Vedlegg
Det vises til representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Liv Signe Navarsete og Marit Arnstad om å videreføre samarbeidsavtalen mellom staten og ideell sektor og om egne anbudsrunder for ideelle organisasjoner innen barnevernet.
De konkrete forslagene som fremsettes ligger under både Nærings- og fiskeridepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets ansvarsområde. Svaret er utarbeidet i samråd med Nærings- og fiskeridepartementet.
Stortinget ber regjeringen videreføre og følge opp samarbeidsavtalen inngått 3. oktober 2012 mellom regjeringen og ideelle organisasjoner om leveranser av helse – og sosialtjenester.
Mange ideelle organisasjoner yter en viktig innsats som tjenesteleverandører på ulike tjenester i helse, sosial- og barnevernssektoren. De ideelle organisasjonene har høy kompetanse og stort engasjement, og kan bidra til nye løsninger på velferdsutfordringene. Regjeringen anerkjenner at ideell sektor er en viktig samarbeidspartner for offentlig sektor i produksjonen av helse- og sosialtjenester til befolkningen og ønsker fortsatt å samarbeide med ideelle tjenestetilbydere. Regjeringen er nå i gang med å vurdere om det skal inngås en ny samarbeidsavtale med ideell sektor og hvordan denne eventuelt kan videreutvikles. Nærings- og fiskeridepartementet har ansvar for å følge opp det videre arbeidet med samarbeidsavtalen i samarbeid med andre berørte departementer.
Stortinget ber regjeringen videreføre ordningen med skjermede anbud for ideelle tilbydere innen barnevernet i minst samme omfang som i dag.
Barne-, ungdoms og familieetaten (Bufetat) har ansvaret for å etablere og drifte barnevern-institusjoner, samt kjøpe institusjonsplasser fra private. Etaten skal sørge for at alle barn som har behov for det får et forsvarlig institusjonstilbud. Bufetat kjøper derfor barneverntjenester for å dekke det samlede behov for denne type tjenester. Omtrent halvparten av institusjonstiltakene blir i dag levert av private aktører, det vil si at både ideelle og andre private aktører er sentrale leverandører til det statlige barnevernet.
Jeg anerkjenner at ideelle organisasjoner har en lang og verdifull erfaring i arbeidet med å hjelpe utsatte barn og unge, men vi erfarer også at andre private aktører utfører en god jobb på dette området. Ideelle aktører i barnevernet har frem til 1. januar 2015 faste avtaler om kjøp av barnevernplasser. I løpet av 2014 vil regjeringen vurdere hvordan vi best kan sikre at utsatte barn og unge får et best mulig tilbud, herunder også hvilke rammebetingelser som skal legges til grunn ved kjøp av tjenester fra private aktører i fremtiden. I dette arbeidet vil hensynet til hva som er barnets beste, herunder også barns krav på et forutsigbart, godt og stabilt tilbud være viktige premisser.
Jeg vil i denne sammenheng også vise til at EU har revidert direktivene om offentlige anskaffelser og innfører nye regler for anskaffelser av helse- og sosialtjenester. I henhold til de nye reglene kan ikke Norge, etter implementeringen av direktivene, videreføre unntaket om å reservere konkurranser for ideelle organisasjoner ved innkjøp av en verdi på over 750 000 Euro.
Regjeringen rettet en henvendelse til det greske formannskapet i EU før direktivene skulle vedtas. Regjeringen ga der uttrykk for sitt syn, at offentlige oppdragsgivere bør kunne reservere konkurranser som gjelder offentlige kontrakter om helse- og sosialtjenester for ideelle organisasjoner, og anmodet Rådet om å inkludere et slikt unntak i de nye direktivene. De reviderte direktivene ble vedtatt av Rådet 11. februar 2014 uten at regjeringens anmodning ble tatt til følge.
Jeg vil med bakgrunn i dette foreta en gjennomgang av hvordan disse endrede rammebetingelsene vil kunne påvirke kjøp av institusjonsplasser i barnevernet.