Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Deltakelse i utbytteaksjeprogram og kapitalforhøyelse i Statoil ASA
Dette dokument
- Innst. 260 S (2015–2016)
- Kildedok: Prop. 84 S (2015–2016)
- Dato: 03.05.2016
- Utgiver: energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen at departementet gis fullmakt til – på vegne av staten – å delta proratarisk tilsvarende øvrige aksjeeieres valg av aksjer i utbytteaksjeprogrammet til Statoil ASA. Departementet legger til grunn at den statlige deltakelsen skal skje innenfor en ramme som gjør at statens eierandel på 67 prosent i Statoil holdes konstant gjennom hele programmets varighet.
Forslaget om utbytteaksjer vil være et tilbud til selskapets aksjeeiere om å motta hele eller deler av sitt kontantutbytte i nyutstedte aksjer til en rabattert pris. I praksis gjennomføres dette ved at mottatt utbytte benyttes til å tegne nye aksjer gjennom kapitalforhøyelse i selskapet.
I proposisjonen redegjøres det for selskapets økonomiske og finansielle utvikling. Departementet viser til at Statoils finansielle resultater i 2014 og 2015 preges av lavere inntekter som følge av reduksjon i oljeprisen og betydelige nedskrivninger knyttet til selskapets internasjonale virksomhet.
Kombinasjon av økte kostnader, store investeringer, stabilt utbyttenivå og redusert inntjening har ført til at Statoils kontantstrøm har utviklet seg i en negativ retning. Selskapet har ikke generert positiv netto kontantstrøm siden 2012. Et sentralt mål med Statoils forbedringsprogram, som ble offentliggjort i februar 2014, er å komme i en såkalt nøytral kontantstrømsposisjon hvor kontantstrømmen fra virksomheten dekker alle utbetalinger fra selskapet innenfor et regnskapsår.
Statoils gjeld har økt de siste årene. Statoils netto gjeldsgrad, et sentralt måleparameter i olje- og gassbransjen, har vært økende fra et lavt nivå i 2012 på 12,4 prosent til 26,8 prosent i 2015. Gjeldsgraden er likevel innenfor den rammen som Statoil selv har kommunisert som akseptabel for selskapet.
Statoil har opprettholdt utbytteutbetalinger i tråd med selskapets utbyttepolitikk. Med noen unntak har også Statoils konkurrenter opprettholdt nivået på utbyttet.
Departementet viser til at Statoil ønsker å bygge et selskap som er konkurransedyktig til enhver tid, og ikke være avhengig av en gitt oljepris i fremtiden. I forbindelse med Statoils kapitalmarkedsoppdatering i februar 2016, kommuniserte ledelsen en strategi for å tilpasse selskapet til en situasjon med lavere priser over tid. Selskapet ønsker med denne strategien å vokse, samt å øke verdiskapingen gjennom tilgang på nytt areal, leting, utvikling og produksjon av energiressurser globalt, og ved å øke verdien av produksjonen gjennom selskapets posisjon innenfor midt- og nedstrømsaktiviteter.
Departementet viser til at styret i Statoil har uttalt at utbyttepolitikken er en viktig forpliktelse overfor selskapets investorer, og at styret vil holde utbyttepolitikken fast. Innenfor denne rammen foreslår styret i Statoil å introdusere et toårig utbytteaksjeprogram. Styret har foreslått at programmet gjelder fra og med fjerde kvartal 2015 til og med tredje kvartal 2017, og skal behandles på selskapets generalforsamlinger. Aksjeeierne gis således et valg mellom å motta kvartalsvise utbytter enten i kontanter eller i form av nyutstedte aksjer i Statoil, eller en kombinasjon av disse.
Styret i Statoil påpeker at utbytteaksjeprogrammet forventes å styrke Statoil finansielt i en situasjon med lave olje- og gasspriser. Utbytteaksjeprogrammet skal være et verktøy for å styrke Statoils finansielle kapasitet til å kunne investere i lønnsomme prosjekter i en situasjon med lave, variable og usikre priser. Styret har også vektlagt at Statoil skal kunne utnytte de samme finansielle virkemidlene som flere av selskapets konkurrenter.
Det vises til at dersom forutsetningene for utbytteaksjeprogrammet endrer seg, for eksempel ved at markedsforholdene blir vesentlig annerledes eller det viser seg at få aksjeeiere velger å motta utbyttet i aksjer i stedet for kontanter, kan styret etter eget skjønn, innenfor fullmakten fra generalforsamlingen, beslutte at det for enkelte kvartaler ikke skal tilbys utbytteaksjer eller å avslutte utbytteaksjeprogrammet.
Statoils foreløpige vurderinger tyder på at en vil kunne nå ut til om lag 95 prosent av aksjeeierne og 95 prosent av aksjene, noe selskapet vurderer som akseptabelt og klart innenfor markedspraksis. Statoil har opplyst at det vil bli utarbeidet et prospekt i forbindelse med de kvartalsvise utbyttetildelingene, som skal godkjennes av Finanstilsynet. Prospektet vil blant annet inneholde informasjon om risikofaktorer, beskrivelse av anvendelse av midlene, bakgrunn for utbytteaksjeprogrammet, beskrivelse av utbyttet og utbyttepolitikk, oversikt over selskapets virksomhet, finansiell informasjon, informasjon om styret og ledelse, mv.
Departementet viser til at styret i Statoil har foreslått at det inngås en avtale som vil regulere forholdet mellom statens opptak av nye aksjer og kontantutbytte, som innebærer at staten ved Olje- og energidepartementet forplikter seg til å stemme for forslagene som er nødvendige for å beslutte utbytteaksjeprogrammet på de ordinære generalforsamlingene i 2016 og 2017. I henhold til avtalen vil departementet benytte den delen av sitt kvartalsvise utbytte som er nødvendig for å tegne det antall aksjer som gjør at departementet opprettholder sin eierandel i Statoil. Departementet legger til grunn at statens eierandel på 67 prosent i Statoil holdes konstant gjennom hele programmets varighet. Den del av statens utbytte som ikke benyttes til oppgjør av aksjer, skal utbetales i kontanter.
Statoil har videre foreslått å tilby aksjeeiere valget mellom utbytteaksjer og kontantutbytte fra og med fjerde kvartal 2015 til og med tredje kvartal 2017. Forslaget skal behandles på generalforsamlingen i Statoil 11. mai 2016 og på Statoils generalforsamling i 2017, gitt at styret ikke har avsluttet ordningen. Utbytteaksjeprogrammet er en kapitalforhøyelse i selskapet og må vedtas av generalforsamlingen i Statoil med 2/3 flertall. Utbytteaksjeprogrammet forutsetter således at staten stemmer for forslaget.
Olje- og energidepartementet har benyttet rådgiver Arctic Securities, som mener Statoils forslag er sammenlignbart med den modellen selskapets internasjonale konkurrenter benytter. Departementet har vektlagt at Statoil skal ha tilgang på de samme finansielle verktøyene som sine internasjonale konkurrenter.
Departementet mener staten bør delta i utbytteaksjeprogrammet i Statoil, og det vises til rådgivers vurdering om at staten bør søke å velge den samme aksjeandel og kontantandel som de andre aksjeeierne gjør i sum. Dette vil ivareta statens eierinteresser, og vil holde statens eierandel konstant gjennom hele programmet. Statens eierandel i selskapet holdes konstant ved at staten speiler den andelen aksjer og kontanter øvrige aksjeeiere velger.
Departementet viser til at det ikke er mulig å forutse hvor mange av aksjeeierne utenom staten, som eier 67 prosent, som vil ta kontantutbytte, og hvor mange som velger å ta aksjer gjennom aksjeutbytteprogrammet. Statens andel aksjer og kontantutbytte vil variere mellom kvartalene avhengig av øvrige aksjeeieres valg. Det er derfor vanskelig å anslå budsjettmessige konsekvenser av utbytteaksjeprogrammet i Statoil for staten for det enkelte budsjettår.
Departementet viser til at den delen av utbyttet som blir utbetalt i kontanter, vil på vanlig måte bli budsjettert og regnskapsført under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA, post 85 Utbytte. Olje- og energidepartementet vil orientere Stortinget om utviklingen i programmet og innarbeide de budsjettmessige konsekvensene for staten i de ordinære budsjettprosessene. Redusert kontantutbytte for staten vil redusere overføringen til Statens pensjonsfond utland i perioden 2016 til 2018. Aksjer som staten mottar gjennom programmet, vil forvaltes av Olje- og energidepartementet.
Deltakelsen i kapitalforhøyelsen vil ikke påføre staten økte utgifter til eierforvaltning. Utgifter til Olje- og energidepartementets eksterne rådgivere i 2016 i forbindelse med deltakelsen i programmet forutsettes dekket innenfor gjeldende bevilgning under kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 84 S (2015–2016) Deltakelse i utbytteaksjeprogram og kapitalforhøyelse i Statoil ASA.
Komiteenviser til at styret i Statoil ASA annonserte på selskapets kapitalmarkedsdag 4. februar 2016 at styret vil legge frem forslag om et toårig program for utbytteaksjer til behandling på Statoils generalforsamling 11. mai d.å.
Komiteen viser til at forslaget om utbytteaksjer vil være et tilbud til selskapets aksjeeiere om å motta hele eller deler av sitt kontantutbytte i nyutstedte aksjer til en rabattert pris. I praksis gjennomføres dette ved at mottatt utbytte benyttes til å tegne nye aksjer gjennom kapitalforhøyelse i selskapet.
Komiteen vil bemerke at hvis aksjeeiere velger å motta utbytte i form av nyutstedte aksjer, vil selskapets totale utbyttebetaling i kontanter reduseres.
Komiteen er av den formening at utbytteaksjeprogrammet som styret i Statoil ASA foreslår, vil kunne gi selskapet større finansiell kapasitet til å foreta lønnsomme investeringer som vil generere positiv kontantstrøm over tid.
Komiteen viser til at Olje- og energidepartementet i proposisjonen legger til grunn at staten skal opprettholde sin eierandel på 67 pst. i Statoil ASA, jf. Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap.
Komiteen er av den formening at staten bør delta i utbytteaksjeprogrammet i Statoil ASA. Komiteen mener at staten bør søke å velge den samme aksjeandel og kontantandel som de andre aksjeeierne gjør i sum. Dette vil ivareta statens eierinteresser og vil holde statens eierandel konstant gjennom hele programmet.
Komiteen viser til at den delen av utbyttet som blir utbetalt i kontanter, vil på vanlig måte bli budsjettert og regnskapsført under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA, post 85 Utbytte.
Komiteen viser til at regjeringen bemerker i proposisjonen at deltakelsen i kapitalforhøyelsen ikke vil påføre staten økte utgifter til eierforvaltning.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at staten ved Olje- og energidepartementet kan delta i utbytteaksjeprogram og kapitalforhøyelse i Statoil ASA på følgende vilkår:
1. Olje- og energidepartementet stemmer for det foreslåtte utbytteprogrammet på generalforsamlingene 2016 og 2017.
2. Olje- og energidepartementet deltar proratarisk i utbytteaksjeprogrammet som innebærer at staten i stedet for kontantutbytte helt eller delvis kan motta nyutstedte aksjer i Statoil ASA på like vilkår som øvrige aksjeeiere og slik som det er redegjort for i proposisjonen.
3. Statens eierandel holdes konstant på 67 prosent gjennom hele utbytteaksjeprogrammets varighet.
4. Utbytteaksjeprogrammet gjelder for utbyttet fra og med fjerde kvartal 2015 til og med tredje kvartal 2017.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 3. mai 2016
Ola Elvestuen | Øyvind Korsberg |
leder | ordfører |