Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 14. desember 1917 nr. 16 om erverv av vannfall mv.
(industrikonsesjonsloven) og lov 14. desember 1917 nr. 17 om vasdragsreguleringer
(vassdragsreguleringsloven) om 10-årssyklus ved fordeling av konsesjonsavgifter.
Det foreslås at i konsesjoner til vassdragsreguleringer
og ervervskonsesjoner etter henholdsvis vassdragsreguleringsloven
§ 11 nr. 2 og industrikonsesjonsloven § 2 skal det settes vilkår
om innbetaling av en årlig avgift (konsesjonsavgift) til staten
og de involverte kommunene. Etter loven skal avgiften til fylkeskommunene
og til kommunene fordeles mellom disse innbyrdes for 10 år av gangen,
som ifølge departementet medfører uforutsigbarhet for kommunene
og stor arbeidsbelastning for konsesjonsmyndighetene. Bestemmelsene
om ny deling hvert 10. år foreslås i proposisjonen opphevet. Dersom
det skjer endringer i reguleringer, overføringer, kommunegrenser
eller annet som i vesentlig grad kan påvirke delingsresultatet,
kan ny fordeling etter forslaget foretas.
Departementet viser til at forslaget om opphevelse
av 10-årssyklusen ble fremmet ved høringsbrev 7. mars 2013, og at
samtlige som uttalte seg støttet forslaget. I merknadene til lovforslaget
i høringsnotatet vises det til at avslag på krav om ny fordeling
ikke kan påklages.
Departementet presiserer at bestemmelsen ikke gir
noen et krav på å få realitetsbehandlet en anmodning om ny fordeling.
Bestemmelsen medfører ikke noe forvaltningsrettslig krav om realitetsbehandling
av en anmodning om ny fordeling, og et avslag kan dermed ikke påklages.
Det foreslås i proposisjonen en endring i vassdragsreguleringsloven
for å rette opp en henvisning til en opphevet bestemmelse i loven
slik at det er samsvar i lovens regelsett.
Det foreslås videre en teknisk endring i reglene om
overtredelsesgebyr i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven),
lov 4. juni 2010 nr. 21 om fornybar energiproduksjon til havs (havenergilova)
og lov 24. juni 2011 nr. 39 om elsertifikater (elsertifikatloven),
for å bringe lovtekstenes ordlyd i samsvar med de tilsvarende regler
i vassdragsreguleringsloven og lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag
og grunnvann (vannressursloven).
Departementet viser til at energiloven, elsertifikatloven
og havenergilova i dag inneholder en liste over seks momenter som
det særlig skal legges vekt på i avgjørelsen av om overtredelsesgebyr
skal ilegges og ved utmåling av sanksjonen. Etter sin ordlyd gjelder
imidlertid disse momentene kun for foretak, og ikke for enkeltpersoner. Det
foreslås at ordlyden gjøres generell, slik at det også fremgår av
lovtekstene at momentene vektlegges både overfor personlige og juridiske rettssubjekter.
Endringen vil være klargjørende og dermed skape forutberegnelighet
for de privatpersoner som forholder seg til lovene, men innebærer
ingen endring av rettstilstanden.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til regjeringens foreslåtte
endringer i industrikonsesjonsloven, vassdragsreguleringsloven,
energiloven, elsertifikatloven og havenergilova.
Komiteen slutter seg til endringene
som er foreslått.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i industrikonsesjonsloven, vassdragsreguleringsloven,
energiloven, elsertifikatloven og havenergilova
I
I lov 14. desember 1917 nr. 16 om erverv av vannfall
mv. skal § 2 tredje ledd nr. 13 sjette ledd lyde:
Avgiften til fylkeskommunene
og til kommunene fordeles mellom disse innbyrdes etter bestemmelse av Kongen.
Dersom det skjer endringer i reguleringer, overføringer, kommunegrenser
eller annet som i vesentlig grad kan påvirke delingsresultatet,
kan ny fordeling foretas. Avgiften avsettes særskilt for
hver kommune til et fond, som anvendes etter bestemmelse av fylkestinget
eller kommunestyret. Denne myndighet kan delegeres til annet kommunalt
eller fylkeskommunalt organ. Fondets midler skal i samsvar med vedtekter
som er undergitt vedkommende departements godkjennelse, fortrinnsvis
anvendes til utbygging av næringslivet i distriktet. Departementet kan
delegere myndigheten til å godkjenne vedtektene til fylkesmannen.
Kommunen kan påklage fylkesmannens avgjørelse etter nærmere regler
fastsatt av departementet. Vedtekter for fond under et beløp Kongen
fastsetter, trenger ikke godkjennelse.
II
I lov 14. desember 1917 nr. 17 om vasdragsreguleringer
gjøres følgende endringer:
§ 4 nr. 2 skal lyde:
2. Departementet eller den, som vil utføre en regulering,
kan forlange avgjort ved skjøn om reguleringen vil medføre en økning
av vandkraften, som overstiger den i § 2 første ledd bokstav
a og b nevnte grenser, om flere vandfald hensigtsmæssig
kan utbygges under ett, og om foretagendet vil være til skade eller
ulempe for nogen almen interesse.
§ 11 nr. 2 annet ledd skal lyde:
Avgiften til fylkeskommunene og til kommunene fordeles
mellom disse innbyrdes etter bestemmelse av Kongen. Dersom
det skjer endringer i reguleringer, overføringer, kommunegrenser
eller annet som i vesentlig grad kan påvirke delingsresultatet,
kan ny fordeling foretas. Avgiften avsettes særskilt for
hver kommune til et fond, som anvendes etter bestemmelse av fylkestinget
eller kommunestyret. Denne myndigheten kan delegeres til annet kommunalt
eller fylkeskommunalt organ. Fondets midler skal i samsvar med vedtekter
som er undergitt vedkommende departements godkjennelse, fortrinnsvis
anvendes til utbygging av næringslivet i distriktet. Departementet kan
delegere myndigheten til å godkjenne vedtektene til fylkesmannen.
Kommunen kan påklage fylkesmannens avgjørelse etter nærmere regler
fastsatt av departementet. Vedtekter for fond under et beløp Kongen
fastsetter, trenger ikke godkjennelse.
III
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. gjøres følgende
endringer:
§ 10-7 nytt tredje ledd og fjerde
ledd skal lyde:
Når en overtredelse som kan medføre overtredelsesgebyr,
er begått av noen som har handlet på vegne av et foretak, kan overtredelsesgebyr
ilegges foretaket. Dette gjelder selv om overtredelsesgebyr ikke kan
ilegges noen enkeltperson. Med foretak menes her selskap, enkeltpersonforetak,
stiftelse, forening eller annen sammenslutning, bo eller offentlig
virksomhet.
Ved avgjørelsen av om overtredelsesgebyr skal ilegges
og ved utmåling av sanksjonen skal det særlig legges vekt på:
a) overtredelsens grovhet,
b) om overtreder ved retningslinjer, instruksjon, opplæring,
kontroll eller andre tiltak kunne forebygget overtredelsen,
c) om overtredelsen er begått for å fremme overtreders
interesser,
d) om overtreder har hatt eller kunne oppnådd
noen fordel ved overtredelsen,
e) om det foreligger gjentakelse,
f) overtreders økonomiske evne.
§ 10-8 oppheves.
IV
I lov 24. juni 2011 nr. 39 om elsertifikater skal
§ 26 fjerde ledd lyde:
Ved avgjørelsen av om
overtredelsesgebyr skal ilegges og ved utmåling av sanksjonen,
skal det særlig legges vekt på:
a) overtredelsens grovhet,
b) om overtreder ved retningslinjer,
instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne forebygge
overtredelsen,
c) om overtredelsen er begått for å fremme overtreders interesser,
d) om overtreder har hatt eller kunne
oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
e) om det foreligger gjentakelse,
f) overtreders økonomiske evne.
V
I lov 4. juni 2010 nr. 21 om fornybar energiproduksjon
til havs skal § 10-9 fjerde ledd lyde:
Ved avgjerd av om gebyr for
brot på føresegn skal påleggjast og ved utmåling
av sanksjonen skal det særleg leggjast vekt på:
1. kor alvorleg brotet er,
2. om den som bryt føresegna, ved retningslinjer, instruksjon,
opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha førebygd brotet,
3. om brotet er gjort for å fremje den som bryt
føresegna sine interesser,
4. om den som bryt føresegna, har hatt
eller kunne ha oppnådd ein fordel ved brotet,
5. om det er tale om gjentaking,
6. den økonomiske stillinga for den
som bryt føresegna.
VI
Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. juni 2014
Ola Elvestuen
|
Nikolai Astrup
|
leder
|
ordfører
|