Justis- og beredskapsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til nye regler i skadeserstatningsloven om standardisert
inntektstaperstatning til barn, jf. skadeserstatningsloven § 3-2
a. Lovforslaget har bakgrunn i forslaget til nye barneerstatningsregler
i NOU 2011:16 Standardisert personskadeerstatning.
Den alminnelige regelen i norsk erstatningsrett er
at erstatning for personskader utmåles individuelt. Unntak gjelder
for enkelte særlige områder der man har valgt å standardisere erstatningen.
Ett slikt område er erstatning til barn. Hvor den skadelidte er
under 16 år på skadetiden, anviser gjeldende skadeserstatningslov § 3-2
a en samlet standardisert erstatning for fremtidig inntektstap og
menerstatning. Standardiseringen har bakgrunn i den særlige usikkerheten
som knytter seg til fastsetting av fremtidig inntektstap for yngre
skadelidte.
Departementet går inn for å videreføre ordningen
med en form for standardisert erstatning til dekning av barns varige
inntektstap, men foreslår betydelige endringer i ordningens innhold
og utforming. Formålet er å styrke det erstatningsrettslige vernet
til unge skadelidte og etablere et mer nyansert og treffsikkert
utmålingssystem enn det som følger av gjeldende regler.
Etter forslaget utvides de standardiserte barneerstatningsreglenes
virkeområde til å gjelde for personer som er yngre enn 19 år på
skadevirkningstidspunktet. Samtidig oppheves unntaket i skadeserstatningsloven
§ 3-3 annet punktum slik at reglene også vil gjelde ved krav om
erstatning på grunnlag av lovovertredelser som nevnt i § 3-3 første
punktum.
En personskade kan medføre at den skadelidte ikke
lenger vil kunne utføre arbeid i og i tilknytning til hjemmet. Gjeldende
skadeserstatningslov inneholder ingen uttrykkelig regulering av spørsmålet
om erstatning for slikt hjemmearbeidstap.
Departementet går inn for å skille utmålingen
av inntektstap i tradisjonell forstand (utearbeidstap) fra utmålingen
av hjemmearbeidstap. Det foreslås også å skille utmålingen av erstatning for
inntektstap fra utmålingen av menerstatning.
Modellen for utmåling av inntektstaperstatning foreslås
endret på vesentlige punkter. Det legges opp til at erstatningen
som hovedregel skal utmåles etter en tofasemodell. I fase 1 ytes
det en såkalt «overgangserstatning» til dekning av barnets inntektstap
frem til og med det året det fyller 21 år. Det er her tale om en
grovmasket sjablongerstatning basert på den skadelidtes medisinske invaliditet
med et krav på minst ti pst. medisinsk invaliditet.
I fase 2 ytes erstatning til dekning av inntektstapet
fra og med det året den skadelidte fyller 22 år. Det er i denne
sammenhengen det vesentlige fremtidstapet gjøres opp. Erstatningen
som utmåles i fase 2, utmåles som hovedregel det året den skadelidte
fyller 21 år. Ved lavere uførhetsgrader reduseres erstatningen forholdsmessig. Skadevolderen
eller dennes representant pålegges samtidig en plikt til å gi den
skadelidte særskilt melding om rett til oppgjør av den endelige erstatningen
det året den skadelidte fyller 19 år. I fase 2 tar utmålingen ikke
lenger utgangspunkt i skadelidtes medisinske invaliditet, men dennes ervervsuførhet.
Grunnpilaren i den nye modellen er å utskyte denne delen av oppgjøret
fordi man da normalt får bedre forutsetninger for å vurdere den
skadelidtes ervervsevne. Det foreslås imidlertid enkelte unntak
fra hovedregelen om oppgjør det året den skadelidte fyller 21 år.
Dersom det er åpenbart at skadelidte er 100 pst. varig ervervsufør,
kan erstatningen fastsettes tidligere enn det året han eller hun
fyller 21 år. Skadevolderen eller dennes representant kan også når som
helst oppfylle sin betalingsforpliktelse ved å betale erstatning
som om den skadelidte er 100 pst. varig ervervsufør. I den utstrekning
det foretas slikt fremskutt oppgjør, aldersjusteres (neddiskonteres)
erstatningen etter den skadelidtes alder på oppgjørstidspunktet.
Forslaget inneholder en sikkerhetsventil for unge
skadelidte med særskilt høye inntekter. Dersom den skadelidte de
siste to årene før skadevirkningstidspunktet hadde en gjennomsnittlig
arbeidsinntekt på 5 G eller mer, kan beløpene som følger av en utmåling
etter tofasemodellen, forhøyes i det omfang det finnes rimelig.
Som et alternativ til erstatning etter tofasemodellen
er skadelidte med medisinsk invaliditet til og med 25 pst. gitt
en valgfrihet til i stedet å kreve engangserstatning etter en modell
basert på medisinsk invaliditet. Med dette legges det til rette for
et enklere og raskere oppgjør ved mindre og mer moderate skader.
Det oppstilles imidlertid et krav om minst ti pst. medisinsk invaliditet.
Krav om erstatning etter denne modellen må fremsettes skriftlig
innen fem år fra skadevirkningstidspunktet og med det året den skadelidte
fyller 16 år, som absolutt grense.
Forslaget inneholder særskilte bestemmelser
om standardisert erstatning for eventuelt hjemmearbeidstap. Slikt
tap erstattes med 4 G ved varig tap av evnen til å utføre en vesentlig
del av tyngre hjemmearbeid, eller 8 G ved varig tap av evnen til
å utføre en vesentlig del av også lettere hjemmearbeid.
Det foreslås en egen sikkerhetsventil rettet
mot tilfeller hvor den skadelidte ikke har varig opphold i Norge,
såkalt «besøkende skadelidte». Ettersom de standardiserte erstatningsreglene
er utformet ut fra norske rammevilkår, vil premissene for reglene
i slike tilfeller kunne svikte når det ses hen til rammevilkårene
i den skadelidtes oppholdsland. Etter forslaget er domstolene derfor
gitt en adgang til å tilpasse erstatningsbeløpene i tilfeller der
den skadelidte ikke er medlem av folketrygden, og en anvendelse
av de standardiserte reglene medfører et åpenbart urimelig resultat.
De foreslåtte endringene i skadeserstatningsloven
vil få virkning også for erstatningskrav som fremmes etter reglene
i voldsoffererstatningsloven, pasientskadeloven og bilansvarslova. Forslaget
griper derimot ikke inn i reglene om utmåling av erstatning ved
yrkesskader, jf. yrkesskadeforsikringsloven med tilhørende forskrifter.
Lovteknisk legger departementet opp til at de konkrete
erstatningsbeløpene gjennomgående vil fremgå av tabeller inntatt
i forskrift. Erstatningsnivået for erstatning som utmåles for fase 2,
foreslås imidlertid reflektert i loven ettersom dette utgjør den
klart største erstatningsposten.
Finansdepartementet foreslår at det inntas en bestemmelse
i skatteloven § 5-15 første ledd som ny bokstav p om at overgangserstatning
etter barneerstatningsreglene ikke skal regnes som inntekt og være
unntatt fra skatteplikt. Justis- og beredskapsdepartementet slutter
seg til Finansdepartementets vurderinger.
Det foreslås for øvrig enkelte tilpasninger
og mindre endringer i bilansvarslova, foreldelsesloven, voldsoffererstatningsloven
og pasientskadeloven.
Forslaget til nye regler i skadeserstatningsloven om
standardisert inntektstaperstatning til barn vil få økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige og for private. Forslaget
innebærer en styrking av det erstatningsrettslige vernet for unge
skadelidte. Nivået for den standardiserte inntektstaperstatningen heves
samtidig som eventuell menerstatning skal utmåles separat. Dette
innebærer høyere erstatningsutbetalinger for både offentlige og
private ansvarssubjekter, herunder tilfeller hvor det offentlige
er ansvarlig etter reglene i voldsoffererstatningsloven og pasientskadeloven,
eller hvor kravet rettes mot et ansvarlig forsikringsselskap. Det
vises til proposisjonen for nærmere omtale av økonomiske og administrative
konsekvenser.