I lov 7. desember
1956 nr. 1 om tilsynet med finansforetak mv. skal § 7 første ledd
tredje og fjerde punktum lyde:
Taushetsplikten
etter denne bestemmelse og forvaltningslovens bestemmelser gjelder
ikke overfor Norges Bank, andre EØS-staters sentralbanker eller
tilsynsmyndigheter som fører tilsyn som nevnt i § 1, herunder Den europeiske sentralbank,
Den europeiske banktilsynsmyndighet, Den europeiske tilsynsmyndighet
for forsikring og tjenestepensjoner, Den europeiske verdipapir-
og markedstilsynsmyndighet, Det europeiske råd for systemrisiko
og EFTAs overvåkingsorgan. Taushetsplikten er heller ikke
til hinder for at Finanstilsynet gir opplysninger til børs med tillatelse
etter lov 29. juni 2007 nr. 74 om børsvirksomhet m.m. § 4, verdipapirregister
med tillatelse etter lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle
instrumenter § 3-1 eller sentral
motpart med tillatelse etter lov 29. juni 2007 nr. 75
om verdipapirhandel § 13-1 om forhold som er nødvendig for utførelsen
av disse institusjonenes lovbestemte oppgaver.
I lov 24. mai 1985
nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet mv. gjøres følgende endringer:
§ 27 første ledd første punktum
skal lyde:
Kongen kan ved forskrift
eller enkeltvedtak bestemme at foretak i finansiell sektor, herunder
banker, forsikringsselskaper, finansieringsforetak, verdipapirforetak,
børser, verdipapirregistre og sentrale motparter,
skal gi banken opplysninger om sin virksomhet, finansiering av virksomheten,
sitt regnskap, transaksjoner og beholdninger på egne og kunders vegne,
samt andre opplysninger som er nødvendige for bankens arbeid.
III
I lov 25. juni
1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag skal § 11 annet ledd
bokstav h lyde:
h) betalingstransaksjoner
som gjennomføres i et system for oppgjør av betalinger eller verdipapirer
mellom oppgjørsagenter, sentrale motparter
og/eller sentralbanker samt andre deltakere i systemet
og ytere av betalingstjenester.
IV
I lov 17. desember
1999 nr. 95 om betalingssystemer m.v. skal § 4-4 annet ledd nytt
annet til fjerde punktum lyde:
Ved insolvensbehandling har operatøren
rett til å få dekket sin fordring på tilbakeføring av sikkerheten før
andre fordringer med unntak av massefordringer. Fortrinnsretten
er begrenset til den del av sikkerheten som overstiger den mottatte
operatørens krav mot vedkommende. Fordringen skal dekkes uten ugrunnet
opphold.
V
I lov 26. mars
2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse skal § 1 tredje ledd
bokstav d) lyde:
d) avregningssentraler, sentrale motparter og
lignende lovregulerte institusjoner som handler med finansielle
instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 første ledd
nr. 4, eller juridiske personer som handler i egenskap av formuesforvalter
eller etter fullmakt fra en eller flere personer, for eksempel tillitsmenn
for obligasjonseiere i obligasjonsmarkedet eller spesialforetak
opprettet i forbindelse med verdi-papirisering.
VI
I lov 29. juni
2007 nr. 74 om regulerte markeder gjøres følgende endringer:
Kapittel 13 skal lyde:
Kapittel 13 OTC-derivater, sentrale
motparter og transaksjonsregistre
§ 13-1 OTC-derivater, sentrale motparter
og transaksjonsregistre
(1) EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29bc
(forordning (EU) nr. 648/2012) om OTC-derivater, sentrale motparter
og transaksjonsregistre (EMIR) gjelder som lov med de tilpasninger
som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for
øvrig.
(2) Departementet kan i forskrift gi
nærmere regler om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre.
(3) Departementet kan i forskrift gjøre
endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene gjennomført
i første ledd til gjennomføring av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
§ 13-2 Nasjonal tilsynsmyndighet
Finanstilsynet er vedkommende myndighet
etter bestemmelsene gjennomført i § 13-1 første ledd eller i forskrift
gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
§ 13-3 Taushetsplikt og utlevering av opplysninger
(1) Enhver som utfører tjeneste
eller arbeid for en sentral motpart, har taushetsplikt om det de
under sin virksomhet får kjennskap til om andres personlige eller
forretningsmessige forhold, med mindre noe annet er bestemt i lov
eller forskrift.
(2) Taushetsplikten etter første
ledd er ikke til hinder for utlevering av opplysninger til regulert marked
som er nødvendige for at regulert marked skal kunne oppfylle sine
plikter etter børsloven § 27.
(3) Når EFTA-domstolen behandler
en sak som angår bestemmelsene gjennomført i § 13-1 første ledd
eller i forskrift gitt til utfylling av disse bestemmelsene, kan
enhver uten hinder av lovbestemt taushetsplikt gi domstolen de opplysninger
som domstolen kan kreve i medhold av avtale om Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde og avtale mellom EFTA-statene om opprettelse av
et overvåkingsorgan og en domstol.
(4) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om utleveringsplikt etter første og annet ledd, herunder
om innskrenkninger i denne og om hvilke formål opplysningene kan
benyttes til, samt om og i hvilken utstrekning det skal kunne kreves
betaling for kostnader ved utleveringen.
§ 13-4 Organisering av sentral motpart
(1) En sentral motpart skal organiseres
som et allmennaksjeselskap.
(2) Departementet kan i forskrift
eller enkeltvedtak gjøre unntak fra denne bestemmelsen.
§ 13-5 Deltakelse hos sentral motpart på
vegne av kunde
Deltakelse hos sentral motpart på
vegne av kunde kan bare forestås av verdipapirforetak, kredittinstitusjon
eller foretak som driver virksomhet som omfattes av § 2-1.
§ 13-6 Tillatelse fra tingretten og bistand
fra politiet
(1) Stedlig tilsyn etter EMIR artikkel
63 som gjennomført i § 13-1 første ledd, krever tillatelse fra tingretten.
(2) Finanstilsynet kan kreve bistand
fra politiet for å gjennomføre rettens beslutning om stedlig tilsyn.
(3) Begjæring om tillatelse etter
første ledd fremsettes av Finanstilsynet eller EFTAs overvåkingsorgan
for tingretten på det stedet hvor det mest praktisk kan skje. Retten
treffer sin avgjørelse ved beslutning. En anke over beslutningen
har ikke oppsettende virkning. Straffeprosessloven § 201 første
ledd, §§ 117 til 120 jf. § 204, § 207, § 208, § 209, § 213 og kapittel 26
samt forvaltningsloven § 15 annet ledd gjelder så langt de passer.
Dersom varsel om stedlig tilsyn kan unnlates etter EMIR artikkel
63 jf. § 13-1, og Finanstilsynet eller EFTAs overvåkingsorgan anmoder
retten om det, skal den begjæringen retter seg mot ikke varsles
om begjæringen eller beslutningen.
§ 13-7 Tvangsfullbyrdelse
Finanstilsynet fører kontroll med
tvangsgrunnlagets ekthet etter bestemmelsene om tvangsfullbyrdelse
i EMIR artikkel 68 nr. 4 som gjennomført i § 13-1 første ledd.
§ 15-2 første ledd første punktum
skal lyde:
Verdipapirforetak
og sentrale motparter plikter
å gi Finanstilsynet de opplysninger som måtte bli krevet om forhold
som angår dets forretning og virksomhet.
§ 15-2 nytt niende ledd skal
lyde:
(9) Finanstilsynet kan pålegge enhver
å innhente den dokumentasjonen som tilsynet krever til gjennomføring
av kontroll av at vedkommende har etterlevd bestemmelsene i EMIR
som gjennomført i § 13-1 første ledd eller i forskrift gitt til
utfylling av disse bestemmelsene.
§ 15-6 tredje ledd skal lyde:
(3) Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som omhandler
tiltak og sanksjoner for overtredelse
av bestemmelser i kapittel 3,4, 5 eller
13 i loven her, dersom offentliggjøring av opplysningene
kan skape alvorlig uro på finansmarkedene eller påføre de berørte
parter uforholdsmessig stor skade.
§ 15-7 første ledd skal lyde:
(1) Finanstilsynet
kan gi foretak som nevnt i § 15-1 annet ledd pålegg om retting dersom
foretaket opptrer i strid med lov eller forskrift gitt med hjemmel
i lov. Videre kan pålegg om
retting gis til foretak som opptrer i strid med bestemmelsene i
EMIR som gjennomført i § 13-1 første ledd eller forskrift gitt til utfylling
av disse bestemmelsene. Pålegg om retting kan også gis
dersom verdipapirforetak opptrer i strid med interne retningslinjer
og instrukser som nevnt i § 9-11. Tilsvarende gjelder dersom foretakets
ledelse eller styre ikke oppfyller kravene til hederlig vandel og
erfaring som fastsatt i § 9-8 annet ledd og § 9-9 eller EMIR artiklene 26 til 50 som
gjennomført i § 13-1 første ledd eller forskrift gitt til utfylling
av disse bestemmelsene.
§ 17-1 nytt femte ledd skal
lyde:
(5) Finanstilsynet kan ilegge sentral
motpart eller foretak eller personer tilknyttet sentral motpart som
forsømmer sine plikter etter EMIR artikkel 4 til 13 og artikkel
26 til 54 som gjennomført i § 13-1 første ledd eller forskrift gitt
til utfylling av disse bestemmelsene, en daglig mulkt som påløper
inntil forholdet er rettet.
§ 17-2 første ledd første punktum
skal lyde:
Dersom det er oppnådd
vinning ved en uaktsom eller forsettlig overtredelse av §§ 3-3 første
ledd, 3-4, 3-6 første og annet ledd, 3-7, 3-8, 3-9, 3-10, 8-2 til
8-6, 9-5, 10-2, 10-3, 10-8 første ledd, 10-11, eller shortsalgforordningen artiklene
12 til 15 som gjennomført i § 3-14 eller forskrifter gitt til utfylling av disse
bestemmelsene, kan den som vinningen er tilfalt, pålegges helt eller
delvis å avstå denne.
§ 17-3 annet ledd nr. 1 skal
lyde:
1. overtrer §§ 3-4,
3-5, 3-7, 3-11, 7-2, 7-3, 7-7,
7-10, 8-1 til 8-7, 9-1, 9-6, 9-11 første ledd nr. 7, § 10-2 til
10-9, 10-17, 10-18, 13-4, 15-2, 15-3 eller EMIR artiklene 4 til 13 og artiklene
26 til 54 som gjennomført i § 13-1 første ledd eller shortsalgforordningen
artiklene 12 til 15 som gjennomført i § 3-14 eller forskrifter gitt
til utfylling av disse bestemmelsene.
§ 17-3 tredje ledd skal lyde:
(3) Med bøter straffes
den som grovt eller gjentatte ganger forsettlig eller uaktsomt overtrer
§ 4-3 eller § 4-4 første eller annet ledd, eller shortsalgforordningen artiklene
5 til 11 som gjennomført i § 3-14 eller forskrifter gitt til utfylling
av disse bestemmelsene,
eller den som forsettlig eller uaktsomt overtrer § 4-4 tredje eller
fjerde ledd, eller forskrifter
gitt til utfylling av disse.
§ 17-4 første ledd skal lyde:
(1) Ved forsettlig
eller uaktsom overtredelse av § 3-6 tredje, fjerde og sjette ledd,
§ 4-2, § 4-3 eller § 4-4 første eller annet ledd eller shortsalgforordningen artiklene
5 til 11 som gjennomført i § 3-14 eller EMIR artiklene 4 til 13
og artiklene 26 til 54 som gjennomført i § 13-1 første ledd eller
forskrift gitt til utfylling av
disse bestemmelsene, kan Finanstilsynet ilegge overtredelsesgebyr.
Medvirkning kan sanksjoneres på samme måte. Det samme gjelder forsøkshandlinger,
jf. straffeloven § 16.
§ 17-5 oppheves.
VIII
I lov 20. juni
2014 nr. 28 om forvaltning av alternative investeringsfond gjøres
følgende endringer:
§ 9-5 skal lyde:
§ 9-5 Taushetsplikt mv.
(1) Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som omhandler
tiltak og sanksjoner knyttet til loven her, dersom offentliggjøring
av opplysningene kan skape alvorlig uro i finansmarkedene eller
påføre de berørte parter uforholdsmessig stor skade.
(2) Enhver som utfører arbeid eller
tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har taushetsplikt overfor
uvedkommende for opplysninger som utveksles mellom disse myndighetene
og EFTAs overvåkingsorgan, Den europeiske banktilsynsmyndighet, Den
europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet, Den europeiske
tilsynsmyndighet for forsikring og tjenestepensjoner og Det europeiske
råd for systemrisiko etter denne lov og tilhørende forskrifter. Taushetsplikten
etter første punktum gjelder likevel ikke når vedkommende myndighet
angir at opplysningene kan gis videre, eller når dette er nødvendig
i forbindelse med rettergang.
Ny § 10-5 skal lyde:
§ 10-5 Restriksjoner på forvaltningen av
alternative investeringsfond mv.
(1) Finanstilsynet kan:
-
a) forby markedsføring av andeler
i et alternativt investeringsfond dersom forvalteren ikke har tillatelse
etter § 6-5,
-
b) pålegge en forvalter som er etablert
utenfor EØS, restriksjoner når det gjelder forvaltningen av et alternativt
investeringsfond ved for høy grenseoverskridende risikokonsentrasjon
på et bestemt marked,
-
c) pålegge en forvalter som er etablert
utenfor EØS, restriksjoner når det gjelder forvaltningen av et alternativt
investeringsfond hvis aktiviteten potensielt utgjør en viktig kilde
til motpartsrisiko for en kredittinstitusjon eller en annen systemrelevant
institusjon.
(2) Finanstilsynet kan bare treffe
vedtak som nevnt i første ledd hvis tiltaket effektivt imøtegår trusselen
mot finansmarkedene eller den finansielle stabiliteten, eller i
vesentlig grad øker mulighetene til å overvåke trusselen. Det kan
ikke treffes vedtak etter første ledd hvis tiltaket skaper risiko
for regelverksarbitrasje eller skader finansmarkedenes effektivitet,
herunder reduserer likviditeten på markedene eller skaper usikkerhet
for markedsaktørene på en uforholdsmessig måte.
IX
I lov 20. juni
2014 nr. 30 om kredittvurderingsbyråer gjøres følgende endringer:
Overskriften i § 1 skal
lyde:
§ 1 EØS-regler om kredittvurderingsbyråer
§§ 2 til 7 skal lyde:
§ 2 Nasjonal tilsynsmyndighet
Finanstilsynet er vedkommende myndighet
etter kredittvurderingsbyråforordningen som gjennomført i § 1 eller
forskrift gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
§ 3 Utlevering av opplysninger til EFTA-domstolen
Når EFTA-domstolen behandler en
sak som angår kredittvurderingsbyråforordningen som gjennomført
i § 1 eller i forskrift gitt i medhold av loven, kan enhver uten
hinder av lovbestemt taushetsplikt gi domstolen de opplysninger
som domstolen kan kreve i medhold av avtale om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
og avtale mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan
og en domstol.
§ 4 Tillatelse fra tingretten og bistand
fra politi
Stedlig tilsyn etter kredittvurderingsbyråforordningen
artikkel 23d nr.1 som gjennomført i § 1, krever tillatelse fra tingretten.
Finanstilsynet kan kreve bistand
fra politiet for å gjennomføre rettens beslutning om stedlig tilsyn.
Begjæring om tillatelse etter første
ledd fremsettes av Finanstilsynet eller EFTAs overvåkingsorgan for
tingretten på det stedet hvor det mest praktisk kan skje. Retten
treffer sin avgjørelse ved beslutning. En anke over beslutningen
har ikke oppsettende virkning. Straffeprosessloven § 201 første
ledd, §§ 117 til 120 jf. § 204, § 207, § 208, § 209, § 213 og kapittel 26
samt forvaltningsloven § 15 annet ledd gjelder så langt de passer.
Dersom varsel om stedlig tilsyn kan unnlates etter kredittvurderingsbyråforordningen artikkel
23d nr.1 jf.§ 1, og Finanstilsynet eller EFTAs overvåkingsorgan
anmoder retten om det, skal den begjæringen retter seg mot ikke
varsles om begjæringen eller beslutningen.
§ 5 Tvangsfullbyrdelse
Finanstilsynet fører kontroll med
tvangsgrunnlagets ekthet etter bestemmelsene om tvangsfullbyrdelse
i kredittvurderingsbyråforordningen artikkel 36d som gjennomført
i § 1.
§ 6 Sanksjoner ved overtredelse av reglene
om bruk av kredittvurderinger
Finanstilsynet kan ilegge foretaket
overtredelsesgebyr dersom foretaket eller noen som har handlet på
vegne av foretaket, har overtrådt kredittvurderingsbyråforordningen
artikkel 4 nr. 1 som gjennomført i § 1 eller forskrifter gitt til
utfylling av disse bestemmelsene. Overtredelsesgebyr kan ilegges
selv om ingen enkeltperson har utvist skyld.
Departementet kan gi forskrift om
hvilke forhold som kan vektlegges ved avgjørelsen av om overtredelsesgebyr
skal ilegges og ved utmålingen, om standardisert utmåling og om
øvre rammer for overtredelsesgebyr.
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for Finanstilsynet, har taushetsplikt overfor uvedkommende
om opplysninger som omhandler tiltak og sanksjoner for overtredelse
av kredittvurderingsbyråforordningen artikkel 4 nr. 1
som gjennomført i § 1, dersom offentliggjøring av opplysningene
kan skape alvorlig uro på finansmarkedene eller påføre de berørte
parter uforholdsmessig stor skade.
§ 7 Forskrifter
Departementet kan i forskrift fastsette
nærmere regler til utfylling av loven.
Departementet kan i forskrift gjøre
endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene gjennomført
i § 1 til gjennomføring av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
X
I lov 10. april
2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern gjøres følgende endringer:
§ 11-10 første ledd nytt fjerde
punktum skal lyde:
Slike forskrifter kan fravike reglene
i kapittel 11 II.
§ 11-15 første ledd nytt femte
og sjette punktum skal lyde:
Kongen kan i forskrift gi særregler
og gjøre unntak fra regelen i dette ledd for fordringer som nevnt
i § 11-8 første ledd bokstav e. Slike forskrifter kan fravike reglene
i kapittel 11 II.
§ 13-15 annet ledd nytt tredje
punktum skal lyde:
Første ledd er heller ikke til hinder
for at finansforetak kan stille egne eiendeler til sikkerhet for
forpliktelser etter derivatavtaler der plikt til å stille sikkerhet
følger av lov eller forskrift.
XI
I lov 17. juni
2016 nr. 30 om EØS-finanstilsyn gjøres følgende endringer:
§ 5 skal lyde:
§ 5 Utlevering av opplysninger til EFTA-domstolen
Når EFTA-domstolen behandler en
sak som angår bestemmelsene gjennomført i §§ 1 til 4 eller i forskrift
gitt i medhold av loven, kan enhver uten hinder av lovbestemt taushetsplikt
gi domstolen de opplysninger som domstolen kan kreve i medhold av avtale
om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde og avtale mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkingsorgan og en domstol.
Nåværende § 5 blir § 6
og skal lyde:
§ 6 Forskrifter
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler til utfylling av loven.
Departementet kan i forskrift gjøre
endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene gjennomført
i §§ 1 til 4 til gjennomføring av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
Nåværende § 6
blir ny § 8.
XII