Vedlegg
Jeg viser til brev fra kommunal- og forvaltningskomiteen 18. november 2014 vedrørende komiteens behandling av Prop. 104 L (2013–2014) Endringer i utlendingsloven m.m. (unntak fra taushetsplikt). Det opplyses at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har foreslått en endring i forslaget til ny § 84 b annet og tredje ledd, og det bes om min vurdering av dette forslaget. Forslaget innebærer at utlendingsmyndighetene ikke skal kunne anmode mottaksansatte eller ansatte i omsorgssentre for mindreårige og barnevernsinstitusjoner om opplysninger vedrørende enslige, mindreårige asylsøkere overhodet – uten noen form for differensiering mht. hvilke opplysninger det er tale om.
Det er av avgjørende betydning for en riktig og effektiv behandling av utlendingssaker, og for asylinstituttets legitimitet som sådan, at sakene er tilstrekkelig opplyst og bygger på et korrekt, faktisk grunnlag. Formålet med forslaget om unntak fra taushetsplikt for mottaksansatte mv. er å tilrettelegge for at utlendingsmyndighetene får et best mulig beslutningsgrunnlag. Jeg mener dette er svært viktig, først og fremst for å sikre beskyttelse til de menneskene som har behov for det, men også for å forhindre at personer får oppholdstillatelse i Norge på falskt eller uriktig grunnlag.
Når det gjelder enslige, mindreårige asylsøkere vil det blant annet være særlig viktig å få kjennskap til eventuell kontakt med omsorgspersoner i hjemlandet, og omsorgspersoners oppholdssted. Dette er nødvendig for at utlendingsmyndighetene skal kunne gjøre en vurdering av barnets beste utfra alle relevante saksforhold, herunder om det er best for søkeren å få oppholdstillatelse i Norge eller å returnere til familie i hjemlandet. Etter min mening blir det ikke riktig at ansatte i mottak mv. skal kunne holde tilbake slik relevant informasjon under henvisning til de ansattes taushetsplikt. Som det fremgår av lovproposisjonen, vil utlendingsmyndighetene i mange tilfeller kunne gjøre vurderinger og undersøkelser som barnevernet ikke har tilsvarende mulighet for å gjøre, blant annet på grunn av erfaring fra oppsporingsarbeid, kunnskap om den mindreåriges hjemland samt bedre verifiseringsmuligheter. Dersom det ikke skal gjelde en opplysningsplikt for de ansatte, vil arbeidet med å oppspore den mindreåriges omsorgspersoner kunne bli vanskeligere, kanskje umulig.
Jeg er enig i at hensynet til den mindreåriges behov for trygghet og omsorg må tillegges stor vekt. Jeg mener likevel at hensynet til å få belyst sakene så godt som mulig bør gå foran hensynet til mulige negative konsekvenser av forslaget, som at tillitsforholdet mellom de ansatte og beboerne kan svekkes. Dessuten kan gode rutiner når det gjelder informasjon til beboerne bidra til at uheldige virkninger reduseres. For nettopp å beskytte tillitsforholdet mellom ansatte og enslige, mindreårige asylsøkere, er Regjeringens forslag også begrenset til kun å gjelde opplysninger som det er særlig viktig at utlendingsmyndighetene får kjennskap til.
Jeg mener for øvrig at forslaget i Prop. 104 L (2013–2014) ikke vil endre de ansattes rolle i vesentlig grad. Det legges ikke opp til en omfattende utveksling av opplysninger, og de ansatte har heller ingen plikt til å oversende opplysninger på eget initiativ. Det legges ikke opp til at de ansatte skal foreta undersøkelser eller ha overvåkningsoppgaver overfor beboerne.
Lovteknisk vurdering av forslaget fra komiteenes medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Rent lovteknisk fremstår forslaget hensiktsmessig, med unntak av et komma som er feilplassert, noe det for øvrig også er i utkastet som er oversendt Stortinget i Prop 104 L (2013–2014). I ny § 84 b annet ledd første punktum skal det være komma etter «første ledd», ikke etter «ansatte» noen ord tidligere i setningen. Jeg ber om at denne kommafeilen rettes i Regjeringens forslag til lovtekst.
For øvrig medfører forslaget fra komiteenes medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet at endringen som er foreslått i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barnevernstjenester § 6-7 tredje ledd nytt femte punktum er overflødig.