Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2013 anslås til 851,1 mrd. kroner, en nominell vekst på 5,4 pst. fra 2012. Anslaget for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge i 2013 er satt ned med om lag 4,1 mrd. kroner sammenliknet med nasjonalbudsjettet for 2014. Nedjusteringen skriver seg i hovedsak fra lavere inntekter fra merverdiavgift, jf. nærmere omtale nedenfor. Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter i 2013 satt ned med 2,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet for 2014.

Likningen og skatteoppgjøret for inntektsåret 2012 for personlige skattytere og foretak utenom petroleumssektoren ble lagt fram i oktober etter publiseringen av nasjonalbudsjettet for 2014. Denne informasjonen tilsier ikke vesentlige endringer i skatteanslagene for 2013.

Det foreligger også ny informasjon om avgiftsinngangen i 2013. Innbetalingene av merverdiavgift er lavere enn forventet. Hittil i 2013, dvs. til og med oktober, har inntektene fra merverdiavgiften steget med om lag 5 pst. i forhold til samme periode i 2012. Dette er en forholdsvis lav vekst, sett i lys av at skatteopplegget for 2013 innebar oppheving av fritak for merverdiavgift ved omsetning av tjenester for bygging og vedlikehold av offentlige veganlegg. Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et fritak ved omsetning av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop. 1 LS (2012–2013) ble dette fritaket opphevet slik at det fra 2013 beregnes ordinær merverdiavgift ved omsetning av tjenester til statlige og kommunale veganlegg. Fjerningen av fritaket medfører økte utgifter til merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av kommunale veger og fylkesveger. Siden de økte bevilgningene motsvares av økte merverdiavgiftsinntekter er omleggingen provenynøytral for staten. Det var ventet at denne omleggingen brutto skulle medføre betydelig økte inntekter fra merverdiavgiften i 2013.

Den nye informasjonen tilsier at anslaget for inntekter fra merverdiavgiften i 2013 settes ned med 4 mrd. kroner i nysalderingen, sammenliknet med anslagene i nasjonalbudsjettet for 2014. Anslaget for utgifter til momskompensasjon til kommuner og fylkeskommuner settes samtidig ned med 1,5 mrd. kroner, slik at det oljekorrigerte underskuddet netto øker med 2,5 mrd. kroner. Statens inntekter fra merverdiavgiften er vanligvis betydelig påvirket av konjunkturutviklingen. Nedjusteringen av momsinntektene i 2013 må også ses i sammenheng med noe svakere utvikling i privat konsum og i aktiviteten i bygge- og anleggsnæringen i 2013 enn tidligere lagt til grunn.

I forhold til saldert budsjett for 2013 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter nedjustert med 4,8 mrd. kroner til 851,1 mrd. kroner. Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 516,9 mrd. kroner i 2013, som er knapt 0,8 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgift anslås til 234 mrd. kroner i 2013, som er en nedjustering med 2 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 100,2 mrd. kroner i 2013, som er 2,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2013 anslås til 200,7 mrd. kroner. Anslaget er med det 23,8 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen må bl.a. ses i sammenheng med at samlet petroleumsproduksjon hittil i år har vært lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås å utgjøre 5 mrd. kroner i 2013, dvs. 0,4 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringene skyldes at anslagene for arealavgift og CO2-avgift er redusert med hhv. 0,3 og 0,1 mrd. kroner.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2012 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

Endringer før nysaldert budsjett

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt

-5 900

-5 900

73

Skatt av opparbeidede forpliktelser i rederiene

-65

-65

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

500

500

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-10 900

-10 900

72

Særskatt på oljeinntekter

60

-12 960

-12 900

74

Arealavgift mv.

-300

-300

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-100

-100

5509

Avgift på utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

Avgift

10

10

5511

Tollinntekter

70

Toll

–2

332

330

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

35

35

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

-2 000

-2 000

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

-200

-200

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

-590

-590

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift på motorvogner mv.

25

-985

-960

72

Årsavgift

30

30

73

Vektårsavgift

-14

-14

75

Omregistreringsavgift

-12

-12

5537

Avgifter på båter mv.

71

Avgift på båtmotorer

7

7

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

-280

-280

71

Veibruksavgift på autodiesel

-700

-700

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

1 000

1 000

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

7

7

71

Avgift på smøreolje mv.

12

12

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

-139

-139

71

Svovelavgift

-13

-13

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

-1

-1

71

Tetrakloreten (PER)

-2

-2

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

38

38

5549

Avgift på utslipp av NOx

70

Avgift på utslipp av NOx

-30

-30

5551

Avgift knyttet til mineralvirksomhet

70

Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum

-0

-0

71

Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av mineraler etter mineralloven

8

8

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

-3

-3

5556

Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

15

15

5557

Avgift på sukker mv.

70

Avgift på sukker mv.

-16

-16

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

298

298

71

Miljøavgift på kartong

-19

-19

72

Miljøavgift på plast

-52

-52

73

Miljøavgift på metall

-183

-183

74

Miljøavgift på glass

10

10

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

-600

-600

5571

Sektoravgifter under Arbeidsdepartementet

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift1

-28

-28

5572

Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet

71

Vinmonopolavgift

–1

-

-1

5578

Sektoravgifter under Miljøverndepartementet

72

Fiskeravgifter

2

-

2

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet

70

Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

3

3

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

-18

-18

5584

Andre avgifter

70

Etterslep, netto tilbakebetalinger av utgåtte avgifter

0

0

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

1 700

1 700

72

Arbeidsgiveravgift

90

2 910

3000

Sum

173

-29 194

-29 020

1 Jf. Prop. 7 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet for 2013 under Arbeidsdepartementet

Kilde: Finansdepartementet

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.