Ved EØS-komiteens beslutning nr. 133/2014 av 27. juni
2014 ble vedlegg XIII (Transport) i EØS-avtalen endret for å innlemme
kommisjonsforordning (EU) nr. 328/2012 om endring av forordning
(EF) nr. 62/2006 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne
med hensyn til delsystemet «telematikkprogrammer for godstrafikk»
i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog.
Forordning 62/2006 danner grunnlaget for plikten
til å utvikle og anvende TSI telematikkprogrammer for godstransport. Kommisjonsforordning
328/2012 gjør endringer i forordning 62/2006 som medfører at telematikkprogrammene
skal utvikles og anvendes.
Formålet med kommisjonsforordningen er å sette
i gang fase 1 av 3 i implementeringen av telematikkprogrammer for
godstrafikk. Forordningen gir detaljerte IT-spesifikasjoner og en hovedplan
for utviklingen av systemet. Utviklingen skal foregå i fase 2, og
ibruktaking utgjør fase 3. I og med at gjennomføring av kommisjonsforordningen
medfører økonomiske forpliktelser for Norge i de kommende årene,
er Stortingets samtykke til godkjennelse av beslutningen i EØS-komiteen
nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26.
Gjennomføring av kommisjonsforordning (EU) nr.
328/2012 i norsk rett vil kunne skje gjennom forskrift gitt med
hjemmel i jernbaneloven § 16 og samtrafikkforskriften § 3.
Formålet med forordning 62/2006 er å legge forholdene
til rette for enklere informasjonsutveksling innen godstransport
på det transeuropeiske jernbanenettet, uavhengig av land og operatør. Det
skal bidra til å styrke konkurranseevnen til godstransport på dette
jernbanenettet. Forordningen inneholder grunnleggende minimumskrav
til systemer og grensesnitt som skal etableres av de ulike aktørene.
Det endelige målet med forordning 62/2006 er, ved hjelp av informasjonsutveksling,
å styre godssendinger som påvirkes av et stort antall grensesnitt
og gjøre overganger mellom ulike aktører enklere. Eksempler på dette
er når et tog kjører over en landegrense og må få tildelt kjørevei
på sporet av en ny infrastrukturforvalter, eller når et nytt jernbaneforetak
overtar togstammen for å stå for transporten videre.
Kommisjonsforordningen vil ha økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige ved fase 2 og 3 av implementeringen,
det vil si ved utviklingen og ibruktakelsen av systemet. Jernbaneverket
vil stå for de nødvendige investeringene og den videre driften.
Jernbaneverket har anslått den totale investeringskostnaden til
å være omkring 22 mill. kroner og de årlige driftsutgiftene til
2,6 mill. kroner. I tillegg kommer ca. 2,25 årsverk for etablering
av et nasjonalt kontaktpunkt. Kostnaden for innføringen av TSI TAF
vil komme i fase 2.
Samlede utgifter for Jernbaneverket til opprettelsen
og drift av systemet vil dekkes innenfor Samferdselsdepartementets
vedtatte budsjett.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Eigil Knutsen, Sverre Myrli og Eirin
Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra
Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 133 S (2013–2014).
Komiteen har merket seg at formålet
med kommisjonsforordningen er å sette i gang fase 1 av 3 i implementeringen
av telematikkprogrammer for godstrafikk, noe som skal legge forholdene
til rette for enklere informasjonsutveksling innen godstransport
på jernbanen i Europa.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader og slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Utkast til innstilling har vært forelagt utenriks- og
forsvarskomiteen til uttalelse, og som i brev av 5. november 2014
gir følgende uttalelse:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 23. oktober
til Prop. 133 (2013–2014) Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 133/2014 av 27. juni 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen
av kommisjonsforordning (EU) nr. 328/2012 om den tekniske spesifikasjonen
for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «telematikkprogrammer
for godstrafikk».
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling
til Prop. 133 S (2013–2014) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 133/2014 av 27. juni 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen
av kommisjonsforordning (EU) nr. 328/2012 om den tekniske spesifikasjonen
for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «telematikkprogrammer
for godstrafikk».
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11.
november 2014
Linda C. Hofstad Helleland | Kjell-Idar Juvik |
leder | ordfører |