Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 3:12 (2013–2014)
Riksrevisjonens undersøkelse av bistand til ren energi.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad norsk bistand til ren energi er i tråd med Stortingets mål
om å øke tilgangen til bærekraftige energitjenester for å bidra
til økonomisk vekst og bedre levekår for de fattige.
Undersøkelsen omfatter i hovedsak bistanden
til de syv prioriterte samarbeidslandene for ren energi. Disse er
Etiopia, Liberia, Mosambik, Nepal, Tanzania, Uganda og Øst-Timor.
Disse landene har i undersøkelsesperioden 2000–2013 mottatt om lag
3,9 mrd. kroner av en samlet norsk bistand til ren energi på 12,26
mrd. kroner.
Ren energi inkluderer bruk av fornybare energikilder
som vann, sol og vind til kraftproduksjon, og bruk av effektive
kokeovner til matlaging for å minke innendørs forurensning i husholdningene.
I undersøkelsesperioden har de norske bistandsmidlene
til samarbeidslandene primært gått til å bygge nasjonale kraftverk
og å utvide strømnett.
Hovedkonklusjonene som Riksrevisjonen trekker
frem er:
Norsk bistand har
i liten grad bidratt til å øke tilgangen til ren energi:
Bistanden har
i liten grad ført til økt fornybar kraftproduksjon i de prioriterte
samarbeidslandene.
Utenriksdepartementet mangler gode virkemidler
for å utløse private investeringer i land med svake rammebetingelser.
Norskstøttede tiltak for utbygging av strømnett har
svak økonomisk bærekraft.
Bistanden til ren energi har i liten grad
nådd de fattigste.
Svakheter i planleggingen av prosjekter
for kapasitetsbygging gir problemer i gjennomføringen.
Utenriksdepartementets mangelfulle plan-
og beslutningsgrunnlag svekker muligheten for å styre bistanden
effektivt.
På bakgrunn av funnene anbefaler Riksrevisjonen
at Utenriksdepartementet
vurderer hvordan
teknologiske framskritt innen ny fornybar energi kan utnyttes bedre
for å bidra til økt og mer stabil kraftproduksjon i mottakerlandene
og å nå mer effektivt ut til den fattige delen av befolkningen
vurderer alternative virkemidler som kan
utløse private investeringer i ren energi i de landene som har svakest
rammevilkår
sikrer at det i planleggingen av kapasitetsbygging
i større grad tas hensyn til mottakerorganisasjonens organisatoriske
utfordringer, kapasitet og kompetanse
sørger for at ambassadene gjennomfører
og forbedrer analysene som legges til grunn for prioriteringer og
beslutninger for bistanden til ren energi; dette vil gi et beslutningsgrunnlag
som kan bidra til at virkemiddelbruken er bedre tilpasset forholdene
i samarbeidslandene.
Komiteen viser til at en viktig
innsatsfaktor i kampen mot fattigdom er å bygge ut elektrisk kraftproduksjon
og nettdistribusjon. Utbygging av kraft og nett vil bidra til økonomisk
vekst og bedre levekår for de fattige. Rundt 1,3 milliarder av jordens
befolkning har ikke tilgang til elektrisitet, og de aller fleste
bor i utviklingsland i Afrika og Asia. Ifølge det internasjonale
energibyrået (IEA) er det behov for investeringer på mer enn 6 000
mrd. kroner for at alle skal få tilgang til elektrisitet innen 2030.
Komiteen viser til at befolkningsveksten
i Afrika er så høy at det er ventet at antallet som ikke har tilgang
til elektrisk kraft vil øke og ikke avta de neste 10 årene.
Komiteen viser til at norsk støtte
til fornybar kraftproduksjon i hovedsak gis til utbygging av vannkraft,
selv om landene har gode muligheter for å utnytte sol og vind som
energiressurser. I perioden 2000–2013 ble i overkant av 270 mill. kroner
gitt til å bygge eller ruste opp nasjonale kraftverk i de sju prioriterte
samarbeidslandene for bistand til ren energi. Støtten har primært
gått til opprustning av eksisterende vannkraftverk i Liberia, Tanzania,
Uganda og Nepal. Det siste store statseide kraftverket i Afrika
som ble bygget med norsk bistand, vannkraftverket Kihansi i Tanzania,
ble ferdigstilt i 2000. Etter 2005 er det gitt mindre direkte støtte
til utbygging av kraftproduksjon enn tidligere år.
Komiteen viser til at over halvparten
av støtten til de prioriterte samarbeidslandene har gått til utbygging
av strømnett.
Komiteen viser til at det det
i perioden 2000–2013 er bygget ut strømnett som har gitt over 100 000
husholdninger tilgang til strøm. Det er imidlertid primært de rikeste
husholdningene som benytter seg av det økte strømtilbudet. I Afrika
sør for Sahara koster påkobling til strømnettet mellom 300 og 1 500
norske kroner, en uoppnåelig sum for mange fattige med under 15 kroner
dagen å leve for. Det innebærer at selv om strømnettet bygges ut
til en landsby, vil store deler av befolkningen forbli uten tilgang
til strøm i sitt eget hjem. Befolkningen i avsidesliggende og vanskelig
tilgjengelige strøk har ofte liten betalingsevne og lavt strømforbruk.
Dette gjør det vanskelig for det enkelte elektrisitetsverket å få
dekket kostnadene ved utbygging av omfattende infrastruktur til
disse områdene. Dette igjen medfører at elektrisitetsverkene får dårlig
økonomi som i neste omgang fører til manglende vedlikehold av kraftverk
og strømnett, og dermed risiko for både hyppige og lange strømbrudd.
Riksrevisjonen mener at en noe ensidig satsing på
vannkraft gjør mottakerlandene mer sårbare for svikt i energiforsyningen
enn det en bredere satsing på vannkraft, vindkraft og solenergi
ville ha gjort.
I Tanzania er kraftproduksjon redusert i flere
perioder som følge av tørke. Elektrisitetsverket i Tanzania drives
også med store økonomiske underskudd.
Komiteen viser til at Mosambik
har mottatt mer norsk bistand til energi enn noe annet utviklingsland
i Afrika og Asia, og elektrisitetsforsyningen har vært en hovedpilar
i Norges bistand til landet i alle år siden slutten av 1970-tallet.
Støtten har omfattet utbygging av linjenettet, landsbyelektrifisering,
ren energiproduksjon, oppbygging av sentrale institusjoner, utforming
av regulatorisk rammeverk og deltakelse fra privat sektor.
Komiteen viser videre til at
landsbyelektrifiseringsprosjekter i Afrika i liten grad fører til
økt produktiv virksomhet som bidrar til økonomisk vekst. Når befolkningen
får tilgang til strøm, har det medført store endringer i bruken
av lys, TV, radio, mobilladere og lignende. Imidlertid er det tilnærmet
ingen som benytter seg av elektrisitet til matlaging og dessuten
relativt få som nytter strøm til lokal produksjon. De fattige husholdningene
har først og fremst fått nytte av strømmen gjennom bedre kvalitet
på skole- og helsetjenester.
Under komiteens besøk i Mosambik
foretok komiteen, med Pemba som utgangspunkt, feltbesøk
til landsbyen Macomia. Komiteen fikk underveis se
en større og godt vedlikeholdt transformatorstasjon som var ferdigstilt
i 2011. Transformatorstasjonen med tilhørende overførings- og distribusjonslinjer
er etablert med økonomisk støtte fra Norge og har sikret elektrifisering
av hovedsetene i distriktene Quissanga, Macomia og Meluco og elektrifisering
av 5 administrative sentre. Prosjektet har så langt bidratt til
at 3 654 familier har fått strøm.
I landsbyen Macomia møtte komiteen lokale myndigheter
og besøkte flere bedrifter, en helseklinikk samt private husholdninger
som kunne fortelle hva det har betydd for dem å få tilgang på elektrisitet
og hvordan dette har endret hverdagen for dem.
Komiteen kunne ved befaringen
blant annet erfare at elektrifisering av helsestasjoner har bidratt
til en høyere grad av kvalitet på undersøkelser m.m. som krever
mer avansert instrumentering som må ha elektrisitet.
Komiteen viser til at dette har
fått en stor positiv virkning for folkehelsen i de distriktene som har
tilgang på elektrisitet, noe som også ble hevdet fra ledelsen ved
helsestasjonene.
Komiteen fikk bekreftelse på
at enkelthus som hadde installert elektrisitet bare benyttet dette
til enkel belysning og TV-apparat og lignende. En så ingen som nyttet
elektrisitet til matlaging, dette ble fortsatt foretatt med bruk
av kull som energikilde. Ved besøk til næringsdrivende fikk en opplyst
at den største gevinsten ved elektrifisering var at en kunne forlenge
arbeidsdagen utover kvelden ettersom en nå hadde installert belysning.
Det ble også hevdet at elektrifiseringen legger til rette for etter
hvert i større grad å ta i bruk maskiner. Belysning av gater i landsbyen
ble også ansett for å være et godt kriminalitetsforebyggende tiltak.
På øya Pemba i Zanzibar fikk komiteen se ilandføringsstedet
av den undersjøiske strømkabelen som fører elektrisitet fra Tanga
på fastlandet til Pemba og den videre nettutbyggingen som var foretatt,
inklusive utbygging av elektrisitet til enkeltstående hus. Dette
er prosjekter som medfinansieres av Norge. Norge har finansiert
landsbyelektrifisering på Zanzibar i flere faser siden 1980-tallet.
De norskstøttede prosjektene har gitt over hundre landsbyer tilgang
til strøm og har bidratt til at 80 prosent av Zanzibars befolkning bor
i nærheten av strømnettet.
Komiteen fikk et positivt inntrykk
av elektrifiseringen som var foretatt på Pemba, der det også syntes
som om et godt kompetansenivå blant lokale prosjektledere var til
stede.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
mener at Utenriksdepartementet har et ansvar for å sikre at norsk
bistand gis til prosjekter som er økonomisk bærekraftige.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering i utgangspunktet, men vil påpeke at det er en stor utfordring
å sikre at norsk bistand skal gis til prosjekter som er økonomisk
bærekraftige, samtidig som satsingen på energisektoren gjennom ren
energi-initiativet skal inkludere fattigdomsrettede tiltak som landsbyelektrifisering. Komiteen vurderer
det som urealistisk å forsyne store deler av den fattige delen av
befolkningen på en økonomisk bærekraftig måte uten subsidier i et
lengre tidsperspektiv. Først når befolkningen har nådd et minimumsnivå
i utdannelse og økonomisk vekst, kan en regne med at det er grunnlag
for at driften av elektrisitetsforsyningen blir økonomisk bærekraftig.
Komiteen viser til at Utenriksdepartementet legger
til grunn at bistand til ren energi skal føre til økt næringsvirksomhet
og sysselsetting, som så i neste omgang også kommer de fattige til gode.
Bistandens mål er dermed bredere enn å øke tilgangen til energi
for den fattige delen av befolkningen. Særlig har Utenriksdepartementet lagt
vekt på stabil og sikker energiforsyning som grunnlag for økonomisk
vekst, sysselsetting og sosiale formål som sikker strømforsyning
til sykehus mv. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen viser videre til at
det finnes store vannkraftressurser i Afrika sør for Sahara, men bare
5 prosent av vannkraftpotensialet på kontinentet er utbygget.
Komiteen deler også departementets
oppfatning av at de siste års teknologiske utvikling og kraftige
prisfall har gjort sol, vind og biomasse mer konkurransedyktig,
noe som gjør det mulig å utvide bredden i ren energi-satsingen.
Komiteen har videre merket seg
at Utenriksdepartementet slutter seg til Riksrevisjonens anbefaling
om å styrke satsingen for økt energitilgang på landsbygda med fornybare
småskalaløsninger, og at Utenriksdepartementet i større grad vil
se på mulighetene for hvordan økt tilgang på energi for eksempel
gjennom den norske støtten til nettutvidelse kan bidra til økt næringsutvikling.
Komiteen har videre merket seg
at statsråden er enig med Riksrevisjonen i at støtte til utvikling
i fattige land krever en overordnet og sammenhengende bruk av virkemidler,
slik at bistanden blir mer målrettet. Det er imidlertid ikke bare
planlegging av innsatsen som skal til for å målrette den. Det er
vesentlig at de norske midlene som settes inn i prosjektene og stilles
til disposisjon for lokale selskaper kan følges på en transparent
måte, og underlegges samme innsyn og regnskapsrapportering som enhver
investor ville satt som betingelse for å yte finansiell bistand.
Komiteen vil vise til at særlig
møtet med TANESCOs ledelse i Dar es Salaam fremviste liten grad
av imøtekommenhet til å fremlegge nøkkeltall for driften, gjeldsforhold
og kontantstrømanalyser. Videre ble det ikke svart tilfredsstillende
på spørsmål om avskrivninger og forholdet mellom planlagt og hendelsesstyrt vedlikehold.
Det fremstår nødvendig at slike problemstillinger må kommuniseres
tydelig gjennom de aktuelle bistandsambassadene og at vesentlige
avvik meldes tilbake til bevilgende myndigheter.
Riksrevisjonen anbefaler Utenriksdepartementet å
sørge for at ambassadene gjennomfører og forbedrer analysene som
legges til grunn for prioriteringer og beslutninger for bistanden
til ren energi. Dette vil gi et beslutningsgrunnlag som kan bidra
til at virkemiddelbruken er bedre tilpasset forholdene i samarbeidslandene.
Departementet vil se nærmere på hvordan kvaliteten på ambassadenes
planlegging kan økes for å utnytte norske komparative fortrinn. Komiteen deler disse
synspunktene.
Den bilaterale bistanden fordeler seg på 27
samarbeidsland, og den multilaterale bistanden er fordelt på flere
organisasjoner, fond og initiativ. Mange ulike mottakere øker behovet
for oppfølging og kontroll av departementet og ambassadene. Den
spredte bistanden og til dels mangelfull planlegging svekker departementets mulighet
til å styre bistanden effektivt og å velge virkemidler som fører
til at målene oppnås.
Komiteen ble av ambassaden i
Tanzania orientert om at en erkjenner at dette er et komplisert område
å følge opp, og har tatt konsekvensen av dette ved å tildele oppgaven
som controller til en av ambassadens ansatte for å styrke oppfølgingsarbeidet
sammen med dem som spesielt arbeider med bistand til ren energi
på ambassaden. Komiteen finner dette tiltaket svært
positivt og har forventninger om at det treffes organisatoriske
og kompetansemessige tiltak for å markere at premissene for å yte
bistand må oppfylles over tid som grunnlag for videre innsats.
Komiteen har videre merket seg
at departementet skal gjennomgå antall land og multilaterale engasjementer
innen ren energi med sikte på mer konsentrasjon. Dette kan bidra
til bedre resultater og måloppnåelse.
Riksrevisjonen påpeker at Utenriksdepartementet
mangler gode virkemidler for å utløse private investeringer i land
med svake rammebetingelser. Næringsutvikling er en sentral del av
utviklingspolitikken og kampen mot fattigdom. Dette understrekes
av utenrikskomiteen i Innst. S. nr. 93 (2004–2005). Et satsingsområde
er å utløse investeringer for å etablere små og mellomstore bedrifter.
Norfund er i denne sammenhengen et viktig virkemiddel.
Komiteen har merket seg at bare
4 prosent av Norfunds investeringer innen fornybar energi har gått
til de prioriterte samarbeidslandene i perioden 2000–2013, og i
siste del av perioden (2007–2013) er denne andelen sunket til 2 prosent.
Samtidig er nær to tredjedeler av Norfunds investeringer i fornybar
energi gjort i øvre mellominntektsland som Brasil og Chile.
Komiteen har merket seg at Norfund
har utviklet relativt kompliserte eierstrukturer, ved at Norfund
sammen med Statkraft dannet selskapet SN Power i 2002 som et fellesforetak
av Norfund og Statkraft med 40/60 eierandel. I perioden 2000–2013
utgjorde SN Power 86 prosent av Norfunds investeringer i fornybar
energi. Komiteen antar at det i et eierskap med ulike forutsetninger
for investeringsstrategier kan være en fare for at terskelen for
å investere i land med svak økonomi er noe høyere i SN Power enn
om beslutningene blir tatt av Norfund selv. Det har således vist
seg i praksis at SN Power bare har investert i kraftverk i Latin-Amerika
og Asia.
Komiteen har merket seg at SN
Power, Norfund, Trønder Energi og BKK i 2009 opprettet et selskap,
Agua Imara, med formål å øke investeringene i fornybar energi i
land sør for Sahara.
Norfund har investert 176,2 mill. kroner i selskapet,
i tillegg til eierandelen gjennom SN Power. Agua Imara har foreløpig
investert i et vannkraftverk i Zambia og et i Panama og åpnet kontor i
Mosambik.
Norfund og Statkraft kunngjorde i 2013 en omstrukturering
av samarbeidet innen fornybar energi som skal styrke Norfunds virksomhet overfor
de fattigste landene. Gjennom oppretting av et nytt felles selskap
skal investeringene fordeles likt mellom Afrika, Mellom-Amerika og
Sørøst-Asia.
Norfund planlegger gradvis å selge seg ut av
SN Power, og på sikt dreie porteføljen innen fornybar energi mer
mot Afrika og de minst utviklede landene (MUL).
Komiteen er noe usikker på om
Norfunds fremtidsstrategi vil bidra til større grad av investeringer
i de fattigste landene sør for Sahara i overskuelig fremtid. Etter
Riksrevisjonens vurdering gjør Norfunds nåværende rammevilkår og
krav til lønnsomhet fondet til et lite egnet virkemiddel for å utløse
private investeringer i landene med de svakeste økonomiske og juridiske
rammevilkårene. Etter Riksrevisjonens oppfatning er det behov for
alternative virkemidler for å utløse private investeringer i disse
landene. Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
vurderinger på dette punktet.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen påpeker svært lav måloppnåelse i forhold til
betydelig pengebruk i bistand til ren energi mellom 2000 og 2013.
Typiske organisatoriske og økonomiske svakheter i mottakerland vil
være en utfordring ved bistand til ren energi som i de fleste andre
bistandsformål.
Komiteen understreker at bruken
av Norfund som virkemiddel i bistand til ren energi i dag forutsetter
betydelig privat kapital i mottakerlandene, og at dette ser ut til
å fungere dårligst i land som trenger denne energibistanden mest. Komiteen mener
undersøkelser tilsier at det bør vurderes alternative finansierings-
og samarbeidsformer som kan utløse tiltak og resultater uten nødvendigvis
å forutsette storskala privat kapital allerede innledningsvis i
prosjektene, og uten nødvendigvis å forutsette lønnsomhet i tradisjonell
forstand.
Komiteen mener Riksrevisjonens
undersøkelse tilsier at en ensidig satsing på store og kapitalkrevende
vannkraftprosjekter bør vurderes mer kritisk opp mot mulighetene
til å utløse mer privat kapital, hvis prosjektene er mindre og/eller
knyttet til andre teknologier eller energikilder. Undersøkelsen
tyder også på at forutsetningen om at antatte norske komparative fortrinn
skal ligge til grunn for norsk bistand til ren energi, bør vurderes
mer realistisk opp mot mottakerlandenes faktiske hovedressurser
for ren energi og hvilke teknologier som gir best muligheter.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
anbefaling om å «vurdere hvordan teknologiske framskritt innen fornybar
energi kan utnyttes bedre for å bidra til økt og mer stabil kraftproduksjon
i mottakerlandene…». Komiteen peker på at – med delvis
unntak for Nepal – er sol, ikke vannkraft, den dominerende fornybare
energiressursen i de aktuelle mottakerlandene. Teknologi for solbasert
elproduksjon utvikles meget raskt. Solbasert elektrisitetsproduksjon,
både solceller (PV) og i økende grad også konsentrert solkraft (PSV),
har over tid utviklet seg i retning av å bli mer konkurransedyktig
i forhold til fossil energi og vannkraft. Komiteen vil
også minne om at solenergi har langt større fleksibilitet for trinnvis utbygging
fra liten til stor skala, med og uten nett, og i både byer og distriktene,
enn tradisjonell storskala vannkraft. Komiteen mener
Riksrevisjonens undersøkelse tilsier at UD i sine videre strategiske
vurderinger for bistand til ren energi bør legge større vekt på
å støtte de energiressurser og teknologier som har best utviklingspotensial
i samarbeidsland.
For øvrig viser komiteen til
Riksrevisjonens anbefalinger og slutter seg til disse.