Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Beløpsgrenser mv.

I henhold til reglementet § 1 annet ledd er det bare «eksistensen og arten av de forskjellige interessene som skal oppgis, ikke beløp, verdi eller mengde.»

Det følger av § 3 tredje ledd at representanter som utøver selvstendig inntektsbringende virksomhet i tillegg til stortingsarbeidet, skal angi særskilt til registeret «om enkeltoppdrag, eller flere oppdrag innenfor samme kalenderår for samme oppdragsgiver, har gitt en godtgjørelse på mer enn 50 000 kroner.» Presidentskapet mener at utbetaling over 50 000 kroner fra en enkelt oppdragsgiver bør oppgis med beløpets størrelse, og fremmer forslag om endring av § 3 tredje ledd i tråd med dette. Dette gjelder både for ett enkelt personlig utført oppdrag og for flere mindre oppdrag innenfor samme kalenderår.

Se for øvrig nedenfor om unntak fra bestemmelsen for vararepresentanter.

I henhold til § 7 skal representantene opplyse om eventuelle selskaper, organisasjoner, institusjoner eller enkeltpersoner som yter dem økonomisk støtte, herunder materielle fordeler, sekretærbistand o.l. Presidentskapet mener at dersom representanter mottar økonomisk støtte eller vederlag over en viss størrelse fra andre enn Stortinget, kan det være i offentlighetens interesse å få kunnskap om verdien av dette. Presidentskapet foreslår derfor at beløpets størrelse skal angis når samlede bidrag fra samme kilde overstiger 50 0000 kroner innenfor ett kalenderår.

Presidentskapet viser videre til at reglementet ikke inneholder bestemmelse om registreringsplikt for vederlag som beror på en såkalt earn-out bestemmelse eller tilsvarende i en salgsavtale. Et slikt tilfelle oppstår hvor man selger seg ut av et selskap og i henhold til den underliggende salgsavtalen får krav på vederlag i et gitt antall år fremover avhengig av virksomhetens resultater. Presidentskapet er av den oppfatning at det bør være offentlighet om at en slik avtale er inngått. Presidentskapet foreslår derfor at vederlag av denne karakter gjøres registreringspliktig i henhold til § 7.

Presidentskapet viser til at som følge av de foreslåtte endringene i § 3 tredje ledd og § 7, må det gjøres en justering av gjeldende bestemmelse i § 1 annet ledd annet punktum om at «beløp, verdi eller mengde» ikke skal oppgis.

Presidentskapet fremmer følgende forslag:

Ǥ 1 annet ledd annet punktum skal lyde:

Bare eksistensen og arten av de forskjellige interesser skal oppgis, ikke beløp, verdi eller mengde, med mindre dette følger særskilt av bestemmelse i dette reglementet.»

Ǥ 3 tredje ledd skal lyde:

Det angis særskilt og med beløp om enkeltoppdrag, eller flere oppdrag innenfor samme kalenderår for samme oppdragsgiver, har gitt en godtgjørelse på mer enn 50 000 kroner.»

Ǥ 7 skal lyde:

Navn på selskaper, organisasjoner, institusjoner eller enkeltpersoner som yter vedkommende representant økonomisk støtte eller vederlag, herunder materielle fordeler, sekretærbistand o.l., og som kommer i tillegg til de midler som Stortinget stiller til rådighet. Det angis særskilt og med beløp om økonomisk støtte eller vederlag fra samme kilde overstiger 50 000 kroner innenfor samme kalenderår.»