4. Forslag fra mindretall
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1610 | Toll- og avgiftsetaten | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 1 200 000 | |
fra kr 1 542 392 000 til kr 1 541 192 000 |
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2445 | Statsbygg | ||
34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, økes med | 204 000 000 | |
fra kr 450 000 000 til kr 654 000 000 |
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 3
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
21 | Statsrådet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 4 900 000 | |
fra kr 154 549 000 til kr 159 449 000 | |||
260 | Universiteter og høyskoler | ||
50 | Statlige universiteter og høyskoler, økes med | 97 104 000 | |
fra kr 29 829 046 000 til kr 29 926 150 000 | |||
270 | Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter | ||
75 | Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, økes med | 17 100 000 | |
fra kr 408 500 000 til kr 425 600 000 | |||
320 | Allmenne kulturformål | ||
73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, økes med | 10 000 000 | |
fra kr 210 216 000 til kr 220 216 000 | |||
328 | Museums- og andre kulturvernformål | ||
70 | Det nasjonale museumsnettverket, økes med | 5 500 000 | |
fra kr 1 082 552 000 til kr 1 088 052 000 | |||
340 | Den norske kirke | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 22 800 000 | |
fra kr 1 207 676 000 til kr 1 230 476 000 | |||
490 | Utlendingsdirektoratet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 23 900 000 | |
fra kr 850 509 000 til kr 874 409 000 | |||
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 1 058 800 000 | |
fra kr 115 236 851 000 til kr 116 295 651 000 | |||
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 379 200 000 | |
fra kr 30 522 308 000 til kr 30 901 508 000 | |||
605 | Arbeids- og velferdsetaten | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 17 100 000 | |
fra kr 11 154 507 000 til kr 11 171 607 000 | |||
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, økes med | 12 475 000 | |
fra kr 6 401 000 000 til kr 6 413 475 000 | |||
900 | Nærings- og fiskeridepartementet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med | 31 000 000 | |
fra kr 44 021 000 til kr 75 021 000 | |||
919 | Diverse fiskeriformål | ||
75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, økes med | 5 000 000 | |
fra kr 26 200 000 til kr 31 200 000 | |||
920 | Norges forskningsråd | ||
50 | Tilskudd til forskning, økes med | 1 500 000 | |
fra kr 2 055 913 000 til kr 2 057 413 000 | |||
1144 | Regionale og lokale tiltak i landbruket | ||
77 | Regionale og lokale tiltak i landbruket, kan overføres, økes med | 4 000 000 | |
fra kr 4 002 000 til kr 8 002 000 | |||
1149 | Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket | ||
71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres, økes med | 17 500 000 | |
fra kr 42 444 000 til kr 59 944 000 | |||
1320 | Statens vegvesen | ||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med | 88 000 000 | |
fra kr 11 862 671 000 til kr 11 950 671 000 | |||
1350 | Jernbaneverket | ||
23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, økes med | 50 000 000 | |
fra kr 6 752 626 000 til kr 6 802 626 000 | |||
1618 | Skatteetaten | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 57 900 000 | |
fra kr 4 872 776 000 til kr 4 814 876 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, økes med | 5 000 000 | |
fra kr 157 700 000 til kr 162 700 000 | |||
1790 | Kystvakten | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 3 930 000 | |
fra kr 1 034 780 000 til kr 1 038 710 000 | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med | 89 927 000 | |
fra kr 5 850 065 000 til kr 5 939 992 000 | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
72 | Rentestøtte, overslagsbevilgning, økes med | 73 808 000 | |
fra kr 894 282 000 til kr 968 090 000 | |||
90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, reduseres med | 263 677 000 | |
fra kr 23 583 114 000 til kr 23 319 437 000 | |||
2421 | Innovasjon Norge | ||
72 | Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, økes med | 10 000 000 | |
fra kr 291 100 000 til kr 301 100 000 | |||
74 | Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres, økes med | 15 000 000 | |
fra kr 475 200 000 til kr 490 200 000 | |||
75 | (NY) Marint verdiskapingsprogram, bevilges med | 10 000 000 | |
76 | Miljøteknologi, kan overføres, økes med | 100 000 000 | |
fra kr 330 000 000 til kr 430 000 000 | |||
2430 | Akseleratorprogram gründerbedrifter | ||
90 | (NY) Statlig andel, bevilges med | 125 000 000 | |
5526 | Avgift på alkohol | ||
70 | Avgift på alkohol, økes med | 95 000 000 | |
fra kr 12 600 000 000 til kr 12 695 000 000 | |||
5531 | Avgift på tobakkvarer mv. | ||
70 | Avgift på tobakkvarer mv., økes med | 105 000 000 | |
fra kr 7 200 000 000 til kr 7 305 000 000 | |||
5538 | Veibruksavgift på drivstoff | ||
70 | Veibruksavgift på bensin, økes med | 55 500 000 | |
fra kr 5 680 000 000 til kr 5 735 500 000 | |||
71 | Veibruksavgift på autodiesel, reduseres med | 273 500 000 | |
fra kr 11 090 000 000 til kr 10 816 500 000 |
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen på egnet måte følge opp intensjonen i Ungdomsløftet og sørge for at unge i gruppen 20–29 prioriteres av Nav.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for at dagpengeregelverket praktiseres mer fleksibelt, slik at flere unge på dagpenger kan få muligheten til å fullføre videregående opplæring.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for å vri tiltak rettet mot unge med nedsatt arbeidsevne slik at disse kan få fullføring av videregående opplæring.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket for rullerende permittering slik at bedriften kun betaler arbeidsgiverperiode for det antall stillinger som faktisk er permittert.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen iverksette en reduksjon i avgiften for elektrisk kraft for datasenter med kraftbehov over 5 MW fra og med 1. juli 2015.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen justere mandatet til Investinor, slik at skogmidlene kan investeres både i tidlig fase, ekspansjonsfase og i moden fase, forutsatt at krav som er satt til avkastning og andre investeringskriterier er oppfylt.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen innlemme dagens aktive undervisningsfartøy, Gann og Sjøkurs, under ny nettolønnsordning for seilskip.
Forslag 11
Stortinget viser til den situasjonen man nå har i oppdragsmarkedet for offshorefartøy, og ber regjeringen vurdere å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk til også å omfatte offshorefartøy.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen utrede uforutsette virkninger av uførereformen og eventuelle kostnader ved ulike alternative tapsbeløpsgrenser på 0, 1 000, 2 000, eller 3 000 kroner, når det gjelder gjeldsordningen, og når det gjelder andre mulige uforutsette tap.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen utrede konsekvensene av at overgangsordningen for uføre med gjeld forlenges ut over tre år, eller gjøres permanent.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av konsekvensene som følge av økt bruttotrygd på kommunale og statlige egenandeler, støtteordninger og tjenestetilbud.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen fremlegge en konsekvensanalyse for Stortinget av de foreslåtte endringene i den sentrale helseforvaltningen, med unntak for forslaget om opprettelse av et nytt direktorat for E-helse, før en omlegging settes i verk. Analysen må redegjøre for hvordan en omorganisering styrker kvaliteten på forvaltningen, at det sannsynliggjøres at omlegging ikke fører til nye økninger i antallet helsebyråkrater, at det beregnes hva kostnadene ved en omlegging vil være, hvor det er effektivisering eller andre gevinster å hente ut og hvordan omlegging kan gjennomføres uten at det går ut over pasientene – særlig når det gjelder omlegging av klageordningene.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 16
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
117 | EØS-finansieringsordningene | ||
75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres, reduseres med | 340 000 000 | |
fra kr 2 350 000 000 til kr 2 010 000 000 | |||
76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres, reduseres med | 340 000 000 | |
fra kr 2 150 000 000 til kr 1 810 000 000 | |||
315 | Frivillighetsformål | ||
82 | Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg, økes med | 75 000 000 | |
fra kr 100 018 000 til kr 175 018 000 | |||
413 | Jordskiftedomstolene | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 3 000 000 | |
552 | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | ||
72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, økes med | 93 500 000 | |
fra kr 486 650 000 til kr 580 150 000 | |||
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 2 000 500 000 | |
fra kr 115 236 851 000 til kr 117 237 351 000 | |||
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 331 550 000 | |
fra kr 30 522 308 000 til kr 30 853 858 000 | |||
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | ||
76 | Tilskudd til utleieboliger, kan overføres, økes med | 100 000 000 | |
fra kr 669 500 000 til kr 769 500 000 | |||
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | ||
70 | Tilskudd, reduseres med | 1 583 000 | |
fra kr 27 710 000 til kr 26 127 000 | |||
640 | Arbeidstilsynet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 20 000 000 | |
fra kr 540 620 000 til kr 560 620 000 | |||
919 | Diverse fiskeriformål | ||
75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, økes med | 31 400 000 | |
fra kr 26 200 000 til kr 57 600 000 | |||
1136 | Kunnskapsutvikling m.m. | ||
50 | (NY) Kunnskapsformidling, formidling og beredskap. Norsk institutt for bioøkonomi, bevilges med | 131 069 000 | |
1149 | Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket | ||
71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres, økes med | 20 000 000 | |
fra kr 42 444 000 til kr 62 444 000 | |||
72 | Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres, økes med | 50 000 000 | |
fra kr 26 680 000 til kr 76 680 000 | |||
73 | Tilskudd til skog-, klima- og energitiltak, kan overføres, økes med | 44 000 000 | |
fra kr 3 970 000 til kr 47 970 000 | |||
1320 | Statens vegvesen | ||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med | 528 000 000 | |
fra kr 11 862 671 000 til kr 12 390 671 000 | |||
1320 | Statens vegvesen | ||
31 | Skredsikring riksveger, kan overføres, kan nyttes under post 30, økes med | 140 000 000 | |
fra kr 929 000 000 til kr 1 069 000 000 | |||
1380 | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | ||
71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging, kan overføres, økes med | 300 000 000 | |
fra kr 110 000 000 til kr 410 000 000 | |||
72 | (NY) Mobildekning langs samferdselsårene, bevilges med | 200 000 000 | |
1618 | Skatteetaten | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 137 900 000 | |
fra kr 4 872 776 000 til kr 4 734 876 000 | |||
2309 | Tilfeldige utgifter | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 4 000 000 000 | |
fra kr 10 458 033 000 til kr 6 458 033 000 | |||
2421 | Innovasjon Norge | ||
74 | Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres, økes med | 25 000 000 | |
fra kr 475 200 000 til kr 500 200 000 | |||
76 | Miljøteknologi, kan overføres, økes med | 100 000 000 | |
fra kr 330 000 000 til kr 430 000 000 | |||
2445 | Statsbygg | ||
30 | Prosjektering av bygg, kan overføres, økes med | 42 000 000 | |
fra kr 155 400 000 til kr 197 400 000 | |||
5521 | Merverdiavgift | ||
70 | Merverdiavgift, økes med | 355 000 000 | |
fra kr 256 190 000 000 til kr 256 545 000 000 |
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2016 redegjøre for hvordan nye retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser utenfor Oslo følges opp og hvilke resultater som er oppnådd med de nye retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen så snart som mulig innføre normalbeskatning ved salg av landbruks- og skogeiendom ut av familien.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 19
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
115 | Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | ||
70 | Tilskudd til næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1, økes med | 16 000 000 | |
fra kr 38 136 000 til kr 54 136 000 | |||
163 | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | ||
70 | Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres, økes med | 650 000 000 | |
fra kr 3 339 042 000 til kr 3 989 042 000 | |||
167 | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, økes med | 532 100 000 | |
fra kr 1 689 197 000 til kr 2 221 297 000 | |||
260 | Universiteter og høyskoler | ||
50 | Statlige universiteter og høyskoler, økes med | 104 404 000 | |
fra kr 29 829 046 000 til kr 29 933 450 000 | |||
276 | Fagskoleutdanning | ||
72 | Annen fagskoleutdanning, økes med | 42 000 000 | |
fra kr 66 747 000 til kr 108 747 000 | |||
320 | Allmenne kulturformål | ||
86 | Talentutvikling, reduseres med | 13 500 000 | |
fra kr 30 000 000 til kr 16 500 000 | |||
440 | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 207 253 000 | |
fra kr 13 384 176 000 til kr 13 591 429 000 | |||
490 | Utlendingsdirektoratet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 46 900 000 | |
fra kr 850 509 000 til kr 897 409 000 | |||
73 | Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., støttetiltak, kan nyttes under post kap. 821 post 60, økes med | 18 500 000 | |
fra kr 14 407 000 til kr 32 907 000 | |||
75 | Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, økes med | 22 187 000 | |
fra kr 14 302 000 til kr 36 489 000 | |||
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 1 185 500 000 | |
fra kr 115 236 851 000 til kr 116 422 351 000 | |||
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||
60 | Innbyggertilskudd, økes med | 286 550 000 | |
fra kr 30 522 308 000 til kr 30 808 858 000 | |||
576 | Vedlikehold og rehabilitering | ||
60 | (NY) Rentekompensasjon, bevilges med | 7 500 000 | |
600 | Arbeids- og sosialdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 4 000 000 | |
fra kr 180 942 000 til kr 176 942 000 | |||
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med | 19 400 000 | |
fra kr 67 108 000 til kr 47 708 000 | |||
605 | Arbeids- og velferdsetaten | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 52 450 000 | |
fra kr 11 154 507 000 til kr 11 206 957 000 | |||
612 | Tilskudd til Statens pensjonskasse | ||
1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning, reduseres med | 621 000 000 | |
fra kr 10 059 000 000 til kr 9 438 000 000 | |||
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, økes med | 63 800 000 | |
fra kr 6 401 000 000 til kr 6 464 800 000 | |||
642 | Petroleumstilsynet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 2 600 000 | |
fra kr 215 185 000 til kr 217 785 000 | |||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | ||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning, reduseres med | 6 000 000 | |
fra kr 1 510 000 000 til kr 1 504 000 000 | |||
732 | Regionale helseforetak | ||
72 | Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, økes med | 1 142 289 000 | |
fra kr 50 886 836 000 til kr 52 029 125 000 | |||
761 | Omsorgstjeneste | ||
68 | Kompetanse og innovasjon, økes med | 48 200 000 | |
fra kr 259 954 000 til kr 308 154 000 | |||
800 | Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 500 000 | |
fra kr 162 556 000 til kr 162 056 000 | |||
820 | Integrerings- og mangfoldsdirektoratet | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 22 000 000 | |
fra kr 196 995 000 til kr 218 995 000 | |||
821 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | ||
60 | Integreringstilskudd, kan overføres, økes med | 123 522 000 | |
fra kr 6 881 469 000 til kr 7 004 991 000 | |||
61 | Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning, økes med | 2 133 000 | |
fra kr 434 534 000 til kr 436 667 000 | |||
71 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, reduseres med | 1 268 000 | |
fra kr 49 119 000 til kr 47 851 000 | |||
822 | Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere | ||
60 | Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, økes med | 162 221 000 | |
fra kr 1 572 481 000 til kr 1 734 702 000 | |||
840 | Krisetiltak | ||
61 | Tilskudd til incest- og voldtektsentre, overslagsbevilgning, økes med | 2 500 000 | |
fra kr 79 980 000 til kr 82 480 000 | |||
840 | Krisetiltak | ||
70 | Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1, økes med | 6 650 000 | |
fra kr 37 982 000 til kr 44 632 000 | |||
846 | Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv. | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50, økes med | 600 000 | |
fra kr 13 646 000 til kr 14 246 000 | |||
854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | ||
65 | Refusjon av kommunale utgifter til barneverntiltak knyttet til enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning, økes med | 159 714 000 | |
fra kr 1 205 158 000 til kr 1 364 872 000 | |||
915 | Regelråd for næringslivet | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 7 000 000 | |
fra kr 7 000 000 til kr 0 | |||
920 | Norges forskningsråd | ||
53 | (NY) Teknologioverføringsprogram, bevilges med | 35 000 000 | |
1149 | Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket | ||
72 | Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres, økes med | 7 000 000 | |
fra kr 26 680 000 til kr 33 680 000 | |||
73 | Tilskudd til skog-, klima- og energitiltak, kan overføres, økes med | 21 000 000 | |
fra kr 3 970 000 til kr 24 970 000 | |||
74 | Tiltak for industriell bruk av trevirke, kan overføres, økes med | 6 000 000 | |
fra kr 2 665 000 til kr 8 665 000 | |||
1320 | Statens vegvesen | ||
23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., kan overføres,kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, økes med | 27 000 000 | |
fra kr 10 484 517 000 til kr 10 511 517 000 | |||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres,kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med | 88 000 000 | |
fra kr 11 862 671 000 til kr 11 950 671 000 | |||
31 | Skredsikring riksveger, kan overføres,kan nyttes under post 30, økes med | 55 000 000 | |
fra kr 929 000 000 til kr 984 000 000 | |||
63 | Tilskudd til gang- og sykkelveger, kan overføres, økes med | 20 000 000 | |
fra kr 85 000 000 til kr 105 000 000 | |||
1350 | Jernbaneverket | ||
23 | Drift og vedlikehold, kan overføres,kan nyttes under post 30, økes med | 65 000 000 | |
fra kr 6 752 626 000 til kr 6 817 626 000 | |||
1618 | Skatteetaten | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 50 900 000 | |
fra kr 4 872 776 000 til kr 4 821 876 000 | |||
1710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||
1 | Driftsutgifter, kan overføres, økes med | 4 147 000 | |
fra kr 3 317 685 000 til kr 3 321 832 000 | |||
1792 | Norske styrker i utlandet | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 50 000 000 | |
fra kr 570 367 000 til kr 520 367 000 | |||
1810 | Oljedirektoratet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med | 40 750 000 | |
fra kr 133 450 000 til kr 174 200 000 | |||
1820 | Norges vassdrags- og energidirektorat | ||
22 | Flom- og skredforebygging, kan overføres,kan nyttes under postene 60 og 72, økes med | 19 000 000 | |
fra kr 367 404 000 til kr 386 404 000 | |||
1825 | Energiomlegging, energi- og klimateknologi | ||
32 | (NY) Rettighetsbaserte energitiltak, bevilges med | 100 000 000 | |
1830 | Forskning og næringsutvikling | ||
72 | Tilskudd til INTSOK, reduseres med | 8 500 000 | |
fra kr 17 000 000 til kr 8 500 000 | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med | 104 551 000 | |
fra kr 5 850 065 000 til kr 5 954 616 000 | |||
72 | Rentestøtte, overslagsbevilgning, økes med | 74 098 000 | |
fra kr 894 282 000 til kr 968 380 000 | |||
90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, reduseres med | 263 610 000 | |
fra kr 23 583 114 000 til kr 23 319 504 000 | |||
2412 | Husbanken | ||
90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning, økes med | 1 071 000 000 | |
fra kr 18 216 000 000 til kr 19 287 000 000 | |||
2421 | Innovasjon Norge | ||
50 | Innovasjon – prosjekter, fond, økes med | 200 000 000 | |
fra kr 345 100 000 til kr 545 100 000 | |||
2445 | Statsbygg | ||
31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, økes med | 5 000 000 | |
fra kr 49 000 000 til kr 54 000 000 | |||
2670 | Alderdom | ||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, økes med | 316 000 000 | |
fra kr 63 160 000 000 til kr 63 476 000 000 | |||
3490 | Utlendingsdirektoratet | ||
3 | Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, økes med | 21 805 000 | |
fra kr 15 584 000 til kr 37 389 000 | |||
6 | Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter, økes med | 18 500 000 | |
fra kr 14 407 000 til kr 32 907 000 | |||
3821 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | ||
1 | Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, økes med | 258 540 000 | |
fra kr 204 390 000 til kr 462 930 000 | |||
2 | Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, økes med | 18 019 000 | |
fra kr 34 421 000 til kr 52 440 000 | |||
5312 | Husbanken | ||
90 | Avdrag, reduseres med | 351 000 000 | |
fra kr 11 038 000 000 til kr 10 687 000 000 | |||
5521 | Merverdiavgift | ||
70 | Merverdiavgift, reduseres med | 10 000 000 | |
fra kr 256 190 000 000 til kr 256 180 000 000 | |||
5526 | Avgift på alkohol | ||
70 | Avgift på alkohol, økes med | 75 000 000 | |
fra kr 12 600 000 000 til kr 12 675 000 000 | |||
5531 | Avgift på tobakkvarer mv. | ||
70 | Avgift på tobakkvarer mv., reduseres med | 30 000 000 | |
fra kr 7 200 000 000 til kr 7 170 000 000 | |||
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||
71 | Engangsavgift, økes med | 350 000 000 | |
fra kr 18 534 000 000 til kr 18 884 000 000 | |||
5537 | Avgifter på båter mv. | ||
71 | (NY) Avgift på båtmotorer, bevilges med | 75 000 000 | |
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | ||
70 | CO2-avgift, økes med | 1 162 500 000 | |
fra kr 5 790 000 000 til kr 6 952 500 000 | |||
5548 | Miljøavgift på visse klimagasser | ||
70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK), økes med | 70 000 000 | |
fra kr 418 000 000 til kr 488 000 000 | |||
5561 | Flyseteavgift | ||
70 | (NY) Flyseteavgift, bevilges med | 817 000 000 | |
5615 | Husbanken | ||
80 | Renter, reduseres med | 134 000 000 | |
fra kr 3 516 000 000 til kr 3 382 000 000 |
Forslag 20
Fra 1. juli 2015 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 15. desember 2014 om CO2-avgift på mineralske produkter:
a) mineralolje (generell sats): kr 1,10 per liter.
Mineralolje
til innenriks kvotepliktig luftfart: kr 1,25 per liter,
til annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 1,25 per liter,
til treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien: kr 0,51 per liter,
til fiske og fangst i nære farvann: kr 0,47 per liter,
som ilegges veibruksavgift på drivstoff: kr 1,29 per liter,
b) bensin: kr 1,15 per liter,
c) naturgass: kr 1,02 per Sm3,
d) LPG: kr 1,43 per kg.
Forslag 21
Fra 1. juli 2015 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 15. desember 2014 om avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2015.
§ 2 første ledd skal lyde:
§ 2 Avgift skal betales med følgende beløp:
Avgiftsgrupper | Egenvekt (kg) | Motor effekt (kW) | NOX- utslipp (mg/km) | CO2- utslipp (g/km) | Slagvolum (cm3) | Sats per enhet (kr) | Vrakpant avgift (kr) |
Avgiftsgruppe A | 2 400 | ||||||
Personbiler, vare-biler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser | 0 – 1 150 | 39,10 | |||||
1 151 – 1 400 | 85,25 | ||||||
1 401 – 1 500 | 170,52 | ||||||
over 1 500 | 198,31 | ||||||
0 – 70 | 0 | ||||||
71 – 100 | 245,04 | ||||||
101 – 140 | 709,60 | ||||||
over 140 | 1 756,12 | ||||||
over 0 | 47,11 | ||||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med | |||||||
utslipp 95 g/km og over | 0 – 95 | 0 | |||||
96 – 120 | 795,36 | ||||||
121 – 160 | 801,49 | ||||||
161 – 230 | 1 868,43 | ||||||
over 230 | 2 999,70 | ||||||
CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m 50 g/km | 846,41 | ||||||
CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 1 004,66 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp | |||||||
- bensindrevne | 0 – 950 | 15,19 | |||||
951 – 1 600 | 50,59 | ||||||
1 601 – 2 000 | 118,75 | ||||||
over 2 000 | 128,09 | ||||||
- ikke bensindrevne | 0 – 950 | 11,64 | |||||
951 – 1 600 | 41,31 | ||||||
1 601 – 2 000 | 96,93 | ||||||
over 2 000 | 100,83 | ||||||
Avgiftsgruppe B | 2 400 | ||||||
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 30 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med | |||||||
utslipp 95 g/km og over | 0 – 95 | 0 | |||||
96 – 120 | 238,61 | ||||||
121 – 160 | 240,45 | ||||||
over 160 | 467,11 | ||||||
CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km | 253,92 | ||||||
CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 | 301,40 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | 30 pst. av A | ||||||
Avgiftsgruppe C | 2 400 | ||||||
Campingbiler | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 0 pst. av A | 22 pst. av A | 22 pst. av A | ||
Avgiftsgruppe D (Opphevet) | |||||||
Avgiftsgruppe E | 0 | ||||||
Beltebiler | 36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget | ||||||
Avgiftsgruppe F | 0 | ||||||
Motorsykler | 11 275 | ||||||
0 – 11 | 0 | ||||||
over 11 | 501,76 | ||||||
0 – 125 | 0 | ||||||
126 – 900 | 38,73 | ||||||
over 900 | 84,92 | ||||||
Avgiftsgruppe G | 2 400 | ||||||
Beltemotorsykler | 0 – 100 | 15,89 | |||||
101 – 200 | 31,78 | ||||||
over 200 | 63,54 | ||||||
0 – 20 | 42,38 | ||||||
21 – 40 | 84,73 | ||||||
over 40 | 169,45 | ||||||
0 – 200 | 3,32 | ||||||
201 – 400 | 6,63 | ||||||
over 400 | 13,24 | ||||||
Avgiftsgruppe H | 2 400 | ||||||
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 100 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med | |||||||
utslipp 95 g/km og over | 0 – 95 | 0 | |||||
96 – 120 | 795,36 | ||||||
over 120 | 801,49 | ||||||
CO2 -utslipp under 95 g/km t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km | 846,41 | ||||||
CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 | 1 004,66 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp | 100 pst. av A | ||||||
Avgiftsgruppe I | 2 400 | ||||||
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre | 3 713 | ||||||
Avgiftsgruppe J | 2 400 | ||||||
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 0 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp, og med | |||||||
utslipp 95 g/km og over | 0 – 95 | 0 | |||||
96 – 120 | 318,14 | ||||||
121 – 160 | 320,60 | ||||||
over 160 | 747,37 | ||||||
CO2 -utslipp under 95 t.o.m. 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 95 g/km t.o.m. 50 g/km | 338,56 | ||||||
CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 401,86 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | 40 pst. av A |
Forslag 22
Stortingets vedtak om avgift på båtmotorer skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli 2015 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av båtmotorer (framdriftsmotorer) på minst 9 hk med kr 165,00 per hk. Avgiftsplikten omfatter også båtmotorer til bruk i vannscootere eller jetski og motorblokker til båtmotorer, men ikke elektriske motorer.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2 Det gis fritak for avgift på båtmotorer som
a) fra produsents, importørs eller forhandlers lager
1. utføres til utlandet,
2. legges inn på tollager når varene er bestemt til utførsel,
b) innføres som reisegods, flyttegods eller arvegods etter tolloven § 5-1,
c) etter tolloven § 5-3 leveres til eller innføres av
1. diplomater,
2. NATO og styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred,
3. Den nordiske investeringsbank,
d) kommer i retur til produsents, importørs eller forhandlers lager,
e) skal gjenutføres etter reglene i tolloven kapittel 6,
f) fra produsents, importørs eller forhandlers lager leveres til bruk i fartøy som er registrert i registeret over merkepliktige norske fiskefarkoster, unntatt utenbordsmotorer og hekkaggregater,
g) fra produsents, importørs eller forhandlers lager leveres til bruk i fartøy mv. som er registrert i skipsregisteret, unntatt fritidsbåter,
h) brukes i Forsvarets marinefartøy,
i) returneres til selger i utlandet på grunn av reklamasjon.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Forslag 23
§ 1 Fra 1. juli 2015 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK), herunder gjenvunnet HFK og PFK. Avgift på HFK og PFK betales med kr 0,500 per kg multiplisert med den GWP-verdi (global warming potential) den enkelte avgiftspliktige HFK- og PFK-gassen representerer.
Forslag 24
§ 1 Fra 1. september 2015 skal det i henhold til lov 19. mai nr. 11 om særavgift betales avgift til statskassen på ervervsmessig flyging fra norske lufthavner med kr 100 per billett.
Departementet kan gi forskrifter om hva som skal anses som ervervsmessig flyging og om avgrensing av avgiftsplikten.
§ 2 Det gis fritak for avgift på:
a) flyging av luftbefordrerens ansatte på tjenestereise.
b) flyging av barn under 2 år.
c) flyging av transitt- og transferpassasjerer, såfremt reisen står i direkte forbindelse med annen flyreise. Fritaket gjelder ikke for flyging som nevnt under bokstav d i direkte tilknytning til annen avgiftspliktig reise.
d) flyging av mannskap til og fra anlegg eller innretning på kontinentalsokkelen i Nordsjøen i tilknytning til utnyttelse av naturforekomster der.
e) Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen påse at oljeselskapene raskt tar i bruk ledig riggkapasitet for permanent å plugge brønner som i dag er midlertidig plugget på norsk sokkel.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen ved eierstyring sørge for at Statoil i så stor grad som mulig benytter seg av lokale leverandører.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen innføre strengere krav om bruk av lærlinger som betingelse ved offentlige anbud.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen påse at kommuner og fylkeskommuner tar inn flere lærlinger i sine velferdstilbud.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen innføre rett til utdanning, kompetansegivende aktivitet og/eller veiledning og arbeidstilbud innen tre måneder for ungdom under 25 år som ikke er i utdanning eller arbeid. Denne retten skal ikke erstatte ordinær studiefinansiering.
Forslag 30
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2015 kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret på opptil 400 mill. kroner for investeringer i å bygge opp et fullskala demonstrasjonsanlegg for havvind.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2016 legge fram forslag til teknologidrivende støtteordninger for fornybar energi og teknologi for innføring i 2020.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et investeringsfond for Vestlandet under Innovasjon Norge på 5 000 000 000 kroner.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et Pilotinvest-fond under Innovasjon Norge på 3 500 000 000 kroner, og der avkastningen skal brukes på fornybar energi, ENØK og annen miljøteknologi.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å opprette et investeringsfond for Nord-Norge under Innovasjon Norge på 5 000 000 000 kroner.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen tilby rentekompensasjon til kommuner for å lånefinansiere etterslep i vedlikehold av vann og avløp på inntil 2 mrd. kroner i 2015.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen gi kommunene tillatelse til selv å fastsette nivået på lokalt innførte piggdekkgebyr.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen gi kommunene flere ulike satser å velge mellom ved innføring av piggdekkgebyr.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen endre målsettingen for engangsavgiften fra 85 gram CO2 per km til at 9 av 10 nye biler som selges i 2020, skal være nullutslippsbiler.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen gjennomføre omprioritering av rassikringsmidler til utbedring langs E16 i Hordaland i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2015, og ber om at det avsettes midler til planlagte prioriterte prosjekter i Hordaland i budsjettåret 2016.