Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2014–2015) med Tillegg 1–3

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

161

Næringsutvikling

95

NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 110 000 000

Arbeids- og sosialdepartementet

614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

20 100 000 000

Samferdselsdepartementet

1331

Infrastrukturfond

95

Innskudd av fondskapital

40 000 000 000

Finansdepartementet

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

61 419 000 000

Olje- og energidepartementet

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

95

Kapitalinnskudd

9 250 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

23 583 114 000

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

18 216 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

41 100 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

165 000 000

2427

Kommunalbanken AS

90

Aksjekapital

1 000 000 000

2429

Eksportkreditt Norge AS

90

Utlån

20 000 000 000

Sum utgifter rammeområde 0

235 943 474 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3287

Forskningsinstitutter og andre tiltak

96

Fondskapital – Regionale forskningsfond

6 000 000 000

3614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

9 800 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

670 000 000

3928

Annen marin forskning og utvikling

90

Tilbakebetaling lån fra Nofima

4 300 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

96

Salg av aksjer

25 000 000

4162

Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

10 000 000

4312

Oslo Lufthavn AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån

25 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

8 777 031 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

5 474 074 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

11 038 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

40 900 000 000

91

Tilbakeført kapital, såkornfond

10 000 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

165 000 000

5329

Eksportkreditt Norge AS

90

Avdrag på utestående fordringer

11 900 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

300 000

98

Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

8 000 000 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

132 700 051 000

Sum inntekter rammeområde 0

235 943 474 000

Netto rammeområde 0

0

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til vedtak, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 11 Komiteens tilråding pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett foreslår å opprettholde fjorårets høye nivå på kapitaltilførsel til Norfund på 922 mill. kroner, men ikke slutte seg til økningen på 190 mill. kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett. Dette medlem finner det underlig at regjeringen velger å øke Norfunds grunnfondskapital så mye som den gjør, uten at man har fått se evalueringen av Norfund, som er varslet å komme snart. Dette medlem mener det er avgjørende at man sikrer at alle investeringer fra Norfund gir størst mulig sosiale og økonomiske ringvirkninger lokalt. Et tiltak er å prioritere investeringer i bærekraftig småskala landbruk i samarbeid med bondeorganisasjoner og deres kooperativ.

Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår å redusere bevilgningen til Norfund kap. 161 post 95 med 190 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

161

Næringsutvikling

95

Norfund

190 000 000»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Den norske kirke forvalter en stor del av vår felles kulturarv i form av kirker og andre historiske og verneverdige bygninger. Dette er viktige historiske bygg som rommer kunst, kultur og er eksempler på byggeskikker som har stor verdi, også for dem som ikke er en del av trossamfunnet. Disse medlemmer er bekymret for at regjeringen ikke setter av penger til å ivareta kirkebygg.

Disse medlemmer vil gjenopprette rentekompensasjonsordningen for kirkebygg og fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

342

Kirkebygg og gravplasser

90

Rentekompensasjon kirkebygg

500 000 000»

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak III under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke lånerammene til Husbanken med 5 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken

23 216 000 000»

Komiteens medlem fra Senterpartiet understreker Husbankens sentrale rolle i gjennomføring av boligpolitikken. Det er grunn til å være bekymret for at boligbyggingen ikke står i forhold til etterspørselen etter bolig som følge av sterk befolkningsvekst. Unge nyetablerere og familier med lave inntekter har i dag vanskelig for å skaffe seg hensiktsmessig bolig. Dette medlem er bekymret over regjeringens manglende vilje til å sikre at Husbanken kan fylle sin rolle som statens boligpolitiske aktør gjennom å ikke tilføre tilstrekkelige utlånsmidler og gjennom å redusere lånetilgangen til unge, bl.a. gjennom startlånsordningen. Det vises til Senterpartiets alternative budsjett hvor Husbankens utlånsrammer foreslås økt med 5 mrd. kroner, slik at utlånsrammene kommer tilbake på 2013-nivå.

Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår å øke rammene til Husbanken under kap. 2412 post 90 med 2 253 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2412

Husbanken

90

Lån fra Husbanken

20 469 000 000»

«Stortinget ber regjeringen følge Husbankens utlån nøye og komme tilbake til Stortinget med forslag til økte utlånsrammer i revidert nasjonalbudsjett dersom dette er nødvendig for å dekke etterspørselen etter lån.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 2 S (2014–2015). Å skaffe nok boliger til alle er et politisk ansvar. Dette medlem viser til at markedet ikke klarer å sikre en rask nok boligbygging til priser som folk flest har råd til. Dette medlem understreker at boligspekulanter og kommersielle aktørers makt over familienes velferd og økonomi må bremses. Derfor prioriterer Sosialistisk Venstreparti sosial boligbygging i sitt alternative budsjett.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om opprettelse av nye såkornfond. Flertallet viser til følgende flertallsmerknad og komitémerknad i næringskomiteens budsjettinnstilling Innst. 8 S (2014–2015) til statsbudsjettet for 2015 om innretningen på disse såkornfondene:

«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om opprettelse av to nye såkornfond på 300 mill. kroner.

Flertallet viser til at det i forliket er foreslått satt av 89,25 mill. kroner i tapsfond (post 51), 45 mill. kroner til risikoavlastning (post 53), og 255 mill. kroner i statlig egenkapital (post 95) i finansinnstillingen.»

«Komiteen viser til at målsettingen er at såkornfondene skal bidra til å utløse kapital til investeringer i tidlig fase, og at fondene skal følge opp porteføljebedriftene og kunne gjøre oppfølgingsinvesteringer i mange år fremover. Komiteen viser til at fondene skal være privat drevet, ha 50 pst. privat kapital, og at staten skal bidra med risikoavlastning og med statlig egenkapital under forutsetning av at staten får avkastning på den delen av investeringen.»

Flertallet fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2421

Innovasjon Norge

95

Egenkapital, såkornfond

255 000 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å opprette et nordnorsk investeringsfond på 5 mrd. kroner og opprette Pilotinvest, et nytt nasjonalt såkornsfond på 3,5 mrd. kroner for pilotanlegg og pilotprodukt innen miljøteknologi og grønne arbeidsplasser. Dette skal også omfatte fornybar og enøk.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2421

Innovasjon Norge

95

Egenkapital, såkornfond

8 500 000 000»

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at mange gründere møter særlige utfordringer i den kritiske fasen mellom utviklingen av forretningsidé og kommersiell drift. Disse medlemmer ønsker at flere skal lykkes med å forvandle sin idé til en vekstkraftig bedrift, og vil bistå gründere med kapital i tidlig fase slik at etablerte klynger, såkorn- og venturemiljø får flere «startkandidater». Samtidig bør det tilrettelegges for at privat investorkapital tilføres gründere i denne fasen.

Disse medlemmer foreslår å etablere regionale akseleratorprogram rettet mot bedrifter i tidlig fase. Ordningen innebærer at staten matcher privat investorkapital, slik at bevilgningen på 250 mill. kroner vil utløse totalt 500 mill. kroner i tidlig fase-kapital. Det foreslås minst fem regionale programmer, på Vestlandet, Sørlandet, Østlandet, Midt-Norge og i Nord-Norge, som skal forvaltes lokalt av de beste klynge-, inkubator- og TTO-miljøene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2430

Akseleratorprogram gründerbedrifter

90

Utlån

250 000 000»

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til disse medlemmers merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at disse medlemmer foreslår å øke avdragene under kap. 5312 post 90 med 16 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5312

Husbanken

90

Avdrag

16 000 000»

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 133,0 mrd. kroner i 2015. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.

Komiteen viser til sine respektive merknader under de enkelte 90-poster.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån

132 955 051 000»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån

138 705 051 000»

Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån

134 747 051 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og forslagene om nye såkornsfond og økt låneramme for Husbanken.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån

143 437 051 000»

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.