vedtak til lov
om
undersøkelser av ulykker og hendelser i
Forsvaret (forsvarsundersøkelsesloven)
§ 1 Formål
Formålet med loven er å forbedre sikkerheten
i Forsvaret gjennom undersøkelser av ulykker og hendelser.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for Forsvarets virksomhet.
Loven gjelder også for virksomhet som utføres i tilknytning til,
eller i nær forbindelse med, utøvelsen av Forsvarets virksomhet.
Loven gjelder på norsk territorium,
herunder på Svalbard, Jan Mayen og i bilandene. Loven gjelder også
på norske fartøy, herunder luftfartøy, og på faste og flytende installasjoner
til havs. Så fremt ikke forholdet til andre staters lovgivning,
internasjonal overenskomst eller folkeretten for øvrig er til hinder for
det, kommer loven til anvendelse også for Forsvarets virksomhet
i utlandet.
Departementet kan gi forskrift om
lovens virkeområde.
§ 3 Definisjoner
I loven menes med
-
a) ulykke:
en uønsket eller utilsiktet begivenhet, eller en bestemt rekke slike
begivenheter, som har skadelige følger. Med skadelige følger menes blant
annet tap av menneskeliv, alvorlig personskade, omfattende skade
på eller tap av materiell og omfattende skade på eiendom eller miljøet.
-
b) hendelse:
enhver annen uønsket eller utilsiktet begivenhet enn en ulykke,
som har sammenheng med militær virksomhet og som virker inn på sikkerheten
i Forsvaret.
-
c) alvorlig
hendelse: en hendelse som under litt andre omstendigheter kunne
ha ført til en ulykke.
§ 4 Om undersøkelsesmyndigheten
Undersøkelse av ulykker og hendelser
i Forsvaret skal skje ved den myndighet departementet bestemmer.
Undersøkelsesmyndigheten skal være
et faglig uavhengig organ. Den skal utføre sine oppgaver uavhengig
og selvstendig, og kan ikke instrueres i faglige spørsmål. Den bestemmer
selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres.
Undersøkelsesmyndigheten skal klarlegge
hendelsesforløp og årsaksfaktorer bak ulykken eller hendelsen til
bruk i det ulykkesforebyggende arbeidet i Forsvaret. Undersøkelsen
skal ikke ta stilling til om det er grunnlag for disiplinære forføyninger
eller om det foreligger sivilrettslig eller strafferettslig skyld og
ansvar. Undersøkelsene skal foregå uavhengig av annen etterforskning
eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål.
Departementet kan gi forskrift om
organiseringen av undersøkelsesmyndigheten.
§ 5 Undersøkelsesmyndighetens oppgaver
Undersøkelsesmyndigheten har ansvar
for at det blir igangsatt og gjennomført undersøkelser etter § 12.
Undersøkelsesmyndigheten har det overordnede ansvaret for at forhold
som antas å ha betydning for forebyggelsen av ulykker og hendelser
blir utredet. Etter at rapport er utarbeidet etter § 21, har undersøkelsesmyndigheten
ansvaret for at rapporten med eventuelle tilrådninger oversendes
Forsvaret og andre relevante myndigheter for oppfølgning.
Departementet kan gi forskrift om
undersøkelsesmyndighetens oppgaver.
§ 6 Årlig rapportering
Undersøkelsesmyndigheten skal hvert
år offentliggjøre en rapport om de undersøkelser som er gjennomført
året før, med tilhørende sikkerhetstilrådninger.
Departementet kan gi forskrift om
undersøkelsesmyndighetens plikt til å rapportere om sitt
arbeid.
§ 7 Varsling
Departementet kan gi forskrift om
ansvar og rutiner ved varsling og rapportering av ulykker og hendelser.
§ 8 Skadested og sikring av bevis mv.
Den tilstedeværende med høyest militær
grad skal straks igangsette tiltak for å begrense omfanget av skaden
og sørge for at nødvendige redningstiltak iverksettes. Vedkommende
har også ansvar for at det blir foretatt handlinger som ikke kan
utsettes uten fare for skade og som er nødvendige for å sikre bevis i
saken, slik som avsperring av åsted, sikring av vitner og spor mv.
Departementet kan gi forskrift om
plikter og rutiner for sikring av skadested og bevis i saken.
§ 9 Forbud mot fjerning av vrakrester
mv.
Materiell og annet som er skadet
i en ulykke eller hendelse, slik som vrakrester og andre spor etter ulykken
eller hendelsen, må ikke fjernes eller røres uten samtykke fra undersøkelsesmyndigheten,
militærpolitiet og politiet, med mindre det er nødvendig for å redde
eller avverge fare for liv eller eiendom eller for å hindre at noe
som kan ha betydning for undersøkelsen, ødelegges eller forsvinner.
Undersøkelsesmyndigheten skal avslutte
sine undersøkelser på ulykkesstedet så snart som mulig dersom undersøkelsene
hindrer offentlig ferdsel mv.
§ 10 Tiltak for å fremskaffe opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten har rett
til å benytte privat grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse
fartøy, kjøretøy, vrakrester, kjørevei, dokumenter, systemer som
registrerer lyd og bilde, og annet som har vært involvert i ulykken
eller hendelsen.
Undersøkelsesmyndigheten skal gis
tilgang til resultater fra undersøkelser av personer som har vært involvert
i ulykken eller hendelsen, og obduksjon av dødsofre. Undersøkelsesmyndigheten
kan pålegge legeundersøkelse av alle personer som har vært involvert
i ulykken eller hendelsen, og be om at det utføres tester på prøver
som er tatt av slike personer. Undersøkelsesmyndigheten skal ha
umiddelbar tilgang til resultatet av slike undersøkelser eller tester.
Tiltak etter første og annet ledd
kan bare utføres i den utstrekning det er nødvendig for å kunne
gjennomføre undersøkelsen. Undersøkelsesmyndigheten kan be om bistand
av militærpolitiet eller politiet.
Undersøkelsesmyndigheten skal ha
adgang til informasjon i forsvarssektoren av betydning for undersøkelsen.
Undersøkelsesmyndighetens tilgang
til opplysninger etter bestemmelsen her gjelder uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt.
Departementet kan gi forskrift om
undersøkelsesmyndighetens tiltak for å fremskaffe opplysninger.
§ 11 Iverksetting av undersøkelse og
undersøkelsens omfang
Når undersøkelsesmyndigheten mottar
varsel om en ulykke eller hendelse, skal den uten ugrunnet opphold
vurdere om vilkårene for å igangsette undersøkelse etter § 12 er
oppfylt.
Undersøkelsesmyndigheten avgjør selv
omfanget av undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres for å
oppnå lovens formål.
Dersom det fremkommer nye opplysninger
av betydning for konklusjonen i saken eller andre tungtveiende hensyn
tilsier det, kan undersøkelsesmyndigheten beslutte å undersøke
forhold ved tidligere inntrådte ulykker eller hendelser.
§ 12 Undersøkelse
Undersøkelsesmyndigheten skal undersøke enhver
ulykke og alvorlig hendelse innad i Forsvaret eller som Forsvaret
er involvert i.
Når en nærmere undersøkelse av et
årsaksforhold er ønskelig, kan undersøkelsesmyndigheten beslutte å
undersøke også andre hendelser. I denne vurderingen skal det særlig
legges vekt på hvilken lærdom undersøkelsen forventes å gi med tanke
på å forbedre sikkerheten i Forsvaret, alvorlighetsgrad og om det inntrufne
inngår i en serie av ulykker eller hendelser.
Undersøkelsesmyndigheten kan unnlate
å undersøke et forhold dersom en annen myndighet undersøker det
inntrufne.
Departementet kan gi forskrift om
når undersøkelsesmyndigheten skal undersøke ulykker og hendelser.
§ 13 Begrensning i adgangen til å undersøke
Departementet kan, dersom forholdet
til andre land eller vesentlige sikkerhetspolitiske interesser tilsier
det, beslutte å begrense undersøkelsesmyndighetens arbeid eller
stanse videre undersøkelser.
§ 14 Sammensetning, kompetanse og fremdrift
Departementet kan gi forskrift om
mandat, arbeid, fremdrift og kompetansekrav for gjennomføringen
av undersøkelsesarbeidet.
§ 15 Hensikten med undersøkelsen
Hensikten med undersøkelsen er å
-
a) bringe
på det rene skadens art og omfang, hendelsesforløp og årsak,
-
b) klarlegge
hvilke lover, forskrifter, instrukser eller ordre som gjaldt for
den virksomhet eller det oppdrag hvor hendelsen inntraff, samt
-
c) uttale
seg om hva som kan gjøres for å avverge lignende ulykker eller hendelser
i fremtiden.
§ 16 Forklaringsplikt
Enhver har plikt til å forklare seg
til undersøkelsesmyndigheten om opplysninger han eller hun besitter
som kan være av betydning for undersøkelsen. Denne plikten gjelder
uten hensyn til taushetsplikt den enkelte er bundet av. Enhver som
forklarer seg har rett til å la seg bistå under forklaringen, med mindre
dette vesentlig forsinker saken.
§ 17 Bevissikring
Undersøkelsesmyndigheten kan kreve
bevissikring utenfor rettssak etter reglene i tvisteloven kapittel
28. Krav om bevissikring fremmes for den tingretten hvor de som
skal avhøres bor eller oppholder seg, eller realbevis skal undersøkes.
§ 18 Rettigheter for dem saken angår
Når undersøkelsesmyndigheten iverksetter
en undersøkelse, skal den så vidt mulig underrette berørte avdelinger,
ofrene og deres familier, produsenter, representanter for personellet,
berørte beredskapstjenester og andre som saken angår. Slik underretning
skal gis så snart som mulig. Det skal opplyses om rettighetene etter
annet ledd og etter § 22.
Innen undersøkelsen avsluttes, skal
de som er nevnt i første ledd, gis adgang til å komme med opplysninger
og synspunkter om ulykken eller hendelsen og dens årsaksfaktorer
i den grad det er praktisk mulig. De bør gis adgang til å være til
stede under undersøkelsene og til å gjøre seg kjent med dokumentene,
i den grad undersøkelsesmyndigheten finner at dette kan skje uten
hinder for undersøkelsen. Annet punktum gjelder med de begrensninger
som følger av taushetsplikten i § 19.
Departementet kan gi forskrift om
rettigheter for dem saken angår.
§ 19 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for undersøkelsesmyndigheten, har taushetsplikt etter forvaltningsloven
om det som de får kjennskap til under utførelsen av sitt arbeid.
Forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 gjelder likevel ikke.
Når personer som nevnt i første ledd
mottar opplysninger som er undergitt strengere taushetsplikt enn
det som følger av forvaltningsloven, skal tilsvarende taushetsplikt
gjelde, med mindre opplysningene er nødvendige for å forklare årsaken
til ulykken eller hendelsen. For graderte opplysninger gjelder sikkerhetsloven
§ 12.
Personer som nevnt i første ledd
har i tillegg taushetsplikt om opplysninger som er fremkommet under forklaring
for undersøkelsesmyndigheten etter § 16. Dette gjelder likevel ikke
dersom opplysningene er nødvendige for å forklare ulykken eller
hendelsen, eller dersom ingen berettiget interesse tilsier at de holdes
hemmelige, for eksempel når de er alminnelig kjente eller alminnelig
tilgjengelige andre steder.
Taushetsplikt som nevnt i annet og
tredje ledd er ikke til hinder for at ugraderte opplysninger bringes videre
dersom den som har krav på taushet samtykker, opplysningene har
statistisk form, eller individualiserende kjennetegn utelates
på annen måte.
Opplysninger som er taushetsbelagte
etter tredje ledd kan gis videre til utenlandske og internasjonale myndigheter
og organisasjoner når dette følger av internasjonale avtaler som
Norge har inngått.
§ 20 Informasjon til relevante tilsyn
og myndigheter
Undersøkelsesmyndigheten skal innenfor
rammen av taushetsplikten etter § 19 fortløpende holde relevante
tilsyn og myndigheter underrettet om forhold som avdekkes i løpet
av undersøkelsen, og sine foreløpige vurderinger av disse, i den
grad det anses nødvendig for sikkerheten i Forsvaret eller samfunnet
for øvrig.
§ 21 Undersøkelsesrapport
Når undersøkelsesmyndigheten har
undersøkt et hendelsesforløp etter § 12, skal den utarbeide en rapport
som skal oversendes til forsvarssjefen med gjenpart til departementet.
Rapporten skal opplyse om hensikten med undersøkelsen. Rapporten
skal redegjøre for hendelsesforløpet og inneholde undersøkelsesmyndighetens
vurdering av årsaksforholdene. Så langt det er formålstjenlig, skal
rapporten inneholde undersøkelsesmyndighetens eventuelle tilrådninger om
tiltak som bør treffes eller vurderes for å hindre lignende ulykker
eller hendelser i fremtiden.
Rapporten skal ikke inneholde referanser
til enkeltpersoners navn eller adresse.
Undersøkelsesmyndighetens avgjørelse
etter denne paragrafen kan ikke påklages.
Departementet kan gi forskrift om
utformingen av rapportene.
§ 22 Behandling av utkast til undersøkelsesrapport
Før undersøkelsesmyndigheten sluttbehandler rapporten,
skal utkastet til rapport sendes til Forsvaret og berørte etater
med en rimelig frist til å gi uttalelse.
De som er nevnt i § 18 første ledd
har på anmodning rett til å få tilsendt utkastet til rapport hvis
ikke særlige forhold eller reglene om taushetsplikt i § 19 er til
hinder for det. Retten etter første punktum gjelder bare de delene
av utkastet som vedkommende på grunn av sin tilknytning til saken
eller undersøkelsen har særlige forutsetninger for å uttale seg
om. Mottakeren skal gis en rimelig frist til å gi uttalelse.
Undersøkelsesmyndighetens avgjørelser
etter annet ledd kan ikke påklages.
Departementet kan gi forskrift om
foreleggelse av utkast til undersøkelsesrapport.
§ 23 Offentlighet
Utkast til undersøkelsesrapport kan
unntas offentlighet.
Avslag på begjæringer om innsyn kan
påklages etter reglene i offentleglova. Enhver som utfører arbeid
eller tjeneste for klageinstansen, har taushetsplikt i samsvar med
§ 19 i loven her for opplysninger de blir kjent med i forbindelse
med klagesaken.
§ 24 Forbud mot bruk av opplysninger
som bevis i straffesak
Opplysninger undersøkelsesmyndigheten
mottar etter § 16 kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak
mot den som har gitt opplysningene.
§ 25 Forbud mot bruk av opplysninger
som grunnlag for andre sanksjoner
En vernepliktig eller arbeidstaker
som avgir forklaring etter § 16, skal ikke som følge av dette utsettes
for noen form for sanksjoner fra den foresatte eller arbeidsgiveren.
Første ledd gjelder ikke
-
a) tiltak
som den foresatte eller arbeidsgiveren iverksetter med hovedformål
å forbedre den vernepliktiges eller arbeidstakerens kvalifikasjoner.
-
b) dersom
de mottatte opplysningene viser at den vernepliktige eller arbeidstakeren
ikke oppfyller helsemessige krav til å inneha sin stilling.
-
c) omstendigheter
knyttet til den vernepliktige eller arbeidstakeren eller dennes
handlinger og unnlatelser som er blitt kjent på annen måte enn gjennom
dennes forklaring etter § 16.
§ 26 Straff
Den som uaktsomt eller forsettlig
overtrer §§ 9 første ledd, 16, 19 eller 25 i loven her straffes
med bøter dersom forholdet ikke går inn under en strengere straffebestemmelse.
§ 27 Ikrafttredelse og endringer i andre
lover
Loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.
Med virkning fra den tid loven trer
i kraft, skal lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 17-6 første ledd
lyde:
De bestemmelser som er gitt foran
i §§ 5-8, 6-11, 6-12, 6-13, §§ 7-12 til 7-22, §§ 7-24, 11-1 og 13-1, gjelder
tilsvarende for norsk militær luftfart.