Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Torstein Tvedt Solberg, Vegard Grøslie Wennesland og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:

«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret, sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»

Komiteen viser til at avtalen om revidert nasjonalbudsjett 2016 mellom regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre følger under pkt. 1.2 nedenfor.

Meld. St. 2 (2015–2016) er behandlet under kapittel 2 og Prop. 122 S (2015–2016), samt plenarvedtaksdelen av Prop. 121 LS (2015–2016) er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling. Kapittel 5 inneholder en oversikt over de enkelte fraksjonenes primærforslag som avviker fra regjeringens forslag. Kapittel 6 inneholder forslagene fra komiteens mindretall, og kapittel 7 inneholder komiteens tilråding.

Komiteen viser videre til at merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 119 S (2015–2016), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under omtalen av de respektive departementene.

Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St. 2 (2015–2016) og i Prop. 122 S (2015–2016), viser komiteen til at disse er fremsatt i Prop. 121 LS (2015–2016). Komiteen viser til Innst. 385 L (2015–2016) når det gjelder behandlingen av disse.

Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre (heretter kalt «avtalepartene») er enige om en helhetlig avtale om revidert nasjonalbudsjett for 2016. Avtalen innebærer at Kristelig Folkeparti og Venstre gir tilslutning til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2016, med følgende endringer:

Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster

Kap.

Post

Formål

Prop. 122 S

H, FrP, KrF og V

Utgifter (i tusen kroner)

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

932 800

912 800 (-20 000)

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

486 200

471 200 (-15 000)

115

Næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål

70

Tilskudd til næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål

49 242

48 242 (-1 000)

118

Nordområdetiltak mv.

71

Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv.

60 905

56 905 (-4 000)

150

Bistand til Afrika

78

Regionbevilgning for Afrika

2 070 640

2 094 640 (+24 000)

151

Bistand til Asia

78

Regionbevilgning for Asia

591 500

581 500 (-10 000)

152

Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika

78

Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika

584 000

574 000 (-10 000)

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

70

Sivilt samfunn

1 942 688

1 955 488 (+12 800)

170

FN-organisasjoner mv.

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

565 000

560 900 (-4 100)

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

125 000

112 500 (-12 500)

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter

90 133

93 433 (+3 300)

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

71

Frittstående videregående skoler

1 520 416

1 532 416 (+12 000)

255

Tilskudd til freds- og menneskerettssentre

72

Stiftelsen Arkivet

25 522

26 122 (+600)

260

Universiteter og høyskoler

50

Statlige universiteter og høyskoler

31 339 996

31 355 396 (+15 400)

70

Private høyskoler

1 279 859

1 281 859 (+2 000)

315

Frivillighetsformål

86

Tilskudd til internasjonale sykkelritt i Norge

26 000

27 000 (+1 000)

87

Tilskudd til X-Games Oslo

0

8 000 (+8 000)

320

Allmenne kulturformål

78

Ymse faste tiltak

37 298

39 298 (+2 000)

328

Museums- og andre kulturvernformål

70

Det nasjonale museumsnettverket

1 173 881

1 174 881 (+1 000)

410

Domstolene

1

Driftsutgifter

2 094 833

2 098 833 (+4 000)

430

Kriminalomsorgen

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

60 872

65 872 (+5 000)

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter

14 574 199

14 579 199 (+5 000)

70

Tilskudd

74 033

73 533 (-500)

491

Utlendingsnemnda

1

Driftsutgifter

270 090

265 090 (-5 000)

496

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

81 208

83 708 (+2 500)

534

Erstatningslokaler for departementene

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

0

-10 000 (-10 000)

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling

441 400

436 400 (-5 000)

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd

31 547 475

31 481 975 (-65 500)

576

Vedlikehold og rehabilitering

60

Tilskudd til vedlikehold og rehabilitering i kommuner

250 000

400 000 (+150 000)

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

70

Tilskudd

35 130

30 130 (-5 000)

732

Regionale helseforetak

70

Særskilte tilskudd

800 543

801 543 (+1 000)

761

Omsorgstjeneste

62

Dagaktivitetstilbud

276 333

267 333 (-9 000)

65

Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene

1 062 200

1 045 500 (-16 700)

68

Kompetanse og innovasjon

346 948

348 948 (+2 000)

762

Primærhelsetjeneste

63

Allmennlegetjenester

123 604

99 604 (-24 000)

781

Forsøk og utvikling mv.

79

Tilskudd

62 318

63 318 (+1 000)

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv.

35 252

34 452 (-800)

855

Statlig forvaltning av barnevernet

22

Kjøp av private barnevernstjenester

1 917 724

1 924 724 (+7 000)

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd til forskning

2 296 636

2 316 636 (+20 000)

1320

Statens vegvesen

34

Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

339 900

299 900 (-40 000)

37

E6 vest for Alta

357 600

337 600 (-20 000)

72

Kjøp av riksvegferjetjenester

984 300

954 300 (-30 000)

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold

8 167 594

8 187 594 (+20 000)

1360

Kystverket

21

Spesielle driftsutgifter

51 736

36 736 (-15 000)

1400

Klima- og miljødepartementet

76

Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak

53 305

53 805 (+500)

1481

Klimakvoter

22

Kvotekjøp, generell ordning

200 000

178 000 (-22 000)

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

329 458

326 458 (-3 000)

21

Spesielle driftsutgifter

55 396

52 396 (-3 000)

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

3 488 899

3 483 899 (-5 000)

1800

Olje- og energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter

24 450

22 950 (-1 500)

1815

Petoro AS

72

Administrasjon, Petoro Iceland AS

3 000

1 500 (-1 500)

73

Statlig deltakelse i petroleumsvirksomhet på islandsk kontinentalsokkel

10 600

9 100 (-1 500)

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

21

Spesielle driftsutgifter

93 050

91 550 (-1 500)

1840

CO2-håndtering

50

Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering

254 600

239 600 (-15 000)

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 175 000

4 122 400 (-52 600)

2410

Statens lånekasse for utdanning

50

Avsetning til utdanningsstipend

6 173 579

6 180 079 (+6 500)

72

Rentestøtte

865 662

865 762 (+100)

90

Økt lån og rentegjeld

24 348 023

24 367 923 (+19 900)

2421

Innovasjon Norge

50

Innovasjon – prosjekter, fond

583 500

553 500 (-30 000)

72

Forsknings- og utviklingskontrakter

296 100

306 100 (+10 000)

76

Miljøteknologi

424 500

464 500 (+40 000)

2426

Siva SF

70

Tilskudd

69 992

79 992 (+10 000)

2490

NVE Anlegg

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

3 500

2 500 (-1 000)

Inntekter (i tusen kroner)

5538

Veibruksavgift på drivstoff

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

100 000

6 000 (-94 000)

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

80

Renter

3 669 249

3 669 349 (+100)

Avtalepartene foreslår følgende endring i vedtak om veibruksavgift på drivstoff:

«I

Fra 1. juli 2016 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 14. desember 2015 om veibruksavgift på drivstoff del I:

§ 1 første ledd bokstav c skal lyde:

c) naturgass per Sm3: kr 0,00

II

Endringen under I gjøres gjeldende med virkning fra 1. januar 2016.

III

Fra 1. juli 2016 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff del II:

§ 1 første ledd ny bokstav d skal lyde:

d) LPG per kg: kr 0,69.

§ 6 nytt annet ledd skal lyde:

Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.»

«Stortinget ber regjeringen følge utviklingen og endringene i rammebetingelser og muligheter for flyplassene nøye og gi en grundig vurdering av situasjonen, spesielt av de ikke-statlige flyplassers fremtidige rolle i Østlandsområdet, i forbindelse med budsjettet for 2017.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kriteriene for tilskuddsordningen Aktivitet for seniorer og eldre under kap. 761 post 21 endres slik at Tjukkasgjengen kan omfattes av ordningen.»

Flertallet viser til at regjeringen vil legge til rette for ny organisering av rettsmedisinske fag ved at fagområdet innlemmes i Oslo universitetssykehus og ikke lenger skal være en del av Folkehelseinstituttet. Flertallet er enige med regjeringen i at en samlokalisering med OUS kan bidra til faglig styrking og tettere samarbeid, men har over lengre tid også vært bekymret for at organiseringen av rettsmedisinske fag ikke har vært hensiktsmessig. Flertallet mener at et sterkt rettsmedisinsk miljø i Norge er avgjørende for å bekjempe blant annet vold mot barn, og for å styrke rettssikkerheten.

Flertallet viser til at det arbeides med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av rv. 19 er et svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en del premisser for valg av løsning for rv. 19. Flertallet ber Samferdselsdepartementet bidra til fortgang i planleggingen, slik at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring av KVU-veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.

Flertallet har merket seg at skatteplikt for sluttvederlag kan ha utilsiktede konsekvenser for ulike ytelser fra folketrygden. Flertallet ber derfor regjeringen utrede konsekvenser og vurdere behov for endringer i trygderegelverket.

Flertallet viser til anmodningsvedtak nr. 467 av 24. mars 2015 om at regjeringen særlig skal prioritere økning av plasser til det nye sammenslåtte tiltaket Arbeidsforberedende trening (AFT) og til at regjeringen i RNB varsler oppstart av det tiltaket i høst. Flertallet understreker at det nye AFT-tiltaket må startes opp så raskt som mulig for å sikre at flere med nedsatt arbeidsevne får gode oppfølgende tilbud for å komme i jobb.

Flertallet viser til at frittstående skoler med internat og skoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående skole er økonomisk rammet av gjeldende praksis knyttet til regelverket for merverdiavgiftskompensasjon. Dette innebærer for disse skolene bl.a. krav om tilbakebetaling for tidligere mottatt kompensasjon, redusert kompensasjon og omgjøring av vedtak fra skattemyndighetenes side. Flertallet forutsetter at samtlige skoler får kompensert for den tapte merverdiavgiftskompensasjonen som følge av praktiseringen av eksisterende regelverk. Kompensasjonen skal også gjelde for de krav og avkortninger som fremsettes inntil nytt regelverk er kommet på plass, og det forutsettes at et slikt nytt regelverk gjøres gjeldende fra 1. januar 2017. Flertallet viser til at kompensasjonen som både skal gjelde internat og voksne elever uten rett til videregående skole, bevilges over KDs budsjett kap. 228 post 71, men også kan omfatte skoler som får sine driftstilskudd over poster også utenfor kap. 228.

Flertallet viser til at denne situasjonen har skapt utfordrende betingelser for de skoler dette gjelder, og vil understreke behovet for mer forutsigbare og bestandige regelfortolkninger over tid.

Flertallet viser til at det i budsjett for 2015 ble bevilget midler til kjøp av barnevernstjenester hos fem ideelle foreldre og barn-sentre med 35 mill. kroner. Midlene ble først feilpostert og i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015 ble midlene fordelt mellom Bufdir 21 mill. kroner og Oslo kommune 14 mill. kroner. Flertallet viser til at midlene er videreført og prisjustert til 36 mill. kroner i statsbudsjettet for 2016, hvorav 21,6 mill. kroner er disponert av Bufdir. Den resterende summen på 14,4 mill. kroner som ble bevilget til Oslo kommune har ikke gått til kjøp av tjenester hos de to Oslo-baserte sentrene i slikt omfang som forutsatt verken i 2015 eller i 2016. Flertallet ber regjeringen bidra til at midlene bevilget til Oslo kommune går til det formålet de var tiltenkt, og ber regjeringen eventuelt omdisponere midlene fra Oslo kommune til kjøp gjennom Bufdir fra 2017.

Flertallet forutsetter at kjøp av plasser og tjenester fra disse fem ideelle foreldre og barn-sentrene videreføres på samme nivå i 2016 slik avtalen for 2015 la opp til. En eventuell underdekning på posten omdisponeres innenfor rammen til Bufdir.

Flertallet foreslår på denne bakgrunn å bevilge ytterligere 7 mill. kroner til kjøp av tjenester gjennom Bufdir fra de ideelle foreldre og barn-sentrene.

Flertallet ber regjeringen vurdere redusert elavgift også for datasentre med uttak under 5 MW, tilsvarende den som gjelder for industrien, herunder om det er behov for eventuell notifisering til ESA.

Flertallet viser til Innst. 305 S (2014–2015) om utviklingsplan for kapasitet i kriminalomsorgen der komiteen skriver:

«Komiteen viser til KS1: Fengselskapasitet i Agder, Buskerud, Telemark og Vestfold der det anbefales at det bygges 300 nye fengselsplasser i Agder. Det opprettes ett Agder fengsel med en felles administrasjon og to driftsenheter. Kapasiteten fordeles på to driftsenheter med 150 plasser hver, som er et fornuftig kompromiss mellom stordriftsulemper ved en driftsenhet på 300 plasser og smådriftsulemper ved tre driftsenheter med 100 plasser. Agder fengsel med 300 plasser fordelt på to like store driftsenheter vil plasseres i Mandal og Froland.»

Flertallet viser til at for å løse kapasitetsutfordringen ble det valgt en midlertidig løsning med leie av soningskapasitet i Nederland, og en permanent løsning om utbygging av kapasitet i Norge. Flertallet understreker derfor viktigheten av at byggingen av 300 plasser i Agder og at dette må iverksettes så raskt som mulig. Flertallet foreslår derfor å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 5 mill. kroner slik at utbygging av fengslene i Mandal og Froland kan gjøres parallelt.

Flertallet viser til at samarbeidspartiene har satset betydelig på å bekjempe vold mot barn. Statens Barnehus har fått mer en doblet sine budsjetter, men arbeidet har også medført mange flere anmeldelser og dermed en sterk økning i tilrettelagte avhør ved barnehusene. Ifølge Politidirektoratet (POD) ligger det an til en økning på antall tilrettelagte avhør ved barnehusene på ca. 30 pst. sammenlignet med 2015. Mange av avhørene blir fremdeles ikke tatt innen den lovfestede fristen, og hovedproblemet ifølge POD er manglende kapasitet ved barnehusene. Flertallet foreslår derfor å øke bevilgningen til økt kapasitet ved Statens Barnehus med 5 mill. kroner under kap. 440 post 1.

Flertallet viser til at boplikten for prester ble opphevd med virkning fra 1. september 2015. I forberedelsene til avviklingen av boplikten har det vært forhandlet med prestenes tjenestemannsorganisasjoner, da tjenestebolig- og bopliktordningen regnes for å være en del av prestenes generelle lønns- og arbeidsvilkår. Det har vært uttrykt bekymring for de økonomiske og kapasitetsmessige konsekvenser disse endringene har fått for prestenes arbeidsavtale.

Flertallet ber regjeringen gjøre en vurdering av de økonomiske og kapasitetsmessige konsekvenser disse endringene har fått, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Flertallet har merket seg at det i proposisjonen foreslås å belaste bistandsbudsjettets kap. 152 og 164 med i alt 54,9 mill. kroner til betaling av en leveranse uran fra Kasakhstan til Iran. Beløpet dekkes inn ved reduksjoner i andre kapitler under bistandsbudsjettet. Flertallet mener Iran-avtalen kan være et viktig tiltak i et sikkerhetspolitisk perspektiv, og er kjent med at den aktuelle bevilgningen er et engangstilfelle.

Flertallet viser til Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2016, hvor et flertall i transport- og kommunikasjonskomiteen pekte på at utbygging av Skomedal kunne startes opp i 2016, under forutsetning av at oppstart kunne dekkes av ledige midler fra mindreforbruk på prosjekter innenfor rv. 9, samt bruk av egenfinansiering. Flertallet viser til at vilkårene nå er på plass. Flertallet forutsetter derfor at arbeidet på Skomedal kan starte opp høsten 2016.

Flertallet viser til at det vil være en forutsetning for prosjektet at Statens vegvesen, Region sør, finner midler til fullføring av prosjektet innenfor egne rammer og bruk av lokal finansiering.

Flertallet viser til E18-utbyggingen gjennom Østfold med planer om videre utbygging til Vinterbro, inkludert krysningspunkt for E18 og jernbane. Flertallet er opptatt av mest mulig rasjonell fremdrift i samferdselsprosjekter med helhetlig og sammenhengende veiutbygging. Flertallet ber Samferdselsdepartementet sikre at Statens vegvesen og Jernbaneverket inngår enighet om nødvendig sportilgang og stengning for å forsikre at utbyggingen ikke forsinkes. Det må avsettes midler for inneværende år for oppstart av planleggingsarbeidet for å samkjøre E18s kryssing av jernbanesporet med planlagt stans i trafikken.

Flertallet viser til at det i forhandlingene om statsbudsjettet, Innst. 2 S (2015–2016) romertallsvedtak 18, ble fattet slik anmodningsvedtak:

«Stortinget ber regjeringen etablere en støtteordning for hydrogenfyllestasjoner i forbindelse med utarbeidelse av ny avtale og mandat for Enova».

Flertallet forventer at ordningen trer i kraft snarest mulig.

Flertallet viser til budsjettforliket hvor det er bevilget 8 mill. kroner til X Games Oslo. 6 mill. kroner av bevilgningen forutsetter fullfinansiering av arrangementet. Det øvrige forutsettes gitt som generell driftsstøtte. Det forutsettes videre at det foreligger en tilfredsstillende dopingløsning godkjent av Antidoping Norge for arrangementet.

Flertallet ber regjeringen sikre at Enovas støtte til landstrømanlegg går til de beste og mest miljø- og kostnadseffektive prosjektene.

Flertallet viser til budsjettforliket og forventer at Husbankens utviklingsprosjekt «Morgendagens Generasjonssamfunn» tilgodeses med 1 mill. kroner innenfor kap. 2412 post 21.

Flertallet viser til at naturgass som backupgass er viktig for etableringen av et marked for biogass og at regjeringen har foreslått en kompensasjon for veibruksavgift for andel backupgass på inntil 30 pst. Flertallet er opptatt av konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser for biogass. Flertallet mener derfor regjeringen også bør avklare forholdene rundt en kompensasjon for veibruksavgift på backupgass, og undersøke mulighetene for gjennomslag hos ESA. Flertallet ber regjeringen rapportere status på dette arbeidet i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Flertallet mener en slik ordning bør iverksettes så snart det er mulig, men erkjenner at problemstillingen er kompleks og at det kan ta tid. Utgangspunktet bør være at en full avgiftssats kompenseres for en andel backupgass på inntil 50 pst. og at denne kompensasjonen gradvis fases ut innen 2025.

Flertallet legger til grunn at satsen på veibruksavgift på naturgass for 2016 settes til 0,00 kroner per Sm3. Flertallet legger opp til at endringen skal gjelde med virkning for hele 2016. Dette innebærer at avgiftsmyndighetene må korrigere avgiftsinnbetalingene for perioden fra 1. januar til 1. juli 2016. Dette vil være til gunst for de avgiftspliktige.

Flertallet legger videre til grunn at kompensasjoner for økt veibruksavgift på naturgass gitt over rammetilskuddet til fylkeskommunene kan kuttes med 100 pst., siden avgiftssatsen reduseres med 100 pst. Det vises til forslag til avgiftsvedtak.

Flertallet viser til at veibruksavgift for LPG er vedtatt å innføres fra 1. juli 2016. Flertallet viser til innspill fra Norsk petroleumsinstitutt (NP) og LPG Norge om en gradvis innfasing av veibruksavgiften på LPG. Flertallet viser til at det per i dag ikke er bio-alternativer til auto-LPG i kommersielt salg, og at innføring av full avgift nå vil kunne føre til at et distribusjonsnettverk for fremtidige bio-alternativer vil kunne forsvinne. Flertallet mener derfor veibruksavgift på LPG bør innføres gradvis over en lengre periode, og fremmer derfor forslag om at veibruksavgiften på LPG settes til 0,69 kroner per kg LPG. Dette utgjør 10 pst. av full sats, og satsen forutsettes økt trinnvis i kommende budsjetter opp til full sats i 2025. Det vises til forslag til avgiftsvedtak.

Flertallet vil understreke viktigheten av en best mulig utvikling for norsk luftfart. Dette inkluderer en vurdering av OSL og de ikke-statlige lufthavnenes rolle i flytrafikken på det sentrale Østlandsområdet både med tanke på en helhetlig og samfunnsøkonomisk best mulig utvikling av fremtidig kapasitetsutbygging, Avinors rolle og Forsvarets virksomheter. Flertallet viser i denne forbindelse til Innst. 310 S (2015–2016).

Flertallet viser til at utviklingen og endringer i rammebetingelser og markedsmuligheter for flyplassene, særlig de ikke-statlige, kan skje raskt og at det er viktig at regjeringen følger denne utviklingen med stor oppmerksomhet. Flertallet viser til at slike endringer kan ha betydelige konsekvenser både for privat sektor, for ansatte og for staten og skape vesentlige, uønskede ringvirkninger i samfunnet. Det er derfor avgjørende at staten har god oversikt over situasjonen og utviklingen til enhver tid og kan handle på et godt faglig grunnlag om det skulle være nødvendig. Det vises til anmodningsforslag.

Flertallet viser til at teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad er et demonstrasjonsanlegg av en betydelig størrelse. Prøving og feiling er en naturlig del av aktivitetene som utføres ved anlegget. Det er derfor lagt til grunn at det vil være behov for modifikasjoner og utbedringer av anlegget i driftsperioden. Det har vist seg at behovet for slike investeringer i 2016 er lavere enn opprinnelig forutsatt.

Flertallet har merket seg at Tjukkasgjengen er et godt tiltak som har spredt seg rundt i hele Norge. Flertallet viser til at dette er et lavterskeltilbud ettersom man ikke trenger å melde seg inn eller registrere seg, og at dette gjør at mange mennesker kommer seg ut og i aktivitet. Flertallet mener at kriteriene for tilskuddsordningen Aktivitet for seniorer og eldre, kap. 761 post 21, endres slik at Tjukkasgjengen kan omfattes av ordningen. Det vises til anmodningsforslag.

Flertallet er kjent med at Lotteri- og stiftelsestilsynet har åpnet sak overfor Romanifolket/taternes kulturfond. Flertallet forutsetter at departementet avventer Stiftelsestilsynets vurderinger før det tas nærmere stilling til om tilskuddet kan utbetales, og eventuelt hvordan saken bør følges opp videre. Det er viktig at potten til denne gruppen opprettholdes, og flertallet understreker at kulturstøtte til dette miljøet er viktig.

Flertallet er opptatt av å få en god løsning for et helsearkiv, og viser til at regjeringen vil legge et digitaliseringsanlegg for arkiv på Tynset. Flertallet viser til at Norsk helsearkiv skal digitalisere pasientjournaler så langt det er mulig, og at digitalisering vil føre til økt tilgjengelighet til dokumentene. Flertallet påpeker videre at ved digitalisering vil behovet for magasinplass for papirarkiv bli redusert, og at kompetansearbeidsplasser knyttet til digitalisering vil bli stadig viktigere i årene som kommer.

Flertallet mener derfor det viktige er at arbeidsplasser knyttet til saksbehandling, kontorbygg og administrasjon skal legges til Tynset. Flertallet mener en løsning for depot og lokalisering av papirdokumenter bør løses på en mest mulig kostnadseffektiv måte og viser til at Kulturdepartementet nå undersøker flere løsninger.

Flertallet viser til helse- og omsorgskomiteens behandling av Dokument 8:79 S (2015–2016) Representantforslag om sikker lagring av pasientopplysninger og understreker at denne merknaden gir uttrykk for et omforent standpunkt.

Flertallet ser frem til at regjeringen innen utgangen av 2016 kommer tilbake til Stortinget på egnet måte når pågående utredninger er gjennomført og beslutningsgrunnlaget anses tilstrekkelig.

Flertallet viser til Prop. 122 S (2015–2016) kap. 919 post 60 Diverse fiskeriformål, der regjeringen foreslår at den ene tillatelsen til lakseoppdrett som ikke ble tildelt i tildelingsrunden 2013 ikke retildeles. Etter flertallets syn bør tillatelsen retildeles, på den måten departementet finner mest hensiktsmessig, selv om det vil kreve noe ressurser hos forvaltningen å tildele denne. Det var også stor interesse knyttet til tillatelsene, og en retildeling vil kunne bidra ytterligere til å fremme næringens arbeid med å løse miljøutfordringene den står overfor.