Stortingsrepresentantene Jenny Klinge og Per Olaf
Lundteigen fremmet 13. mai 2015 følgende forslag:
«Stortinget bed regjeringa fremja forslag om
å endra straffelova slik at den som leiger ut lokale og forstår
at lokalet blir brukt til sosial dumping eller utviser grov aktløyse
i slik måte, skal kunna straffast.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid, fra
Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og Anders
B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til Dokument 8:117 S (2014–2015) – representantforslag
fra Jenny Klinge og Per Olaf Lundteigen om endring i straffeloven
slik at utleier kan holdes ansvarlig for ulovlig virksomhet i lokale som
blir leid ut.
Komiteen viser til at sosial
dumping er et stort samfunnsproblem som bidrar til et useriøst arbeidsliv.
Det undergraver viktige samfunnsordninger både for den enkelte og
for samfunnet som helhet. Arbeidslivskriminalitet og svart arbeid
bidrar til at statens skatteinntekter reduseres, samt svekker grunnlaget
for velferden. Komiteen viser til at sosial dumping
kan medføre at seriøse aktører blir utkonkurrert fordi de ikke kan
konkurrere på pris. Kampen mot arbeidslivskriminalitet må derfor
bekjempes med ulike tiltak for å sikre at respekten for lover og
regler ikke undergraves.
Komiteen vil påpeke behovet for
økt kompetanse blant dem som arbeider i næringer som kan være spesielt
utsatt for menneskehandel, heriblant servicenæringen, bygg- og anleggsbransjen,
og de som studerer ved fagutdanningene som rekrutterer til de samme
næringene. I tillegg til økt kompetanse til å kunne identifisere
ofre bør disse også gis kompetanse til hvordan man avdekker og går
frem når man oppdager menneskehandel.
Komiteen viser til Riksadvokatens
rundskriv nr. 1 1/2005 om mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen
i 2015 hvor det påpekes at arbeidslivskriminalitet og menneskehandel
er prioriterte sakstyper. Det er avgjørende at politiet gis de verktøyene
de trenger for å håndtere arbeidslivskriminalitet. Komiteen viser
til at personer som leier ut lokaler som anvendes til prostitusjon,
kan straffes, mens de som leier ut lokaler hvor det foregår sosial
dumping, kun kan straffes for medvirkning. Komiteen er
derfor av den oppfatning at det foreligger gode grunner for å vurdere
om utleie av lokaler som blir brukt til sosial dumping, også skal
innbefattes i straffeloven.
Komiteen vil understreke at en
endring i straffeloven må føre til at situasjonen til personer som
er ofre for sosial dumping eller menneskehandel, ikke forverres.
Det må legges til rette for at de som usettes for sosial dumping
eller menneskehandel i arbeidslivet, får rett oppfølging når dette
avdekkes. Komiteen peker videre på behovet for en
god arbeidslivspolitikk, der fagorganisasjoner, tilsynsmyndigheter
og arbeidsgivere i fellesskap motarbeider, avdekker og anmelder
sosial dumping.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg la fram tre handlingsplaner på området.
Arbeiderpartiets forslag mot sosial dumping i Innst. 90 S (2014–2015) om
utarbeiding av en handlingsplan mot sosial dumping stemte regjeringspartiene
ned.
Disse medlemmer viser også til
Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det bevilges 26 mill. kroner
til å bekjempe arbeidslivskriminalitet, og opprette to nye sentre
for arbeidslivskriminalitet.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev til justiskomiteen, datert 5. oktober 2015, uttalte
følgende:
«Justis- og beredskapsdepartementet vil samtidig vurdere
om et skjerpet ansvar for den som leier ut næringslokaler, kan bidra
til å styrke politiets innsats ytterligere. Dette kan for eksempel
skje ved en endring i straffeloven, slik det foreslås i representantforslaget.
For å sikre at en eventuell ny bestemmelse blir effektiv, uten at
den går for langt i å ramme tilfeller som ikke bør belegges med
straff, er det likevel nødvendig å utrede spørsmålet nærmere. Jeg
vil sørge for at departementet gjennomfører en slik vurdering, og jeg
vil deretter komme tilbake til saken.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til statsrådens vurdering knyttet til forslaget og mener det
foreligger gode grunner for å vurdere spørsmålet nærmere. Det er
viktig for å sikre at bestemmelsen blir treffsikker, og for å sikre
at man ikke rammer tilfeller som ikke vil være formålstjenlige. Flertallet mener
derfor at regjeringen må drøfte grundig hva som skal innbefattes
i sosial dumping slik at det defineres tydelig, samt at det må fremgå
tydelig hvilke tilfeller som skal rammes.
Komiteen mener at
utviklingen av kriminalitetsbildet tilsier at politiet må få virkemidler
for å bekjempe kriminalitet. Kriminalitetstypen dette representantforslaget
er ment å bekjempe, er økende og involverer mennesker som blir utsatt
for meget graverende forhold.
Komiteen merker seg at politiet
gjennom flere aksjoner har avdekket forhold som tilsier at lovgivningen
bør tilpasses den faktiske sitasjonen. Komiteen ønsker
å gi politiet bedre verktøy i arbeidet mot grov sosial dumping.
Som eksempel kan nevnes at i bilpleiebransjen har det vært avdekket
sosial dumping, og den er kjennetegnet ved behov for faste, fysiske
lokaler. Det er viktig å endre straffeloven slik at den som leier
ut lokaler som blir brukt til sosial dumping, eller utviser grov
uaktsomhet, kan bli straffet. Med dette blir utleier av næringslokaler
ansvarliggjort, og det legges til grunn at tiltaket vil ha preventiv
effekt.
Komiteen vil for øvrig trekke
en parallell til bestemmelsen i straffeloven (1902) § 202.
Komiteen merker seg at politiet
i uttalelser etter enkeltaksjoner har uttrykt ønske om en lovhjemmel for
å kunne stille utleier ansvarlig for ulovlig virksomhet som skjer
i lokalene som blir leid ut. Bakgrunnen for dette er at man må legge
til grunn at utleier i de fleste tilfellene vet hva som foregår
i sine egne lokaler.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre straffeloven slik at den som leier ut lokaler og forstår
at lokalet blir brukt til sosial dumping eller utviser grov uaktsomhet
i denne sammenheng, skal kunne straffes.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre
straffeloven slik at den som leier ut lokaler og forstår at lokalet
blir brukt til sosial dumping eller utviser grov uaktsomhet i denne
sammenheng, skal kunne straffes.
II
Dokument 8:117 S (2014–2015) – representantforslag
frå stortingsrepresentantane Jenny Klinge og Per Olaf Lundteigen
om endring av straffelova slik at utleigar kan haldast ansvarleg
ved ulovleg verksemd i lokale som blir leigd ut – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 24. november
2015
Hadia Tajik | Kjell Ingolf Ropstad |
leder | ordfører |