1.2.1 Det er mange feil i ligningsfastsettelsen for utenlandske arbeidstakere og næringsdrivende
Riktig skatt fastsatt
til rett tid er et hovedmål for skatteetaten, jf. budsjettproposisjonene
for Finansdepartementet for perioden 2013–2015. Samtidig er det et
grunnleggende styringsprinsipp at ressursbruken skal være effektiv,
jf. reglement for økonomistyring i staten (økonomireglementet) § 14.
Siden utvidelsen
av EØS-området i 2004 har det vært økt tilstrømming av utenlandsk
arbeidskraft til Norge. Mange av dem som kommer, er i landet på midlertidig
basis. Personer som ikke har til hensikt å oppholde seg lenger enn
seks måneder i Norge, får tildelt et D-nummer. I 2014 var det ca.
260 000 personer med D-nummer i skattemanntallet. De siste årene
har det årlig blitt rekvirert om lag 100 000 nye D-nummer.
Utenlandske arbeidstakere
og næringsdrivende på midlertidig opphold i Norge lignes enten i
skatteregionene eller ved skatteetatens spesialkontor, Sentralskattekontoret
for utenlandssaker (SFU). I skatteetatens ligningskontroller settes
det hvert år maskinelle (obligatoriske) kontrollparametere som alle
selvangivelser blir kontrollert mot. Gjennom disse kontrollene arbeider
skatteetaten for å sikre mest mulig riktig ligning også av utenlandske arbeidstakere
og næringsdrivende på midlertidig opphold i Norge.
Enkelte kjennetegn
ved denne skattytergruppen, som kulturforskjeller, språkferdigheter,
kort oppholdstid og dårligere kjennskap til det norske skattesystemet,
gjør skatteetatens arbeid overfor disse mer omfattende og sammensatt
enn overfor fastboende skattytere.
Utenlandske skattytere
med D-nummer blir oftere valgt ut til kontroll, og ligningskontrollene
gir oftere utslag enn for øvrige skattytere. For inntektsåret 2014
hadde 34 prosent av skattyterne med D-nummer minst ett kontrollutslag,
mens andelen blant alle skattyterne var 14 prosent. De obligatoriske
ligningskontrollene er derfor spesielt viktige for skattytere med
D-nummer, fordi disse kontrollene bidrar til riktigere og for mange
av skattyterne lavere fastsatt skatt.
Riksrevisjonen merker
seg at det er betydelig flere endringssaker for skattytere med D-nummer enn
for øvrige skattytere. Skatteetaten har i tilknytning til sitt hovedmål
om riktig skatt til rett tid som målkrav at minst 98 prosent av
alle skatteoppgjørene skal være uten endring, og dette målet nås.
Det er imidlertid ikke fastsatt noe eget målkrav for utenlandske
skattytere. For inntektsårene 2012 og 2013 var henholdsvis 93,1
og 95,7 prosent av skatteoppgjørene for skattytere med D-nummer
uten endring. Tilsvarende tall for skattytere som lignes ved SFU, var
henholdsvis 90 og 91,4 prosent. Resultatene for skattytere med D-nummer
er derfor både for 2012 og 2013 svakere enn for øvrige skattytere.
Til tross for skatteetatens
innsats er det mange feil i ligningsfastsettelsen for utenlandske
skattytere på midlertidig opphold. Skatteetaten har som regel ikke
tilstrekkelig med opplysninger om utenlandske skattytere for å kunne
fastsette riktig skatt. Skatteregionene gjennomfører derfor i stor
grad kompenserende tiltak som ekstra ligningskontroller og endringssaker
etter skatteoppgjøret.
Riksrevisjonen merker
seg at det store antallet ligningskontroller og endringssaker fører
til at ligning av personer med D-nummer krever relativt høy ressursbruk.
Skatteetatens ikt-systemer er også mindre tilpasset utenlandske
skattytere, og det fører til mer manuelt arbeid med ligningen av
denne gruppen. SFU har et spesielt ressurskrevende arbeid med å bygge
opp sitt eget skattemanntall hvert år, med de manuelle registreringene
det krever.
Mange utenlandske
næringsdrivende på midlertidig opphold i Norge leverer ikke selvangivelse,
noe som gir skatteetaten merarbeid med skjønnsligninger og etterfølgende
klagesaker. Dersom det heller ikke finnes opplysninger fra banker
eller Valutaregisteret, er det i mange tilfeller umulig for skatteetaten
å vite om disse personene har reist fra landet eller arbeider svart.
Riksrevisjonen mener at denne situasjonen er uheldig fordi den både
gir provenytap og virker konkurransevridende for næringsdrivende
som driver lovlig og etterlever regelverket på skatteområdet.