Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under
rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 3 |
| | | |
Utgifter |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 502 700 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
19 | 10 502 700 000 |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | |
| 29 | Ymse | 150 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
19 | 150 000 000 |
| | Netto rammeområde
19 | 10 352 700 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 1. desember 2014, der netto utgiftsramme for rammeområde
19 er fastsatt til 10 308 033 000 kroner, jf. Innst. 2 S Tillegg
1 (2014–2015).
For omtale av de enkelte postene vises det til Prop.
1 S (2014–2015) Finansdepartementet og Prop. 1 S Tillegg 3 (2014–2015).
For oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
under den enkelte post, vises det til punkt 3.5 nedenfor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
innebærer et forslag om at ymseposten reduseres med 44,67 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Innst. 2 S (2014–2015) og disse medlemmers forslag
til endringer under rammeområde 19.
Disse medlemmer viser til budsjettforlikets forslag
om å øke effektiviseringskravet i statlig sektor fra 0,5 til 0,6
prosent. Disse medlemmer er positive til en effektiv
offentlig sektor, men vil sette spørsmålstegn ved måten regjeringen
forsøker å oppnå dette på. Et flatt kutt på 0,6 prosent innebærer gjennomgående
kutt uten at noe prioriteres. Disse medlemmer mener
at et kutt som gjennomføres på denne måten, vanskelig kan kalles
en reform. Disse medlemmer velger derfor å legge
provenyeffekten av effektiviseringsreformen som en samlet post under
rammeområde 19.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen har
foreslått å underregulere pris- og lønnsjusteringen av driftspostene
på statsbudsjettet med 0,5 pst. Dette omtales i dagliglivet som
et «ostehøvelkutt» og har vært praktisert for eksempel i mange kommuner
i en årrekke. Det er en lite målrettet, men lettvint måte å gjennomføre
budsjettkutt på. En slik metode vitner ikke om klare prioriteringer
eller tydelig ledelse. Gjennom budsjettforliket med Kristelig Folkeparti
og Venstre er dette ostehøvelkuttet økt til 0,6 pst. De fire samarbeidende
partiene omtaler denne metoden som en «avbyråkratiserings- og effektivitetsreform».
Det norske språket mister sin mening når det misbrukes på denne
måten. Denne budsjetteringsmetoden er, etter disse medlemmers mening,
gammeldags, den er ingen reform og det er høyst usikkert hvilke
utslag den vil gi.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
vise til dette medlems merknader til Innst. 2 S (2014–2015)
hvor det framgår at Senterpartiet foreslår å bevilge en halv mrd.
kroner til gjennomføring av jordbruksoppgjøret, og at kap. 2309
post 1 foreslås redusert tilsvarende.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Venstre foreslår
å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 132,4
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde
11 i innstillingen. Dette medlem viser også til den
noe underlige praksis at jordbruksavtalen hvert år gjøres opp ved
hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette medlem mener
det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler» (stort sett som
følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen og at det teknisk
kan plasseres under kap. 2309 post 1.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjetter har vært en sterk økning i driftsutgiftene i
den offentlige forvaltningen. Dette medlem støtter
i så måte regjeringens avbyråkratiserings- og effektivitetsreform
hvor regjeringen foreslår å underregulere pris- og lønnsjusteringen
av driftspostene på statsbudsjettet med 0,5 pst. Dette medlem mener det
er fullt mulig å underregulere disse postene ytterligere og foreslo
i Venstres forslag til statsbudsjett for 2015 at «reformsatsen»
settes til 0,75 pst. hvilket vil gi en ytterligere innsparing på
600 mill. kroner. Dette medlem viser til at budsjettforliket
av 21. november 2014 endret «reformsatsen» til 0,6 pst.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. Det kan åbenbart settes spørsmålstegn ved hensiktsmessigheten
av eierskapet til en rekke av disse eiendommene. åpenbart stilles
spørsmålstegn om av eierskapet til. I svar på spm. 169 i forbindelse
med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også departementet
at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det
vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 300 mill. kroner i 2015. Teknisk foreslo dette medlem at
en slik merinntekt budsjetteres under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter,
i Venstres alternative budsjett for 2015, jf. Innst. 2 S (2014–2015).
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 3 | H, FrP, Krf, V
(Komiteens tilråding) | A | KrF | Sp | V | SV |
| | | | | | | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 502 700 | 10 458 033
(-44 667) | 10 250 105
(-252 595) | 9 902 700
(-600 000) | 9 979 520
(-523 180) | 9 730 300
(-772 400) | 10 500 000
(-2 700) |
| | Sum
utgifter | 10 502 700 | 10 458 033
(-44 667) | 10 250 105
(-252 595) | 9 902 700
(-600 000) | 9 979 520
(-523 180) | 9 730 300
(-772 400) | 10 500 000
(-2 700) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | | | | |
| 29 | Ymse | 150 000 | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 450 000
(+300 000) | 150 000
(0) |
| | Sum
inntekter | 150 000 | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 150 000
(0) | 450 000
(+300 000) | 150 000
(0) |
| | Sum netto | 10 352 700 | 10 308 033
(-44 667) | 10 100 105
(-252 595) | 9 752 700
(-600 000) | 9 829 520
(-523 180) | 9 280 300
(-1 072 400) | 10 350 000
(-2 700) |
Komiteen viser til at forslaget
til bevilgning vedrørende rammeområde 19 fra komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak
om netto rammebeløp på rammeområde 19, jf. avsnitt 3.2. Det er bare
forslag som er i samsvar med netto rammebeløp som kan føres opp
som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden
§ 43 femte ledd.