1. Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol, Tor Arne Bell Ljunggren, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at Samferdselsdepartementet i proposisjonen foreslår endringer i bevilgningene under programkategoriene 21.30 Vegformål, 21.40 Særskilte transporttiltak, 21.50 Jernbaneformål og 22.10 Post- og telekommunikasjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at nysalderingen og omgrupperingen tradisjonelt har vært en oppdatering av budsjettet for inneværende år, med tekniske justeringer og nye anslag. Vanlig praksis er at en ikke bruker eventuelle reduserte utgifter eller økte inntekter til å øke satsingen på andre områder på tampen av budsjettåret. Motsatt bruker en heller ikke økte utgifter eller reduserte inntekter til å kutte i inneværende års budsjett. Regjeringen går imot vanlig praksis når de åpner for hundretalls millioner til nye satsinger innenfor årets budsjett. Dette kommer bare noen uker etter at regjeringen har lagt til enda flere oljemilliarder i budsjettet for neste år. Disse medlemmer er generelt skeptisk til at regjeringen nå legger opp til en ekstra budsjettbehandling utover statsbudsjettet og revidert budsjett. Disse medlemmer tviler på at regjeringen ville kuttet i budsjettet for i år om anslagene hadde gått i motsatt retning. Disse medlemmer viser for øvrig til behandlingen i finanskomiteen av Prop. 29 S (2013–2014) Ny saldering av statsbudsjettet for 2013, jf. Innst. 100 S(2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til behandlingen i finanskomiteen av Prop. 29 S (2013–2014) Ny saldering av statsbudsjettet 2013, jf. Innst. 100 S (2013–2014).