6. Statsbudsjettets 90-poster
- 6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
- 6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
- 6.3 Kap. 161 Næringsutvikling
- 6.4 Kap. 342 Kirkebygg og gravplasser
- 6.5 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
- 6.6 Kap. 1331 Infrastrukturfond
- 6.7 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning
- 6.8 Kap. 1825 Energiomlegging og utvikling av energi- og klimateknologi
- 6.9 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
- 6.10 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
- 6.11 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
- 6.12 Kap. 2426 SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613)
- 6.13 Kap. 2427 Kommunalbanken AS
- 6.14 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS
- 6.15 Kap. 2430 Akseleratorprogram gründerbedrifter
- 6.16 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
- 6.17 Kap. 3287 Forskningsinstitutter og andre tiltak
- 6.18 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
- 6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
- 6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
- 6.21 Kap. 3928 Annen marin forskning og utvikling
- 6.22 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
- 6.23 Kap. 4162 Statskog SF – Forvaltning av statlig eierskap
- 6.24 Kap. 4312 Oslo Lufthavn AS
- 6.25 Kap. 4322 Svinesundforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
- 6.26 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
- 6.27 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
- 6.28 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
- 6.29 Kap. 5326 SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613)
- 6.30 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS
- 6.31 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
- 6.32 Kap. 5999 Statslånemidler
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2014–2015) med Tillegg 1–3
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Utgifter | |||
Utenriksdepartementet | |||
100 | Utenriksdepartementet | ||
90 | Lån til norske borgere i utlandet | 360 000 | |
161 | Næringsutvikling | ||
95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland | 1 110 000 000 | |
Arbeids- og sosialdepartementet | |||
614 | Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse | ||
90 | Utlån, overslagsbevilgning | 20 100 000 000 | |
Samferdselsdepartementet | |||
1331 | Infrastrukturfond | ||
95 | Innskudd av fondskapital | 40 000 000 000 | |
Finansdepartementet | |||
1651 | Statsgjeld, avdrag og innløsning | ||
98 | Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 61 419 000 000 | |
Olje- og energidepartementet | |||
1825 | Energiomlegging, energi- og klimateknologi | ||
95 | Kapitalinnskudd | 9 250 000 000 | |
Statsbankene | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 23 583 114 000 | |
2412 | Husbanken | ||
90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning | 18 216 000 000 | |
2421 | Innovasjon Norge | ||
90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning | 41 100 000 000 | |
2426 | Siva SF | ||
90 | Lån, overslagsbevilgning | 165 000 000 | |
2427 | Kommunalbanken AS | ||
90 | Aksjekapital | 1 000 000 000 | |
2429 | Eksportkreditt Norge AS | ||
90 | Utlån | 20 000 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 0 | 235 943 474 000 | ||
Inntekter | |||
Inntekter under departementene | |||
3100 | Utenriksdepartementet | ||
90 | Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet | 318 000 | |
3287 | Forskningsinstitutter og andre tiltak | ||
96 | Fondskapital – Regionale forskningsfond | 6 000 000 000 | |
3614 | Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse | ||
90 | Tilbakebetaling av lån | 9 800 000 000 | |
3732 | Regionale helseforetak | ||
90 | Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 | 670 000 000 | |
3928 | Annen marin forskning og utvikling | ||
90 | Tilbakebetaling lån fra Nofima | 4 300 000 | |
3950 | Forvaltning av statlig eierskap | ||
96 | Salg av aksjer | 25 000 000 | |
4162 | Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap | ||
90 | Avdrag på lån | 10 000 000 | |
4312 | Oslo Lufthavn AS | ||
90 | Avdrag på lån | 444 400 000 | |
4322 | Svinesundsforbindelsen AS | ||
90 | Avdrag på lån | 25 000 000 | |
5310 | Statens lånekasse for utdanning | ||
90 | Redusert lån og rentegjeld | 8 777 031 000 | |
93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend | 5 474 074 000 | |
5312 | Husbanken | ||
90 | Avdrag | 11 038 000 000 | |
5325 | Innovasjon Norge | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 40 900 000 000 | |
91 | Tilbakeført kapital, såkornfond | 10 000 000 | |
5326 | Siva SF | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 165 000 000 | |
5329 | Eksportkreditt Norge AS | ||
90 | Avdrag på utestående fordringer | 11 900 000 000 | |
5341 | Avdrag på utestående fordringer | ||
95 | Avdrag på lån til andre stater | 300 000 | |
98 | Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner | 8 000 000 000 | |
Statslånemidler | |||
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 132 700 051 000 | |
Sum inntekter rammeområde 0 | 235 943 474 000 | ||
Netto rammeområde 0 | 0 |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til vedtak, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 11 Komiteens tilråding pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett foreslår å opprettholde fjorårets høye nivå på kapitaltilførsel til Norfund på 922 mill. kroner, men ikke slutte seg til økningen på 190 mill. kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett. Dette medlem finner det underlig at regjeringen velger å øke Norfunds grunnfondskapital så mye som den gjør, uten at man har fått se evalueringen av Norfund, som er varslet å komme snart. Dette medlem mener det er avgjørende at man sikrer at alle investeringer fra Norfund gir størst mulig sosiale og økonomiske ringvirkninger lokalt. Et tiltak er å prioritere investeringer i bærekraftig småskala landbruk i samarbeid med bondeorganisasjoner og deres kooperativ.
Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår å redusere bevilgningen til Norfund kap. 161 post 95 med 190 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
161 | Næringsutvikling | ||
95 | Norfund | 190 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Den norske kirke forvalter en stor del av vår felles kulturarv i form av kirker og andre historiske og verneverdige bygninger. Dette er viktige historiske bygg som rommer kunst, kultur og er eksempler på byggeskikker som har stor verdi, også for dem som ikke er en del av trossamfunnet. Disse medlemmer er bekymret for at regjeringen ikke setter av penger til å ivareta kirkebygg.
Disse medlemmer vil gjenopprette rentekompensasjonsordningen for kirkebygg og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
342 | Kirkebygg og gravplasser | ||
90 | Rentekompensasjon kirkebygg | 500 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak III under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke lånerammene til Husbanken med 5 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2412 | Husbanken | ||
90 | Lån fra Husbanken | 23 216 000 000» |
Komiteens medlem fra Senterpartiet understreker Husbankens sentrale rolle i gjennomføring av boligpolitikken. Det er grunn til å være bekymret for at boligbyggingen ikke står i forhold til etterspørselen etter bolig som følge av sterk befolkningsvekst. Unge nyetablerere og familier med lave inntekter har i dag vanskelig for å skaffe seg hensiktsmessig bolig. Dette medlem er bekymret over regjeringens manglende vilje til å sikre at Husbanken kan fylle sin rolle som statens boligpolitiske aktør gjennom å ikke tilføre tilstrekkelige utlånsmidler og gjennom å redusere lånetilgangen til unge, bl.a. gjennom startlånsordningen. Det vises til Senterpartiets alternative budsjett hvor Husbankens utlånsrammer foreslås økt med 5 mrd. kroner, slik at utlånsrammene kommer tilbake på 2013-nivå.
Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår å øke rammene til Husbanken under kap. 2412 post 90 med 2 253 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2412 | Husbanken | ||
90 | Lån fra Husbanken | 20 469 000 000» |
«Stortinget ber regjeringen følge Husbankens utlån nøye og komme tilbake til Stortinget med forslag til økte utlånsrammer i revidert nasjonalbudsjett dersom dette er nødvendig for å dekke etterspørselen etter lån.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 2 S (2014–2015). Å skaffe nok boliger til alle er et politisk ansvar. Dette medlem viser til at markedet ikke klarer å sikre en rask nok boligbygging til priser som folk flest har råd til. Dette medlem understreker at boligspekulanter og kommersielle aktørers makt over familienes velferd og økonomi må bremses. Derfor prioriterer Sosialistisk Venstreparti sosial boligbygging i sitt alternative budsjett.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om opprettelse av nye såkornfond. Flertallet viser til følgende flertallsmerknad og komitémerknad i næringskomiteens budsjettinnstilling Innst. 8 S (2014–2015) til statsbudsjettet for 2015 om innretningen på disse såkornfondene:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om opprettelse av to nye såkornfond på 300 mill. kroner.
Flertallet viser til at det i forliket er foreslått satt av 89,25 mill. kroner i tapsfond (post 51), 45 mill. kroner til risikoavlastning (post 53), og 255 mill. kroner i statlig egenkapital (post 95) i finansinnstillingen.»
«Komiteen viser til at målsettingen er at såkornfondene skal bidra til å utløse kapital til investeringer i tidlig fase, og at fondene skal følge opp porteføljebedriftene og kunne gjøre oppfølgingsinvesteringer i mange år fremover. Komiteen viser til at fondene skal være privat drevet, ha 50 pst. privat kapital, og at staten skal bidra med risikoavlastning og med statlig egenkapital under forutsetning av at staten får avkastning på den delen av investeringen.»
Flertallet fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | Innovasjon Norge | ||
95 | Egenkapital, såkornfond | 255 000 000» |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å opprette et nordnorsk investeringsfond på 5 mrd. kroner og opprette Pilotinvest, et nytt nasjonalt såkornsfond på 3,5 mrd. kroner for pilotanlegg og pilotprodukt innen miljøteknologi og grønne arbeidsplasser. Dette skal også omfatte fornybar og enøk.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | Innovasjon Norge | ||
95 | Egenkapital, såkornfond | 8 500 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at mange gründere møter særlige utfordringer i den kritiske fasen mellom utviklingen av forretningsidé og kommersiell drift. Disse medlemmer ønsker at flere skal lykkes med å forvandle sin idé til en vekstkraftig bedrift, og vil bistå gründere med kapital i tidlig fase slik at etablerte klynger, såkorn- og venturemiljø får flere «startkandidater». Samtidig bør det tilrettelegges for at privat investorkapital tilføres gründere i denne fasen.
Disse medlemmer foreslår å etablere regionale akseleratorprogram rettet mot bedrifter i tidlig fase. Ordningen innebærer at staten matcher privat investorkapital, slik at bevilgningen på 250 mill. kroner vil utløse totalt 500 mill. kroner i tidlig fase-kapital. Det foreslås minst fem regionale programmer, på Vestlandet, Sørlandet, Østlandet, Midt-Norge og i Nord-Norge, som skal forvaltes lokalt av de beste klynge-, inkubator- og TTO-miljøene.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2430 | Akseleratorprogram gründerbedrifter | ||
90 | Utlån | 250 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til disse medlemmers merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at disse medlemmer foreslår å øke avdragene under kap. 5312 post 90 med 16 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5312 | Husbanken | ||
90 | Avdrag | 16 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 133,0 mrd. kroner i 2015. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteen viser til sine respektive merknader under de enkelte 90-poster.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 132 955 051 000» |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 138 705 051 000» |
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 134 747 051 000» |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og forslagene om nye såkornsfond og økt låneramme for Husbanken.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | Statslånemidler | ||
90 | Lån | 143 437 051 000» |
Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.