Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell-Idar Juvik, Eirin Sund, Magne Rommetveit, Ingvild Kjerkol og Sverre Myrli om endringer for bobiler i Norge

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

I representantforslaget fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for Periodisk kjøretøykontroll for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.

  • 2. Stortinget ber regjeringen øke tillatt fartsgrense for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn, fra dagens 80 km/t til 100 km/t.

  • 3. Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.

  • 4. Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillernes intensjon.

  • 5. Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i førerkortklassen for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.»

Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse for forslaget.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til dokumentet og til vedlagte uttalelse, datert 29. april 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen er positiv til å endre rammevilkårene for bobiler i Norge. Komiteen viser til at statsråden allerede har varslet at man de neste månedene vil sende en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring, deriblant arbeidet med forenklinger for bobiler, men også for veteranbiler og andre typer kjøretøy i vektgruppen 3 501–7 500 kg generelt.

Komiteen har merket seg at arbeidet med å forsøke å få på plass generelle forenklinger, og få tilpasset de norske reglene til å samsvare bedre med våre naboland, har pågått over mange år.

Komiteen er derfor fornøyd med at problemstillinger som økt topphastighet for bobiler, nivået på ferjetakster, likebehandling av bobiler og personbiler ved periodisk kjøretøykontroll, justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av kjøretøy, førerkortklasse for bobiler, samt generelle forenklinger i kjøretøyforskriften har statsrådens interesse.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er således tilfreds med at statsråden allerede har tatt initiativ for å få gjennomgått regelverket, med sikte på å få løsninger på plass i løpet av høsten 2015.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartietmener at det er viktig å rette opp åpenbare skjevheter i regelverk og forskjellsbehandlingen mellom bobiler over og under 3 500 kg.

Disse medlemmer mener videre at det er viktig å legge til rette for økt bobilturisme i Norge i hele landet. Slik det er i dag, velger mange bobileiere med bobiler over 3 500 kg bort Norge eller deler av Norge da man blir belastet med bomavgifter og fergetakster på linje med næringstransport over 3 500 kg.

Disse medlemmer mener derfor at bomtaksten må settes lik personbiltakst for bobiler opp til 7 500 kg.

Disse medlemmer mener videre det er rimelig at bobileiere opp til 7 500 kg behandles likt når det gjelder periodisk kjøretøykontroll (PKK). I dag må de med bobiler over 3 500 kg inn til årlig kontroll. En bobil under 3 500 kg behandles likt med personbiler, og må inn første gang etter 4 år og deretter hvert andre år. Disse medlemmer mener at alle bobiler opp til 7 500 kg må behandles likt.

Disse medlemmer mener videre at for fartsgrense for bobiler over 3 500 kg må denne settes likt med turbusser som i dag kan kjøre inntil 100 km/t der dette er tillatt. I land der det er innført økt fartsgrense for bobiler, ser man at man får en bedre flyt i trafikken og en reduksjon i ulykker. Dette forutsetter selvfølgelig at kjøretøyene er godkjent for slike hastigheter når det gjelder dekk og annet utstyr.

Disse medlemmer mener også at man må se nærmere på øvre fartsgrense for bil og campingvogn, i dag er maksimum hastighet 80 km/t for bil med henger. I flere land er det innført en ordning der man kan kjøre opp til 100 km/t; såkalt «Tempo100-godkjenning». Da kan man søke om å få kjøre i maks 100 km/t med campingvogn, men må da dokumentere at bil og henger tilfredsstiller kravene som er satt i «Tempo100», slik som dekk, hengerfeste, bremser osv. Disse medlemmer ber derfor regjeringen ta dette med seg i sitt videre arbeid. Østerrike er det siste landet i Europa som har innført «Tempo 100- ordningen».

Disse medlemmer mener videre at man bør arbeide for at man kan få økt vektklasse også for å kunne kjøre bobiler opp til 4 250 kg. I dag kan en med personbilsertifikat (klasse B) kjøre bil og henger opp til 4 250 kg, og det burde følgelig være mulig å kunne kjøre bobil opp til denne grensen også. I det opprinnelige forslaget fra disse medlemmer var det en vektgrense på 4 500 kg. Disse medlemmer ser imidlertid at det vil være mer naturlig at vektgrensen settes lik bil + henger, noe som betyr 4 250 kg. Dette forutsetter at EU ikke kommer med andre vektgrenser.

Disse medlemmer er også opptatt av at man tar en gjennomgang av fergetakstregulativene. Disse medlemmer mener at det i dag er urimelige utslag på takstene om man kjører bil og campingvogn eller en bobil over 6 meter.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til 7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3 500 kg.»

«Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t til 100 km/t.»

«Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.»

«Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3 500 kg til 4 250 kg.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener også at man må jobbe for å få på plass ordningen med obligatorisk brikke for alle kjøretøy. Dette gjør at man da kan betale med autopassbrikke også på ferjer.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til 7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3 500 kg.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t til 100 km/t.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen endre ferjetakstene slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3 500 kg til 4 250 kg.

Komiteen viser til representantforslaget og merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:82 S (2014–2015) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell-Idar Juvik, Eirin Sund, Magne Rommetveit, Ingvild Kjerkol og Sverre Myrli om endringer for bobiler i Norge – vedlegges protokollen.

Jeg viser til representantforslag 8:82 S (2014-2015) hvor det fremmes fem konkrete forslag knyttet til bruk av bobiler.

Innledningsvis vil jeg fremheve at jeg er svært positiv til å vurdere rammevilkårene for bobiler i Norge. Tidlig etter regjeringsskiftet oktober 2013 ble det igangsatt arbeid på mange tema som berører kjøretøytekniske spørsmål, deriblant tema rundt bobiler som tas opp i forslaget.

Vegdirektoratet er gitt i oppdrag å utrede mulig endring av forskrift om periodisk kjøretøykontroll, slik at bobiler med tillatt totalvekt over 3500 kg kan få samme kontrollintervall som M1-kjøretøy (dvs personbiler) med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre.

Direktoratet er allerede godt i gang med dette arbeidet og tar sikte på å gjennomføre høring av et slikt forslag allerede i høst. Trafikksikkerhetsmessige konsekvenser av endret kontrollintervall vil bli vurdert i forbindelse med høringen. Dersom prosessen ikke viser avgjørende argumenter mot en slik endring, vil den kunne komme på plass allerede ved årsskiftet. Samtidig blir det vurdert om et slikt endret kontrollintervall bare skal gjelde for M1-kjøretøy (avgifts)registrert som campingbil, eller om endringen bør gjelde M1-kjøretøy i vektgruppen 3501-7500 kg generelt.

Høringen vil i tillegg ta opp kontrollordningen for bevaringsverdige kjøretøyer, dvs om det skal gjøres en lemping av kravene til periodisk kontroll for slike. Enten i form av lengre kontrollintervaller, en mindre omfattende kontroll, eller fritak.

Jeg er positiv til å øke tillatt fartsgrense for bobiler med totalvekt mellom 3,5 og 7,5 tonn.

Vegdirektoratet skal gjøre et arbeid med dette, hvor de blant annet vurderer Miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvenser av en slik økning, hvordan en forskriftsbestemmelse skal utformes, om det er nødvendig å stille særskilte krav for at bobilene skal kunne kjøre i slik hastighet m.v.. Dette skal utredes og høres.

Jeg er positiv til å endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.

I Meld.St.25 (2014-2015) På rett vei varsles det en gjennomgang av dagens takst- og rabattsystem for bompenger. I den sammenheng vil departementet se nærmere på vilkårene for kjøretøy som i dagens system betaler tungbiltakst ved bompasseringer. Dette gjelder bobiler, men også en del pickup’er og SUVer. Statens vegvesen har fått i oppdrag å utrede en ordning som sikrer at bobiler betaler samme takst som lette kjøretøy. Vegvesenet vil i løpet av kort tid komme med forslag til hvordan dette kan løses og en tidsplan for når det kan være teknisk mulig å gjennomføre en slik endring.

I forbindelse med innføring av AutoPASS-brikkelesing på ferjepasseringer har det kommet klart fram at enkelte særbestemmelser i regulativet for ferjetakster kompliserer innføring av automatiserte løsninger.

Vegdirektoratet har derfor startet et arbeid med å vurdere de økonomiske og tekniske konsekvensene ved å forenkle særbestemmelser som kan være til hinder for automatiske løsninger. Et bærende prinsipp for forenkling er at kjøretøyets samlede lengde, inkludert last, skal være grunnlag for kategoriseringen som igjen danner grunnlag for prisen. Dette innebærer også at bil med campingvogn behandles likt med bobiler, ved at samlet lengde blir grunnlag for prisen for begge disse kjøretøykategoriene.

Arbeidet med å beregne konsekvensene av forenklede regler ventes å være klart høsten 2015.

På førerkortområdet er Norge, som følge av EØS-avtalen, forpliktet til å følge EUs regelverk. Etter førerkortdirektivet (direktiv 2006/126/EF) er førerkort i klasse B begrenset til kjøretøy med en tillatt totalvekt på inntil 3500 kg, noe som i utgangspunktet innebærer at man må ha førerett i en tyngre klasse, eksempelvis C1, for å kjøre bobiler med en høyere tillatt totalvekt enn 3500 kg.

Direktivet åpner imidlertid for at førerettigheter som tidligere er opparbeidet, fortsatt skal gjelde. Dette innebærer at land som tidligere har hatt nasjonale regler som ga rett til å kjøre bobiler med høyere totalvekt på førerkort klasse B, kan videreføre dette for de som allerede har hatt slike rettigheter. I Norge innebærer dette at alle som inntil 1979 hadde førerkortklasse 1 fortsatt fikk rett til å kjøre bil inntil 7 500 kg, først ved et stempel i førerkortet og fra 1997 ved at førerkortklasse C1(E) måtte påføres førerkortet. Tilsvarende gjaldt også for de som hadde tatt norsk klasse B i perioden 1979-1992. Ordningen med slike overgangsbestemmelser er nærmere regulert gjennom egne vedtak fra Kommisjonen.

Forslaget som tas opp er imidlertid en problemstilling som opptar meg. Jeg vil derfor be om EU-Kommisjonens vurdering av om direktivet gir handlingsrom for å etablere nasjonale løsninger som kan tillate at det ikke kreves at førere av bobiler over 3500 kg må ha førerett i en tung førerkortklasse. Jeg vil vurdere dette videre ut fra tilbakemeldingen jeg får fra Kommisjonen.

Det vises i forslaget til at man i Tyskland arbeider for å øke vektgrensen til 4500 kg. Vegdirektoratet har vært i kontakt med tyske myndigheter som ikke kjenner til noe slikt initiativ fra deres side. De har imidlertid registrert et ønske fra bobilmiljøet om en slik endring. Jeg vil holde meg orientert om eventuelle ytterligere internasjonale initiativ i denne retning.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 26. mai 2015

Linda C. Hofstad Helleland

Roy Steffensen

leder

ordfører