Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Ellen Eriksen og Kari Raustein, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at
det er etablert klare rammer for utbygging og drift knyttet til
oljeutvinning på norsk kontinentalsokkel for å sikre god langsiktig
forvaltning av petroleumsressursene og at andre samfunnshensyn blir
ivaretatt. Dette innebærer at det fra utbygging av feltene og frem til
avvikling må tas hensyn til langsiktige, helhetlige og effektive
løsninger, blant annet effektiv ressursutnyttelse i modne områder.
I flere av feltene som er i drift, er det store
gjenværende ressurser. Den gjennomsnittlige utvinningsgrad for olje
fra oljefelt er om lag 47 prosent på norsk sokkel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, mener at det
må være en målsetting at utvinningsgraden øker ytterligere. En økning
på ett prosentpoeng i utvinningsgraden fra oljefeltene som er i
drift, ville gi ekstra olje med en brutto salgsverdi på over to hundre
mrd. kroner, selv med dagens relativt sett lave oljepris.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at arbeidet med økt utvinning på norsk sokkel har gitt gode
resultater, og at norsk sokkel har en utvinningsgrad som er verdensledende. Flertallet er
av den oppfatning at det skyldes et strategisk og langsiktig samarbeid mellom
partene på sokkelen og myndighetene, hvor blant annet teknologiutvikling
har vært en viktig komponent. Flertallet viser videre
til at en svært høy utvinningsgrad i internasjonal sammenheng er
oppnådd også i en periode med høye investeringer i nye felt.
Flertallet viser til at det har
vært tverrpolitisk enighet i Norge om at økt utvinning skal være
en av bærebjelkene i norsk petroleumspolitikk, senest stadfestet
i behandlingen av Prop. 114 S (2014–2015) Norges største industriprosjekt
– utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet med status for olje-
og gassvirksomheten. Flertallet mener både myndighetene
og selskapene på sokkelen må arbeide målrettet for å realisere prosjekter
for økt utvinning. Flertallet vil spesielt understreke
viktigheten av utbygging av såkalte tidskritiske prosjekter for
økt utvinning, hvor investeringsbeslutning må fattes mens infrastrukturen
i modne felt fortsatt er operasjonell.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne understreker at uavhengig av hva man måtte mene om
tempo i og omfang av norsk oljeutvinning, kan det være både miljømessig
og samfunnsøkonomisk fornuftig med størst mulig utvinningsgrad i
eksisterende områder framfor å åpne nye.
Disse medlemmer viser til at
en hovedgrunn til at ressursutnyttelsen i modne områder ikke har
vært høyere, er at antall nye utvinningstillatelser økte betydelig
i perioden 2006–2013 og at hovedfokus både for selskaper og myndigheter har
vært på nye områder i stedet for å øke utnyttelsesgraden i eksisterende.
Dette er etter disse medlemmers syn en kortsiktig
politikk og en politikk som også er en hovedforklaring på den eskalerende
økning i kostnadsnivået som har vært i bransjen i den samme perioden.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti mener det er fornuftig å redusere
antall utvinningstillatelser som gis, men mener at næringens tilgang
til nye utvinningstillatelser gjennom konsesjonssystemet de senere
årene ikke bør være en unnskyldning for at man ikke i tilstrekkelig
grad makter å styre mot langsiktig ressursutnyttelse slik det er
gitt politiske føringer for.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Riksrevisjonen peker på at verken Oljedirektoratet eller
Petoro har tilstrekkelige ressurser til å følge opp den innsatsen
som er nødvendig for å videreutvikle modne olje- og gassfelt med
stor verdi og at oppfølgingen ikke er effektiv nok. Disse medlemmer mener
at det spesielt er nødvendig med en større gjennomgang av Petoros
oppgaver og ressursbruk. I en slik gjennomgang bør det også vurderes
om Petoros administrasjonsutgifter skal flyttes «under streken»
og bli en del av den samlede kontantstrømmen i SDØE, slik Petoro
selv har tatt til orde for. Det vil kunne gi større fleksibilitet
og en ryddigere og tydeligere rolle- og ansvarfordeling mellom myndigheter og
rettighetshavere.
Disse medlemmer viser til at
en del av utfordringen åpenbart er hensynet til lønnsomhet og avkastningskrav
hos oljeselskap og utbyggere ved økt utvinningsgrad i eksisterende
og modne felt opp mot andre/nye prosjekter andre steder, spesielt
i en situasjon med en lav oljepris. Disse medlemmer mener
derfor at Olje- og energidepartementet i langt større grad må bruke
de virkemidler som er tilgjengelige for å sikre økt utvinning, bl.a.
gjennom petroleumsloven, og at planer for utbygging og drift (PUD)
sikrer økt utvinningsgrad. Statsråden framhever selv at myndighetene
i liten grad pålegger rettighetshaverne bestemte løsninger, og at
Oljedirektoratet påvirker uten å anvende lovfestede virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne ber derfor Olje- og energidepartementet vurdere om
det skal fastsettes strengere krav til utvinningsgrad i pågående
og framtidige konsesjonsrunder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
Riksrevisjonens rapport gir grunnlag for å vurdere om Oljedirektoratet
har tilstrekkelig mandat for å sikre økt utvinning. Disse
medlemmer mener Petoro spiller en viktig rolle i lisensene
i arbeidet for økt utvinning, og at denne rollen bør styrkes.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti viser til at en systematisk
tilnærming til å identifisere samordningsmuligheter mellom utvinningstillatelser, både
på et tidlig tidspunkt og underveis i felters levetid, også er viktig
for å kunne identifisere og realisere tiltak som kan kutte miljøskadelige
utslipp fra produksjonen, slik som elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.
Erfaring fra utbygging av Utsira-høyden viser at dagens system for samordning
av strømnett på norsk sokkel er dårlig. Disse medlemmer viser
til at eierskap av både gass- og oljerørledninger er organisert
på en annen måte, som i større grad sikrer samordning.