Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg 2

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 2 (2015–2016)

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

90

Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)

175 000 000

161

Næringsutvikling

95

NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 125 000 000

Arbeids- og sosialdepartementet

614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

6 200 000 000

Samferdselsdepartementet

1331

Infrastrukturfond

95

Innskudd av fondskapital

30 000 000 000

1356

Infrastrukturforetak jernbane

96

Aksjekapital

100 000

Olje- og energidepartementet

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

95

Kapitalinnskudd

14 250 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

24 328 246 000

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

16 791 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

42 900 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

50 000 000

2429

Eksportkreditt Norge AS

90

Utlån

15 000 000 000

Sum utgifter rammeområde 0

150 819 706 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

17 000 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån tom. 2007

663 000 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

96

Salg av aksjer

25 000 000

4162

Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

10 000 000

4312

Oslo Lufthavn AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån

25 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

8 914 712 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

5 689 308 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

11 000 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

42 500 000 000

91

Tilbakeført kapital, såkornfond

10 000 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

50 000 000

5329

Eksportkreditt Norge AS

90

Avdrag på utestående fordringer

10 200 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

300 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

54 287 668 000

Sum inntekter rammeområde 0

150 819 706 000

Netto rammeområde 0

0

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere grunnfondkapitalen til NORFUND med 190 mill. kroner.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et statlig eid grønt investeringsselskap, med innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Dette medlem viser for øvrig til egne merknader og forslag i Innst. 2 S (2015–2016).

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kapitalinnskuddet med 10 750 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om 300 bachelor studieplasser hvorav 50 i informatikk, 250 master studieplasser hvorav 50 i informatikk og 5 master studieplasser HiØ. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en økning av posten på 25,7 mill. kroner.

Flertallet vil videre vise til at et flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen er enig om en budsjettendring knyttet til at ph.d.-studenter i utlandet i fremtiden skal motta deler av studiestøtten som stipend på linje med masterstudenter i utlandet. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en reduksjon av posten på 10,8 mill. kroner.

Flertallet foreslår av ovennevnte grunner at posten økes med 14,9 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme med 7 000 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om å opprette et såkornfond i Agder-Telemark. Flertallet foreslår at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital i henhold til forliket.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et såkornfond i Agder-Telemark, og at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VI under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner, noe som medfører 22 mill. kroner i økte avdrag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 54,3 mrd. kroner i 2016. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.

Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 2

H, FrP, KrF, V

A

Sp

SV

Utgifter (i tusen kroner)

161

Næringsutvikling

95

NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 125 000

1 125 000 (0)

1 125 000 (0)

935 000 (-190 000)

1 125 000 (0)

941

Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter

95

Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap

0

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

1356

Infrastrukturforetak jernbane

96

Aksjekapital

100

100 (0)

100 (0)

100 (0)

0 (-100)

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

95

Kapitalinnskudd

14 250 000

14 250 000 (0)

25 000 000 (+10 750 000)

14 250 000 (0)

14 250 000 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

24 328 246

24 343 146 (+14 900)

24 328 246 (0)

24 328 246 (0)

24 328 246 (0)

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken

16 791 000

16 791 000 (0)

23 791 000 (+7 000 000)

19 946 000 (+3 155 000)

19 946 000 (+3 155 000)

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet

42 900 000

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

42 900 000 (0)

95

Såkornfond Agder-Telemark, egenkapital

0

127 500 (+127 500)

127 500 (+127 500)

127 500 (+127 500)

212 500 (+212 500)

2424

Akseleratorprogram

90

Tildligfasekapital

0

0 (0)

300 000 (+300 000)

0 (0)

0 (0)

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

91

Petoro, administrasjon

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Sum utgifter rammeområde 0

150 819 706

150 962 106 (+142 400)

168 997 206 (+18 177 500)

163 912 206 (+13 092 500)

154 187 106 (+3 367 400)

Inntekter (i tusen kroner)

5312

Husbanken

90

Avdrag

11 000 000

11 000 000 (0)

11 000 000 (0)

11 022 000 (+22 000)

11 022 000 (+22 000)

5999

Statslånemidler

90

Lån

54 287 668

54 430 068 (+142 400)

72 465 168 (+18 177 500)

67 358 168 (+13 070 500)

57 633 068 (+3 345 400)

Sum inntekter rammeområde 0

150 819 706

150 962 106 (+142 400)

168 997 206 (+18 177 500)

163 912 206 (+13 092 500)

154 187 106 (+3 367 400)

Sum netto rammeområde 0

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at disse medlemmers primærforslag, herunder forslaget om å opprette et akseleratorprogram for tidligfasekapital, falt under finansdebatten.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.