1. Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:
«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret, sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»
Komiteen viser til at Meld. St. 2 (2013–2014) er behandlet under kapittel 2 og at Prop. 93 S (2013–2014) er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling. Plenarvedtaksdelen av Prop. 94 LS (2013–2014), det vil si de foreslåtte avgiftsendringene, er behandlet under kapittel 4, og kapittel 5 viser forslag under det enkelte departement. Kapittel 6 inneholder en oversikt over de enkelte fraksjoners primærstandpunkter som avviker fra regjeringens forslag. Kapittel 7 viser forslag fra komiteens mindretall, og kapittel 8 viser komiteens tilråding.
Komiteen viser videre til at merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 93 S (2013–2014), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under omtalen av de respektive departementene.
Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St. 2 (2013–2014) og i Prop. 93 S (2013–2014), viser komiteen til at disse er fremsatt i Prop. 94 LS (2013–2014). Komiteen viser til Innst. 261 L (2013–2014) når det gjelder behandlingen av disse.
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre (heretter kalt «avtalepartene») er enige om en helhetlig avtale om revidert nasjonalbudsjett 2014.
Avtalen innebærer at Kristelig Folkeparti og Venstre gir tilslutning til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett 2014, med følgende endringer:
Satsinger
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer (i kr) | Kommentar |
KMD | 571 | 60 | Barnehager | 175 000 000 | Økning i innbyggertilskudd |
BLD | 821 | 62 | Gratis kjernetid for treåringer i deler av dagens forsøksområde mm. | 10 000 000 | |
BLD | 842 | 70 | Kirkens familievern | 2 000 000 | Herunder kompetanseutvikling sentralt |
JD | 480 | 50 | Barnehager (Svalbard) | 88 000 | |
SD | 1330 | 62 | (Ny) Belønningsordning sykkelveier | 10 000 000 | |
SD | 1330 | 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport mv. i byområdene | 65 000 000 | |
KD | 260 | 50 | Grunnfinansiering UH-sektoren (statlige universiteter og høyskoler) | 49 000 000 | Halvparten kobles utelukkende til EU-indikatoren i RBO (resultatbasert omfordeling) |
KD | 260 | 70 | Grunnfinansiering UH-sektoren (private høyskoler) | 1 000 000 | |
KLD | 1429 | 74 | Kulturminner fartøyvern | 5 000 000 | |
KUD | 314 | 79 | Ymse frivillighet | 2 000 000 | |
HOD | 719 | 79 | Astma- og allergiforbundet, bl.a. pollenvarsling | 2 000 000 | |
BLD | 821 | 71 | Tilskudd til Caritas | 1 000 000 | |
UD | 163 | 72 | Oslo Freedom Forum | 1 000 000 | |
OED | 1830 | 50 | Oppskaleringsprosjekt for å bruke CO2 fra Teknologisenteret på Mongstad til algeproduksjon | 6 000 000 | |
KUD | 342 | 70 | Steinmeyer-orgelet, Nidaros | 6 000 000 | |
SD | 1301 | 72 | Transnova | 10 000 000 | |
KD | 287 | 21 | Basisbevilgning, instituttsektoren (nye institutt) | 15 000 00 | |
KD | 260 | 70 | NLA | 2 000 000 | |
KLD | 1420 | 1 | Skogvern | -2 500 000 | |
KLD | 1420 | 35 | Skogvern | 2 500 000 | |
KLD | 1420 | 70 | Tiltak for bevaring av villaks | 5 000 000 | |
KUD | 315 | 85 | Sjakk-OL i Tromsø | 12 000 000 | |
HOD | 764 | 72 | Kirkens SOS | 1 000 000 | |
KMD | 572 | 60 | Lærlinger | 10 000 000 | Økt rammetilskudd til fylkeskommuner |
KD | 226 | 21 | Lærlinger | -10 000 000 | |
Sum | 380 088 000 |
Inndekninger
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer (i kr) | Kommentar |
KLD | 1481 | 22 | Redusert kvotekjøp | 56 300 000 | |
FIN | 2309 | 1 | Ymse | 323 788 000 | |
Sum | 380 088 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, støtter regjeringens forslag til endringer i taxfreeordningen
Avtalepartnerne, komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, kan ikke skape flertall for verbalforslag eller merknader ut over det som fremgår av denne avtalen, med mindre samtlige avtalepartnere er enige om dette.
Avtalepartene, flertallet, er videre enige om å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en ny metode for å beregne etterspørselseffekter av endringer i kontantstøtten og foreldrebetalingen i barnehagene. Bevilgningsendringene ved endret kontantstøtte og foreldrebetaling i perioden 2012–2014 gjennomgås sammen med KS som en del av arbeidet. Det forutsettes at dette danner grunnlaget for beregning av endringer i innbyggertilskudd som følge av etterspørselsendringer på barnehageområdet fra og med 2015.»
«Stortinget ber regjeringen følge det internasjonale nødhjelpsbehovet nøye, og fortløpende vurdere å øke nødhjelpen til ofrene for borgerkrigene i Syria og Sør-Sudan.»
«Stortinget ber regjeringen sikre den nødvendige fremdrift i konseptvalgutredningen av grensekontrollstasjon ved Storskog i Finnmark.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med den varslede gjennomgangen av bilavgifter vurdere endring av veibruksavgiften, slik at unntak for denne kun gis for drivstoff og drivstoffblandinger som oppfyller bærekraftkriteriene i EUs fornybardirektiv.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere incentiver for raskere bosetting av enslige mindreårige asylsøkere i kommunene.»
I tillegg fremmer et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2015 gi vurderinger av aktuelle byråkratikutt i skolesektoren som skal ha som mål å redusere antall skjemaer og rapporteringer.»