Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1610

Toll- og avgiftsetaten

1

Driftsutgifter, reduseres med

1 200 000

fra kr 1 542 392 000 til kr 1 541 192 000

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2445

Statsbygg

34

Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, økes med

204 000 000

fra kr 450 000 000 til kr 654 000 000

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 3

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

21

Statsrådet

1

Driftsutgifter, økes med

4 900 000

fra kr 154 549 000 til kr 159 449 000

260

Universiteter og høyskoler

50

Statlige universiteter og høyskoler, økes med

97 104 000

fra kr 29 829 046 000 til kr 29 926 150 000

270

Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, økes med

17 100 000

fra kr 408 500 000 til kr 425 600 000

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres, økes med

10 000 000

fra kr 210 216 000 til kr 220 216 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

70

Det nasjonale museumsnettverket, økes med

5 500 000

fra kr 1 082 552 000 til kr 1 088 052 000

340

Den norske kirke

1

Driftsutgifter, økes med

22 800 000

fra kr 1 207 676 000 til kr 1 230 476 000

490

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

23 900 000

fra kr 850 509 000 til kr 874 409 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

1 058 800 000

fra kr 115 236 851 000 til kr 116 295 651 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

379 200 000

fra kr 30 522 308 000 til kr 30 901 508 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, økes med

17 100 000

fra kr 11 154 507 000 til kr 11 171 607 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, økes med

12 475 000

fra kr 6 401 000 000 til kr 6 413 475 000

900

Nærings- og fiskeridepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

31 000 000

fra kr 44 021 000 til kr 75 021 000

919

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, økes med

5 000 000

fra kr 26 200 000 til kr 31 200 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd til forskning, økes med

1 500 000

fra kr 2 055 913 000 til kr 2 057 413 000

1144

Regionale og lokale tiltak i landbruket

77

Regionale og lokale tiltak i landbruket, kan overføres, økes med

4 000 000

fra kr 4 002 000 til kr 8 002 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

71

Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres, økes med

17 500 000

fra kr 42 444 000 til kr 59 944 000

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med

88 000 000

fra kr 11 862 671 000 til kr 11 950 671 000

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, økes med

50 000 000

fra kr 6 752 626 000 til kr 6 802 626 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter, reduseres med

57 900 000

fra kr 4 872 776 000 til kr 4 814 876 000

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

5 000 000

fra kr 157 700 000 til kr 162 700 000

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter, økes med

3 930 000

fra kr 1 034 780 000 til kr 1 038 710 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med

89 927 000

fra kr 5 850 065 000 til kr 5 939 992 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning, økes med

73 808 000

fra kr 894 282 000 til kr 968 090 000

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, reduseres med

263 677 000

fra kr 23 583 114 000 til kr 23 319 437 000

2421

Innovasjon Norge

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, økes med

10 000 000

fra kr 291 100 000 til kr 301 100 000

74

Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres, økes med

15 000 000

fra kr 475 200 000 til kr 490 200 000

75

(NY) Marint verdiskapingsprogram, bevilges med

10 000 000

76

Miljøteknologi, kan overføres, økes med

100 000 000

fra kr 330 000 000 til kr 430 000 000

2430

Akseleratorprogram gründerbedrifter

90

(NY) Statlig andel, bevilges med

125 000 000

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol, økes med

95 000 000

fra kr 12 600 000 000 til kr 12 695 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv., økes med

105 000 000

fra kr 7 200 000 000 til kr 7 305 000 000

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin, økes med

55 500 000

fra kr 5 680 000 000 til kr 5 735 500 000

71

Veibruksavgift på autodiesel, reduseres med

273 500 000

fra kr 11 090 000 000 til kr 10 816 500 000

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen på egnet måte følge opp intensjonen i Ungdomsløftet og sørge for at unge i gruppen 20–29 prioriteres av Nav.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for at dagpengeregelverket praktiseres mer fleksibelt, slik at flere unge på dagpenger kan få muligheten til å fullføre videregående opplæring.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for å vri tiltak rettet mot unge med nedsatt arbeidsevne slik at disse kan få fullføring av videregående opplæring.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket for rullerende permittering slik at bedriften kun betaler arbeidsgiverperiode for det antall stillinger som faktisk er permittert.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen iverksette en reduksjon i avgiften for elektrisk kraft for datasenter med kraftbehov over 5 MW fra og med 1. juli 2015.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen justere mandatet til Investinor, slik at skogmidlene kan investeres både i tidlig fase, ekspansjonsfase og i moden fase, forutsatt at krav som er satt til avkastning og andre investeringskriterier er oppfylt.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen innlemme dagens aktive undervisningsfartøy, Gann og Sjøkurs, under ny nettolønnsordning for seilskip.

Forslag 11

Stortinget viser til den situasjonen man nå har i oppdragsmarkedet for offshorefartøy, og ber regjeringen vurdere å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk til også å omfatte offshorefartøy.

Forslag 12

Stortinget ber regjeringen utrede uforutsette virkninger av uførereformen og eventuelle kostnader ved ulike alternative tapsbeløpsgrenser på 0, 1 000, 2 000, eller 3 000 kroner, når det gjelder gjeldsordningen, og når det gjelder andre mulige uforutsette tap.

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen utrede konsekvensene av at overgangsordningen for uføre med gjeld forlenges ut over tre år, eller gjøres permanent.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av konsekvensene som følge av økt bruttotrygd på kommunale og statlige egenandeler, støtteordninger og tjenestetilbud.

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen fremlegge en konsekvensanalyse for Stortinget av de foreslåtte endringene i den sentrale helseforvaltningen, med unntak for forslaget om opprettelse av et nytt direktorat for E-helse, før en omlegging settes i verk. Analysen må redegjøre for hvordan en omorganisering styrker kvaliteten på forvaltningen, at det sannsynliggjøres at omlegging ikke fører til nye økninger i antallet helsebyråkrater, at det beregnes hva kostnadene ved en omlegging vil være, hvor det er effektivisering eller andre gevinster å hente ut og hvordan omlegging kan gjennomføres uten at det går ut over pasientene – særlig når det gjelder omlegging av klageordningene.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 16

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

117

EØS-finansieringsordningene

75

EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres, reduseres med

340 000 000

fra kr 2 350 000 000 til kr 2 010 000 000

76

Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres, reduseres med

340 000 000

fra kr 2 150 000 000 til kr 1 810 000 000

315

Frivillighetsformål

82

Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg, økes med

75 000 000

fra kr 100 018 000 til kr 175 018 000

413

Jordskiftedomstolene

1

Driftsutgifter, økes med

3 000 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, økes med

93 500 000

fra kr 486 650 000 til kr 580 150 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

2 000 500 000

fra kr 115 236 851 000 til kr 117 237 351 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

331 550 000

fra kr 30 522 308 000 til kr 30 853 858 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

76

Tilskudd til utleieboliger, kan overføres, økes med

100 000 000

fra kr 669 500 000 til kr 769 500 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

70

Tilskudd, reduseres med

1 583 000

fra kr 27 710 000 til kr 26 127 000

640

Arbeidstilsynet

1

Driftsutgifter, økes med

20 000 000

fra kr 540 620 000 til kr 560 620 000

919

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, økes med

31 400 000

fra kr 26 200 000 til kr 57 600 000

1136

Kunnskapsutvikling m.m.

50

(NY) Kunnskapsformidling, formidling og beredskap. Norsk institutt for bioøkonomi, bevilges med

131 069 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

71

Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres, økes med

20 000 000

fra kr 42 444 000 til kr 62 444 000

72

Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres, økes med

50 000 000

fra kr 26 680 000 til kr 76 680 000

73

Tilskudd til skog-, klima- og energitiltak, kan overføres, økes med

44 000 000

fra kr 3 970 000 til kr 47 970 000

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med

528 000 000

fra kr 11 862 671 000 til kr 12 390 671 000

1320

Statens vegvesen

31

Skredsikring riksveger, kan overføres, kan nyttes under post 30, økes med

140 000 000

fra kr 929 000 000 til kr 1 069 000 000

1380

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

71

Tilskudd til bredbåndsutbygging, kan overføres, økes med

300 000 000

fra kr 110 000 000 til kr 410 000 000

72

(NY) Mobildekning langs samferdselsårene, bevilges med

200 000 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter, reduseres med

137 900 000

fra kr 4 872 776 000 til kr 4 734 876 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, reduseres med

4 000 000 000

fra kr 10 458 033 000 til kr 6 458 033 000

2421

Innovasjon Norge

74

Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres, økes med

25 000 000

fra kr 475 200 000 til kr 500 200 000

76

Miljøteknologi, kan overføres, økes med

100 000 000

fra kr 330 000 000 til kr 430 000 000

2445

Statsbygg

30

Prosjektering av bygg, kan overføres, økes med

42 000 000

fra kr 155 400 000 til kr 197 400 000

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift, økes med

355 000 000

fra kr 256 190 000 000 til kr 256 545 000 000

Forslag 17

Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2016 redegjøre for hvordan nye retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser utenfor Oslo følges opp og hvilke resultater som er oppnådd med de nye retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser.

Forslag 18

Stortinget ber regjeringen så snart som mulig innføre normalbeskatning ved salg av landbruks- og skogeiendom ut av familien.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 19

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

115

Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål

70

Tilskudd til næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1, økes med

16 000 000

fra kr 38 136 000 til kr 54 136 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres, økes med

650 000 000

fra kr 3 339 042 000 til kr 3 989 042 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

532 100 000

fra kr 1 689 197 000 til kr 2 221 297 000

260

Universiteter og høyskoler

50

Statlige universiteter og høyskoler, økes med

104 404 000

fra kr 29 829 046 000 til kr 29 933 450 000

276

Fagskoleutdanning

72

Annen fagskoleutdanning, økes med

42 000 000

fra kr 66 747 000 til kr 108 747 000

320

Allmenne kulturformål

86

Talentutvikling, reduseres med

13 500 000

fra kr 30 000 000 til kr 16 500 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, økes med

207 253 000

fra kr 13 384 176 000 til kr 13 591 429 000

490

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

46 900 000

fra kr 850 509 000 til kr 897 409 000

73

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., støttetiltak, kan nyttes under post kap. 821 post 60, økes med

18 500 000

fra kr 14 407 000 til kr 32 907 000

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, økes med

22 187 000

fra kr 14 302 000 til kr 36 489 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

1 185 500 000

fra kr 115 236 851 000 til kr 116 422 351 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

286 550 000

fra kr 30 522 308 000 til kr 30 808 858 000

576

Vedlikehold og rehabilitering

60

(NY) Rentekompensasjon, bevilges med

7 500 000

600

Arbeids- og sosialdepartementet

1

Driftsutgifter, reduseres med

4 000 000

fra kr 180 942 000 til kr 176 942 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

19 400 000

fra kr 67 108 000 til kr 47 708 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, økes med

52 450 000

fra kr 11 154 507 000 til kr 11 206 957 000

612

Tilskudd til Statens pensjonskasse

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, reduseres med

621 000 000

fra kr 10 059 000 000 til kr 9 438 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, økes med

63 800 000

fra kr 6 401 000 000 til kr 6 464 800 000

642

Petroleumstilsynet

1

Driftsutgifter, økes med

2 600 000

fra kr 215 185 000 til kr 217 785 000

666

Avtalefestet pensjon (AFP)

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, reduseres med

6 000 000

fra kr 1 510 000 000 til kr 1 504 000 000

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, økes med

1 142 289 000

fra kr 50 886 836 000 til kr 52 029 125 000

761

Omsorgstjeneste

68

Kompetanse og innovasjon, økes med

48 200 000

fra kr 259 954 000 til kr 308 154 000

800

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter, reduseres med

500 000

fra kr 162 556 000 til kr 162 056 000

820

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

22 000 000

fra kr 196 995 000 til kr 218 995 000

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, økes med

123 522 000

fra kr 6 881 469 000 til kr 7 004 991 000

61

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning, økes med

2 133 000

fra kr 434 534 000 til kr 436 667 000

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, reduseres med

1 268 000

fra kr 49 119 000 til kr 47 851 000

822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, økes med

162 221 000

fra kr 1 572 481 000 til kr 1 734 702 000

840

Krisetiltak

61

Tilskudd til incest- og voldtektsentre, overslagsbevilgning, økes med

2 500 000

fra kr 79 980 000 til kr 82 480 000

840

Krisetiltak

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1, økes med

6 650 000

fra kr 37 982 000 til kr 44 632 000

846

Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50, økes med

600 000

fra kr 13 646 000 til kr 14 246 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

65

Refusjon av kommunale utgifter til barneverntiltak knyttet til enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning, økes med

159 714 000

fra kr 1 205 158 000 til kr 1 364 872 000

915

Regelråd for næringslivet

1

Driftsutgifter, reduseres med

7 000 000

fra kr 7 000 000 til kr 0

920

Norges forskningsråd

53

(NY) Teknologioverføringsprogram, bevilges med

35 000 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

72

Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres, økes med

7 000 000

fra kr 26 680 000 til kr 33 680 000

73

Tilskudd til skog-, klima- og energitiltak, kan overføres, økes med

21 000 000

fra kr 3 970 000 til kr 24 970 000

74

Tiltak for industriell bruk av trevirke, kan overføres, økes med

6 000 000

fra kr 2 665 000 til kr 8 665 000

1320

Statens vegvesen

23

Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., kan overføres,kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, økes med

27 000 000

fra kr 10 484 517 000 til kr 10 511 517 000

30

Riksveginvesteringer, kan overføres,kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med

88 000 000

fra kr 11 862 671 000 til kr 11 950 671 000

31

Skredsikring riksveger, kan overføres,kan nyttes under post 30, økes med

55 000 000

fra kr 929 000 000 til kr 984 000 000

63

Tilskudd til gang- og sykkelveger, kan overføres, økes med

20 000 000

fra kr 85 000 000 til kr 105 000 000

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold, kan overføres,kan nyttes under post 30, økes med

65 000 000

fra kr 6 752 626 000 til kr 6 817 626 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter, reduseres med

50 900 000

fra kr 4 872 776 000 til kr 4 821 876 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan overføres, økes med

4 147 000

fra kr 3 317 685 000 til kr 3 321 832 000

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter, reduseres med

50 000 000

fra kr 570 367 000 til kr 520 367 000

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

40 750 000

fra kr 133 450 000 til kr 174 200 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

22

Flom- og skredforebygging, kan overføres,kan nyttes under postene 60 og 72, økes med

19 000 000

fra kr 367 404 000 til kr 386 404 000

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

32

(NY) Rettighetsbaserte energitiltak, bevilges med

100 000 000

1830

Forskning og næringsutvikling

72

Tilskudd til INTSOK, reduseres med

8 500 000

fra kr 17 000 000 til kr 8 500 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med

104 551 000

fra kr 5 850 065 000 til kr 5 954 616 000

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning, økes med

74 098 000

fra kr 894 282 000 til kr 968 380 000

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, reduseres med

263 610 000

fra kr 23 583 114 000 til kr 23 319 504 000

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning, økes med

1 071 000 000

fra kr 18 216 000 000 til kr 19 287 000 000

2421

Innovasjon Norge

50

Innovasjon – prosjekter, fond, økes med

200 000 000

fra kr 345 100 000 til kr 545 100 000

2445

Statsbygg

31

Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, økes med

5 000 000

fra kr 49 000 000 til kr 54 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, økes med

316 000 000

fra kr 63 160 000 000 til kr 63 476 000 000

3490

Utlendingsdirektoratet

3

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, økes med

21 805 000

fra kr 15 584 000 til kr 37 389 000

6

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter, økes med

18 500 000

fra kr 14 407 000 til kr 32 907 000

3821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, økes med

258 540 000

fra kr 204 390 000 til kr 462 930 000

2

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, økes med

18 019 000

fra kr 34 421 000 til kr 52 440 000

5312

Husbanken

90

Avdrag, reduseres med

351 000 000

fra kr 11 038 000 000 til kr 10 687 000 000

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift, reduseres med

10 000 000

fra kr 256 190 000 000 til kr 256 180 000 000

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol, økes med

75 000 000

fra kr 12 600 000 000 til kr 12 675 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv., reduseres med

30 000 000

fra kr 7 200 000 000 til kr 7 170 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift, økes med

350 000 000

fra kr 18 534 000 000 til kr 18 884 000 000

5537

Avgifter på båter mv.

71

(NY) Avgift på båtmotorer, bevilges med

75 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift, økes med

1 162 500 000

fra kr 5 790 000 000 til kr 6 952 500 000

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK), økes med

70 000 000

fra kr 418 000 000 til kr 488 000 000

5561

Flyseteavgift

70

(NY) Flyseteavgift, bevilges med

817 000 000

5615

Husbanken

80

Renter, reduseres med

134 000 000

fra kr 3 516 000 000 til kr 3 382 000 000

Forslag 20

Fra 1. juli 2015 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 15. desember 2014 om CO2-avgift på mineralske produkter:

  • a) mineralolje (generell sats): kr 1,10 per liter.

    Mineralolje

    • til innenriks kvotepliktig luftfart: kr 1,25 per liter,

    • til annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 1,25 per liter,

    • til treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,51 per liter,

    • til fiske og fangst i nære farvann: kr 0,47 per liter,

    • som ilegges veibruksavgift på drivstoff: kr 1,29 per liter,

  • b) bensin: kr 1,15 per liter,

  • c) naturgass: kr 1,02 per Sm3,

  • d) LPG: kr 1,43 per kg.

Forslag 21

Fra 1. juli 2015 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 15. desember 2014 om avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2015.

§ 2 første ledd skal lyde:

§ 2 Avgift skal betales med følgende beløp:

Avgiftsgrupper

Egenvekt (kg)

Motor effekt (kW)

NOX- utslipp (mg/km)

CO2- utslipp (g/km)

Slagvolum (cm3)

Sats per enhet (kr)

Vrakpant avgift (kr)

Avgiftsgruppe A

2 400

Personbiler, vare-biler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser

0 – 1 150

39,10

1 151 – 1 400

85,25

1 401 – 1 500

170,52

over 1 500

198,31

0 – 70

0

71 – 100

245,04

101 – 140

709,60

over 140

1 756,12

over 0

47,11

Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med

utslipp 95 g/km og over

0 – 95

0

96 – 120

795,36

121 – 160

801,49

161 – 230

1 868,43

over 230

2 999,70

CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m 50 g/km

846,41

CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km

1 004,66

Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp

- bensindrevne

0 – 950

15,19

951 – 1 600

50,59

1 601 – 2 000

118,75

over 2 000

128,09

- ikke bensindrevne

0 – 950

11,64

951 – 1 600

41,31

1 601 – 2 000

96,93

over 2 000

100,83

Avgiftsgruppe B

2 400

Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm

22 pst. av A

22 pst. av A

30 pst. av A

Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med

utslipp 95 g/km og over

0 – 95

0

96 – 120

238,61

121 – 160

240,45

over 160

467,11

CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km

253,92

CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50

301,40

Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp

30 pst. av A

Avgiftsgruppe C

2 400

Campingbiler

22 pst. av A

22 pst. av A

0 pst. av A

22 pst. av A

22 pst. av A

Avgiftsgruppe D (Opphevet)

Avgiftsgruppe E

0

Beltebiler

36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget

Avgiftsgruppe F

0

Motorsykler

11 275

0 – 11

0

over 11

501,76

0 – 125

0

126 – 900

38,73

over 900

84,92

Avgiftsgruppe G

2 400

Beltemotorsykler

0 – 100

15,89

101 – 200

31,78

over 200

63,54

0 – 20

42,38

21 – 40

84,73

over 40

169,45

0 – 200

3,32

201 – 400

6,63

over 400

13,24

Avgiftsgruppe H

2 400

Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede

40 pst. av A

40 pst. av A

100 pst. av A

Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med

utslipp 95 g/km og over

0 – 95

0

96 – 120

795,36

over 120

801,49

CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km

846,41

CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50

1 004,66

Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp

100 pst. av A

Avgiftsgruppe I

2 400

Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre

3 713

Avgiftsgruppe J

2 400

Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen

40 pst. av A

40 pst. av A

0 pst. av A

Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med

utslipp 95 g/km og over

0 – 95

0

96 – 120

318,14

121 – 160

320,60

over 160

747,37

CO2 -utslipp under 95 t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km

338,56

CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km

401,86

Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp

40 pst. av A

Forslag 22

Stortingets vedtak om avgift på båtmotorer skal lyde:

§ 1 Fra 1. juli 2015 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av båtmotorer (framdriftsmotorer) på minst 9 hk med kr 165,00 per hk. Avgiftsplikten omfatter også båtmotorer til bruk i vannscootere eller jetski og motorblokker til båtmotorer, men ikke elektriske motorer.

Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.

§ 2 Det gis fritak for avgift på båtmotorer som

  • a) fra produsents, importørs eller forhandlers lager

    • 1. utføres til utlandet,

    • 2. legges inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,

  • b) innføres som reisegods, flyttegods eller arvegods etter tolloven § 5-1,

  • c) etter tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av

    • 1. diplomater,

    • 2. NATO og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,

    • 3. Den nordiske investeringsbank,

  • d) kommer i retur til produsents, importørs eller forhandlers lager,

  • e) skal gjenutføres etter reglene i tolloven kapittel 6,

  • f) fra produsents, importørs eller forhandlers lager leveres til bruk i fartøy som er registrert i registeret over merkepliktige norske fiskefarkoster, unntatt utenbordsmotorer og hekkaggregater,

  • g) fra produsents, importørs eller forhandlers lager leveres til bruk i fartøy mv. som er registrert i skipsregisteret, unntatt fritidsbåter,

  • h) brukes i Forsvarets marinefartøy,

  • i) returneres til selger i utlandet på grunn av reklamasjon.

Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.

§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.

§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.

Forslag 23

§ 1 Fra 1. juli 2015 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK), herunder gjenvunnet HFK og PFK. Avgift på HFK og PFK betales med kr 0,500 per kg multiplisert med den GWP-verdi (global warming potential) den enkelte avgiftspliktige HFK- og PFK-gassen representerer.

Forslag 24

§ 1 Fra 1. september 2015 skal det i henhold til lov 19. mai nr. 11 om særavgift betales avgift til statskassen på ervervsmessig flyging fra norske lufthavner med kr 100 per billett.

Departementet kan gi forskrifter om hva som skal anses som ervervsmessig flyging og om avgrensing av avgiftsplikten.

§ 2 Det gis fritak for avgift på:

  • a) flyging av luftbefordrerens ansatte på tjenestereise.

  • b) flyging av barn under 2 år.

  • c) flyging av transitt- og transferpassasjerer, såfremt reisen står i direkte forbindelse med annen flyreise. Fritaket gjelder ikke for flyging som nevnt under bokstav d i direkte tilknytning til annen avgiftspliktig reise.

  • d) flyging av mannskap til og fra anlegg eller innretning på kontinentalsokkelen i Nordsjøen i tilknytning til utnyttelse av naturforekomster der.

  • e) Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.

§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.

§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.

Forslag 25

Stortinget ber regjeringen påse at oljeselskapene raskt tar i bruk ledig riggkapasitet for permanent å plugge brønner som i dag er midlertidig plugget på norsk sokkel.

Forslag 26

Stortinget ber regjeringen ved eierstyring sørge for at Statoil i så stor grad som mulig benytter seg av lokale leverandører.

Forslag 27

Stortinget ber regjeringen innføre strengere krav om bruk av lærlinger som betingelse ved offentlige anbud.

Forslag 28

Stortinget ber regjeringen påse at kommuner og fylkeskommuner tar inn flere lærlinger i sine velferdstilbud.

Forslag 29

Stortinget ber regjeringen innføre rett til utdanning, kompetansegivende aktivitet og/eller veiledning og arbeidstilbud innen tre måneder for ungdom under 25 år som ikke er i utdanning eller arbeid. Denne retten skal ikke erstatte ordinær studiefinansiering.

Forslag 30

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2015 kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret på opptil 400 mill. kroner for investeringer i å bygge opp et fullskala demonstrasjonsanlegg for havvind.

Forslag 31

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2016 legge fram forslag til teknologidrivende støtteordninger for fornybar energi og teknologi for innføring i 2020.

Forslag 32

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et investeringsfond for Vestlandet under Innovasjon Norge på 5 000 000 000 kroner.

Forslag 33

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et Pilotinvest-fond under Innovasjon Norge på 3 500 000 000 kroner, og der avkastningen skal brukes på fornybar energi, ENØK og annen miljøteknologi.

Forslag 34

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et investeringsfond for Nord-Norge under Innovasjon Norge på 5 000 000 000 kroner.

Forslag 35

Stortinget ber regjeringen tilby rentekompensasjon til kommuner for å lånefinansiere etterslep i vedlikehold av vann og avløp på inntil 2 mrd. kroner i 2015.

Forslag 36

Stortinget ber regjeringen gi kommunene tillatelse til selv å fastsette nivået på lokalt innførte piggdekkgebyr.

Forslag 37

Stortinget ber regjeringen gi kommunene flere ulike satser å velge mellom ved innføring av piggdekkgebyr.

Forslag 38

Stortinget ber regjeringen endre målsettingen for engangsavgiften fra 85 gram CO2 per km til at 9 av 10 nye biler som selges i 2020, skal være nullutslippsbiler.

Forslag 39

Stortinget ber regjeringen gjennomføre omprioritering av rassikringsmidler til utbedring langs E16 i Hordaland i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2015, og ber om at det avsettes midler til planlagte prioriterte prosjekter i Hordaland i budsjettåret 2016.