4.2 Presidentskapets forslag til endringer
Presidentskapet foreslår å
gjøre enkelte endringer i struktur og språk i forslag til kapittel
IV om dekning av utgifter. Særlig gjelder dette reiseutgifter. Presidentskapet foreslår
å videreføre regler om utgiftsdekning, som i dag er gitt
i forskriften, og ta inn enkelte regler som i dag er regulert i
Stortingets retningslinjer for reisedekning, i forslag til ny lov.
Presidentskapet mener det er
hensiktsmessig å ha en egen bestemmelse i loven som gjelder reiseutgifter
generelt. Forslag til ny § 8 inneholder i all hovedsak regler som
etter gjeldende rett fremgår av retningslinjer gitt av presidentskapet.
I retningslinjene er det i dag gitt bestemmelser som inneholder
vilkår for representantenes utgiftsdekning. Presidentskapet mener
denne typen regler er av en slik art at de bør ha lovs rang. Bestemmelsen er
ment å videreføre gjeldende rett.
Presidentskapet fremmer forslag
om at regler som i dag er gitt i retningslinjene vedrørende
kostnadseffektivitet ved reiser, videreføres i forslag til ny § 8
første ledd. Bestemmelsen er noe omformulert fra teksten i retningslinjene,
men innholdet er det samme. Bestemmelsen fastslår at reiser som
hovedregel skal foretas på den mest kostnadseffektive måte, så langt
dette er forenelig med utførelsen av oppdraget.
Presidentskapet fremmer videre
forslag til ny § 8 andre ledd, der det bestemmes at alle reiser skal
dokumenteres, selv om de helt eller delvis er dekket av andre enn
Stortinget. Dokumentasjon er nødvendig for å få utgifter dekket
skattefritt og skal gjøre det mulig å etterprøve berettigelsen av
kravet. Teksten i forslag til nytt andre ledd er noe omformulert
fra teksten i retningslinjene, men dette er kun ment å være en språklig
forenkling.
Presidentskapet anser at reglene
i retningslinjene om frist for levering av reiseregning bør fremgå
av lov i forslag til § 8 tredje ledd. Formuleringen i forslag om
ny § 8 tredje ledd tilsvarer den som er brukt i statens reiseregulativ,
som bestemmer at «[r]eiseregning skal (…) sendes til arbeidsgiver/oppdragsgiver
snarest og innen 1. måned etter at reisen er avsluttet ...».
Presidentskapet foreslår å
videreføre nåværende lov § 6 første ledd i forslag til ny § 8 fjerde ledd,
som gir Stortingets presidentskap rett til å fastsette nærmere retningslinjer
om dekning av reiseutgifter. Retningslinjene om reisedekning for
stortingsrepresentanter, vedtatt av Stortingets presidentskap 11.
juni 2009, videreføres. Nåværende lov § 6 andre ledd, som gir hjemmel
til å gi nærmere bestemmelser om forskudd til dekning av tjenestereiser,
foreslås fjernet, da forskriftsbestemmelsen videreføres i forslag
til ny § 9 tiende ledd. Dette omtales nærmere under.
Presidentskapet foreslår ny
§ 9 om dekning av utgifter på tjenestereise. Innholdsmessig er bestemmelsen
en videreføring av forskriften § 3 om dekning av reise- og overnattingsutgifter
på tjenestereise. Forslaget til ny § 9 første ledd bestemmer at stortingsrepresentantenes
reiseutgifter i forbindelse med tjenestereiser dekkes etter statens
alminnelige reiseregulativer og Stortingets retningslinjer for reisedekning.
Dette er en videreføring av gjeldende rett i forskriften § 3 første
ledd første punktum med mindre språklige endringer. Det foreslås
at forskriften § 3 første ledd siste punktum om at dekning av utgifter
til representasjonsoppdrag reguleres i retningslinjer, fjernes fra
lov og omtales i merknadene til første ledd. Dagens praksis videreføres.
Presidentskapet mener at regelen
om at alle reiser innenlands er å anse som tjenestereiser, med mindre
de er av rent privat art og ikke har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant,
bør flyttes fra retningslinjer til lov. Presidentskapet foreslår dette
regulert i forslag til ny § 9 andre ledd. Forskriften § 3 sjette
ledd om reiseutgifter i forbindelse med arrangement i regi av egen
partiorganisasjon videreføres ikke i lovtekst, men kommenteres i merknadene
til § 9 andre ledd.
Presidentskapet foreslår at
forskriften § 3 andre ledd om tjenestereiser utenlands i forbindelse med
de faste parlamentarikerdelegasjoners virksomhet videreføres i forslag
til ny § 9 tredje ledd, og at forskriften § 3 første ledd andre
punktum om legitimerte utgifter til overnatting på tjenestereiser
utenlands videreføres i forslag til ny lov § 9 fjerde ledd. Presidentskapet foreslår
at forskriften § 3 fjerde ledd om dekning av reiseutgifter for ledsager
videreføres med noen språklige endringer i forslag til ny § 9 femte
ledd.
Presidentskapet foreslår videre
at forskriften § 3 tredje ledd om merutgifter til barnetilsyn videreføres
i forslag til ny § 9 sjette ledd, men beskrivelsen av forutsetningene
for utgiftsdekning flyttes til merknadene. Forslaget til ny § 9
sjette ledd andre punktum innebærer en utvidelse av bestemmelsens anvendelsesområde,
da det åpnes for at det i særlige tilfeller kan innvilges dekket
nødvendige merutgifter til barnetilsyn også for barn som er eldre
enn ett år. Presidentskapet anser
det som et viktig hensyn å legge til rette for at vervet som stortingsrepresentant
kan la seg kombinere med å ha barn. Eksempelvis vil det kunne oppstå
tilfeller der det ikke er andre som kan passe barnet, og reisen
vil i så fall ikke kunne gjennomføres.
Presidentskapet foreslår videre
at forskriften § 8 andre ledd om forskudd på reisegodtgjørelse videreføres
innholdsmessig, men med språklige endringer, i forslag til ny § 9
syvende ledd.
Presidentskapet foreslår å
lovfeste reglene som står i forskriften § 3 femte ledd om dekning
av utgifter til transport ved sykdom eller skade og § 4 om dekning
av pendlerutgifter mv. i en egen lovbestemmelse i forslag til ny
§ 10 om dekning av utgifter i forbindelse med fravær fra hjemmet.
Forskriften § 3 femte ledd videreføres i forslag til ny § 10 første
ledd siste setning. Forskriften § 4 første til fjerde ledd er innholdsmessig
videreført, med enkelte språklige endringer, i forslag til ny § 10
første til fjerde ledd. I femte ledd er henvisningen til statens
særavtale for reiser innenlands § 6 erstattet med en mer generell henvisning
til satsene for tjenestereiser i staten. Dette er fordi det gjør
stortingsgodtgjørelsesloven mindre sårbar for eventuelle endringer
som måtte gjøres i statens særavtale.
Presidentskapet foreslår å
videreføre forskriften § 5 om dekning av utgifter til flytting i
forslag til ny § 11. Ordlyden i bestemmelsen er noe endret,
men meningsinnholdet er det samme. Formulering om at det dekkes
utgifter til flytting ved tiltredelse og fratredelse, er fjernet,
og det er presisert at representanter kan få dekket nødvendige
utgifter til én flytting fra hjemsted til Oslo og én fra Oslo til
hjemsted. Dette er ment å tydeliggjøre at tidspunktet for når man
gjennomfører flyttingen ikke er avgjørende, men at det er flytting
fra hjemsted til Oslo og omvendt som dekkes. I bestemmelsens andre
ledd om at utgifter til flytting mellom pendlerboliger ikke dekkes,
foreslås «utføre» fjernet, da dette er en overflødig presisering.
Forskriften § 6 regulerer dekning
av utgifter til besøksreiser for representantenes familie. Presidentskapet foreslår
å videreføre innholdet i bestemmelsen i forslag til ny § 12 med
mindre språklige endringer og en presisering av at aldersgrensen på
18 år også gjelder barn som er medlemmer av representantens
husstand. Presiseringen endrer ikke gjeldende rett.
Forskriften § 7 omhandler dekning
av vararepresentanters utgifter som følge av omsorg for barn. Presidentskapet foreslår
å gjøre enkelte språklige presiseringer og harmoniseringer
innad i regelverket i forslag til ny § 13 om dekning av innkalte
vararepresentanters utgifter til barnepass. I forslag til nytt første
punktum bestemmes det at innkalte vararepresentanter i særlige tilfeller
kan få dekket nødvendige og dokumenterte utgifter til barnepass.
Dette innebærer en endring fra forskriften § 7 første punktum, der
det gis dekning til utgifter som følge av omsorg for barn. Presiseringen
er gjort for å tydeliggjøre at det er reelle utgifter til barnepass
som kan dekkes, eksempelvis mindre reisekostnader og godtgjørelse for
barnepasser. Hva og hvor mye som dekkes, må avgjøres ut fra en rimelighetsvurdering
i det enkelte tilfellet, slik som i dag. Videre er det tatt inn
en presisering i lovbestemmelsen om at tapt arbeidsinntekt for barnepasser
ikke dekkes. Dette er regulert på tilsvarende måte i de tilfeller
der representanter får dekket utgifter til barnepass på tjenestereise
i forskriften § 3 tredje ledd tredje punktum og forslag til ny § 9 syvende
ledd. Presidentskapet finner
det rimelig å legge samme forutsetning til grunn for dekning av
barnepass for innkalte vararepresentanter. Det foreslås at forskriften
§ 7 andre punktum, der Stortingets administrasjon er gitt myndighet
til å avgjøre kurante saker, flyttes til merknaden til bestemmelsen.