Finansdepartementet
foreslår i proposisjonen lovendringer som følger opp gjennomføringen
av nytt EØS-regelverk på finansmarkedsområdet i norsk rett.
Stortinget ga 13. juni
2016 samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som etablerer EUs
finanstilsynssystem og enkelte andre rettsakter. Stortinget vedtok
samtidig også lov om EØS-finanstilsyn samt enkelte endringer i verdipapirhandelloven
og lov om kredittvurderingsbyråer. Lovvedtaket gjennomfører EØS-regler
som svarer til forordninger om EUs tilsynsmyndigheter (EBA, EIOPA
og ESMA) og Det europeisk råd for systemrisiko (ESRB), shortsalgforordningen,
og forordning om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre
(EMIR), samt endring av kredittvurderingsbyråforordningen
i norsk rett ved inkorporasjon.
Som varslet i Prop.
127 L (2015–2016) foreslås det i denne proposisjonen konsekvensjusteringer
og forenklinger som vil bidra til et mer helhetlig norsk regelverk
for gjennomføring av de nevnte forordningene. Som opplyst i Prop.
127 L (2015–2016) har utkast til disse bestemmelsene vært på høring.
De allerede vedtatte
gjennomføringsbestemmelsene i lov 17. juni 2016 om EØS-finanstilsyn
og i verdipapirhandelloven og lov om kredittvurderingsbyråer, samt
konsekvensjusteringene foreslått i denne proposisjonen, kan først
settes i kraft etter at det er fattet vedtak i EØS-komiteen om innlemmelse av
de relevante rettsaktene i EØS-avtalen. EØS-komitébeslutningene
om slik innlemmelse er godkjent av EU og av Norge og Liechtenstein.
Per 25. september 2016 er det foreløpig ikke fattet vedtak i EØS-komiteen.
Alltinget på Island ga 23. september 2016 samtykke til utkastene
til komitébeslutninger. Vedtakelse av konsekvensjusteringene
som foreslås i proposisjonen her, vil uansett gi norske markedsaktører
større forutsigbarhet og bedre tid til å forberede seg på det kommende
regelverket.
Det foreslås for
det første en ny § 5 i EØS-finanstilsynsloven om avgivelse av opplysninger
til EFTA-domstolen. Departementet foreslår også at gjeldende forskriftshjemmel
tilpasses for å kunne hensynta senere mindre endringer i forordningene
gjennom forskrift.
Lov om kredittvurderingsbyråer
foreslås supplert med en ny § 2 som utpeker Finanstilsynet som nasjonal
tilsynsmyndighet etter reglene i forordning om kredittvurderingsbyråer.
Videre foreslås en ny § 3 om avgivelse av opplysninger til EFTA-domstolen. Det
foreslås også særlige regler i §§ 4 og 5 om stedlig tilsyn og tvangsfullbyrdelse
til gjennomføring av forordningens regler. I § 6 foreslår departementet
nye regler om overtredelsesgebyr ved overtredelse av regler om bruk
av kredittvurderinger. Regler om overtredelsesgebyr vil oppfylle
forordningens krav til effektive sanksjonssystemer og supplere forordningens
øvrige sanksjonsbestemmelser. Forskriftshjemmelen foreslås også
utvidet tilsvarende som forslaget om å utvide forskriftshjemmelen
i EØS-finanstilsynsloven.
Forslagene til endringer
i lov om forvaltning av alternative investeringsfond gjennomfører
bestemmelser som omhandler ESMA mv. i AIFM-direktivet. Departementet
foreslår for det første en ny inngrepshjemmel, slik at Finanstilsynet
etter anmodning fra EFTAs overvåkingsorgan kan forby forvaltere etablert
utenfor EØS-området å markedsføre et alternativt investeringsfond
i Norge, eller pålegge restriksjoner i forvaltningen av et slikt
fond. For det andre foreslår departementet at Finanstilsynet og
departementet skal ha taushetsplikt for opplysninger som utveksles
med EFTAs overvåkingsorgan og de europeiske tilsynsmyndighetene
og ESRB etter lov om forvaltning av alternative investeringsfond.
Det er foreslått unntak fra taushetsplikten dersom vedkommende myndighet
angir at de kan gis videre, eller når det er nødvendig i forbindelse
med rettergang.
I verdipapirhandelloven
foreslår departementet en del redaksjonelle endringer av gjennomføringen
av shortsalgforordningen og EMIR. Gjeldende shortsalgregler i § 3-14
foreslås opphevet. Inkorporasjonsbestemmelsen for shortsalgforordningen
i den nylig vedtatte § 3-14a foreslås flyttet til ny § 3-14. Forskriftshjemmelen
foreslås også utvidet tilsvarende som forslaget om å utvide forskriftshjemmelen
i EØS-finanstilsynsloven. Verdipapirhandelloven § 10-4 foreslås
opphevet. Det foreslås også endringer i verdipapirhandelloven §§ 17-2,
17-3 og 17-4 for å etablere sanksjonsbestemmelser til gjennomføring
av shortsalgforordningen. Verdipapirhandelloven § 17-5 foreslås
opphevet. Hele verdipapirhandelloven kapittel 13 foreslås
omformulert. Inkorporasjonsbestemmelsen for EMIR i den nylig vedtatte
verdipapirhandelloven § 13-6a foreslås flyttet til ny § 13-1. Forskriftshjemmelen
foreslås også utvidet tilsvarende som forslaget om å utvide forskriftshjemmelen
i EØS-finanstilsynsloven. Det foreslås videre nye §§ 13-2 til 13-6
som er tilpasset gjennomføringen av EMIR i sin helhet i norsk rett.
Det foreslås lovfestet at Finanstilsynet er nasjonal tilsynsmyndighet
(vedkommende myndighet) etter EMIR. Videre foreslås det særlige
regler om taushetsplikt, om avgivelse av opplysninger til EFTA-domstolen
og om stedlig tilsyn og tvangsfullbyrdelse tilsvarende de som foreslås i
lov om kredittvurderingsbyråer. I tillegg videreføres gjeldende
verdipapirhandelloven § 13-1 annet ledd ved ny verdipapirhandelloven
§ 13-4 med krav om at sentral motpart skal organiseres som allmennaksjeselskap.
Det foreslås også endringer i verdipapirhandelloven §§ 15-2, 15-7,
17-1, 17-3 og 17-4 for å etablere tilsyns- og sanksjonsbestemmelser
til gjennomføring av EMIR.
I tillegg foreslås
enkelte tilpasninger i finanstilsynsloven, sentralbankloven, betalingssystemloven, lov
om finansiell sikkerhetsstillelse, finansavtaleloven,
verdipapirfondloven, finansforetaksloven og børsloven. Disse endringene
er redaksjonelle tilpasninger samt enkelte mindre materielle tilpasninger
til det nye regelverket som gjennomføres.
Se for øvrig proposisjonen
for nærmere omtale av høringen (i proposisjonens kapittel 2), endringer
i lov om EØS-finanstilsyn, sentralbankloven og finanstilsynsloven
(kapittel 3), endringer i lov om kredittvurderingsbyråer (kapittel
4), endringer i lov om forvaltning av alternative investeringsfond (kapittel
5), Shortsalg – endringer i verdipapirhandelloven (kapittel 6),
EMIR – endringer i verdipapirhandelloven (kapittel 7), økonomiske
og administrative konsekvenser (kapittel 8) og merknader til de enkelte
bestemmelsene (kapittel 9).