2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, Iren Opdahl,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Prop.
137 L (2015–2016) om endringar i bustøttelova (bustøtte til enkeltpersonar
i bukollektiv).
Komiteen viser til at formålet
med bostøtten er «å sikre personer med lave inntekter og høye boutgifter
en egnet bolig». Bostøtten er et fundament i den boligsosiale politikken
og er det mest sentrale virkemiddelet staten har på dette området.
Komiteen viser til at bostøtte
er et av de viktigste virkemidlene for å sikre botilbud til flyktninger og
andre vanskeligstilte. En god og fleksibel ordning for bostøtte
er nødvendig for at flere skal få det tilbudet de trenger, slik
at flere kan få et egnet sted å bo.
Komiteen viser til at det i
et integreringsperspektiv er viktig å legge til rette for tiltak
som bidrar til raskere bosetting av flyktninger.
Komiteen merker seg at proposisjonen
er en oppfølging av anmodningsvedtak nr. 800 (2014–2015), som ble
gitt i forbindelse med behandlingen av representantforslaget Dokument
8:135 S (2014–2015). Anmodningsvedtaket lyder slik:
«Stortinget ber regjeringen
om å foreta en utredning av om bostøtteordningen bør gjøres gjeldende for
personer bosatt i bokollektiver.»
Komiteen mener
at bokollektiv kan for mange være et godt botilbud som både gir
rimelige boutgifter og et godt bofelleskap. Komiteen viser til at mange
kommuner ønsker å benytte denne boformen både for flyktninger og
andre vanskeligstilte.
Komiteen viser til at i henhold
til dagens regler er personer som bor i private bokollektiv utelukket
fra bostøtteordningen, selv om de ellers fyller vilkårene for støtte.
Lovforslaget innebærer at personer som bor i bokollektiv som er
godkjent av kommunen, også kan få bostøtte. Komiteen mener derfor at bostøtten
blir mer fleksibel med dette lovforslaget. Dette legger til rette
for at flere flyktninger og andre vanskeligstilte kan få tilbud
om et godt hjem til en rimelig pris. Forslaget legger også til rette
for bedre integrering og at flere kan bli selvhjulpne.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett for 2016 økte Husbankens rammer med 7 mrd. kroner, og bostøtten,
herunder bostøtte i bofellesskap, med 150 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti påpeker at bostøtten i dag gis
til færre og ikke flere, noe som er stikk i strid med intensjonene
og boligprisutviklingen. Dette må snus. Dette medlem viser til merknader
og forslag fra Sosialistisk Venstreparti under tidligere budsjettbehandlinger
om behov for å sikre systematisk oppregulering av inntektsgrensene
og at boutgiftstaket blir økt slik at de dekker de faktiske boutgiftene.