Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemler for å regulere bruk av dieselbiler
på hele eller deler av riksveiene i kommunene i perioder der luftforurensningsverdiene
overskrider eller er i fare for å overskride grenseverdiene angitt
i forskrift nr. 9 331 om begrensning av forurensning.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi kommunene myndighet til å innføre lokale miljøavgifter på
oljefyrer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Audun Otterstad, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Tone Damsleth
og Odd Henriksen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at kommunene og fylkeskommunene
er ansvarlige for samfunnsområder som er helt sentrale for å nå
våre nasjonale ambisjoner for reduksjon av klimagasser. Kommunene
rår over virkemidler i sektorer som er ansvarlige for store klimagassutslipp,
og kan derfor bidra betydelig til å redusere Norges samlede utslipp
av klimagasser hvis de har tilstrekkelig med myndighet til å gjøre
dette. De kan både redusere utslippene i egen drift, gi føringer for
utviklingen i kommunen og stimulere andre aktører til å redusere
sine utslipp.
Komiteen mener at kommunene og
fylkeskommunene i dag har behov for ytterligere virkemidler og myndighet
for å iverksette nødvendige klimatiltak. Komiteen er
derfor av den oppfatning at kommunene bør gis nye hjemler til å
innføre flere miljø- og klimatiltak.
Komiteen viser i den forbindelse
til klima- og miljøministerens svarbrev til komiteen sendt 24. oktober
2014, hvor statsråden skriver følgende:
«… en bærekraftig utvikling av lokalsamfunn og regioner
er avgjørende for at Norge skal kunne bidra til å løse de globale
klimautfordringene og redusere den lokale luftforurensingen. Jeg
er tilsvarende opptatt av å styrke lokaldemokratiet og gi kommunene
konkrete virkemidler til å bidra i dette arbeidet.»
Komiteen støtter dette, og mener
det er riktig at kommunene allerede nå gis flere virkemidler.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
fremmer forslag om å gi kommunene hjemler for å regulere bruk av
dieselbiler, til å opprette lavutslippssoner og gi myndighet til
å innføre lokale miljøavgifter på fyring med fossil olje.
Komiteen tar opp forslag 2 fremsatt
i Dokument 8:90 S (2013–2014).
Komiteen har videre merket seg
at klima- og miljøminister Tine Sundtoft i brevet til komiteen 24. oktober
2014 skriver at kommunene spiller en viktig rolle i det lokale klimaarbeidet. Komiteen har
videre merket seg at statsråden skriver at regjeringen vil prioritere
å finne praktiske løsninger og styrke arbeidet med luftkvalitet
i byene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, ber regjeringen utrede muligheten for å gi
kommunene hjemler for å regulere bruk av dieselbiler på alle eller
deler av riksveiene i kommunene i perioder der luftforurensningsverdiene
overskrider eller er i fare for å overskride grenseverdiene angitt
i forskrift nr. 9331 om begrensning av forurensning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre.
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, foreslår:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på en egnet måte med forslag til virkemidler som i storbyene kan
begrense bilbruk på riksveiene i perioder der luftforurensningen
er høy. En eventuell hjemling av en slik rett må innrettes på en
måte som sikrer mobilitet og fremkommelighet for samfunnsviktig
transport.»
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne tar
opp forslag 1 fremsatt i Dokument 8:90 S (2013–2104).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er gjort grundig forskning som
konkluderer med at et forbud mot bruk av dieselkjøretøy i perioder
med dårlig luftkvalitet vil være et effektivt akuttiltak, jf. Oslo
kommune, hvor et slikt vedtak er fattet av kommunen, men hvor Vegdirektoratet
ikke fant grunnlag for å gjøre det samme for riksveiene. Erfaring
viser dessverre at det kan være utfordrende å oppnå enighet om iverksettelse
av et eventuelt forbud mot bruk av dieselkjøretøy i perioder med
dårlig luftkvalitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil vise til at Stortinget har vedtatt
at det skal innføres forbud mot fyring med fossil olje i husholdninger
og til grunnlast i øvrige bygg innen 2020. Flertallet vil
videre bemerke at Enova tilbyr støtte til utfasing av blant annet oljekjel
for private husholdninger.
Flertallet er positive til å
gi kommunene økt handlingsrom med hensyn til valg av virkemidler
for å redusere den lokale luftforurensningen i byene. Flertallet støtter
derfor forslaget om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til
å opprette lavutslippssoner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener det er viktig å finne praktiske
løsninger og styrke arbeidet med luftkvalitet i byene. Dette
flertallet vil understreke at dette er forslag som gir de
kommunene som ønsker det, flere virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil bemerke at for
deler av bilparken, spesielt innen buss- og godstransport, er det
inngått langvarige forpliktende avtaler etter anbudsprosesser, hvilket
binder kommuner og fylkeskommuner i mange år fremover.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne tar
opp forslag 3 fremsatt i Dokument 8:90 S (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er positive til å gi kommunene mulighet
til å innføre lokale klimatiltak. Disse medlemmer er
derimot generelt skeptisk til tiltak som overfører beskatningsrett
fra stat til kommune. Et system der kommuner står friere til å innføre diverse
avgifter, vil kunne lede til et fragmentert og lite oversiktlig
avgiftsregelverk. Lokal fastsettelse av avgifter vil også frata
Stortinget muligheter til å fastsette skatter og avgifter basert
på felles prinsipper.
Disse medlemmer viser også til
at hverken særavgiftsloven eller særavgiftsforskriften åpner for
å delegere Stortingets beskatningsmyndighet for miljøavgifter på
oljefyrer. Disse medlemmer viser avslutningsvis til
Grunnloven § 75 bokstav a, som sier at skatter og avgifter skal
vedtas av Stortinget for ett år av gangen, og at et eventuelt lovarbeid
på dette området vil kunne medføre en endring av Grunnloven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det i klimaforliket i 2012
ble enighet om å forby bruk av fossil olje til oppvarming i husholdninger
og til grunnlast i øvrige bygg innen 2020. Disse medlemmer mener
det er viktig at regjeringen så raskt som mulig fremmer forslag
til lovendring på dette punktet, slik at markedet får god tid til
å tilpasse seg det nye regelverket. I påvente av iverksettelse av
forbudet mener disse medlemmer det er viktig at ordningen
med støtte til utfasing av oljefyr gjennom Enova for husholdningene
er gode.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne ser behovet for nye virkemidler
for å sette ytterligere fart på utfasingen av oljefyrer, og støtter derfor
forslaget om å gi kommunene mulighet til å etablere lokale miljøavgifter
på fyring med fossil olje. Disse medlemmer mener
imidlertid at lovhjemmelen for en slik avgift må formuleres, slik
at kommunen også kan inkludere fyring med fossil gass i avgiften.
Disse medlemmerminner
om at befolkningen har rett til miljøinformasjon, og mener derfor
det er nødvendig med økt bruk av sanntidsmåling i kommuner der det
erfaringsmessig er helseskadelig luft. Dette er også viktig for
å sikre et bedre beslutningsgrunnlag for politikkutvikling. Disse
medlemmer ber om at regjeringen i dialog med kommunene vurderer hvordan
man kan sikre dette.
Disse medlemmer viser til at
forskere anbefaler økt bruk av transportreduserende tiltak for å
nå trygge nivåer for luftkvaliteten. Bompenger er generelt et effektivt
virkemiddel som trafikkreduserende tiltak. Siden miljødifferensierte bompenger
er noe flere kommuner har ønsket å innføre, bør kommunene gis hjemler
til dette.
Disse medlemmer vil påpeke at
regulering av parkeringstilgangen, både gjennom tilgjengelighet
og pris, er effektive virkemidler for å påvirke transportomfang
og valg av transportmiddel, og dermed luftforurensningen.
Disse medlemmer mener videre
at kommunene må settes i stand til å innføre trafikkreduserende
tiltak i kombinasjon med økt framkommelighet for kollektivtransporten,
og gjennom å etablere ordninger som gjør det trafikkmessig forsvarlig
raskt å etablere ekstra kollektivfelt.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å innføre miljødifferensierte bompenger
med formål å redusere lokal luftforurensning.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å stenge ned offentlige og private parkeringsanlegg
i områder der fagmyndighet mener det er viktig å redusere trafikk.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å forberede skilttiltak, som gjør det
trafikkmessig forsvarlig å etablere kollektivfelt på ett døgns varsel.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til forslaget om å gi kommunene hjemler
for å regulere bruk av dieselbiler. Dette medlem vil
peke på at det vil være krevende for kommunene å håndheve et eventuelt
forbud mot dieselkjøretøyer på statens riksveier og europaveiene,
selv om kommunene får tillatelse til dette. Dette medlem viser
til at en stor andel av de farlige utslippene kommer fra nyttetrafikk, som
delvis er gjennomgangstrafikk som ofte er grenseoverskridende og
internasjonal. Kommunene har få effektive virkemidler for å håndheve et
forbud alene uten aktiv medvirkning fra staten – i første rekke
Statens vegvesen og politiet.
Dette medlem mener regjeringen
derfor bør vurdere om staten bør ta hovedansvaret for å håndheve
reguleringer og forbud mot bruk av dieselkjøretøyer på riksveiene
i perioder med akutt luftforurensning, eventuelt i samarbeid med
kommuner og fylkeskommuner. Subsidiært bør staten pålegges et formelt
medansvar for aktiv medvirkning til gjennomføring av et eventuelt
kommunalt forbud. I tillegg forutsettes det medvirkning fra bomselskapene
i de store byene.
Dette medlem mener imidlertid
at kommunene samtidig bør kunne stille krav om at reguleringer iverksettes,
og støtter derfor forslaget om å gi kommunene hjemler for å regulere
bruk av dieselbiler. Dette medlem mener videre at forslaget
også bør omfatte fylkesveier, slik at kommunenes reguleringsmyndighet
blir komplett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler for å regulere bruk av dieselbiler på riksveiene
og fylkesveiene i kommunene i perioder der luftforurensningsverdiene overskrider
eller er i fare for å overskride grenseverdiene angitt i forskrift
nr. 9331 om begrensning av forurensning.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om retningslinjer
for statlig medansvar og medvirkning som sikrer at kommunal regulering
av dieselkjøretøyer på riksveiene og fylkesveiene kan håndheves
på en effektiv måte.»
Dette medlem viser videre til
forslaget om å gi kommunene hjemmel i veitrafikkloven til å opprette
lavutslippssoner. Dette medlem understreker at et
forslag fra regjeringen om å etablere en slik hjemmel må inkludere
en vurdering av praktisk etterlevelse, håndheving og ansvarsforhold,
ettersom dette kan by på utfordringer for kommunene. Dette
medlem mener at en hjemmel til å opprette lavutslippssoner
må formuleres slik at det i praksis blir mulig å etablere «nullutslippssoner»
der fossile kjøretøyer ikke er tillatt.
Dette medlem mener at regjeringen
bør vurdere å etablere en belønningsordning for kommunene, som stimulerer
til rask innfasing av alternativer til fyring med fossil energi.
Inntektene fra avgiften bør kunne øremerkes til å investere i tilskudd
til bærekraftige energiløsninger lokalt.
Dette medlem mener behovet for
kutt i klimagassutslipp og lokal luftforurensning tilsier at det
bør vedtas et bredere sett av nye kommunale virkemidler enn det
som er foreslått i representantforslaget fra Venstre. Et avgjørende
ledd i dette arbeidet er å sette fart på omstillingen til en utslippsfri
veitrafikk ved å legge bedre til rette for elbiler.
Dette medlem peker på at mangel
på ladestasjoner er i ferd med å utvikle seg til en alvorlig bremsekloss
for videre vekst i elbilandelen, og foreslår derfor at regjeringen
vurderer behovet for å etablere en egen lovhjemmel som gir kommunene
mulighet til å pålegge eksisterende bensinstasjoner/servicestasjoner
og kjøpesentre å installere hurtigladestasjoner. Det legges til grunn
at kommunene allerede i dag kan pålegge installering av hurtigladestasjoner
ved etablering av en bensinstasjon eller et kjøpesenter. Dette medlem viser
til at det gis tilskudd til hurtigladestasjoner gjennom Enova, og
at resten av utgiftene bør dekkes av kommunen og eieren av en bensinstasjon
eller et kjøpesenter. En ny lovhjemmel må regulere hvilke krav kommunen kan
stille i forbindelse med dette.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå en egen lovhjemmel
som gir kommunene mulighet til å pålegge installering av hurtigladere
og annen infrastruktur for nullutslippstransport på servicestasjoner,
kjøpesentre og tilsvarende næringsbygg.»
Dette medlem mener oversikt over
klimagassutslippene innenfor den enkelte kommune bør være lett tilgjengelig,
slik at det blir enkelt å sette tydelige målsettinger og gjennomføre
presise klimatiltak. En stor utfordring for kommuner som vil lage
regnskap over klimagassutslippene innen kommunens territorium, er
å få staten til å rapportere sine utslipp fra virksomheter i den
enkelte kommune. Dette gjelder blant annet sykehusene, universiteter
og høyskoler, Statens vegvesen, Nav, politiet og Forsvaret. Det
bør derfor stilles krav til at staten rapporterer sine årlige klimagassutslipp
til hver kommune. Det bør også gjøres for statlige eller statlig
eide bedrifter som for eksempel Statoil og Telenor. Et alternativ
til dette kan være at regjeringen vurderer mulighetene for at SSB
gjenopptar sitt arbeid med å publisere statistikk over klimagassutslippene
fra hver kommune.
Dette medlem viser til at det
i 2011 ble gjennomført et pilotprosjekt «Klimanøytral stat» – i regi
av Difi – der hensikten var å prøve ut modeller for beregning av
klimaregnskap for statlige bedrifter. Verktøyet som ble utarbeidet,
er allerede tatt i bruk i sykehusene i Helse Sør-Øst, og alle rapporterte
sine klimaregnskap i 2014. Dette medlem registrerer
at Klima- og miljødepartementet foreløpig ikke har gått videre med
å utvide bruken av verktøyet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at oversikt over
klimagassutslippene fra statlig virksomhet innenfor den enkelte
kommune gjøres lett tilgjengelig.»
Dette medlem viser til at mangel
på ressurser og kompetanse er et av de viktigste hindrene for å
redusere klimagassutslipp og luftforurensning i mange kommuner. Dette
medlem mener det bør etableres en ny ordning for å styrke
klima- og miljøkompetansen og klimaforebyggingen i kommunene Dette
medlem mener dette kan gjennomføres ved at det etableres
stillinger for klima- og miljørådgivere som skal være pådrivere
og ressurser for klimatiltak, klimatilpasning og andre miljøtiltak
i kommunene. I tillegg bør statlig forvaltning i større grad kunne
bistå kommunene med kompetanse og koordinering som trengs for å
gjennomføre klimahandlingsplaner. Det forutsettes at fylkesmennenes
miljøvernavdelinger også bør bistå kommunene med kompetanse og rådgivning.
I tillegg må kommunene tilføres langt større midler til investeringer i
ny infrastruktur og andre klimatilpasningstiltak.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en handlingsplan
for å styrke kommunenes kompetanse på klimapolitikk og klimatilpasning.»
Dette medlem vil peke på at utslipp
fra skip i havn er en betydelig kilde til både luftforurensning
og klimagassutslipp i flere norske byer. Vinteren 2014 sendte daværende
byutviklingsbyråd i Bergen et brev til klima- og miljøminister Tine Sundtoft
for å kartlegge om kommunene har mulighet til å innføre en lokal
forskrift som tillater kommunene å nekte skip adgang til kommunen
i situasjoner der det er varslet svært høy luftforurensning. Byråden
har ikke fått noen avklaring fra statsråden i saken. Det er imidlertid
nedsatt en tverrdepartemental arbeidsgruppe som vurderer problemstillingen.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for
at kommunene gis mulighet til å nekte skip adgang til havn i perioder
der luftforurensningsverdiene overskrider eller er i fare for å
overskride vedtatte grenseverdier.»
Forslag fra Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene myndighet til å innføre lokale miljøavgifter på fyring
med fossil olje.
Forslag fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler for å regulere bruk av dieselbiler på hele
eller deler av riksveiene i kommunene i perioder der luftforurensningsverdiene
overskrider eller er i fare for å overskride grenseverdiene angitt
i forskrift nr. 9331 om begrensning av forurensning.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen foreslå en egen lovhjemmel
som gir kommunene mulighet til å pålegge installering av hurtigladere
og annen infrastruktur for nullutslippstransport på servicestasjoner,
kjøpesentre og tilsvarende næringsbygg.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen sørge for at oversikt over
klimagassutslippene fra statlig virksomhet innenfor den enkelte
kommune gjøres lett tilgjengelig.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å innføre miljødifferensierte bompenger
med formål å redusere lokal luftforurensning.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å stenge ned offentlige og private parkeringsanlegg
i områder der fagmyndighet mener det er viktig å redusere trafikk.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler til å forberede skilttiltak, som gjør det
trafikkmessig forsvarlig å etablere kollektivfelt på ett døgns varsel.
Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene hjemler for å regulere bruk av dieselbiler på riksveiene
og fylkesveiene i kommunene i perioder der luftforurensningsverdiene overskrider
eller er i fare for å overskride grenseverdiene angitt i forskrift
nr. 9331 om begrensning av forurensning.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om retningslinjer
for statlig medansvar og medvirkning som sikrer at kommunal regulering
av dieselkjøretøyer på riksveiene og fylkesveiene kan håndheves
på en effektiv måte.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen legge frem en handlingsplan
for å styrke kommunenes kompetanse på klimapolitikk og klimatilpasning.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen på egnet måte sørge for
at kommunene gis mulighet til å nekte skip adgang til havn i perioder
der luftforurensningsverdiene overskrider eller er i fare for å
overskride vedtatte grenseverdier.
Tilrådingens romertall I fremmes av Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne.
Tilrådingens romertall II fremmes av komiteen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt:
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på en egnet måte med forslag til virkemidler som i storbyene kan
begrense bilbruk på riksveiene i perioder der luftforurensningen
er høy. En eventuell hjemling av en slik rett må innrettes på en
måte som sikrer mobilitet og fremkommelighet for samfunnsviktig
transport.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi
kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner.
III
Dokument 8:90 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ola Elvestuen, Trine Skei Grande, Terje
Breivik og Abid Q. Raja om å gi kommunene konkrete virkemidler for
å redusere luftforurensning og klimautslipp – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Representantforslag 90 S (2013-2014)
fra stortingsrepresentantene Ola Elvestuen, Trine Skei Grande, Terje
Breivik og Abid Q. Raja om å gi kommunene konkrete virkemidler for
å redusere luftforurensningen og klimautslipp.
Følgende forslag er fremmet:
1. ”Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemler for å regulere
bruk av dieselbiler på hele eller deler av riksveiene i kommunene
i perioder der luftforurensningsverdiene overskrider eller er i
fare for å overskride grenseverdiene angitt i forskrift nr. 9 331 om begrensning av forurensning.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi kommunene myndighet til å innføre lokale miljøavgifter på
oljefyrer”.
Klimautfordringen er en av vår tids største
utfordringer. Partene til FNs klimakonvensjonen (UNFCCC) er enige
om å begrense økningen i den globale middeltemperaturen til under
2 °C sammenliknet med førindustrielt nivå. Ifølge den seneste hovedrapporten
fra FNs klimapanel krever det at verdens samlede utslipp av klimagasser
i 2050 reduseres med 40–70 pst. fra dagens nivå. Innen 2100 må nettoutslippene
være nær null eller under null.
I det lokale klimaarbeidet spiller kommunene
en viktig rolle, og er gitt en rekke oppgaver og virkemidler som
gir mulighet til å påvirke kilder til betydelige utslipp av klimagasser.
Kommunene er både politiske aktører, tjenesteytere, myndighetsutøvere,
innkjøpere, eiendomsbesittere og ansvarlige for planlegging og tilrettelegging
for gode levesteder for befolkningen.
I likhet med representantene Elvestuen, Skei Grande,
Breivik og Raja er jeg av den oppfatning at en bærekraftig utvikling
av lokalsamfunn og regioner er avgjørende for at Norge skal kunne bidra
til å løse de globale klimautfordringene og redusere den lokale
luftforurensningen. Jeg er tilsvarende opptatt av å styrke lokaldemokratiet og
gi kommunene konkrete virkemidler til å bidra i dette arbeidet.
Når det gjelder lokal luftforurensning viser
forskning at eksponering for slik luftforurensning utløser og forverrer
sykdommer, først og fremst i luftveiene og hjerte-karsystemet. Det
er også stadig sterkere holdepunkter for at luftforurensning kan
påvirke nervesystemet og sykdommer som diabetes. Helserisikoen knyttet
til lokal luftforurensning avhenger av hvor høy konsentrasjonen
av de forurensede stoffene er, og hvor lenge vi blir utsatt for
stoffene.
Veitrafikk er hovedkilden til overskridelsene
av grenseverdiene for lokal luftkvalitet. Veitrafikk er også en
av hovedkildene til klimautslipp i Norge i dag. På lengre sikt skal
renere kjøretøy og økt satsing på kollektiv, sykkel og gange, bidra
til å redusere lokal luftforurensning og klimagassutslipp.
De nye utslippskravene til kjøretøy (Euro 6/VI) ser
foreløpig ut til å ha en gunstig effekt på utslippene, spesielt
for tunge kjøretøy. Beregninger fra TØI viser at utslippene av NO2 i Osloområdet med en naturlig utskifting
av kjøretøyene vil synke fra 2015, og at gjeldende grenseverdier
for NO2 vil kunne bli overholdt innen
en tiårsperiode. Det er likevel et faktum at luftkvaliteten i byene
er en utfordring som har helsemessige konsekvenser her og nå. Derfor
er det viktig at det også arbeides med tiltak som kan innføres og
ha effekt på kortere sikt.
Kommunene er forurensningsmyndighet for lokal
luftkvalitet, med hovedansvar for å iverksette tiltak for å bedre
luftkvaliteten og utarbeide tiltaksutredninger. Staten har i tillegg
en viktig rolle i å tilrettelegge for at kommunene har tilstrekkelig
virkemidler til å iverksette effektive tiltak. Staten har bidratt
indirekte ved å gi kommunene anledning til å innføre virkemidler
som køprising, forhøyede bompenger på dager med høy luftforurensning,
miljøfartsgrense, midlertidig trafikkregulerende tiltak ved fare
for overskridelser av grenseverdiene, samt vedta piggdekkgebyr.
Flere kommuner har allerede iverksatt en rekke tiltak, og i Kristiansand
og Trondheim har man innført rushtidsavgift. I Bergen og Oslo har
man innført piggdekkgebyr.
Som det vises til i representantforslaget, har EFTA
Surveilance Authority (ESA) åpnet sak mot Norge for brudd på grenseverdiene
i luftkvalitetsdirektivet. Saken om luftkvalitet i byene er ikke
ny. Direktivet ble innført i 2003, og det har vært en overskridelse
av EUs grenseverdier over mange år. Norge mottok allerede den 2.
november 2011 et brev fra ESA der ESA pekte på at Norge de siste
fem årene hadde rapportert flere overskridelser av grenseverdiene
for lokal luftkvalitet. Den 6. november 2013 mottok Norge et formelt
åpningsbrev for brudd på luftkvalitetsdirektivet. .
Derfor vil Regjeringen nå prioritere å finne
praktiske løsninger og styrke arbeidet med luftkvalitet i byene.
Miljødirektoratet følger nå kommunenes arbeid med tiltaksutredninger
tett, og det er satt frister for når tiltaksutredningene skal leveres.
Miljødirektoratet er i sluttfasen med å utarbeide en veileder for
utarbeidelse av tiltaksutredninger. I tillegg vil vi sørge for god
oppfølging overfor ESA. Derfor har regjeringen nedsatt en tverrdepartemental
arbeidsgruppe. Målet til arbeidsgruppen er å vurdere ”behovet for virkemidler for å nå EUs grenseverdier,
samt vurdere hvilke virkemidler som eventuelt vil være hensiktsmessig
å innføre, herunder effektiviteten av tiltakene og kostnader for
offentlige og private”.
Regjeringen ønsker en løsningsorientert tilnærming
i dette arbeidet. En rekke ulike virkemidler og tiltak vurderes
av arbeidsgruppen, herunder om det bør legges til rette for at kommunene
kan velge å innføre lavutslippssoner og om det bør innføres dieselforbud
på dager med høy luftforurensning, samt spørsmålet om å åpne opp
for å stille miljøkrav til drosjenæringen. Krav om at nye drosjer
benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette,
er en del av vår politiske plattform. Jeg er opptatt av å komme
frem til effektive virkemidler for å løse problemene knyttet til
lokal luftkvalitet. Vi er nå i sluttfasen av dette utredningsarbeidet,
og vi vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte så snart Regjeringen
har fått behandlet den utredningen som nå pågår.
Når det gjelder forslaget om å gi kommunene myndighet
til å innføre lokale miljøavgifter på oljefyrer, vises det til at
det gjennom klimaforliket er enighet om å fase ut fyring med fossil olje
i husholdninger og til grunnlast i øvrige bygg fram mot 2020. Regjeringen
arbeider nå med å utforme et forbud som skal gjelde fra 2020, slik
Stortinget har bedt om. Regjeringen foreslår at man i statsbudsjettet
for 2015 utvider og endrer Enovas tilskuddsordning for enøk-tiltak
i husholdninger. Dette vil gjøre det lettere for husholdningene
å legge om til fornybar energi.
Å gi kommunene myndighet til å innføre lokale miljøavgifter
på oljefyring forutsetter omfattende utredninger. Blant annet må
hjemmelsgrunnlaget vurderes. Jeg mener det viktigste vi kan gjøre
nå er å få på plass det nasjonale forbudet mot fyring med fossil
olje.
Jeg er imidlertid positiv til at kommunene også tar
egne initiativ for å fase ut fyring med fossil olje. Dette kan bidra
til at utfasingen går raskere og gjøre det enklere å gjennomføre
et forbud fra 2020. Kommunale initiativ kan bidra til at vi når både
lokale og nasjonale klimamål. I byområder kan utfasing av oljefyring
også bidra til å forbedre den lokale luftkvaliteten. Jeg har gjerne
dialog med kommunene om aktuelle lokale virkemidler for å fase ut
fyring med fossil olje.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5.
februar 2015
Ola Elvestuen | Åsmund Aukrust |
leder | ordfører |