Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Forslag om endringer av øvrige inntekter og utgifter

Bevilgningen på posten gjelder ordinære driftsutgifter ved Statsministerens kontor (SMK), herunder utgifter til Regjeringens biltjeneste. Det er behov for å øke utgiftene til beredskapsarbeidet ved SMK med 0,5 mill. kroner.

Som følge av regjeringsskiftet er det videre behov for å anskaffe nytt kontorutstyr, IKT-utstyr og inventar til en samlet kostnad på 1,5 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen under kap. 20 post 1 økt med 2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen under kap. 21 post 1 gjelder utgifter til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre utgifter knyttet til den politiske ledelse i departementene.

Ved endringer i regjeringen blir det behandlet søknader om fratredelsesytelser (etterlønn) i tråd med gjeldende regelverk om arbeidsvilkår for departementenes politiske ledelse. Det foreslås bevilget 15,9 mill. kroner til fratredelsesytelser for medlemmer av regjeringen, statssekretærer og politiske rådgivere som har gått av etter framleggelsen av Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013.

Som følge av økte utgifter til midlertidig bolig for pendlere foreslås det å øke bevilgningen på posten med 0,4 mill. kroner.

Det er behov for å bedre beredskapstiltakene for regjeringen, jf. omtale under kap. 20 post 1 ovenfor. Etablering av et sikkerhets- og beredskapselement ved SMK medfører engangsutgifter på 1,5 mill. kroner i 2013. Videre har regjeringsskiftet gjort det nødvendig å iverksette enkelte alarm- og sikringstiltak som beløper seg til 2,1 mill. kroner. Til sammen utgjør utgiftsøkningen til beredskapstiltak 3,6 mill. kroner.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 21 post 1 med 19,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på kap. 41 post 70 gjelder tilskudd til partigruppenes sekretariater på Stortinget. Det er behov for å øke bevilgningen med 2,4 mill. kroner. Utgiftsøkningen skyldes at et nytt parti ble representert på Stortinget i høst samt at Stortinget har vedtatt en regelendring for beregning av tilskudd, som innebærer at partiene i en overgangsperiode på tre måneder etter valget får beholde gammelt tilskuddsnivå. Bevilgningen under kap. 41 post 70 foreslås derfor økt med 2,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har overtatt ansvaret for en del støttefunksjoner for Sameskolen i Midt-Norge. Driftsbevilgningen til DFØ foreslås økt med 55 000 kroner. Det vises til forslag om tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat post 1 Driftsutgifter i Prop. 14 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet 2013 under Kunnskapsdepartementet. Det vises også til Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) Endring av Prop. 1 S (2013–2014) Statsbudsjettet 2014, der helårsvirkningen av overføringen er foreslått innarbeidet. Bevilgningen under kap. 1605 post 1 foreslås på denne bakgrunn økt med 55 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten dekker skatteetatens driftsutgifter, herunder utgifter for bruk av elektronisk ID (eID) på høyt sikkerhetsnivå utstedt av private leverandører. Hver gang en innbygger bruker en eID utstedt av private leverandører, vil det utløse et betalingskrav som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. Utbetalingene skjer over kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) post 22 Betaling av elektronisk ID til private leverandører. Det blir foretatt avregninger av transaksjonsvolumet for den enkelte virksomhet. Skatteetaten vil bli belastet for færre transaksjoner enn forutsatt. For 2013 vil det derfor bli tilbakeført 257 000 kroner til skatteetaten. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1618 post 1 økes med 257 000 kroner. Det vises til forslag om tilsvarende utgiftsreduksjon under kap. 1560 post 22 i Prop. 9 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet 2013 under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter utgifter i forbindelse med innfordring av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene gjelder gebyrer ved skatteoppkrevernes eller skatteetatens bruk av den alminnelige namsmann til å utføre innfordringsoppdrag. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 21 økt med 10 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kommuner og fylkeskommuner kompenseres for merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester. Hensikten er at merverdiavgiften i minst mulig grad skal påvirke kommunenes beslutninger om enten å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte eller kjøpe dem fra private.

Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et fritak ved omsetning av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop. 1 LS (2012–2013) ble dette fritaket opphevet slik at det nå beregnes ordinær merverdiavgift ved omsetning av tjenester til statlige og kommunale veganlegg.

Fjerning av fritaket medfører økte utgifter til merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av kommunale veger og fylkesveger. Siden de økte bevilgningene motsvares av økte merverdiavgiftsinntekter er omleggingen provenynøytral for staten. Den forventede utgiftsøkningen lå til grunn for bevilgningsanslaget på kap. 1632 post 61 i Prop. 1 S (2012–2013). Basert på regnskapstall så langt i år vil utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon i 2013 bli lavere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen under kap. 1632 post 61 med 1 500 mill. kroner. Statens inntekter fra merverdiavgiften vil isolert sett reduseres tilsvarende.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

For ikke å skape konkurransevridninger mellom kommunal og privat produksjon av velferdstjenester er private og ideelle organisasjoner omfattet av kompensasjonsordningen for merverdiavgift. Utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon for private og ideelle virksomheter bevilges under kap. 1632 post 72.

Regnskapstall viser at utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon vil bli lavere enn anslaget som ligger til grunn for bevilgningen i saldert budsjett 2013. Bevilgningen under kap. 1632 post 72 foreslås derfor redusert med 70 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

For 2013 er det bevilget et driftstilskudd på 10,6 mill. kroner på kap. 1645 post 70. Det legges opp til at Statens finansfond skal avvikles i løpet av første kvartal 2014, jf. Meld. St. 30 (2012–2013) Finansmarkedsmeldinga 2012. Finansdepartementet tar sikte på at eventuelle kapitalinnskudd som ikke er innløst per utløpet av 2013, skal overføres til Folketrygdfondet. Avviklingen vil redusere driftsutgiftene i 2013. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1645 post 70 reduseres med 7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter på statslån med ulike rentebetingelser, samt statlige fond og ordinære kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av blant annet lavere rentenivå enn forutsatt og avvikling av fondene Romanifolkets/Taternes kulturfond, Samefolkets fond og Fond for miljøvennlig gassteknologi vil renteutgiftene på eksisterende lån bli 756,7 mill. kroner lavere enn tidligere anslått.

I Prop. 21 S (2013-2014) Endringar i statsbudsjettet 2013 under Samferdselsdepartementeter det foreslått kapitalinnskudd under kap. 1331 Infrastrukturfond, post 95 Innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Kapitalinnskuddet i 2013 påfører staten renteutgifter. I tråd med vanlig praksis for lignende statlige fond legges det til grunn at innskuddet får en rente tilsvarende gjeldende rente på statsobligasjoner med ti års bindingstid på innskuddstidspunktet. Et kapitalinnskudd på 10 mrd. kroner i 2013 tilsier renteutgifter for staten på 11,1 mill. kroner i 2013. Bevilgningen under kap. 1650, post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld foreslås derfor økt med 11,1 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen under kap. 1650 post 89 redusert med 745,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag. I bevilgningen på posten i saldert budsjett for 2013 er det også tatt høyde for delbetaling ved kontraktsinngåelse om anskaffelse av nye redningshelikoptre. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert budsjett for 2013 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 14 821 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 630 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013.

Ved behandlingen av Prop. 165 S (2012–2013) vedtok Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 800 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. På grunnlag av beregninger fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser det seg at utgiftene blir på 793,7 mill. kroner. I Prop. 166 S (2012–2013) ble det foreslått utgiftsøkninger på i alt 6,4 mrd. kroner som følge av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygda mv., mens det i Prop. 167 S (2012–2013) ble foreslått økte utgifter på 7 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige. Våren 2013 fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningen til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2013 i tråd med eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2013 med 88 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 7 294,3 mill. kroner i 2013.

Etter en sterk vekst i utbetalingene til rettferdsvederlag i perioden 2007–2009 med årlige utbetalinger opp mot 230 mill. kroner, har utbetalingene gått ned i senere år. Det anslås et samlet behov på 64 mill. kroner til utbetaling av rettferdsvederlag i 2013.

Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.

Det legges opp til at det skal stå igjen 120 mill. kroner på bevilgningen etter nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene samt utbetaling av rettferdsvederlag. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 14 071 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 7 294,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 165 S (2012–2013), jf. Innst. 505 S (2012–2013), ble det bevilget 800 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2013 av lønnsoppgjøret i 2013 er 7,3 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 3. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 7,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2013 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 373 185,2 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 25 956 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 347 229,2 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2013, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra vinningsavståelse for brudd på verdipapirloven. På posten føres også inntekter fra overtredelsesgebyr ilagt ved for sent leverte regnskap eller overtredelser av bestemmelsene om melde- og flaggeplikt i verdipapirhandelloven, samt noen andre gebyrer som Finanstilsynet har lovfestet adgang til å ilegge. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås det å øke bevilgningen under kap. 4602 post 86 med 1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra refusjon av pante- og tinglysingsgebyr som skatteetaten eller skatteoppkreverne har betalt til den alminnelige namsmannen, og som dekkes av skattyter eller den avgiftspliktige når innfordringen fører fram. På grunnlag av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 1 redusert med 5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På posten inntektsføres gebyrinntekter fra utleggsforretninger som skattekontorene selv utfører. Basert på regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 5 økt med 10 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra gebyrer for bindende forhåndsuttalelser fra Skattedirektoratet og skattekontorene. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 7 økt med 0,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra trafikkgebyr, parkeringsgebyr og overlastgebyr utstedt av politiet og Statens vegvesen. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4634 post 87 redusert med 10 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter innbetalinger av forsinkelsesgebyr ilagt av Regnskapsregisteret. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4634 post 88 økt med 30 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra salg av klimakvoter. EUs reviderte kvotedirektiv ble innlemmet i EØS-avtalen i juli 2012. Etter det reviderte kvotedirektivet skal salg av EU-kvoter fra 2013 skje gjennom auksjoner, hvor også Norge skal delta. Som følge av uavklarte EØS-rettslige spørsmål har Norge ennå ikke kunnet starte salg av kvoter gjennom den felleseuropeiske auksjonsplattformen. Salget av EU-kvoter blir derfor forskjøvet til 2014, jf. omtale i Prop. 1 S (2013–2014) Finansdepartementet. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 4638 Salg av klimakvoter post 1 Salgsinntekter redusert med 170 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett for 2013 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse, bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 50 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013.

Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2013, anslås inntektene nå til 275 mill. kroner i 2013. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29, foreslås derfor økt med 175 mill. kroner, til 275 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningen under kap. 2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte avskrivninger på 0,5 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5491 post 30 foreslås derfor økt med 0,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Inntekter fra innbetalinger fra enhetene under tilsyn av Finanstilsynet bevilges over denne posten. Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret i 2013 er Finanstilsynet tildelt 3,1 mill. kroner. Finanstilsynet er selvfinansiert gjennom inntekter fra sektoravgifter. Det foreslås derfor å øke inntektsbevilgningen på kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet, post 70 Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene med 3,1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten føres inn- og utbetalinger av utgåtte avgifter. Avgifter i matforvaltningen falt bort med virkning fra 1. januar 2012. Mattilsynet har i 2013 innbetalt 455 000 kroner som gjelder krav fra 2011 eller tidligere. I tillegg har Toll- og avgiftsdirektoratet tilbakebetalt 311 000 kroner i for mye betalte avgifter som gjelder utgåtte avgifter. Det foreslås på denne bakgrunn en bevilgning under kap. 5584 Andre avgifter, post 70 Etterslep, utgåtte avgifter på netto 144 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av renter på statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningene under kap. 2470 Statens pensjonskasse, post 24 Driftsresultat, i Prop. 7 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet 2013 under Arbeidsdepartementet og under kap. 2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte renter på til sammen 0,3 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5603 post 80 foreslås derfor økt med 0,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Innestående på statskassens foliokonto forrentes på bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer. På grunn av vesentlig lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn vil det ikke bli inntektsført midler på kap. 5605 post 80 i 2013. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 5605 post 80 reduseres med 1 002,2 mill. kroner til null.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder renteinntekter som staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål. Blant annet på grunn av økt egenbeholdning av statspapirer forventes inntektene å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 82 med 475,1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 post 83 og post 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten. På grunn av nye anslag forventes renteinntektene å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 84 med 52,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner med fortrinnsrett innebærer at staten og bankene bytter statskasseveksler mot norske boligobligasjoner. Deltakerne mottar statskassevekselrente mens de betaler en markedsrente basert på NIBOR. Blant annet på grunn av lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn reduseres renteinntektene med 968,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 85 med 968,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

En oppdatert renteberegning tilsier at renteinntektene på kap. 5605 post 87 blir 15,8 mill. kroner høyere enn tidligere lagt til grunn. Økningen skyldes at flere banker løser inn sine lån tidligere enn antatt. Førtidig innløsning innebærer at renter som skulle vært betalt i 2014, betales i 2013. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 87 med 15,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Innbetalinger under post 89 gjelder garantiprovisjon på lån fra Norges Bank til Island ved den islandske sentralbanken. Utestående lån er nå på 199 mill. euro. Staten mottar 2,5 pst. garantiprovisjon av det til enhver tid utestående lånebeløp. Lånet har kvartalsvis forfall. I budsjettet for 2013 ble det lagt til grunn at garantiprovisjonen i 4. kvartal 2012 ville bli bokført i 2013. Beløpet ble likevel innbetalt på statens konto i 2012. Dette reduserte den bokførte garantiinntekten med 9,3 mill. kroner. Videre har endringer i valutakursen økt garantiinntekten med anslagsvis 3,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 89 med 5,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte til medlemslandene i forhold til innskutt kapital. Størrelsen på utbyttet blir vedtatt av styret i banken på grunnlag av virksomhetens resultat året før. Etablert budsjetteringspraksis for utbytte fra Den nordiske investeringsbank er for kommende år å føre opp sist utbetalte utbytte. Da det i 2012 ikke ble vedtatt utbytte for 2011, ble det således ikke bevilget midler på posten i saldert budsjett for 2013. Den nordiske investeringsbank har utbetalt 73,5 mill. kroner i utbytte i 2013 på grunnlag av resultat året før. Det foreslås derfor at det bevilges på 73,5 mill. kroner under kap. 5692 post 85.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett for 2013 bevilget 123 663,3 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 116 939,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett for 2013. Samlet foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond utland redusert med 6 723,8 mill. kroner i denne proposisjonen, til 116 939,5 mill. kroner.

Komiteen foreslår at overføringen fra Statens pensjonsfond utland økes med 400 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, til 117 339,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet for 2013, jf. pkt. 3 over.

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 140 872,3 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til Høykommissæren for flyktninger (UNHCR) med 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, for å bistå nabolandenes mottak av flyktninger som følge av krigen i Syria.

Komiteen viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke det norske bidraget til den 17. kapitalpåfyllingen i Verdensbankens utviklingsfond for de fattigste landene (IDA 17) med 150 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteen viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til vedlikehold av jernbanenettet med 150 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.