Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen-, lederen Hadia Tajik og Lise Wiik,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek- Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein-,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til Prop. 108 L (2015–2016) Endringer
i bustadoppføringslova mv. (tidspunktet for garantistillelse). Justis-
og beredskapsdepartementet foreslår i denne proposisjonen forslag
til endringer i bustadoppføringslova § 12. Loven gjelder avtaler
mellom entreprenører og en forbruker om oppføring av ny bolig, og
§ 12 gir regler om at entreprenøren som hovedregel skal stille garanti
for oppfyllelsen av avtalen.
Komiteen viser til at lovforslaget
innebærer en presisering av tidspunktet for når entreprenøren plikter
å stille garantien. Det foreslås å lovfeste en hovedregel om at
plikten til å stille garanti inntrer straks etter avtaleinngåelsen.
Komiteen viser videre til at
det foreslås en unntaksregel som innebærer at dersom entreprenøren har
tatt visse bestemte forbehold i kontrakten om igangsetting av byggeprosjektet,
inntrer ikke plikten til å stille garanti før disse forbeholdene
bortfaller.
Komiteen viser til at det avslutningsvis
i proposisjonen foreslås en ny bestemmelse i arveloven § 76 som
følge av norsk ratifikasjon av endrings-overenskomst 1. juni 2012
til den nordiske konvensjonen om arv og dødsboskifte av 19. november 1934.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for lovforslaget om endringer i bustadoppføringslova er en strategi
regjeringen la frem i juni 2015 som skal legge forholdene til rette
for raskere, enklere og billigere boligutbygging for å bidra til
å dempe veksten i boligpriser og gjeld. To av tiltakene i strategien
omhandler garantireglene i § 12, hvorav ett av disse følges opp
i denne proposisjonen. Komiteen registrerer
at det andre tiltaket går ut på å nedsette et lovutvalg som skal
foreta en helhetlig evaluering av garantireglene. Utvalget har avgitt
sin innstilling den 27. juni 2016.
Komiteen er enig med departementet
i at dagens bestemmelse om tidspunktet for garantistillelse kan
fremstå noe uklar med tanke på når plikten til å stille garanti
inntrer. Dette kan føre til usikkerhet, særlig for forbrukere i
forbindelse med kon-trakts-inngåelsen. Komiteen er enig i at forbrukere enklere
kan orientere seg om hvilke ufravikelige krav lovgivningen stiller
til kontraktene med denne lovendringen.
Komiteen viser videre til forslaget
om at det skal gjøres et unntak for tilfeller der entreprenøren har
tatt forbehold om gjennomføringen av prosjektet. Komiteen registrerer at en
slik endring har vært ønsket av bransjen i lang tid, og det har
vært kostnadskrevende å stille garanti for prosjekter som ikke blir
realisert. Komiteen viser
til at forslaget hadde bred støtte i høringen, og at departementet
legger til grunn at risikoen for forbrukeren er svært liten. I forslaget
er det presisert at dersom byggearbeidene starter før forbeholdet
er frafalt, skal garantien være stilt fra oppstart av byggearbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener en presisering av tidspunktet for garantistillelse gir større
forutberegnelighet for begge kontraktspartene. Særlig for forbrukeren
gir dette en bedre trygghet ved kontraktsinngåelse om oppføring
av bolig, og forslaget styrker dermed forbrukerens stilling i denne
typen kontraktsforhold.
Flertallet viser til at byggebransjen
i lang tid har etterlyst klarere regler når det gjelder tidspunktet for
garantistillelse, og at dette er bakgrunnen for at regjeringen la
frem forlag til endringer i § 12 før sommeren. Flertallet viser til at utvalget
har avgitt sin innstilling den 27. juni 2016, jf. NOU 2016:10 der
det fremgår av kapittel 7.4.4.3:
«Bustadoppføringslova § 12 inneholder
ingen uttrykkelig regulering av når plikten til å stille garanti inntrer.
Som nevnt i kapittel 4.5 har Justisdepartementet foreslått innføring
av slike regler i Prop. 108 L (2015–2016). Utvalgets mandat avgrenser
imidlertid ikke mot behandling av dette temaet, og spørsmålet om
når sikkerhetsstillelse skal stilles drøftes derfor i det følgende.
Utvalget er enig med Justisdepartementet i at det som en hovedregel
bør stilles krav om at entreprenører stiller sikkerhet straks etter avtale-inngåelse.
Det er imidlertid ikke uvanlig at entreprenører tar visse forbehold
i avtalene med forbrukere, herunder forbehold om igangsettelsestillatelse
eller salg av et visst antall boliger. Utvalget har fått bekreftet
av entreprenører og finansinstitusjoner at det ikke er hensiktsmessig
at plikten til å stille sikkerhet uten unntak skal inntre ved avtaleinngåelse, da
dette innebærer at det i enkelte tilfeller stilles sikkerhet for
prosjekter som ikke blir gjennomført. Høringssvarene til departementets
høringsnotat 28. oktober 2015 bekreftet inntrykket. Utvalget slutter
seg derfor til departementets forslag om at entreprenører som tar
forbehold om innvilgelse av byggelån, salg av et visst antall boliger
eller igangsettingstillatelse først plikter å stille sikkerhet etter
at forbeholdene er bortfalt, på den betingelse at sikkerheten senest
stilles før bygging igangsettes. En slik regel vil etter utvalgets
syn ikke medføre særlige ulemper for forbrukerne.»
Flertallet viser til at de
foreslåtte endringer i § 12 synes å være i tråd med utvalgets konklusjoner. Dette
gjelder også forslaget om unntak for tilfeller der entreprenøren
har tatt forbehold om gjennomføringen av prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig å sikre
forbrukerne mot entreprenøren i tilfelle kontraktsbrudd. Disse medlemmer er
positive til at det i loven presiseres når garantien skal være stilt, men
deler Forbrukerrådets oppfatning av at det fremstår lite praktisk
å fremme forslag om endringer i bustadoppføringslova nå ettersom
det er satt ned et lovutvalg som skal evaluere garantiordningen
i sin helhet. Disse
medlemmer deler bekymringen for at det kan komplisere og forsinke
utvalgets arbeid at man gjør endringer i § 12 mens utvalget jobber.