Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Rammeområde 22 Utbytte mv.

Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2015–2016)

Inntekter

Renter og utbytte mv.

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte

425 000 000

5616

Kommunalbanken AS

85

Aksjeutbytte

417 000 000

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte

220 000 000

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

500 000 000

5623

Aksjer i Baneservice AS

85

Utbytte

8 300 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

200 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

6 000 000

86

Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa

500 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

25 800 000

86

Utbytte

2 000

5651

Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet

85

Utbytte

5 000 000

5652

Statskog SF – renter og utbytte

80

Renter

4 500 000

85

Utbytte

20 000 000

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

11 519 400 000

5680

Statnett SF

85

Utbytte

240 000 000

5685

Aksjer i Statoil ASA

85

Utbytte

15 382 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

88 300 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

1 400 000

Sum inntekter rammeområde 22

29 063 202 000

Netto rammeområde 22

-29 063 202 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -31 121 802 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2015–2016).

For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2015–2016) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2015–2016) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2015–2016) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive forslag under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinstillingen fremmer ikke disse medlemmer ytterligere bevilgningsforslag i foreliggende innstilling.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer under rammeområde 22 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av denne innstilling fremmer ikke dette medlem ytterligere bevilgningsforslag under rammeområde 22 i denne innstilling ut over de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra NSB AS med 170 mill. kroner. Flertallet viser til at det i budsjettforliket også ble bestemt å øke bevilgningen til investeringsprosjekter på jernbanen på kap. 1350 post 30 med totalt 275 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre der det er enighet om å ta ut økt utbytte fra en rekke statlig eide og deleide selskaper for å finansiere satsinger i forliket. Disse medlemmer understreker at statens eierskap ikke bør fungere først og fremst som et verktøy for å kunne saldere statsbudsjettet i forbindelse med forlik i Stortinget, men at staten bør ha en langsiktig og nøktern holdning til å ta ut økte utbytter fra selskaper der staten er hel- eller deleier.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbyttet fra Posten Norge AS med 100 mill. kroner. Flertallet vil samtidig påpeke at det er viktig at Posten Norge AS omstiller seg til en situasjon med stadig økende konkurranse innenfor brevpost.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre der det er enighet om å ta ut 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten Norge AS. Dette er andre år på rad at regjeringen tar 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten AS. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen har gått inn for at EUs tredje postdirektiv innføres i Norge. Sett i sammenheng vil dette føre til dyrere og dårligere posttjenester for den norske befolkningen. Disse medlemmer vil understreke at statens ambisjon for eierskap i Posten Norge AS ikke bør være å saldere regjeringens budsjettavtaler med støttepartiene i Stortinget, men å gi best mulig posttjenester til det norske folk.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor det foreslås å øke utbyttet i Avinor med 212,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra selskaper under NFDs forvaltning med 1 788,6 mill. kroner. Flertallet foreslår at utbyttet fra Argentum Fondsinvesteringer AS økes med 250 mill. kroner, utbyttet fra Flytoget AS økes med 43,6 mill. kroner, utbyttet fra Mesta AS økes med 50 mill. kroner og utbyttet fra Statkraft SF settes til 1 445 mill. kroner. Flertallet vil videre vise til at utbyttet fra Statkraft er forklart på følgende måte i Innst. 2 (2015–2016):

«Nærings- og fiskeridepartementet har anslått Statkrafts utbyttegrunnlag til 1,7 mrd. kroner. Regjeringen har likevel ikke foreslått å budsjettere med utbytte fra selskapet ettersom det i Prop. 40 S (2014–2015) og Innst. 108 S (2014–2015) er lagt til grunn at Statkraft skal tilføres 5 mrd. kroner gjennom reduserte utbytter i årene 2016–2018 utover hva dagens utbyttepolitikk tilsier. Flertallet er enige om at Statkraft ikke tilføres 5 mrd. kroner gjennom reduserte utbytter for perioden 2016–2018, slik det er lagt til grunn i Prop. 40 S (2014–2015) og Innst. 108 S (2014–2015). Flertallet viser til at det i Prop. 40 S (2014–2015) ble vist til at investeringene utenfor Norge innebar en annen risikoprofil og har vist varierende lønnsomhet. Dette er også illustrert ved nedskrivinger som reduserer utbyttegrunnlaget. Flertallet imøteser regjeringens videre arbeid med å sørge for at avkastningen fra de norske vannkraftressursene tilfaller fellesskapet. Det vil være opp til selskapet å ta stilling hvordan investeringsplanen skal tilpasses de finansielle rammene, men det legges til grunn at fornybar kraft i Norge prioriteres.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettavtalen inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre der det er enighet om å ta ut over 1,4 mrd. kroner i økt utbytte fra Statkraft. Disse medlemmer viser til at et enstemmig storting i desember 2014 vedtok å tilføre Statkraft 10 mrd. kroner i ny kapital. Disse medlemmer mener derfor at det er svært spesielt at forlikspartene mindre enn et år senere foreslår å ta økt utbytte fra selskapet. Disse medlemmer understreker at statens eierskap ikke bør fungere først og fremst som et verktøy for å kunne saldere statsbudsjettet i forbindelse med forlik i Stortinget, men at staten bør ha en langsiktig og nøktern holdning til å ta ut økte utbytter fra selskaper der staten er hel- eller deleier.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under pkt. 5.2.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

H, FrP, KrF og V

A

Sp

V

SV

Utgifter rammeområde 22 (i tusen kroner)

Sum utgifter rammeområde 22

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Inntekter rammeområde 22 (i tusen kroner)

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte

425 000

595 000 (+170 000)

425 000 (0)

425 000 (0)

425 000 (0)

425 000 (0)

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte

220 000

320 000 (+100 000)

270 000 (+50 000)

220 000 (0)

220 000 (0)

220 000 (0)

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

500 000

500 000 (0)

715 000 (+215 000)

500 000 (0)

500 000 (0)

712 500 (+212 500)

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

11 519 400

13 308 000 (+1 788 600)

12 669 400 (+1 150 000)

11 519 400 (0)

11 689 400 (+170 000)

11 519 400 (0)

Sum inntekter rammeområde 22

29 063 202

31 121 802 (+2 058 600)

30 478 202 (+1 415 000)

29 063 202 (0)

29 233 202 (+170 000)

29 275 702 (+212 500)

Sum netto rammeområde 22

-29 063 202

-31 121 802 (-2 058 600)

-30 478 202 (-1 415 000)

-29 063 202 (0)

-29 233 202 (-170 000)

-29 275 702 (-212 500)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 22 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 22, jf. avsnitt 5.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.