6. Statsbudsjettets 90-poster
- 6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
- 6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
- 6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner
- 6.4 Kap. 161 Næringsutvikling
- 6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
- 6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
- 6.7 Kap. 941 Grønt investeringsselskap
- 6.8 Kap. 1331 Infrastrukturfond
- 6.9 Kap. 1356 Infrastrukturforetak jernbane
- 6.10 Kap. 1825 Energiomlegging og utvikling av energi- og klimateknologi
- 6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
- 6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
- 6.13 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
- 6.14 Kap. 2426 SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613)
- 6.15 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS
- 6.16 Kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
- 6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt
- 6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
- 6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
- 6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap 732)
- 6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
- 6.22 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap
- 6.23 Kap. 4312 Oslo Lufthavn AS
- 6.24 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
- 6.25 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
- 6.26 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
- 6.27 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
- 6.28 Kap. 5326 SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613)
- 6.29 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS
- 6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
- 6.31 Kap. 5999 Statslånemidler
- 6.32 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg 2
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 2 (2015–2016) |
Utgifter | |||
Utenriksdepartementet | |||
100 | Utenriksdepartementet | ||
90 | Lån til norske borgere i utlandet | 360 000 | |
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||
90 | Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) | 175 000 000 | |
161 | Næringsutvikling | ||
95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland | 1 125 000 000 | |
Arbeids- og sosialdepartementet | |||
614 | Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse | ||
90 | Utlån, overslagsbevilgning | 6 200 000 000 | |
Samferdselsdepartementet | |||
1331 | Infrastrukturfond | ||
95 | Innskudd av fondskapital | 30 000 000 000 | |
1356 | Infrastrukturforetak jernbane | ||
96 | Aksjekapital | 100 000 | |
Olje- og energidepartementet | |||
1825 | Energiomlegging, energi- og klimateknologi | ||
95 | Kapitalinnskudd | 14 250 000 000 | |
Statsbankene | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 24 328 246 000 | |
2412 | Husbanken | ||
90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning | 16 791 000 000 | |
2421 | Innovasjon Norge | ||
90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning | 42 900 000 000 | |
2426 | Siva SF | ||
90 | Lån, overslagsbevilgning | 50 000 000 | |
2429 | Eksportkreditt Norge AS | ||
90 | Utlån | 15 000 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 0 | 150 819 706 000 | ||
Inntekter | |||
Inntekter under departementene | |||
3100 | Utenriksdepartementet | ||
90 | Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet | 318 000 | |
3614 | Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse | ||
90 | Tilbakebetaling av lån | 17 000 000 000 | |
3732 | Regionale helseforetak | ||
90 | Avdrag på investeringslån tom. 2007 | 663 000 000 | |
3950 | Forvaltning av statlig eierskap | ||
96 | Salg av aksjer | 25 000 000 | |
4162 | Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap | ||
90 | Avdrag på lån | 10 000 000 | |
4312 | Oslo Lufthavn AS | ||
90 | Avdrag på lån | 444 400 000 | |
4322 | Svinesundsforbindelsen AS | ||
90 | Avdrag på lån | 25 000 000 | |
5310 | Statens lånekasse for utdanning | ||
90 | Redusert lån og rentegjeld | 8 914 712 000 | |
93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend | 5 689 308 000 | |
5312 | Husbanken | ||
90 | Avdrag | 11 000 000 000 | |
5325 | Innovasjon Norge | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 42 500 000 000 | |
91 | Tilbakeført kapital, såkornfond | 10 000 000 | |
5326 | Siva SF | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 50 000 000 | |
5329 | Eksportkreditt Norge AS | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 10 200 000 000 | |
5341 | Avdrag på utestående fordringer | ||
95 | Avdrag på lån til andre stater | 300 000 | |
Statslånemidler | |||
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 54 287 668 000 | |
Sum inntekter rammeområde 0 | 150 819 706 000 | ||
Netto rammeområde 0 | 0 |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere grunnfondkapitalen til NORFUND med 190 mill. kroner.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et statlig eid grønt investeringsselskap, med innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Dette medlem viser for øvrig til egne merknader og forslag i Innst. 2 S (2015–2016).
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kapitalinnskuddet med 10 750 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om 300 bachelor studieplasser hvorav 50 i informatikk, 250 master studieplasser hvorav 50 i informatikk og 5 master studieplasser HiØ. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en økning av posten på 25,7 mill. kroner.
Flertallet vil videre vise til at et flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen er enig om en budsjettendring knyttet til at ph.d.-studenter i utlandet i fremtiden skal motta deler av studiestøtten som stipend på linje med masterstudenter i utlandet. Flertallet viser til at dette isolert sett vil medføre en reduksjon av posten på 10,8 mill. kroner.
Flertallet foreslår av ovennevnte grunner at posten økes med 14,9 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme med 7 000 000 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om å opprette et såkornfond i Agder-Telemark. Flertallet foreslår at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital i henhold til forliket.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et såkornfond i Agder-Telemark, og at det settes av 127,5 mill. kroner til dette såkornfondet i egenkapital.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VI under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. D. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner, noe som medfører 22 mill. kroner i økte avdrag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 54,3 mrd. kroner i 2016. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 2 | H, FrP, KrF, V | A | Sp | SV |
Utgifter (i tusen kroner) | |||||||
161 | Næringsutvikling | ||||||
95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland | 1 125 000 | 1 125 000 (0) | 1 125 000 (0) | 935 000 (-190 000) | 1 125 000 (0) | |
941 | Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter | ||||||
95 | Innskudd av fondskapital i grønt investeringsselskap | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 000 (+10 000 000) | 0 (0) | |
1356 | Infrastrukturforetak jernbane | ||||||
96 | Aksjekapital | 100 | 100 (0) | 100 (0) | 100 (0) | 0 (-100) | |
1825 | Energiomlegging, energi- og klimateknologi | ||||||
95 | Kapitalinnskudd | 14 250 000 | 14 250 000 (0) | 25 000 000 (+10 750 000) | 14 250 000 (0) | 14 250 000 (0) | |
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||||||
90 | Økt lån og rentegjeld | 24 328 246 | 24 343 146 (+14 900) | 24 328 246 (0) | 24 328 246 (0) | 24 328 246 (0) | |
2412 | Husbanken | ||||||
90 | Lån fra Husbanken | 16 791 000 | 16 791 000 (0) | 23 791 000 (+7 000 000) | 19 946 000 (+3 155 000) | 19 946 000 (+3 155 000) | |
2421 | Innovasjon Norge | ||||||
90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet | 42 900 000 | 42 900 000 (0) | 42 900 000 (0) | 42 900 000 (0) | 42 900 000 (0) | |
95 | Såkornfond Agder-Telemark, egenkapital | 0 | 127 500 (+127 500) | 127 500 (+127 500) | 127 500 (+127 500) | 212 500 (+212 500) | |
2424 | Akseleratorprogram | ||||||
90 | Tildligfasekapital | 0 | 0 (0) | 300 000 (+300 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
2440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | ||||||
91 | Petoro, administrasjon | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | |
Sum utgifter rammeområde 0 | 150 819 706 | 150 962 106 (+142 400) | 168 997 206 (+18 177 500) | 163 912 206 (+13 092 500) | 154 187 106 (+3 367 400) | ||
Inntekter (i tusen kroner) | |||||||
5312 | Husbanken | ||||||
90 | Avdrag | 11 000 000 | 11 000 000 (0) | 11 000 000 (0) | 11 022 000 (+22 000) | 11 022 000 (+22 000) | |
5999 | Statslånemidler | ||||||
90 | Lån | 54 287 668 | 54 430 068 (+142 400) | 72 465 168 (+18 177 500) | 67 358 168 (+13 070 500) | 57 633 068 (+3 345 400) | |
Sum inntekter rammeområde 0 | 150 819 706 | 150 962 106 (+142 400) | 168 997 206 (+18 177 500) | 163 912 206 (+13 092 500) | 154 187 106 (+3 367 400) | ||
Sum netto rammeområde 0 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at disse medlemmers primærforslag, herunder forslaget om å opprette et akseleratorprogram for tidligfasekapital, falt under finansdebatten.
Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.