Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Hanne Thürmer, viser til Dokument
8:91 S (2015–2016).
De siste årene har
det kommet mange nye norske tv-serier. Komiteen vil understreke viktigheten
av at det fortsatt finnes gode norsk tv-serier. Tv-serier som Nobel,
Øyenvitne, Skam og Frikjent holder alle et høyt nivå og har mange
seere som har fulgt programmene hver uke. Serier som disse har gitt
stor glede for norske tv-seere, og de har også blitt solgt videre
og blitt vist internasjonalt. Dette kan også være med på å markedsføre
Norge som land.
Komiteen mener det er viktig
at det fortsatt finnes gode finansieringsløsninger for produksjon
av norske tv-serier, blant annet at også flere private investorer
og tv-selskaper bidrar med produksjonsmidler. Etter komiteens mening
vil det at flere norske tv-serier er solgt til utlandet de siste
årene, kunne føre til at det i fremtiden vil kunne være lettere å
innhente kapital til fremtidige satsinger også internasjonalt.
Komiteen ønsker at det også
i fremtiden skal bli laget norske tv-serier av høy kvalitet, og
anerkjenner bransjens viktige arbeid innen kultursektoren. Tv-serier
grenser mot andre kreative kulturnæringer som blant annet filmproduksjon
og animasjon. Dette kan gi gode synergieffekter mellom de ulike
kulturnæringene.
Komiteen anser tv-serier som
viktige for nyskapning innen kultursektoren. Skam har markert seg
som en svært nyskapende tv-serie, som har klart å nå mange i en
gruppe som anses som vanskelig å nå. Dette har de klart med blant
annet utbredt bruk av sosiale medier.
Komiteen vil påpeke at det
er viktig for den enkelte ansatte, produksjonsselskaper og investorer
i denne bransjen at det finnes forutsigbarhet både når det gjelder
ansettelser, prosjektenes varighet og fremtidige muligheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil påpeke at forutsigbarhet for alle
deler av bransjen forutsetter gode og nettopp forutsigbare støtteordninger.
Derfor bør det vurderes om etterhåndsstøtten skal være en rettighetsfestet
ordning som utbetales uavhengig av øvrige midler til produksjon
av audiovisuelt innhold. Disse medlemmer mener videre
at bransjen vil være mer bærekraftig dersom alle som lever av å
tilby innhold, også bidrar til at det produseres innhold. Dette
kan gjøres på flere måter. Et medfinansieringsansvar for aktører
som tjener penger på å formidle film og audiovisuelt innhold, vil
kunne bidra til å sikre en mer forutsigbar og sterk økonomi, og disse medlemmer etterlyser en
mer aktiv holdning fra regjeringen for å få dette på plass.
Disse medlemmer mener at insentivordningen
bør kunne innrettes slik at også norske tv-serier reelt sett kan
søke på disse midlene. Dette kan, ved siden av å i seg selv styrke
de økonomiske mulighetene for norsk tv-drama, bidra til å motvirke
at norske produksjoner flyttes til utlandet av økonomiske grunner.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å opprettholde to sterke allmennkringkastere dersom
man ønsker en fortsatt positiv utvikling innen norsk tv-drama, og
viser i den forbindelse til at TV2 ikke ønsket å søke på den midlertidige
allmennkringkasteravtalen regjeringen lyste ut i sommer. I avtaleteksten
lå det for øvrig heller ikke lenger noe krav om økonomisk bidrag
til produksjon av norsk film og drama, noe disse medlemmer mener er svært uheldig.
Det må være et klart mål at en ny fremtidig ordning for kommersiell
allmennkringkasting må inneholde krav om bidrag til norsk film og
tv-drama. Disse
medlemmer er også kritiske til at det i det fremlagte budsjettforslaget
fra regjeringen Solberg ikke er lagt inn noen økning i NRK-lisensen,
i strid med stortingsflertallets avtale om allmennkringkasting som
ble inngått våren 2016, der det heter at «NRK bør få kompensasjon
for pris- og lønnsutviklingen i årene som kommer».
Disse medlemmer mener det bør
være en klar ambisjon at det skal skapes flere norske tv-serier av
høy kvalitet, og at det derfor er viktig å bedre vilkårene for tv-serieproduksjon
gjennom en strategi for økt satsing, der de omtalte elementer er
på plass.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak om en strategi for økt satsing på norske
tv-serier, for å få opp antallet nyproduserte norske tv-serier i
alle kanaler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
har satset på norsk tv-produksjon de seneste årene. Flertallet viser
til regjeringens krav om tilskudd til produksjon av tv-drama i tildelingsbrevet
til Norsk filminstitutt (NFI) i 2015. Flertallet vil fremheve at
NFIs tilskudd til tv-dramaer har økt fra 5 prosent til 13 prosent
fra 2010.
Flertallet påpeker at det i
statsbudsjettet for 2017 er foreslått å styrke den kreative næringen
med over 70 mill. kroner. Denne satsingen omfatter alle kunstuttrykk
og vil også kunne støtte film- og tv-serieproduksjon.
Flertallet viser til at regjeringen
følger utviklingen om medfinansieringsansvar nøye, her under prosessen
i EU med revisjonen av direktiv for audiovisuelle tjenester (AMT-direktivet).
Videre ser regjeringen på muligheten for et nordisk samarbeid for
at de ulike aktørene i større grad bidrar til å finansiere produksjon
av norsk og europeisk innhold. Flertallet registrerer at det
imidlertid er enighet blant de nordiske ministrene om at det ikke
er statens, men bransjens eget ansvar å sørge for å utvikle forretningsmodeller
som fungerer.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å øke bevilgningen til insentivordningen for film- og serieproduksjon
i Norge med 10,8 mill. kroner i 2017.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener det er positivt
at ordningen bl.a. stimulerer til at utenlandske serieproduksjoner legges
til Norge, siden dette vil gi de ansatte i den norske bransjen større
muligheter for arbeid og økt kompetanse som kan brukes i senere
produksjoner. Dette
flertallet mener det vil være negativt å åpne for en automatisk
refusjonsordning, siden dette vil gi liten forutsigbarhet for statens
utgiftsnivå. Dette
flertallet viser til at insentivordningen er en ny ordning
fra 2016, og at ordningen bør få virke en stund før det er aktuelt
å evaluere og eventuelt endre innretningen på ordningen.
Dette flertallet vil understreke
viktigheten av at allmennkringkasterne har et tydelig ansvar for
å stimulere til økt produksjon av norske tv-serier, og at det er
viktig at de har gode standarder for avtaler med andre aktører i
produksjonsbransjen gjennom å vise ansvar og ryddighet overfor produsenter
og rettighetshavere.