Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til dokumentet og til vedlagte uttalelse, datert 29. april 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen er positiv til å endre rammevilkårene for bobiler i Norge. Komiteen viser til at statsråden allerede har varslet at man de neste månedene vil sende en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring, deriblant arbeidet med forenklinger for bobiler, men også for veteranbiler og andre typer kjøretøy i vektgruppen 3 501–7 500 kg generelt.

Komiteen har merket seg at arbeidet med å forsøke å få på plass generelle forenklinger, og få tilpasset de norske reglene til å samsvare bedre med våre naboland, har pågått over mange år.

Komiteen er derfor fornøyd med at problemstillinger som økt topphastighet for bobiler, nivået på ferjetakster, likebehandling av bobiler og personbiler ved periodisk kjøretøykontroll, justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av kjøretøy, førerkortklasse for bobiler, samt generelle forenklinger i kjøretøyforskriften har statsrådens interesse.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er således tilfreds med at statsråden allerede har tatt initiativ for å få gjennomgått regelverket, med sikte på å få løsninger på plass i løpet av høsten 2015.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartietmener at det er viktig å rette opp åpenbare skjevheter i regelverk og forskjellsbehandlingen mellom bobiler over og under 3 500 kg.

Disse medlemmer mener videre at det er viktig å legge til rette for økt bobilturisme i Norge i hele landet. Slik det er i dag, velger mange bobileiere med bobiler over 3 500 kg bort Norge eller deler av Norge da man blir belastet med bomavgifter og fergetakster på linje med næringstransport over 3 500 kg.

Disse medlemmer mener derfor at bomtaksten må settes lik personbiltakst for bobiler opp til 7 500 kg.

Disse medlemmer mener videre det er rimelig at bobileiere opp til 7 500 kg behandles likt når det gjelder periodisk kjøretøykontroll (PKK). I dag må de med bobiler over 3 500 kg inn til årlig kontroll. En bobil under 3 500 kg behandles likt med personbiler, og må inn første gang etter 4 år og deretter hvert andre år. Disse medlemmer mener at alle bobiler opp til 7 500 kg må behandles likt.

Disse medlemmer mener videre at for fartsgrense for bobiler over 3 500 kg må denne settes likt med turbusser som i dag kan kjøre inntil 100 km/t der dette er tillatt. I land der det er innført økt fartsgrense for bobiler, ser man at man får en bedre flyt i trafikken og en reduksjon i ulykker. Dette forutsetter selvfølgelig at kjøretøyene er godkjent for slike hastigheter når det gjelder dekk og annet utstyr.

Disse medlemmer mener også at man må se nærmere på øvre fartsgrense for bil og campingvogn, i dag er maksimum hastighet 80 km/t for bil med henger. I flere land er det innført en ordning der man kan kjøre opp til 100 km/t; såkalt «Tempo100-godkjenning». Da kan man søke om å få kjøre i maks 100 km/t med campingvogn, men må da dokumentere at bil og henger tilfredsstiller kravene som er satt i «Tempo100», slik som dekk, hengerfeste, bremser osv. Disse medlemmer ber derfor regjeringen ta dette med seg i sitt videre arbeid. Østerrike er det siste landet i Europa som har innført «Tempo 100- ordningen».

Disse medlemmer mener videre at man bør arbeide for at man kan få økt vektklasse også for å kunne kjøre bobiler opp til 4 250 kg. I dag kan en med personbilsertifikat (klasse B) kjøre bil og henger opp til 4 250 kg, og det burde følgelig være mulig å kunne kjøre bobil opp til denne grensen også. I det opprinnelige forslaget fra disse medlemmer var det en vektgrense på 4 500 kg. Disse medlemmer ser imidlertid at det vil være mer naturlig at vektgrensen settes lik bil + henger, noe som betyr 4 250 kg. Dette forutsetter at EU ikke kommer med andre vektgrenser.

Disse medlemmer er også opptatt av at man tar en gjennomgang av fergetakstregulativene. Disse medlemmer mener at det i dag er urimelige utslag på takstene om man kjører bil og campingvogn eller en bobil over 6 meter.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til 7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3 500 kg.»

«Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t til 100 km/t.»

«Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.»

«Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3 500 kg til 4 250 kg.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener også at man må jobbe for å få på plass ordningen med obligatorisk brikke for alle kjøretøy. Dette gjør at man da kan betale med autopassbrikke også på ferjer.