Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Tom E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
3:10 (2015–2016) Riksrevisjonens undersøkelse av effektivitet i
vedlikehold av jernbanenettet. Komiteen minner om at det
er bred politisk enighet om viktigheten av en veldrevet jernbane,
og om at det transportpolitiske målet for jernbanen er å tilby et
effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem
som dekker samfunnets behov for transport og fremmer regional utvikling.
For at reisende skal velge jernbanen, er det nødvendig at den etaten
som har ansvaret for jernbanenettet, lykkes med å oppnå dette målet.
Komiteen understreker at forbedring
av driftsstabiliteten i togtrafikken og drift og vedlikehold av jernbanen
er omtalt som høyt prioriterte områder i alle statsbudsjettene de
siste 15 årene. Det gjelder blant annet Prop. 1 S (2012–2013), der
det går fram at for å bedre driftsstabiliteten i infrastrukturen
prioriteres vedlikehold og fornyelse. Å drifte og vedlikeholde infrastrukturen
har også vært blant Jernbaneverkets innsatsområder i 2014–2017. Komiteen mener
det burde ha vært mulig for Jernbaneverket å vurdere om realøkningen
etaten har hatt i vedlikeholdskostnader siden 2006, har gitt en
tilsvarende økning i utført vedlikehold. Komiteen støtter Riksrevisjonens
oppfatning av at det er kritikkverdig at resultatene for driftsstabilitet
ikke er bedret totalt i perioden, gitt økningen i bevilgningene
til vedlikehold. Komiteen ser
med bekymring på at Jernbaneverket mangler kompetanse på signalanlegg,
og understreker at det inngår i Jernbaneverkets ansvar og mandat
å sørge for at etaten innehar den nødvendige kompetanse til å utføre
eget samfunnsoppdrag i henhold til instruks.
Komiteen fremhever at en statlig
virksomhet er ansvarlig for å sikre tilstrekkelig styringsinformasjon
og forsvarlig beslutningsgrunnlag. Den interne styringen skal være
innrettet slik at virksomhetens økonomisystem, sammen med statistikk,
analyser og andre relevante systemer, belyser om virksomheten drives
effektivt i forhold til kostnader og fastsatte mål- og resultatkrav.
En etat har et ansvar for å drive så transparent og målbart at den
gjør seg politisk styrbar, slik at etaten selv kan ta informerte
beslutninger, og slik at tilgjengelig styringsinformasjon kan belyse for
statsråden og Stortinget hvorvidt etaten fyller oppgaven og bidrar
til forutsigbare rammebetingelser for leverandørene. Informasjon
om tilstanden på banen og resultatene av vedlikeholdsarbeidet inngår
som sentrale deler av den styringsinformasjonen en etat må kunne
forventes å fremlegge i jevnlig rapportering til departementet.
Komiteen understreker at det
ved oppstart av Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF fra starten
av må etableres bedre rutiner for datainnhenting og -behandling,
at resultatmålbarhet sikres, at nødvendige styringsverktøy er på
plass og at disse tas i bruk.
Komiteen understreker at Samferdselsdepartementet
har et overordnet ansvar for å følge opp Jernbaneverkets rapportering,
og at dette ikke synes å ha foregått i tilfredsstillende grad. Komiteen er tilfreds
med at statsråden i sitt svar til Riksrevisjonen sier seg «i stor
grad enig i revisjonens anbefalinger om å følge opp Jernbaneverkets
ledelse» og vil følge opp disse i etatsstyringsdialogen. Komiteen forventer
derfor at ved oppstarten av ny styringsstruktur for jernbanen 1. januar
2017, er Riksrevisjonens anbefalinger i Dokument 3:10 (2015–2016)
innarbeidet:
-
sørge for at ledelsen
styrker styringen og oppfølgingen av vedlikeholdsarbeidet, som utføres både
i egenregi og av eksterne leverandører, gjennom å
-
etablere en mer
systematisk, helhetlig og strategisk styring av vedlikeholdet
-
sørge for at nødvendig
og pålitelig styringsinformasjon faktisk foreligger
-
vurdere effektiviseringsmuligheter
i planleggingen av vedlikehold som utføres av eksterne leverandører
-
vurdere om resultatmålene
som departementet har satt, gir tilstrekkelig styringsinformasjon
om effektiviteten i vedlikeholdet av jernbanenettet.
Komiteen viser
videre til at det er mangel på kompetanse på signalanlegg i Jernbaneverket,
noe som kan føre til at etaten ikke får gjennomført alt planlagt
vedlikehold på signalanlegg, og forventer at tilstrekkelig kompetanse
på signalanlegg i Jernbaneverket prioriteres og er på plass så snart
som mulig.
For øvrig viser komiteen til
Riksrevisjonens anbefalinger og slutter seg til disse.