Stortinget har tidligere samtykket til at Nærings- og
handelsdepartementet i 2014 kan selge aksjene i SAS i forbindelse
med en industriell løsning, jf. Prop. 1 S (2013–2014) og til å redusere statens
eierandel i SAS AB fra dagens 14,3 pst. ned til 10,0 pst. ved fremtidige
konverteringer av konvertible lån til aksjekapital i selskapet,
jf. Prop. 145 S (2010–2011). Det foreligger ingen fullmakt fra Stortinget
til at staten kan stemme for bruk av andre former for hybridkapital
enn konvertible lån. Forslaget til vedtak i denne proposisjonen
erstatter tidligere fullmakt om reduksjon i statens eierandel fra
14,3 pst. ned til 10,0 pst. ved fremtidige konverteringer av konvertible
lån til aksjekapital i selskapet.
Forslag fra styret om innhenting av hybridkapital
og eventuelle nødvendige endringer i selskapets vedtekter krever
i det enkelte tilfelle minimum 2/3 aksept av antall representerte
aksjer og avlagte stemmer på generalforsamling. Det legges i proposisjonen
frem forslag om at Nærings- og fiskeridepartementet gis fullmakt på
generalforsamling i SAS AB til å kunne stemme for forslag om å gi
styret fullmakt til å innhente hybridkapital, herunder utstedelse
av preferanseaksjer og konvertible lån. Det forutsettes at slike
instrumenter samlet sett ikke kan bringe statens andel av stemmeberettigede
aksjer under 7,5 pst. Den norske stat skal ikke investere i de aktuelle
instrumentene.
Nærings- og fiskeridepartementet vil, dersom Stortinget
gir sin tilslutning, vurdere eventuelle forslag som kan komme til
å fremmes på selskapets fremtidige generalforsamlinger, herunder vilkår
for opptak av hybridkapital, på et forretningsmessig grunnlag.
SAS er fremdeles i en krevende situasjon. Overkapasiteten
i flymarkedet i Skandinavia og Nord-Europa forverret seg gjennom
2013, noe som resulterte i fallende billettpriser og lavere inntekter
enn ventet. Selskapet forventer press på inntektene også fremover.
Låneforfall på over 2 mrd. svenske kroner i 2014 utfordrer også
likviditeten. I tillegg har SAS per 1. november 2013 foretatt regnskapsmessige
nedskrivninger på 6,8 mrd. svenske kroner som følge av nye regler
for regnskapsføring av pensjonsforpliktelser, noe som svekker selskapets
soliditet.
På bakgrunn av dette vurderer SAS mulighetene for
å utnytte relativt gode investor- og markedsforhold og utstede preferanseaksjer
og et konvertibelt lån. Selskapets vurdering er at det i dagens
marked er mulig å reise tilstrekkelig med kapital til å dekke selskapets
finansieringsbehov. Selskapet anser preferanseaksjer som mest attraktivt
for selskapet og dets eiere, blant annet fordi det etter svenske
regler vil styrke egenkapitalen og soliditeten på linje med ordinær
aksjekapital. Et konvertibelt lån vil kun i begrenset grad styrke
selskapets rapporterte egenkapital.
SAS har en kredittvurdering som bidrar til at
selskapet møter stramme vilkår og begrenset tilgang til ordinær
lånefinansiering. Selskapets soliditet er svekket som følge av regnskapsmessige
nedskrivninger knyttet til endrede regnskapsregler. Så lenge eierne
ikke vil tilføre selskapet ny egenkapital, er det departement vurdering
at det er fornuftig av selskapet å vurdere alternative kapitalkilder.
Departementet vurderer det som positivt at selskapet
gis fleksibilitet til å benytte seg av ulike former for finansiering
fordi det øker mulig tilgang på kapital og bidrar til at de samlede vilkår
som kan oppnås på finansieringen vil kunne bli bedre. Utstedelse
av finansielle instrumenter som også kan bidra til å styrke selskapets soliditet,
anses fordelaktig og vil i tillegg gi selskapet tilgang på en bredere
investorbase.
For staten som eier synes preferanseaksjer å fremstå
som mer attraktivt enn konvertible lån. Preferanseaksjer vil i praksis
medføre en nokså begrenset utvanning av den ordinære aksjekapitalen
og gir selskapet en tilbakekjøpsrett, noe som gjør at preferanseaksjene
gir større fleksibilitet enn et konvertibelt lån ved en eventuell fremtidig
industriell transaksjon. En ulempe for eksisterende aksjonærer ved
bruk av konvertible lån er at noe av oppsiden ved en god utvikling
i aksjekursen vil tilfalle obligasjonseierne dersom lånet konverteres
til egenkapital. Denne typen lån kan også virke fordyrende ved eventuelle fremtidige
strukturelle transaksjoner for selskapet. På den andre siden vil
en eventuell konvertering styrke selskapets egenkapital og balanse.
I tillegg utvides eierbasen, noe som innebærer en bredere risikodeling.
Selskapet har indikert at det i dagens marked
er interesse for hybridkapital. Det er imidlertid en begrenset investormasse
som er inne i disse markedene, og etterspørselen kan svinge relativt mye.
For å kunne utnytte fleksibiliteten i slike instrumenter fullt ut
er det derfor en fordel om styret i en situasjon hvor det vurderes
som aktuelt å hente inn hybridkapital, relativt raskt kan avklare
med de største eierne om de vil kunne ha støtte for en gitt transaksjon.
Selskapet vil da kunne henvende seg til markedet når vilkårene er gunstige.
Statens støtte til slike transaksjoner må vurderes konkret i det
enkelte tilfelle ut ifra de forretningsmessige vilkårene. Muligheten
for å utnytte markedet for hybridkapital best mulig vil imidlertid
øke dersom Nærings- og fiskeridepartementet innenfor de nevnte rammer
gis en fullmakt til å støtte konkrete forslag.
Det foreslås en fullmakt som gir en potensiell
utvanning av statens andel av stemmeberettigede aksjer ned til 7,5
pst. ut ifra en avveining av hensynet til fleksibilitet for selskapet
og en eierandel som gir grunnlag for en fortsatt innflytelse i selskapet.
En eventuell reduksjon i eierandelen til den norske stat i denne
størrelsesorden vurderes ikke å berøre samferdselspolitiske hensyn.
Det er styret i SAS som eventuelt må fremme konkrete
forslag om innhenting av hybridkapital og eventuelle tilknyttede
forslag, herunder nødvendige vedtektsendringer. Forutsetninger for positiv
tilslutning fra statens side til eventuelle forslag fra styret i
SAS vil være at den svenske og danske stat også er positive til
slike transaksjoner, at transaksjoner skjer på markedsmessige vilkår
og at juridiske vilkår ikke på noen måter legger begrensning på
eiernes mulighet til å avhende egne aksjer. Nærings- og fiskeridepartementet
vil innhente en uavhengig vurdering av de konkrete forslagene om
kapitalinnhenting før staten eventuelt stemmer for forslagene.
Det får ingen direkte økonomiske konsekvenser for
staten om SAS utsteder preferanseaksjer, konvertible lån eller andre
finansielle instrumenter som innehar en kombinasjon av egenkapital-
og gjeldskomponenter.
Den norske stats eierposisjon i SAS vil ved
innhenting av hybridkapital kunne bli redusert. Reduksjon i stemmerett
ved utstedelse av preferanseaksjer vil normalt sett i liten grad
påvirke statenes eiermessige innflytelse i selskapet, men vil redusere
fremtidig forventet avkastning på aksjene da preferanseaksjene gir
rett til preferanseutbytte foran ordinært utbytte. Utvidelsen av antall
aksjer ved konvertering av konvertible lån vil kunne redusere eierandel
og innflytelse i større grad. Konverteringsmuligheten innebærer at
eksisterende aksjonærer må dele den verdistigningen i selskapet
som går utover avtalt konverteringskurs med eierne av det konvertible lånet.
På den annen side ventes lånevilkårene å bli noe gunstigere enn
ved ordinære obligasjonslån. Dette vil redusere de løpende kostnadene for
selskapet.
Utstedelse av preferanseaksjer og en eventuell utvidelse
av aksjekapital ved eventuell konvertering av konvertible lån til
egenkapital vil kunne styrke selskapets soliditet, og gi et mer solid
finansielt grunnlag for selskapets videre utvikling. Dette er positivt
også for staten som eier.
Forslaget til vedtak i denne proposisjonen erstatter
tidligere fullmakt om reduksjon i statens eierandel fra 14,3 pst.
ned til 10,0 pst. ved fremtidige konverteringer av obligasjonslån
til aksjekapital i selskapet, jf. Prop. 145 S (2010–2011).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Charlotte Spurkeland,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og
Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra
Senterpartiet, lederen Marit Arnstad, og fra Venstre, Pål Farstad,
viser til Prop. 34 S (2013–2014) vedr. SAS – innhenting av hybridkapital.
Komiteen har merket seg at SAS
i flere år har hatt svake økonomiske resultater. Dette skyldes blant
annet en sterk nedgang i inntektene for hele den europeiske flybransjen,
noe som i hovedsak har skyldtes etterspørselssvikt i markedet som følge
av den økonomiske krisen. Komiteen har merket seg
at SAS ikke har vært noe unntak, men flere ganger hatt behov for
å styrke sin kapital i en sterkt økende konkurransesituasjon.
Komiteen viser til at SAS har
gjennomført betydelige kostnadsreduksjoner og frigjort kapital gjennom
salg av aktiva. Regnskapsåret 2012/13 ga for første gang på lenge
et positivt resultat, men SAS står overfor flere utfordringer også
framover. Komiteen viser til at regjeringen mener det
er behov for å styrke selskapet ytterligere for å kunne investere
og imøtekomme en hard konkurranse.
Komiteen viser til at SAS har
en kredittvurdering som bidrar til at selskapet møter stramme vilkår
og begrenser tilgang til ordinær lånefinansiering. Komiteen er
klar over at selskapets soliditet er svekket som følge av regnskapsmessige nedskrivinger
knyttet til endrede regnskapsregler.
Komiteen viser til at Stortinget
tidligere har gitt samtykke til at Nærings- og handelsdepartementet
i 2014 kan selge aksjene i SAS i forbindelse med en industriell
løsning, og til å redusere statens eierandel fra 14,3 pst. til 10
pst. Videre viser komiteen til at det ikke foreligger
noen fullmakt fra Stortinget til at staten kan stemme for bruk av
andre former for hybridkapital enn konvertible lån, og at regjeringen
derfor ber om slik fullmakt fra Stortinget. Komiteen merker seg
at dette vedtaket erstatter tidligere fullmakt om reduksjon i statens
eierandel fra 14,3 pst. ned til 10,0 pst. ved framtidige konverteringer
av konvertible lån til aksjekapital i selskapet, jf. Prop. 145 S
(2010–2011).
Komiteen viser til at ved å åpne
for innhenting av hybridkapital vil selskapets soliditet styrkes og
gi et mer solid finansieringsgrunnlag for selskapets videre utvikling.
Komiteen viser til at Nærings-
og fiskeridepartementet gis fullmakt på generalforsamling i SAS
AB til å stemme for forslag om å gi styret fullmakt til å innhente
hybridkapital, herunder utstedelse av preferanseaksjer og konvertible lån.
Komiteen viser til at den norske
stats eierposisjon i SAS vil kunne bli redusert ved innhenting av
hybridkapital. Reduksjonen i stemmerett ved utstedelse av preferanseaksjer
vil normalt sett i liten grad påvirke statens eiermessige innflytelse
i selskapet, men redusere framtidig forventet avkastning på aksjene
da preferanseaksjene gir rett til preferanseutbytte foran ordinært
utbytte.
Komiteen forutsetter at slike
instrumenter samlet sett ikke kan bringe statens andel av stemmeberettigede
aksjer under 7,5 pst., og at den norske stat ikke skal investere
i de aktuelle instrumentene.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet
i 2014 på generalforsamling i SAS AB kan stemme for fullmakt til
styret om å utstede finansielle instrumenter som innehar egenkapital-
og gjeldskomponenter (hybridkapital), herunder preferanseaksjer
og konvertible lån, begrenset til at statens andel av stemmeberettigede
aksjer i SAS AB ikke reduseres til under 7,5 pst.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. februar 2014
Marit Arnstad
|
Else-May Botten
|
leder
|
ordfører
|