Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at lov om naturområder
i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven) trådte i kraft 1. september
2009 og gjelder for ca. 1 700 km2 i
19 kommuner i Oslo-området. Lovens geografiske virkeområde (Marka)
består av følgende områder: Kjekstadmarka, Vardåsmarka, Vestmarka, Krokskogen,
Bærumsmarka, Nordmarka, Lillomarka, Romeriksåsene, Gjelleråsmarka,
Østmarka og Sørmarka.
Komiteen viser til at formålet
med loven er å fremme og tilrettelegge for friluftsliv, naturopplevelse
og idrett. Bygge- og anleggstiltak, unntatt landbrukstiltak, er
forbudt i lovens virkeområde. Loven skal sikre Markas grenser og
bevare et rikt og variert landskap og natur og kulturmiljø med kulturminner. Det
skal samtidig tas hensyn til bærekraftig bruk til andre formål. Komiteen støtter
varmt opp om lovens intensjon.
Komiteen viser til at enkel
tilgang på friluftsområder og fri natur i hverdagen bidrar til bedre
folkehelse, høyere livskvalitet, flere naturopplevelser og økt kunnskap
om naturen og miljøet vårt. Komiteen viser til at tilflyttingen
til regionen fører til stort press på å båndlegge friluftsarealer
til boligutbygging, samtidig som behovet for rekreasjonsområder
for befolkningen øker.
Komiteen har merket seg at
statsråden i sitt brev til komiteen av 3. mars 2015 skriver at:
«Et lovforslag om
utvidelse av Marka slik representantene ønsker kan gjøres på flere
måter. Enten kan Kongens adgang til å utvide virkeområdet jf. markaloven
§ 2 annet ledd utvides, slik at denne type utvidelser kan skje ved
forskrift. Alternativt kan slike utvidelser foretas ved at det vedtas
endring av markaloven § 2 første ledd om hvilke områder som omfattes
av Marka (...) Jeg er av den oppfatning at mer omfattende endringer
i markagrensen bør foretas av samme organ som har fastsatt grensen,
altså Stortinget selv. Dersom markalovens virkeområde skal utvides
til nye områder som ikke ligger i nærheten av områdene som i dag
omfattes av Marka, eller for øvrig utvides betydelig, mener jeg
dette bør skje ved lovendring, som i dag. Jeg mener på denne bakgrunn at
det ikke bør foretas endringer i markaloven § 2 annet ledd hva gjelder
adgang til å i forskrift legge områder til Marka.
Når det gjelder spørsmål
om å fremme lovforslag om å utvide Markas virkeområde etter markaloven § 2
første ledd, så må dette knyttes til konkrete områder. Jeg mener
det i den forbindelse først må avklares hva berørte kommuner, grunneiere
og organisasjoner mener om saken.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, er enig med forslagsstillerne i at en lovfestet
markagrense forebygger konflikter om arealutnyttelse, og på den
måten også reduserer potensialet for alvorlige arealkonflikter.
Et sterkt vern av markaområdene i Osloregionen gir samtidig viktig
beskyttelse til det rike biologiske mangfoldet i dette området. Flertallet mener
derfor at arbeidet med å sikre friluftsområder i regionen må trappes
opp. En slik opptrapping vil være i tråd med intensjonene i en rekke
viktige vedtak i Stortinget knyttet til blant annet naturmangfoldloven,
folkehelsemeldingen og målet om å stanse tap av biologisk mangfold
innen 2020.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte fremme forslag om en utvidelse av
markalovens virkeområde, slik at viktige naturområder i flere kommuner
i Osloregionen kan få en lovfestet markagrense.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at
markalovens formålsbestemmelse er å sikre markas grenser, og at
denne grensen er fastsatt ved kart direkte i loven. Disse medlemmer slutter seg
til statsråd Vidar Helgesens vurdering om at omfattende endringer
av markagrensen bør foretas av Stortinget, som laget de opprinnelige
grensene. Disse
medlemmer kan derfor ikke støtte forslag om endringer i markaloven
§ 2 annet ledd, eller forslag om at regjeringen skal legge fram
en sak om dette.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
dagens markagrense bør utvides i flere konkrete områder. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen legge frem forslag om å utvide markaloven § 2
første ledd til å omfatte flere nye områder i Osloregionen. Disse medlemmer vil
spesielt trekke frem Follomarka som et område som bør inkluderes
gjennom en slik endring. Disse medlemmer viser til at
Follomarka utgjør viktige restområder i et sterkt utnyttet landskap,
og er av meget stor betydning for friluftsliv i hverdagen for Follos
befolkning. Byggepresset sørover, på begge sider av Oslofjorden,
er sterkt, og det haster med å sikre gode rekreasjonsområder for
en framtidig stor befolkningskonsentrasjon. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere om dette området bør vernes etter markaloven, men
mener at andre områder også bør vurderes.
Disse medlemmer mener at regjeringen
bør også legge frem en sak om utvidelser av markagrensen innenfor
de geografiske områdene som er nevnt i loven. Disse medlemmer mener det er
behov for en rekke utvidelser av markaloven i et slikt forslag. Enkelte
av disse utvidelsene er relativt små og kan gjennomføres ved forskriftsendring,
mens det vil være naturlig å inkludere flere av dem i et lovforslag. Disse medlemmer viser
til at det er gjort et betydelig arbeid med å kartlegge mulige utvidelser
av marka i ulike områder, og viser blant annet til arbeidet som
er gjort av Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA).
Disse medlemmer ber om at regjeringen blant
annet vurderer områdene som nevnes nedenfor, i en sak om utvidelser
av markaloven. Disse
medlemmer viser til at Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen
i Oslo og Akershus i brev av 27. oktober 2010 støtter utvidelser
av marka i samtlige av følgende områder:
-
Tanumplatået i Bærum. Disse medlemmer viser
til at området er et nasjonalt viktig kulturlandskap med lange kulturhistoriske
røtter og rikt biologisk mangfold. Området er meget verdifullt for
naturopplevelser og friluftsliv. Som Maridalen og Sørkedalen, hører
Tanumplatået naturlig til i Marka. Alternativt bør området fredes
etter naturmangfoldloven eller kulturvernloven. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes etter
markaloven.
-
Krokskogstupene i Hole og Ringerike. Disse medlemmer viser
til at Krokskogstupene er meget særpregede og bratte stup som strekker seg
fra Marka mot Tyrifjorden. Områdene grenser til Marka og har store
opplevelsesverdier. I området finnes store naturverdier med flere reservater,
nasjonalt verneverdige områder og rikt fugleliv. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes etter
markaloven.
-
Stubdalsområdet i Ringerike. Disse medlemmer viser
at dette området ligger tett inntil dagens markagrense. Miljøvernavdelingen
finner at dette området hører naturlig med i Marka, og at å innlemme
dette området i Marka er i samsvar med markalovens formål om å fremme
og tilrettelegge for natur og friluftsliv. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes etter markaloven.
-
Toppområdet av Bislingen i Lunner. Disse medlemmer viser
til at toppområdet på Bislingen er synlig fra meget store deler
av Nordmarka og spiller en viktig rolle for naturopplevelsen i disse
områdene. Området har fjellskogpreg og er et mye benyttet utgangspunkt
for skiturer, det ligger inntil dagens markagrense. En innlemmelse av
dette området i Marka vil derfor være svært positivt for friluftsliv
og naturopplevelse. Disse medlemmer mener
derfor at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes
etter markaloven.
-
Rinilhaugen. Disse medlemmer viser til at Rinilhaugen
er et viktig naturområde nord i Romeriksåsene, som utgjør en naturlig
del av Marka. Et naturreservat utgjør en stor andel av området,
mens et større område har mye gammel og særpreget skog med store
opplevelsesverdier. Disse
medlemmer mener derfor at regjeringen bør vurdere hvordan
dette området bør vernes etter markaloven.
-
Varingskollen. Disse medlemmer viser
til at idrett er en del av markalovens formål, og at det dermed
er naturlig at Varingskollen inngår i Marka. Åsen har også opplevelsesmessige
og kulturhistoriske verdier som gjør den til et viktig friluftsområde
ut over alpininteressene. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes etter markaloven.
-
Linfåningshøgda. Disse medlemmer viser at
Linfåningshøgda inngår som en naturlig del av Marka som også har
vært inne i tidligere utkast til markaloven. Linfåningshøgda er
et mye brukt nærområde for en stor del av Nittedals befolkning. Disse medlemmer mener
derfor at regjeringen bør vurdere hvordan dette området bør vernes
etter markaloven.
Disse medlemmer
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak med konkrete forslag til utvidelser
av markagrensen innenfor de geografiske områdene som er nevnt i
loven.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne har i tillegg merket
seg forslag fra Naturvernforbundet i Oslo og Akershus samt Lillomarkas Venner
om å ta Bånnkallia inn i virkeområdet for markaloven.