Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen, Mudassar
Kapur og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, er kjent
med at vi har personer i Norge med permanent oppholdstillatelse,
men som på grunn av tvil om identitet ikke fyller vilkårene for
norsk statsborgerskap. Dette inkluderer en gruppe irakere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at norsk statsborgerskap skal henge høyt, og at kravene som
stilles til klarlagt identitet i statsborgerloven, ikke bør senkes.
Flertallet viser til at det gjelder
unntaksregler for barn født i Norge og for søkere som var under 17
år ved innvilgelse av sin første oppholdstillatelse etter konkrete
kriterier. Flertallet viser til at dagens regelverk
på området går langt i ikke å laste barn for foreldrenes forhold.
Komiteen viser til
at UDI har vært oppmerksom på utfordringene med transkriberingsfeil ved
førstegangsregistrering, og at de fleste i denne gruppen har fått
innvilget norsk statsborgerskap de siste tre årene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil samtidig påpeke at overlagt dokumentforfalskning er et alvorlig
problem i asylsaker, og at det å søke asyl på feil grunnlag bidrar
til å uthule asylinstituttet som sådan.
Flertallet er kjent med erfaringer
fra UDI, som viser at en stor gruppe har opptil fire ulike identiteter
i Norge og andre europeiske land. Flertallet viser
til at det finnes en rekke mulige grunner til at tidligere asylsøkere
ikke oppnår norsk statsborgerskap på grunnlag av usikker identitet.
Utlendingsmyndighetene påpeker blant annet ren dokumentforfalskning,
dokumenter med motstridende identitetsopplysninger, eller oppgivelse
av ulike identiteter i ulike sammenhenger. Flertallet legger
til grunn at utlendingsmyndighetene overholder forvaltningslovens
krav til forsvarlig saksbehandling.
Flertallet mener det ville vært
uheldig å åpne for et generelt amnesti i identitetssaker. At asylsøkere
oppgir korrekt identitet, er av avgjørende betydning for effektiviteten
i saksbehandlingen og for at myndighetene skal kunne fastslå det
reelle beskyttelsesbehovet. Flertallet mener derfor
det er viktig å verne om asylinstituttet og reglene i statsborgerskapsloven.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er en etter
hvert relativt stor gruppe voksne og barn, hovedsakelig fra Irak,
Afghanistan og Somalia, som i dag er avskåret fra muligheten til
å få norsk statsborgerskap. Bakgrunnen er at det er blitt etablert tvil
om deres fremlagte identitet. Samtidig har de ikke mulighet til
å sannsynliggjøre eller dokumentere sin identitet, da dokumentasjon
fra hjemlandet ikke anses å ha tilstrekkelig notoritet hos utlendingsforvaltningen.
Dette flertallet viser til at
det under komiteens høring kom frem at flere av irakerne dette gjaldt
har vært i kontakt med utlendingsmyndighetene og politiet for å
opplyse om at den registrerte identiteten deres ikke er riktig.
Disse har fått beskjed om at det er svært vanskelig å få endret
registrerte identitetsopplysninger, på grunn av at dokumentene fra
Irak har manglende notoritet. Dette flertallet viser
til statsrådens svar på spørsmål fra Arbeiderpartiet i brev av 3. november
2015 hvor statsråden bekrefter dette:
«Jeg kan bekrefte at det er problematisk å få endret
registrerte identitetsopplysninger. For å få endret identitet må
det være sannsynlighetsovervekt for at identiteten som vedkommende oppgir
å være rett identitet, faktisk er riktig. Irakiske dokumenter har
ikke tilstrekkelig notoritet til å kunne bevise innehaverens korrekte
identitet.»
Dette flertallet viser til at
gruppen irakere forslaget gjelder har permanent oppholdstillatelse
i Norge, og norske utlendingsmyndigheter har lagt til grunn for
oppholdstillatelsen at identiteten ikke er sannsynliggjort. Dette
flertallet er enig med statsråden som i brev til komiteen
av 3. november 2015 skriver at
«… denne situasjonen er uheldig, og som jeg har sagt
tidligere, mener jeg at det vil være positivt både for enkeltmenneskene
dette gjelder og for samfunnet for øvrig, dersom disse personene
kan få sin identitet avklart og kan søke om statsborgerskap. (…)
At vi kjenner identiteten til de som oppholder seg i Norge er viktig
for en rekke sektorer og tjenester, og samfunnssikkerheten.»
Dette flertallet mener de menneskelige
og samfunnsmessige konsekvensene av at mennesker har uavklart identitet
er store. Dette flertallet mener det derfor er behov
for at norske myndigheter legger til rette for at denne gruppen
mennesker, som hovedsakelig er kurdere fra selvstyreområdene i Nord-Irak,
kan få verifisert sin identitet. Dette flertallet mener det
er påfallende at statsråden gang på gang understreker at det er
ønskelig å finne en løsning for denne gruppen mennesker, men at
norske myndigheter ikke en gang har vært i direkte kontakt med kurdiske
selvstyremyndigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser derfor
til vedlagte brev sendt til komiteen fra NOAS 17. desember 2015. I
brevet fremgår det at representanter fra NOAS nylig har vært på
reise i Irak og blant annet har møtt de kurdiske selvstyremyndigetene,
deriblant innenriksdepartementet. I brevet bekreftes det at innenriksdepartementet
var klare og direkte i sitt svar om at de svært gjerne vil bidra
og samarbeide med norske myndigheter om et identitetsavklaringsprogram.
Videre står det i brevet:
«Vi besøkte også folkeregister, statsborgerskapskontor
og passkontor under vår reise og kan blant annet bekrefte at det
i folkeregisteret er bilder av de som har fått utstedt identitetskort
av folkeregisteret, selv om bilde ikke er limt i folkeregisterboka
så er underlagsmaterialet som inkluderer bilder av alle som får
utstedt id-kort lagret.
[…]
Videre
er det i statsborgerskapskontoret både bilde og fingeravtrykk lagret
av personen som har fått utstedt statsborgerskapsbevis, det samme gjelder
passkontoret som også har elektronisk lagret biometriske data på
alle som får utstedt pass.»
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om identitetsavklaring var et tema under behandlingen
av Prop. 50 L (2011–2012). Disse medlemmer viser
til Innst. 181 L (2011–2012) hvor det står:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, viser til de foreslåtte endringer i statsborgerskapsforskriften
som innebærer at flere personer som er født i Norge eller som har
kommet til Norge i ung alder, kan bli norske statsborgere. Det å
sørge for at barn som hører hjemme i Norge får norsk statsborgerskap
er viktig både for barna og for samfunnet de lever i. Flertallet
viser til at regjeringen ikke fremmer forslag i forskriften om en
tilsvarende ordning for voksne som har kommet til Norge etter fylte
17 år. For denne gruppen er det viktig at regjeringen ser på ordninger
for å gjøre det enklere med identitetsavklaring. Avklart identitet vil
kunne gi statsborgerskap etter gjeldende regelverk.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Nasjonalt ID-senters (NID)
rapport «Identitet: irakere i Norge» fra 2013 som bekrefter at det
er mulig å verifisere identiteten til denne gruppen. NID er et ekspertorgan
underlagt Politidirektoratet og har spisskompetanse på ekthetsvurderinger
av reise- og identitetsdokumenter. Flertallet viser
til at NID i den ovennevnte rapporten skriver at:
«Kartlegging av praksisen med Irak-saker i utlendingsforvaltningen
viser at det er et behov for å utrede mulighetene for å verifisere
utlendingssaker mot irakiske personregistre for å kunne fastslå
identitet (…) Gjennom arbeidet har vi fått bekreftet at det er mulig
å verifisere identiteten til irakere i Norge mot irakiske registre.
Vår hovedanbefaling er derfor at alle irakere med identitetstvil
bør verifiseres.»
Flertallet viser til at norske
myndigheter har bidratt til å verifisere identiteten til mennesker fra
Irak tidligere. I 2001 ble det gjennomført et lignende ID-avklaringsprogram
for de såkalte MUF-erne. Dette skjedde gjennom et samarbeid med
irakiske og kurdiske selvstyremyndigheter, og viser at det er mulig
å verifisere identiteten til mennesker fra Irak og de kurdiske selvstyreområdene.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
ikke har foreslått et generelt amnesti. Forslaget om et identitetsavklaringsprogram
innebærer imidlertid at personer som i dag ikke er registrert på sin
korrekte identitet i Norge, av ulike årsaker, kan få registrert
sin korrekte identitet i Norge. På den måten kan Norge få en viktig
klarhet i hvem disse menneskene er, og enkeltmenneskene det gjelder
kan søke om statsborgerskap. Flertallet viser til
at forslaget ikke innebærer en automatisk rett til statsborgerskap,
men at det blir opp til utlendingsmyndighetene å vurdere dette gjennom
ordinær saksbehandling. Flertallet vil likevel understreke
enighet med forslagsstillerne som mener at de som velger å delta
i et identitetsavklaringsprogram ikke skal måtte begynne å opparbeide
ny botid, selv om tidligere identitetsopplysninger er uriktige.
Flertallet viser til at det er
innført strengere krav til dokumentert identitet for oppholdstillatelse
på humanitært grunnlag i utlendingsforskriften § 8-12, og at man
derfor ikke i fremtiden vil havne i en situasjon hvor mennesker
som har fått permanent opphold ikke kvalifiserer til statsborgerskap
på grunn av identitetstvil. Flertallet mener derfor
et identitetsavklaringsprogram for irakere i Norge ikke vil svekke
det viktige arbeidet med ID-avklaring i utlendingssaker. Etter flertallets mening
vil det i større grad undergrave arbeidet med ID-avklaring at en
gruppe mennesker i Norge vil måtte fortsette å bruke uriktige identitetsopplysninger.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om et tidsavgrenset identitetsavklaringsprogram for
irakiske statsborgere som har fått avslag på søknad om norsk statsborgerskap
på grunnlag av manglende dokumentert identitet. Forslaget omfatter
de saker hvor UDI ikke har lagt identitet til grunn som dokumentert,
men likevel innvilget oppholdstillatelse.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er i utgangspunktet positive til at
personene som er omfattet av situasjonen med vanskelig identitetsavklaring,
burde få mulighet til å søke statsborgerskap i Norge. Likevel mener disse
medlemmer at å verifisere og avklare identiteten til personene
i denne gruppen er svært krevende, og at personene dette gjelder
har en avklart situasjon med permanent opphold i Norge med alle
de rettigheter, plikter og muligheter det medfører.
Disse medlemmer mener det er
uklokt å gå inn for forslaget om et identitetsavklaringsprogram. Disse
medlemmer mener dette vil binde opp saksbehandlingskapasitet
i UDI, noe som er uheldig med tanke på den asylsituasjonen vi nå
står overfor. Videre er disse medlemmer skeptisk
til at forslagsstillerne vil garantere for at nye opplysninger om
identitet ikke skal få konsekvenser for personene som deltar i identitetsavklaringsprogrammet,
selv om det viser seg at personen har løyet for norske myndigheter ved
søknad om asyl i Norge. Dette vil etter disse medlemmers syn
sende et signal til nyankomne innvandrere om at man kan oppgi uriktig
identitet i Norge uten at det får reelle konsekvenser.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
hvor det står at det for flere personer er transkriberingsfeil som
er årsaken til tvil om identitet. Dette blir imidlertid avvist i
statsrådens uttalelse til Representantforslag 142 S (2014–2015),
da de fleste i gruppen hvor det kun foreligger en transkriberingsfeil,
har søkt statsborgerskap på nytt og fått innvilget norsk statsborgerskap
de to–tre siste årene.
Disse medlemmer viser til at
Irak ble rangert som det åttende mest korrupte landet når det gjelder
korrupsjon i offentlig sektor både i 2011 og 2012, og at korrupsjonsnivået
i et land spiller inn i vurderingen av notoriteten til offentlige
dokumenter. Videre viser disse medlemmer til at det
ikke er fotografi i det irakiske registeret som knytter personen
til dokumentet. En verifisering kan vise at det er samsvar mellom
oppgitte opplysninger og det irakiske registeret, men ikke om det
er rett person som har dokumentet. Slik disse medlemmer ser
det, så må nødvendigvis notoriteten til irakiske dokumenter endres,
politisk overstyres, for at personene i denne gruppen skal kunne
få verifisert sine opplysninger, noe disse medlemmer vil
fraråde.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser det
som viktig at en ikke svekker bestemmelsene om at asylsøkere skal
dokumentere sin identitet ved søknad om oppholdstillatelse i Norge. Etablering
av et identitetsavklaringsprogram for irakiske statsborgere som
mangler dokumentert identitet, kan skape inntrykk av at någjeldende bestemmelser
kan fravikes. Det vises i representantforslaget til at det er sammensatte
begrunnelser for at de irakiske flyktningene som omfattes av saken,
ikke bidrgo til identitetsavklaring da de søkte beskyttelse i Norge. Dette
medlem mener etablering av et identitetsavklaringsprogram
må skille mellom irakere som oppga feil identitet på grunn av fare for
liv og helse og de av flyktningene som ikke var direkte forfulgt,
men oppgav feil identitet for å oppnå opphold i Norge.