VEDLEGG 3
Jeg viser til brev 10. juni 2014 fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomite med oppfølgingsspørsmål 4 i tilknytning til Dokument 8: 69 S (2013-2014).
”I svar i brevet 6. juni 2014 viser departementet til bestemmelsen om force majeure i avtalen mellom staten og Hurtigruten. I avtalen § 8 heter det innledningsvis:
”Det foreligger force majeure når en av partene er forhindret i å oppfylle kontrakten på grunn av forhold som ligger utenfor hans kontroll, så som krig, terror, ekstraordinære værforhold, offentlige påbud og forbud, generell streik og lockout”
Situasjonen i Mehamn er at det er Hurtigruten selv som har ødelagt kaia ved et av sine anløp, og som er grunnen til at selskapet ikke ønsker å anløpe.
Siden selskapet selv er skadevolder, vil bestemmelsene om force majeure da være aktuelle?
Plikten til å anløpe Mehamn i samsvar med inngått avtale med Hurtigruten kan ikke opprettholdes dersom det er uforsvarlig ut fra sikkerhetsmessige forhold. Når det gjelder de sikkerhetsmessige forhold, viser jeg til mitt brev 26. mai og svar på spørsmål 2 i mitt brev brev 6. juni d.å. til komiteen. Så snart pågående utbedring av kaien er ferdigstilt, legger jeg til grunn at anløpene gjenopptas i samsvar med normal ruteplan.
Om force majeure vil få anvendelse i tilfelle hvor et av Hurtigrutens skip påførte skade på kaien, vil bero på en nærmere vurdering av de konkrete omstendighetene rundt denne hendelsen. Dette vil departementet se nærmere på.