Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunn Elin Flakne, Kari Henriksen, leiaren Hadia Tajik og Lene Vågslid, frå Høgre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders B. Werp, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein, frå Kristeleg Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og frå Senterpartiet, Jenny Klinge, vil understreke viktigheita av at det er eit internasjonalt mål å hindre barnebortføring, og leggje til rette for at bortførte barn kjem tilbake til landet der barnet er busett.

Komiteen vil vise til at proposisjonen inneheld forslag til ei ny lov om stans i utbetalinga av offentlege ytingar og barnebidrag når ein av foreldra har bortført eit barn til utlandet. Komiteen vil vidare vise til at ein reknar barnebortføring som tilfella der ein av foreldra tek med seg eit barn som bur i Noreg til eit anna land i strid med foreldreansvaret, eller eventuelt held tilbake barnet i eit anna land etter lovleg opphald der.

Komiteen vil vise til at formålet med lova er å fremje rask tilbakeføring av barn som er bortført til utlandet av ein av foreldra og førebyggje slik bortføring, og viser til lovforslaget § 1. Komiteen merkar seg at lova også gjev generelle reglar om utbetaling av offentlege ytingar og innkrevjing av barnebidrag når eit barn er bortført.

Komiteen merkar seg at lovforslaget svarar i det vesentlege til forslaget i Prop. 200 L (2012–2013), som vart lagt fram av regjeringa Stoltenberg II.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen trakk denne proposisjonen for å vurdere om andre tiltak, blant annet muligheten til å ta beslag i bortførerens formue i Norge som kan fremme tilbakeføring av barn, kunne inkluderes i et nytt lovforslag. Justis- og beredskapsdepartementet ville vurdere om det er tilstrekkelig grunn til å utrede slike beslag. Saken reiser vanskelige spørsmål, og en utredning vil ta noe tid.

Disse medlemmer mener at reglene om tilbakeholdelse av ytelser og barnebidrag i bortføringssakene må vedtas så raskt som mulig. Disse medlemmer støtter derfor regjeringens vurdering om at proposisjonen legges frem uten at disse spørsmålene er avklart. Disse medlemmer viser videre til at departementet senere vil vurdere nye tiltak. Disse medlemmer finner det på denne bakgrunn merkelig at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet synes det har tatt for lang tid før proposisjonen ble fremmet av regjeringen. Det er fremmet lovforslag på dette området flere ganger siden 2008. Med utgangspunkt i vedtakene fra Stortinget ble det sendt ut et forslag på høring i 2009, og først høsten 2013 kom forslaget til lovendring til Stortinget. Regjeringen Stoltenberg II brukte svært lang tid på å fremme sitt forslag til lovregulering på dette feltet. At den nye regjeringen brukte 5 måneder på å vurdere disse spørsmålene, og mulighetene for utvidelser av anvendelsesområdet på nytt, ansees derfor ikke som lang tid.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet er undrande over at det har tatt lang tid før proposisjonen var fremja på nytt.

Komiteen støttar forslaget om at offentlege ytingar og barnebidrag skal haldast tilbake når ein av foreldra har bortført eit barn til utlandet. Komiteen støttar at offentlege ytingar på sperra konto skal bli utbetalt når

  • barnet er ført tilbake

  • ei rettsleg avgjerd eller avtale mellom dei private partane fastset at barnet ikkje skal tilbake

  • vedtak vert gjort om etter § 10

  • det bortførte barnet er fylt 16 år

Komiteen vil vise til endring frå Prop. 200 L (2012–2013) frå regjeringa Stoltenberg II til Prop. 39 L ( 2013–2014) frå noverande regjering, under forslag til ny § 11 som omhandlar sperra konto, herunder barnebidrag. Komiteen vil understreke at både Prop. 200 L (2012–2013), som noverande regjering trekte tilbake, og Prop. 39 L (2013–2014) foreslår at barnebidrag også skal stoppast og setjast på sperra konto når eit barn blir bortført til utlandet.

Komiteen vil vise til at Prop. 39 (2013–2014) ikkje foreslår særreguleringar for utbetaling av barnebidrag til sperra konto for barn som er bortført mellom 16 og 18 år, slik det vart foreslått i Prop. 200 L (2012–2013). Komiteen vil påpeike at denne realitetsendringa i § 11 er svært vanskeleg å vite om, då det ikkje står utgreia i proposisjonen. Komiteen meiner det er utfordrande for komiteen at ein ikkje ut ifrå proposisjonens tekst blir gjort godt nok merksam på dei faktiske endringane det vil medføre.

Komiteen merkar seg at det står følgjande under § 11:

Ǥ 11 Sperra konto

Pengar som vert haldne tilbake, skal stå på sperra renteberande konto.

Offentlege ytingar skal utbetalast til den som har rett til pengane eller rett til å ta imot pengane på vegne av barnet, når

  • a) barnet er ført tilbake,

  • b) det er avgjort rettsleg eller avtalt mellom partane at barnet ikkje skal tilbake,

  • c) vedtak er gjort om etter § 10, eller

  • d) det bortførte barnet har fylt 16 år.

Barnebidrag på sperra konto skal utbetalast til barnet når barnet fyller 18 år. »

Komiteen er gjort merksam på at dersom ein ikkje foreslår ei særregulering for barnebidrag, jf. barneloven når eit barn som er bortført er 16 år, vil ikkje barnebidraget vert utbetalt til sperra konto med mindre det eksplisitt er foreslått i paragrafen, slik Prop. 200 L (2012–2013) foreslo i § 11. Komiteen vil då vise til at utbetaling av bidrag som forfell etter at barnet har fylt 16 år, vert løyet heilt ut etter dei vanlege reglane i barneloven, og utbetalast ikkje til ein sperra konto som følje av at det ikkje er omtalt på noko anna vis i § 11. Komiteen meiner det er viktig at dette blir belyst i saka og saknar ei tydeleggjering av dette i proposisjonen.

Komiteen er samd i at barnebidrag som er haldne tilbake, skal stå på renteberande sperra konto til barnet fyller 18 år. Pengane skal då utbetalast til barnet. Dersom barnet har fylt 16 år, utan at saka er løyst, bør bidrag gå inn på sperra konto til barnet fyller 18 år. Dette vart føreslege i Prop. 200 L (2012–2013), men er endra i føreliggjande proposisjon.

Komiteen fremjar difor følgjande forslag:

Ǥ 11 tredje ledd skal lyde:

Barnebidrag for tidsrom etter at vilkåra i andre leddet bokstavane a til c er oppfylte, vert utbetalt etter dei vanlege reglane om dette. I andre tilfelle skal bidraget setjast på sperra konto, også etter at barnet har fylt 16 år. Barnebidrag på sperra konto skal utbetalast til barnet når barnet fyller 18 år.»