reglene i og i medhold av §§ 25, 26, 27 og 28 a overholdes
på Svalbard. Sysselmannen kan overlate til Longyearbyen lokalstyre
å føre tilsyn for Longyearbyen.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige
tilfeller gi dispensasjon fra regler gitt i eller i medhold av §§ 25 og 28 a og sette
vilkår for eventuell dispensasjon. På arbeidsplasser med arbeidsmiljøutvalg
skal uttalelse fra utvalget legges ved søknaden. På arbeidsplasser uten
arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra verneombud legges ved.
Kapittel 6 overskriften
skal lyde:
Merking og utforming av tobakksvarer mv.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Standardisert utforming av pakninger
og varer
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge tobakkspakninger og tobakksvarer
som ikke har standardisert utforming etter nærmere bestemmelser fastsatt
av departementet i forskrift. Standardiseringen kan for eksempel
gjelde farge, form, utseende, materiale og merking, herunder bruk
av varemerke, logo og andre elementer knyttet til merkevarebygging.
Departementet
kan i forskrift fastsette krav om tilsvarende standardisering for
tobakksutstyr og tobakkssurrogater, og gjøre unntak for enkelte
produktkategorier. Departementet kan i forskrift sette begrensninger
for hvilke typer utsalgssteder som kan selge varer som er gitt unntak
fra standardiseringskravet.
Ny § 30 a skal lyde:
§ 30 a Helseadvarsel og produktpresentasjon
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge tobakksvarer, elektroniske
sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere samt urtebaserte røykeprodukter,
som ikke er merket med helseadvarsel.
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge tobakksvarer, urtebaserte
røykeprodukter, elektroniske sigaretter eller gjenoppfyllingsbeholdere
merket med elementer, herunder tekst, navn, varemerke, symboler,
illustrasjoner eller andre tegn, som
-
a) fremmer eller oppfordrer til
bruk ved å gi et villledende inntrykk av produktets egenskaper,
helseeffekt, risiko eller utslipp,
-
b) inneholder informasjon om mengden
nikotin, tjære eller karbonmonoksid,
-
c) gir inntrykk av at et spesielt
produkt er mindre helseskadelig enn andre eller har vitaliserende, energigivende,
helbredende, foryngende, naturlige, økologiske egenskaper eller
andre helsemessige eller livsstilsmessige fordeler,
-
d) henviser til smak, lukt eller
andre tilsetningsstoffer eller fraværet av slike,
-
e) ligner et næringsmiddel eller
kosmetikk eller
-
f) gir inntrykk av at et produkt
har miljømessige eller økonomiske fordeler.
Bestemmelsene
i første og annet ledd gjelder ikke for nikotinfrie elektroniske
sigaretter til engangsbruk og nikotinfrie gjenoppfyllingsbeholdere.
Forbudet mot informasjon om nikotininnhold i annet ledd bokstav
b og smakstilsetninger i annet ledd bokstav d gjelder ikke for elektroniske
sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere. Annet ledd bokstav d og
bokstav f gjelder ikke for urtebaserte røykeprodukter, men det kan
likevel ikke oppgis at produktet er fritt for tilsetningsstoffer
eller smakstilsetninger.
Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring
av kravene i første og annet ledd samt gjøre unntak fra dem.
§ 31 første ledd skal lyde:
Det er forbudt å føre inn i Norge eller selge etuier,
esker, omslag, innpakninger og ethvert annet produkt som har til
hensikt helt eller delvis å skjule eller tilsløre helseadvarslene
i § 30 a første ledd.
§ 32 skal lyde:
§ 32 Tobakksvarers innhold og utslipp
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge sigaretter og rulletobakk
med karakteristisk smak. Med karakteristisk smak menes en klart
merkbar lukt eller smak av annet enn tobakk, som resultat av et
tilsetningsstoff eller en kombinasjon av tilsetningsstoffer, for
eksempel frukt, krydder, urter, alkohol, godteri, mentol eller vanilje,
og som er merkbar før eller under forbruk av varen. Departementet
kan gi utfyllende forskrifter, herunder om saksbehandlingen for vurderingen
av om et produkt anses ha karakteristisk smak, og gjøre unntak fra
forbudet.
Departementet kan gi forskrifter
om tobakksvarer og tobakkssurrogaters innhold,
herunder forbud mot enkelte
typer tilsetningsstoffer, maksimalgrenser for innhold og utslipp, samt om metoder
for og kontroll med utslippsmålinger. Tilsvarende gjelder for tobakksvarers
komponenter, herunder filter, papir, kapsler mv.
Departementet
kan i forskrift fastsette gebyrer for myndighetenes arbeid med og
kontroll av ingredienser og utslippsmålinger.
§ 33 skal lyde:
§ 33 Minstestørrelse på forpakninger
av tobakksvarer
Departementet
kan gi forskrifter om minstevekt og minste antall tobakksvarer per
enkeltforpakning som kan selges i detaljsalg.
§ 34 første ledd skal lyde:
Enhver form for testing av tobakksvarer
og tobakkssurrogater samt pakninger ved hjelp av forbrukere, er forbudt.
Nytt kapittel 6A skal lyde:
Kapittel 6A. Elektroniske sigaretter,
urtebaserte røykeprodukter og nye tobakksprodukter
§ 34 a Registrering, kvalitet og sikkerhet
ved elektroniske sigaretter mv.
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge elektroniske sigaretter
og gjenoppfyllingsbeholdere som ikke er registrert hos Statens legemiddelverk.
Produsenter
og importører av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere
skal søke om å få sine produkter registrert minst seks måneder før
de planlegges plassert på det norske markedet. Ved enhver vesentlig
endring skal produktet registreres på nytt.
Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om gjennomføringen
av registreringsplikten, offentliggjøring av mottatt informasjon
samt gebyr og avgift for å dekke utgifter knyttet til registrering
og tilsyn.
Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om krav til produktenes
kvalitet, sikkerhet, utforming og bruksanvisning.
§ 34 b Skadelige og uønskede virkninger
av elektroniske sigaretter mv.
Produsenter,
importører og distributører av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere
skal ha et system for innsamling av informasjon om alle antatt skadelige
eller uønskede virkninger av produktet på menneskers helse.
Produsenter,
importører og distributører som har grunn til å tro at elektroniske
sigaretter eller gjenoppfyllingsbeholdere som er i deres besittelse,
planlegges eller er plassert på markedet, ikke er sikre eller av
god kvalitet eller ikke oppfyller lovens bestemmelser, skal umiddelbart
iverksette tiltak for å rette feilen, trekke produktet fra markedet
eller tilbakekalle det. Tilsynsmyndigheten der produktet planlegges eller
er plassert på markedet skal umiddelbart varsles.
Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om gjennomføringen
av bestemmelsen, herunder tiltaks- og varslingsplikter.
§ 34 c Markedsovervåking av elektroniske
sigaretter mv.
Produsenter
og importører av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere
skal årlig rapportere om salgsvolum, forbrukerpreferanser, salgsmåte og
sammendrag av markedsundersøkelser.
Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av rapporteringsplikten samt
om markedsovervåking.
§ 34 d Godkjenningsordning for nye tobakks-
og nikotinprodukter
Det
er forbudt å føre inn i Norge eller selge nye tobakks- eller nikotinprodukter
uten at produktet er godkjent av direktoratet.
Med
nye tobakks- og nikotinprodukter forstås produkter som er plassert
på markedet etter 19. mai 2014 og som ikke faller inn under følgende
kategorier: sigaretter, rulletobakk, pipetobakk, vannpipetobakk,
sigarer, sigarillos, tyggetobakk, nesetobakk eller snus.
Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om vilkår for godkjenning,
nødvendig dokumentasjon, krav om undersøkelser, rapporteringsplikter
og gebyrer for godkjenning.
Kapittel 7 overskriften
skal lyde:
Kapittel 7. Tilsyn og reaksjoner på regelbrudd
§ 35 skal lyde:
§ 35 Tilsynsansvar
Helsedirektoratet fører tilsyn med
at bestemmelsene i §§ 19 til 24, 30 til 34, 34 c og 34 d og bestemmelser
gitt i medhold av disse lovbestemmelsene, overholdes. Direktoratet fører tilsyn med kravene
i §§ 30 a og 32 når det gjelder tobakksvarer og urtebaserte røykeprodukter.
Statens
legemiddelverk fører tilsyn med at bestemmelsene i §§ 34 a og 34
b og bestemmelser gitt i medhold av disse, overholdes. Det samme
gjelder kravene om helseadvarsel og produktpresentasjon i § 30 a
når det gjelder elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere.
Tilsynsmyndigheten kan
foreta slik granskning og besiktigelse som den finner nødvendig
for å utføre sine gjøremål etter loven, og gir de pålegg og treffer de
vedtak som er nødvendige for gjennomføringen av tilsynet.
Departementet
kan gi utfyllende forskrifter om gjennomføringen av tilsynet.
§ 36 første ledd skal lyde:
Finner tilsynsmyndigheten at
noen av bestemmelsene nevnt i § 35 er overtrådt, kan den pålegge retting av
forholdet. Samtidig settes en frist for rettingen. Tilsynsmyndigheten kan
kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige
forholdet er opphørt.
§ 36 fjerde ledd skal lyde:
Når særlige grunner taler for det,
kan tilsynsmyndigheten helt
eller delvis frafalle ilagt tvangsmulkt.
§ 37 første ledd skal lyde:
Vedtak etter § 36 på grunnlag av overtredelser av
§§ 20, 21, 22, 23, 30, 30 a, 31 og 33 eller bestemmelser gitt i
medhold til disse, kan påklages til Markedsrådet. Ved
behandlingen i Markedsrådet gjelder de saksbehandlingsregler som
er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven så langt de passer.
Ny § 37 a skal lyde:
§ 37 a Tilbakekall av registrering, godkjenning
og omsetningsforbud
Tilsynsmyndighetene kan nekte registrering
eller godkjenning etter §§ 21 a, 34 a og 34 d, eller trekke denne
tilbake dersom virksomheten eller produktet ikke oppfyller kravene
i denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den.
Tilsynsmyndighetene kan fastsette
omsetningsforbud for enkelte produkter eller produktpartier, dersom
de har grunn til å anta at disse ikke oppfyller lovens bestemmelser
eller bestemmelser gitt i medhold av denne lov.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser til gjennomføring og utfylling av første og
annet ledd.
Kapittel 8 overskriften
skal lyde:
Kapittel 8. Opplysnings- og rapporteringsplikter
§ 38 skal lyde:
§ 38 Opplysnings- og rapporteringsplikter
mv.
Enhver plikter etter pålegg av tilsynsmyndigheten å
gi de opplysninger som er nødvendige for å forebygge helseskader
som bruk av tobakksvarer eller
tobakkssurrogater medfører eller gjennomføre gjøremål
etter loven.
Produsenter
og importører av tobakksvarer skal rapportere til direktoratet om
tobakksvarers innhold og utslipp, og om salgsvolum. De skal også
sende inn alle markeds- og forbrukerundersøkelser knyttet til ingredienser
og utslipp, og sammendrag av markedsundersøkelser i forbindelse
med lansering av nye produkter. Det samme gjelder ved vesentlige endringer.
Produsenter
og importører av urtebaserte røykeprodukter skal rapportere til
direktoratet om produktenes ingredienser. Det samme gjelder når
sammensetningen av ingrediensene i et produkt endres.
Direktoratet kan kreve at den som
tilvirker eller innfører tobakksvarer skal legge frem en representativ
prøve av produktet eller iverksette undersøkelser som er nødvendig
for å vurdere produktets egenskaper
og virkninger. Kostnadene ved slike undersøkelser bæres av vedkommende
tilvirker eller importør. Direktoratet kan bestemme at kostnadene
helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.
Direktoratet kan selv iverksette
slike undersøkelser, og kan pålegge tilvirker eller importør å bære kostnadene
ved undersøkelsen. Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av rapporteringsplikten i
annet og tredje ledd, herunder plikt til å utføre studier og utarbeide
rapporter, og gjøre unntak fra rapporteringsplikten.
Departementet
kan i forskrift pålegge produsenter og importører å betale gebyrer
for myndighetenes arbeid med mottak, lagring, håndtering, analyse
og offentliggjøring av opplysningene som er omtalt i annet, tredje
og sjette ledd.
§ 39 første ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter
om plikt for tilsynsmyndigheter,
og enhver virksomhet eller person som er involvert i produksjon,
import, distribusjon eller detaljsalg av tobakksvarer eller relaterte
produkter, til å avgi opplysninger til statistiske formål.
Ny § 40 a skal lyde:
§ 40 a Utlevering av opplysninger
Opplysninger
mottatt i medhold av §§ 34 a, 34 c, 34 d og 38, kan uten hinder
av lovbestemt taushetsplikt utleveres til EFTAs overvåkingsorgan,
EU-kommisjonen og relevante myndigheter i andre EØS-land.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Forbud mot enkelte produktkategorier
Departementet
kan forby innførsel og salg av bestemte produktkategorier på bakgrunn
av særlige forhold dersom dette anses nødvendig for å beskytte folkehelsen.
§ 43 skal lyde:
§ 43 Beslag og destruksjon av ulovlig
importerte
varer
Tobakksvarer,
tobakkssurrogater og tobakksutstyr som importeres i strid med bestemmelser
i denne lov med forskrifter, kan tilbakeholdes, beslaglegges og
destrueres.
Ved
tilbakehold skal mottakeren varsles om at varen kan bli beslaglagt
og destruert. Mottakeren skal gis mulighet til å uttale seg i saken
innen en nærmere angitt frist.
Dersom
mottakeren ikke avgir uttalelse innen fristen, kan varen beslaglegges
og destrueres. Forvaltningsloven §§ 23, 24, 25 og 27 kommer ikke
til anvendelse der mottaker ikke har gitt tilbakemelding innen fristen.
Kongen
kan gi forskrift om gjennomføring av denne bestemmelsen, herunder
fastsette frister for å gi tilbakemelding på varsel gitt etter andre
ledd.
Kongen
kan i forskrift gjøre unntak fra klagerett over vedtak fattet i
medhold av denne bestemmelsen.
Nåværende §§ 42 og 43 blir
nye §§ 44 og 45.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal
tre i kraft til ulik tid og fastsette overgangsperioder.