Søk

Vedlegg

Vedlegg

Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen, datert 13. oktober 2016

Dokument 8:126 S representantforslag fra stortingsrepresentantene Torgeir Knag Fylkesnes og Snorre Serigstad Valen om å åpne havet for ungdomsfiske hele året

Det vises til brev av 6. oktober 2016 fra næringskomiteen.

Komiteen ber om Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av det vedlagte representantforslaget som lyder;

"Stortinget ber regjeringen gi ungdom bedre mulighet til å prøve seg i fiskeriene gjennom å utvide ungdomsfiskeordningen til å gjelde hele året."

Svar

Formålet med ungdomsfiskeordningen er å bidra til rekruttering til fiskerinæringa, og den har vært godt mottatt langs kysten siden den ble innført på 1990-tallet. Jeg mener at det fortsatt er viktig å legge til rette for at ungdom langs kysten kan prøve fiskeryrket, og i tillegg til ungdomsfiskeordningen har vi de siste årene forsterket skolekvoteordningen, innført lærlingekvote og lagt til rette for elevbedrifter innenfor fiskeri.

Det er i utgangspunktet små forskjeller mellom ungdomsfiskeordningen og adgangen til fritidsfiske. Begge åpner for at fangstene kan omsettes, og aktivitetene er i utgangspunktet underlagt samme redskapsbegrensning. Hensikten med likevel å innføre en særlig ungdomsfiskeordning var i stor grad å skape oppmerksomhet omkring den muligheten for sommerjobb for ungdom som allerede var tilgjengelig gjennom åpent fiskeri.

Ungdomsfisket har likevel ikke vært omfattet av de samme kvantumsbegrensningene som fritidsfisket er. Svake bestander av kysttorsk har vært argumenter for å innføre en kvantumsbegrensning også i ungdomsfiskeordningen, men redskapsbegrensningen har vært ansett tilstrekkelig til å unngå kvantumsbegrensning også i ungdomsfiske.

Den som deltar i ungdomsfiskeordningen har imidlertid, i motsetning til fritidsfisket, fått anledning til å benytte et registrert fiskefartøy dersom dette ikke er i ordinær drift i den perioden det nyttes til ungdomsfiske. Dette fremhever at ungdomsfiskeordningen er noe mer enn den generelle ordningen for fritidsfiskerne.

I vinterhalvåret er det store forekomster av fisk nær kysten, og den kommersielle flåten lander store kvanta i et svært høyt antall landinger. Den store omsetningen i vinterhalvåret innebærer også utfordringer for våre tilsynsmyndigheter. Deres hovedoppgave er å påse at vi får riktig oversikt over ressursuttaket fra havet, og dermed bidra til at vi får en bærekraftig forvaltning av bestandene.

Vi kan ikke lukke øynene for den mulighet for misbruk som det åpner for dersom et registrert fiskefartøy kan nyttes i ungdomsfiskeordningen, etter at fartøyets kvote i yrkesfisket er fisket opp, i høysesong for de ulike fiskeriene.

Jeg ser det derfor slik at dette representantsforslaget vil medføre unødvendig store kontrollmessige utfordringer særlig i den hektiske perioden av året der vinterfisket foregår. Den samlede løsningen som vi har nå, med ungdomsfiskeordningen i mesteparten av skolenes sommerferie og med elevbedriftsordning, skole- og lærlingekvoter, samlet sett er godt egnet til å oppmuntre til rekruttering til norske fiskerier, samtidig som vi som tilsynsmyndigheter opprettholder våre forpliktelser til å få fisket gjennomført på en bærekraftig måte.