Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Representantforslag 47 S (2013–2014) fra representantene André N. Skjelstad, Pål Farstad, Iselin Nybø og Ketil Kjenseth om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet. Forslagsstillerne mener det å spre statlige arbeidsplasser til ulike regioner er et selvstendig mål, og begrunner dette både med å skape distanse mellom beslutningstakere og gjennomførende faginstanser, og med at å spre statlige arbeidsplasser er en aktiv distriktspolitisk handling. Forslagsstillerne foreslår at Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet i tråd med en ambisjon om at minst 1 000 arbeidsplasser skal vedtas flyttet ut av Oslo i løpet av perioden 2014–2017. Blant virksomheter som kan flyttes ut av Oslo, peker forslagsstillerne på Statens landbruksforvaltning, Norges vassdrags- og energidirektorats hovedkontor og Direktoratet for nødkommunikasjon.
Komiteen er enig i forslagsstillernes begrunnelser for å spre statlige arbeidsplasser til ulike regioner. En god og effektiv statsforvaltning har behov for kompetansemiljøer som utvikles i samspill med bredden av norsk samfunnsliv.
Komiteen viser til at målsettingen om å opprettholde en spredt bosettingsstruktur og å skape grunnlag for vekst i hele landet, har bred politisk støtte. Ansatte i statlige virksomheter, statsforvaltningen så vel som statlig kontrollerte foretak og næringsvirksomheter, representerer en stor del av arbeidsplassene i Norge. En oversikt utarbeidet av Stortingets utredningsseksjon etter bestilling fra forslagsstillerne, viser at lokaliseringen av arbeidsplasser i statlige etater og institusjoner i Oslo har økt de siste årene. Oversikten viser at 29 pst. av statsansatte er lokalisert i Oslo, altså mer enn det dobbelte av Oslos andel av folketallet i landet.
Under regjeringen Bondevik II ble det gjennomført utflytting av ca. 1 000 statlige arbeidsplasser ved lokalisering av flere direktorat og tilsyn utenfor Oslo. I årene 2002 til 2005 økte samtidig statlige arbeidsplasser i Oslo med ca. 3 700. Forslagsstillerne viser til en nedgang under regjeringen Bondevik II. Dette er om en tar med virkningene i 2001, dvs. før denne regjeringens budsjett og tiltak var satt ut i kraft. Sykehusreformen som ble iverksatt fra 1. januar 2002, førte til endringer i tellingen av statlige arbeidsplasser i Oslo fordi de statlige sykehusene i byen etter reformen ble flyttet inn i helseforetakene og dermed framkommer på en annen måte i oversikten over sysselsetting i statlige institusjoner. Under regjeringen Stoltenberg II ble det også vedtatt utflyttet om lag 1 000 statlige arbeidsplasser fra Oslo. Samtidig ble det i årene 2006 til 2013 etablert ca. 7 000 nye statlige arbeidsplasser i Oslo.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at ulike regjeringers programmer for utflytting av statlige arbeidsplasser fra Oslo ikke har resultert i at Oslos andel av arbeidsplasser i statlige institusjoner har sunket. Resultatet er tvert om en sterk økning i antall og også at Oslos andel av statlige arbeidsplasser har økt.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til Difis rapport 2012:6 Lokalisering av statlige arbeidsplasser – en kartlegging. Der fremkommer det at Oslos andel av arbeidsplasser i statsforvaltningen er langt høyere enn andelen av den yrkesaktive befolkningen. Samtidig viser rapporten at i perioden 2006–2010 har antall statlige arbeidsplasser økt med om lag 12 pst. og at det har vært en jevn vekst i hele landet. Dette flertallet merker seg at rapporten viser til at veksten i Oslo ligger knapt én prosent under gjennomsnittsveksten.
Dette flertallet viser til at nesten en tredel av økningen har kommet på Kunnskapsdepartementets område (universitets- og høgskolesektoren) og om lag en femtedel av veksten har kommet på Justisdepartementets område (politi og kriminalomsorg).
Dette flertallet mener at tilgang på kompetansearbeidsplasser er avgjørende for å utvikle attraktive bomiljøer. Distrikts- og regionalpolitikken må derfor i sterkere grad rettes inn mot etablering av kompetansearbeidsplasser i distriktene. Lokalisering av nye statlige arbeidsplasser må bygge opp under livskraftige regioner. Dette flertallet vil at ny statlig virksomhet som hovedregel skal legges utenfor Oslo og bidra til å bygge opp under livskraftige regioner.
Dette flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til tiltak som sikrer at ny statlig virksomhet som hovedregel legges utenfor Oslo og bygger opp under livskraftige regioner.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en stortingsmelding innen vårsesjonen 2015 for fordeling av nye statlige arbeidsplasser og virksomheter og styrking av statlige kompetansemiljøer i hele landet.»
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre, viser til at den mest omfattande utflyttinga av statlege arbeidsplassar sidan 2000 skjedde under regjeringa Bondevik II. I perioden 2003–2006 vart mellom anna sju statlege direktorat/tilsyn flytta ut frå Oslo.
Fleirtalet peikar på at flyttinga av desse etatane gav ei utflytting på om lag 900 årsverk. I tillegg vart Husbanken flytta frå Oslo til Drammen i september 2005. Flyttinga omfatta 135 tilsette. Alt i alt vart om lag 1 000 arbeidsplassar flytta ut frå Oslo under regjeringa Bondevik II.
Fleirtalet viser til at i løpet av perioden 2006–2011 auka statleg tilsette med 14 500. Veksten har særleg skjedd gjennom små, trinnvise utvidingar av eksisterande verksemd. Veksten har vore ulikt fordelt mellom ulike typar arbeidsmarknadsregionar, og det meste av veksten er kome der det har vore mest frå før. I Oslo-regionen er det for eksempel langt fleire statstilsette per innbyggjar enn andre stadar i landet.
Fleirtalet meiner at erfaringane frå tidlegare utflyttingar av statlege arbeidsplassar og etablering av nye statlege arbeidsplassar utanfor Oslo-regionen er positive, og regjeringa må vidareføre dette der det finst gode alternativ. Det er viktig både for å redusere presset på Oslo-regionen og å styrke fagmiljø og kompetansemiljø i heile landet.
Fleirtalet meiner også at det viktigaste, sett opp mot tidlegare års utvikling, er å unngå at omorganisering eller vekst i større etatar fører til vekst i Oslo-regionen dersom det finst gode alternativ.
Fleirtalet fremjar følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa utarbeide ein strategi for lokalisering av statlege arbeidsplassar som gjer at ein kan redusere presset i Oslo-regionen og styrke fagmiljø og kompetanse i heile landet.»
Medlemene i komiteen frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti viser til at «arbeidsplassar ut av Oslo» ikkje er eit mål i seg sjølv, og at det ikkje er tenleg å ha eit eige måltal for kor mange arbeidsplassar som skal flyttast ut av Oslo. Lokalisering må byggje på konkrete vurderingar.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti deler også forslagsstillernes understreking av at en bør se spesielt på ombud og tilsyn som per i dag er lokalisert i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener det bør settes mål for utflytting av statlige arbeidsplasser fra Oslo som representerer en vesentlig del av den store veksten som har vært det siste tiåret. Disse medlemmer mener dessuten at regjeringen må bes om å gjennomføre tiltak som sikrer at samlet vekst i arbeidsplasser i eksisterende statlige institusjoner og etater skjer utenfor Oslo.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre tiltak som sikrer at samlet vekst i arbeidsplasser i eksisterende statlige institusjoner og etater skjer utenfor Oslo.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Venstre slutter seg til forslagsstillernes forslag om å be regjeringen fremme en sak for Stortinget om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet, i tråd med en ambisjon om at 5 000 arbeidsplasser skal vedtas flyttet ut av Oslo i løpet av perioden 2014–2017.»
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om en plan for fordeling av statlige arbeidsplasser og statlige kompetansemiljøer i hele landet, i tråd med en ambisjon om at minst 1 000 arbeidsplasser skal vedtas flyttet ut av Oslo i løpet av perioden 2014–2017.»