2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2013 anslås til 851,1 mrd. kroner, en nominell vekst på 5,4 pst. fra 2012. Anslaget for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge i 2013 er satt ned med om lag 4,1 mrd. kroner sammenliknet med nasjonalbudsjettet for 2014. Nedjusteringen skriver seg i hovedsak fra lavere inntekter fra merverdiavgift, jf. nærmere omtale nedenfor. Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter i 2013 satt ned med 2,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet for 2014.
Likningen og skatteoppgjøret for inntektsåret 2012 for personlige skattytere og foretak utenom petroleumssektoren ble lagt fram i oktober etter publiseringen av nasjonalbudsjettet for 2014. Denne informasjonen tilsier ikke vesentlige endringer i skatteanslagene for 2013.
Det foreligger også ny informasjon om avgiftsinngangen i 2013. Innbetalingene av merverdiavgift er lavere enn forventet. Hittil i 2013, dvs. til og med oktober, har inntektene fra merverdiavgiften steget med om lag 5 pst. i forhold til samme periode i 2012. Dette er en forholdsvis lav vekst, sett i lys av at skatteopplegget for 2013 innebar oppheving av fritak for merverdiavgift ved omsetning av tjenester for bygging og vedlikehold av offentlige veganlegg. Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et fritak ved omsetning av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop. 1 LS (2012–2013) ble dette fritaket opphevet slik at det fra 2013 beregnes ordinær merverdiavgift ved omsetning av tjenester til statlige og kommunale veganlegg. Fjerningen av fritaket medfører økte utgifter til merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av kommunale veger og fylkesveger. Siden de økte bevilgningene motsvares av økte merverdiavgiftsinntekter er omleggingen provenynøytral for staten. Det var ventet at denne omleggingen brutto skulle medføre betydelig økte inntekter fra merverdiavgiften i 2013.
Den nye informasjonen tilsier at anslaget for inntekter fra merverdiavgiften i 2013 settes ned med 4 mrd. kroner i nysalderingen, sammenliknet med anslagene i nasjonalbudsjettet for 2014. Anslaget for utgifter til momskompensasjon til kommuner og fylkeskommuner settes samtidig ned med 1,5 mrd. kroner, slik at det oljekorrigerte underskuddet netto øker med 2,5 mrd. kroner. Statens inntekter fra merverdiavgiften er vanligvis betydelig påvirket av konjunkturutviklingen. Nedjusteringen av momsinntektene i 2013 må også ses i sammenheng med noe svakere utvikling i privat konsum og i aktiviteten i bygge- og anleggsnæringen i 2013 enn tidligere lagt til grunn.
I forhold til saldert budsjett for 2013 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter nedjustert med 4,8 mrd. kroner til 851,1 mrd. kroner. Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 516,9 mrd. kroner i 2013, som er knapt 0,8 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgift anslås til 234 mrd. kroner i 2013, som er en nedjustering med 2 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 100,2 mrd. kroner i 2013, som er 2,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2013 anslås til 200,7 mrd. kroner. Anslaget er med det 23,8 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen må bl.a. ses i sammenheng med at samlet petroleumsproduksjon hittil i år har vært lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås å utgjøre 5 mrd. kroner i 2013, dvs. 0,4 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringene skyldes at anslagene for arealavgift og CO2-avgift er redusert med hhv. 0,3 og 0,1 mrd. kroner.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2012 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | Endringer før nysaldert budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum endringer | ||
5501 | Skatter på formue og inntekt | |||||
72 | Fellesskatt | – | -5 900 | -5 900 | ||
73 | Skatt av opparbeidede forpliktelser i rederiene | – | -65 | -65 | ||
5506 | Avgift av arv og gaver | |||||
70 | Avgift | – | 500 | 500 | ||
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | |||||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | – | -10 900 | -10 900 | ||
72 | Særskatt på oljeinntekter | 60 | -12 960 | -12 900 | ||
74 | Arealavgift mv. | – | -300 | -300 | ||
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | |||||
70 | CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | – | -100 | -100 | ||
5509 | Avgift på utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | |||||
70 | Avgift | – | 10 | 10 | ||
5511 | Tollinntekter | |||||
70 | Toll | –2 | 332 | 330 | ||
71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | – | 35 | 35 | ||
5521 | Merverdiavgift | |||||
70 | Merverdiavgift | – | -2 000 | -2 000 | ||
5526 | Avgift på alkohol | |||||
70 | Avgift på alkohol | – | -200 | -200 | ||
5531 | Avgift på tobakkvarer mv. | |||||
70 | Avgift på tobakkvarer mv. | – | -590 | -590 | ||
5536 | Avgift på motorvogner mv. | |||||
71 | Engangsavgift på motorvogner mv. | 25 | -985 | -960 | ||
72 | Årsavgift | – | 30 | 30 | ||
73 | Vektårsavgift | – | -14 | -14 | ||
75 | Omregistreringsavgift | – | -12 | -12 | ||
5537 | Avgifter på båter mv. | |||||
71 | Avgift på båtmotorer | – | 7 | 7 | ||
5538 | Veibruksavgift på drivstoff | |||||
70 | Veibruksavgift på bensin | – | -280 | -280 | ||
71 | Veibruksavgift på autodiesel | – | -700 | -700 | ||
5541 | Avgift på elektrisk kraft | |||||
70 | Avgift på elektrisk kraft | – | 1 000 | 1 000 | ||
5542 | Avgift på mineralolje mv. | |||||
70 | Grunnavgift på mineralolje mv. | – | 7 | 7 | ||
71 | Avgift på smøreolje mv. | – | 12 | 12 | ||
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | |||||
70 | CO2-avgift | – | -139 | -139 | ||
71 | Svovelavgift | – | -13 | -13 | ||
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | |||||
70 | Trikloreten (TRI) | – | -1 | -1 | ||
71 | Tetrakloreten (PER) | – | -2 | -2 | ||
5548 | Miljøavgift på visse klimagasser | |||||
70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK) | – | 38 | 38 | ||
5549 | Avgift på utslipp av NOx | |||||
70 | Avgift på utslipp av NOx | – | -30 | -30 | ||
5551 | Avgift knyttet til mineralvirksomhet | |||||
70 | Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum | – | -0 | -0 | ||
71 | Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av mineraler etter mineralloven | – | 8 | 8 | ||
5555 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | |||||
70 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | – | -3 | -3 | ||
5556 | Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | |||||
70 | Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | – | 15 | 15 | ||
5557 | Avgift på sukker mv. | |||||
70 | Avgift på sukker mv. | – | -16 | -16 | ||
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | |||||
70 | Grunnavgift på engangsemballasje | – | 298 | 298 | ||
71 | Miljøavgift på kartong | – | -19 | -19 | ||
72 | Miljøavgift på plast | – | -52 | -52 | ||
73 | Miljøavgift på metall | – | -183 | -183 | ||
74 | Miljøavgift på glass | – | 10 | 10 | ||
5565 | Dokumentavgift | |||||
70 | Dokumentavgift | – | -600 | -600 | ||
5571 | Sektoravgifter under Arbeidsdepartementet | |||||
70 | Petroleumstilsynet – sektoravgift1 | – | -28 | -28 | ||
5572 | Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet | |||||
71 | Vinmonopolavgift | –1 | - | -1 | ||
5578 | Sektoravgifter under Miljøverndepartementet | |||||
72 | Fiskeravgifter | 2 | - | 2 | ||
5580 | Sektoravgifter under Finansdepartementet | |||||
70 | Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene | – | 3 | 3 | ||
5583 | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | |||||
70 | Avgift på frekvenser mv. | – | -18 | -18 | ||
5584 | Andre avgifter | |||||
70 | Etterslep, netto tilbakebetalinger av utgåtte avgifter | – | 0 | 0 | ||
5700 | Folketrygdens inntekter | |||||
71 | Trygdeavgift | – | 1 700 | 1 700 | ||
72 | Arbeidsgiveravgift | 90 | 2 910 | 3000 | ||
Sum | 173 | -29 194 | -29 020 |
1 Jf. Prop. 7 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet for 2013 under Arbeidsdepartementet
Kilde: Finansdepartementet
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.