Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev av 18. desember 2015 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument 8:27 S (2015–2016) Representantforslag fra Guri Melby og Sveinung Rotevatn om heving av alkoholgrensen for øl som selges i dagligvareforretninger.

Representantforslaget lyder som følger:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring i alkoholloven slik at det åpnes for salg av øl med alkoholinnhold inntil 7 volumprosent i dagligvareforretninger.

Bruk av alkohol kan føre til skader på individ- og samfunnsnivå. I Norge har vi tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som skal bidra til å begrense alkoholkonsum og derigjennom redusere skader og problemer som følger av alkoholbruk. Sundvolden-plattformen og Nydalen-avtalen mellom H, FrP, KrF og V legger til grunn at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast. At alkoholholdige drikkevarer over 4,7 volumprosent alkohol selges gjennom Vinmonopolet er en vesentlig del av dette. Da produkter mellom 4,7 og 7 volumprosent alkohol ble flyttet fra dagligvarehandel til Vinmonopolet i 1993, ble dette gjort med sikte på å begrense alkoholkonsumet.

Den EØS-rettslige begrunnelsen for Vinmonopolordningen er basert på hensynet til folkehelsen. En forutsetning for fortsatt å ha en vinmonopolordning er at dette tiltaket inngår som del av en restriktiv, helhetlig og konsistent alkoholpolitikk. En slik endring vil føre til økt tilgjengelighet som igjen vil kunne føre til økt konsum med dertil økt risiko for skader. Å flytte salg av produkter mellom 4,7 volumprosent og 7 volumprosent fra Vinmonopolet til dagligvarehandelen vil kunne innebære at det kan stilles spørsmål ved om alkoholpolitikken fremdeles er konsistent.

Jeg merker meg at forslaget omhandler øl og ikke andre produkter med tilsvarende alkoholprosent. Etter EØS-avtalen kreves det at Norge, i sin regulering av omsetning av alkoholholdige drikkevarer, likebehandler norske og utenlandske produkter. Av hensyn til dette vil det være problematisk ikke å åpne opp for at alle produkter opptil 7 volumprosent, som for eksempel brennevinsholdig rusbrus, selges i dagligvarehandelen, i tillegg til øl.

Jeg mener Vinmonopolet gjennom sine utsalg, og sin nettbutikk gir god tilgjengelighet til et bredt utvalg av øl med over 4,7 volumprosent alkohol. Vinmonopolet hadde ved utgangen av 2015 315 utsalg, og 91 prosent av befolkningen bor i dag i en kommune med Vinmonopol. Vinmonopolet fører et godt utvalg av øl både fra norske og utenlandske produsenter og har per dags dato 995 ulike varianter av øl i sitt bestillingsutvalg. Vinmonopolet gjør det med andre ord mulig for svært mange produsenter å få solgt sine produkter. Det vil trolig være mer krevende for småskalaprodusenter å få hylleplass i dagligvarehandelen.

Vinmonopolet merker den økte interessen for øl blant sine kunder, noe som blant annet reflekteres i økte salgstall for både norskprodusert og utenlandsk øl de siste årene. Informasjon fra Vinmonopolet viser at det i 2010 ble solgt ca 496 300 liter norskprodusert øl under 8 volumprosent, mens dette tallet for perioden desember 2014 til november 2015 var på ca 977 000 liter. I 2010 ble det solgt ca 286 500 liter utenlandsk øl under 8 volumprosent alkohol på Vinmonopolet, mens dette tallet i perioden desember 2014 til november 2015 var ca 790 700 liter. Jeg vet at Vinmonopolet, for å møte den økte interessen, arbeider med å etablere egne avdelinger for øl i utvalgte butikker. De ansatte i Vinmonopolet kan bidra med kunnskap og informasjon til forbrukere som er interessert i og som ønsker å kjøpe øl. Samtidig har Vinmonopolet etablerte rutiner for å sikre sosial kontroll og unngå salg av alkoholholdig drikk til personer under 18 og under 20 år. Forslaget vil kunne undergrave Vinmonopolets rolle som alkoholpolitisk virkemiddel og siden forslaget skiller ut øl kan det også være i strid med EØS-avtalen. Jeg oppfatter at forslaget er fremmet av hensyn til småskalaprodusentene og deres kunder. Jeg mener at resultatet vil være negativt for disse. Småskalaprodusentene vil ha utfordringer med å få samme nasjonale dekning som de i dag får igjennom Vinmonopolet i dagligvarehandelen. Jeg vil derfor ikke anbefale Stortinget å vedta forslaget.