Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Rammeområde 20 Finansadministrasjon

Tabell 4.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

Utgifter i hele kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

389 100 000

1

Driftsutgifter

320 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

56 100 000

70

Forskning og allmennopplysning om finansmarkedet

12 600 000

1602

Finanstilsynet

339 800 000

1

Driftsutgifter

327 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

12 300 000

1605

Direktoratet for økonomistyring

366 211 000

1

Driftsutgifter

337 911 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

8 400 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

19 900 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

17 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

17 000 000

1610

Toll- og avgiftsetaten

1 572 400 000

1

Driftsutgifter

1 507 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

64 900 000

1618

Skatteetaten

5 114 800 000

1

Driftsutgifter

4 541 400 000

21

Spesielle driftsutgifter

167 200 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

298 800 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

104 400 000

70

Tilskudd

3 000 000

1620

Statistisk sentralbyrå

743 400 000

1

Driftsutgifter

524 900 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

208 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

10 200 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

21 490 000 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

19 800 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 690 000 000

1634

Statens innkrevingssentral

299 000 000

1

Driftsutgifter

282 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

16 500 000

1638

Salg av klimakvoter

3 700 000

1

Driftsutgifter, kan overføres

3 700 000

1645

Statens finansfond

3 000 000

70

Tilskudd til drift

3 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

10 758 600 000

1

Driftsutgifter

33 000 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

10 725 600 000

Sum utgifter rammeområde 20

41 097 011 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

1 000 000

2

Diverse refusjoner

1 000 000

4602

Finanstilsynet

10 500 000

3

Prospektkontrollgebyrer

10 000 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr

500 000

4605

Direktoratet for økonomistyring

45 900 000

1

Økonomitjenester

45 900 000

4610

Toll- og avgiftsetaten

39 900 000

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 200 000

2

Andre inntekter

2 500 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

2 000 000

4

Diverse refusjoner

3 200 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

20 000 000

85

Overtredelsesgebyr - valutadeklarering

6 000 000

4618

Skatteetaten

137 400 000

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

82 000 000

2

Andre inntekter

25 800 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

28 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 500 000

85

Overtredelsesgebyr

100 000

4620

Statistisk sentralbyrå

218 600 000

1

Salgsinntekter

300 000

2

Oppdragsinntekter

208 300 000

85

Tvangsmulkt

10 000 000

4634

Statens innkrevingssentral

1 851 400 000

2

Refusjoner

41 400 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

240 000 000

86

Bøter, inndragninger mv. .

1 300 000 000

87

Trafikantsanksjoner

70 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

200 000 000

4638

Salg av klimakvoter

539 600 000

1

Salgsinntekter

539 600 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

858 018 000

30

Avskrivninger

858 018 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

81 825 000

80

Renter av statens faste kapital

81 825 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

2 991 200 000

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

233 200 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

300 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 579 500 000

83

Av alminnelige fordringer

30 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

309 800 000

85

Renteinntekter fra bytteavtaler mv. .

790 300 000

86

Renter av lån til andre stater

200 000

87

Renteinntekter mv. fra Statens finansfond

7 800 000

89

Garantiprovisjon

40 100 000

Sum inntekter rammeområde 20

6 775 343 000

Netto rammeområde 20

34 321 668 000

Komiteen viser til at Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, med subsidiær støtte fra Venstre, inngikk et budsjettforlik 15. november 2013. For rammeområde 20 medførte dette en innsparing på 4 700 000 kroner i forhold til regjeringens forslag. Komiteen viser til Stortingets vedtak 26. november 2013, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 34 316 968 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2013–2014).

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til det fremforhandlede budsjettforliket og foreslår å redusere Finansdepartementets driftsutgifter med 4 mill. kroner sammenliknet med Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok, og slutter seg til dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til det fremforhandlede budsjettforliket og foreslår å redusere Finansdepartementets spesielle driftsutgifter med 700 000 kroner sammenliknet med Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok, og slutter seg til dette.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag om endret kontorstruktur i Direktoratet for økonomistyring (DFØ).

Disse medlemmer viser til at forslaget innebærer flytting av et betydelig antall statlige arbeidsplasser i ulike deler av landet.

DFØ er et direktorat der tjenestene i stor grad må anses å være stedsuavhengige. Det tilsier at regjeringen også vektlegger mulige distriktspolitiske konsekvenser av en slik flytting av statlige arbeidsplasser. Disse medlemmer ber derfor regjeringen komme tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett der kombinasjonen av en effektivisering av DFØ og en opprettholdelse av en desentralisert kontorstruktur vurderes særskilt.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett når det gjelder forslaget om endret kontorstruktur i Direktoratet for økonomistyring, der kombinasjonen av en effektivisering av direktoratet og en opprettholdelse av en desentralisert kontorstruktur vurderes særskilt.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Sundvolden-erklæringen slår fast at regjeringen bygger sin politikk på målet om en mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser. Disse medlemmer viser til at Direktoratet for økonomistyring (DFØ) er den viktigste leverandøren av fellestjenester til statlige virksomheter, og direktoratet må og skal levere tjenester som er på høyde med det beste som finnes i markedet. Disse medlemmer viser til at en reduksjon i antallet kontorer er et viktig tiltak for å legge til rette for god sikkerhet, leveringsdyktighet og internkontroll. Disse medlemmer påpeker at en samling av virksomheten i Trondheim, Stavanger og Oslo forventes å gi en innsparing på i størrelsesorden 20 mill. kroner etter gjennomført omstilling, og at dette er penger som vil kunne brukes til andre formål hvert eneste år fremover. Disse medlemmer viser til at vedtaket om ny kontorstruktur for DFØ er i samsvar med kongelig resolusjonen av 16. september 2011 om retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser. Disse medlemmer vil videre påpeke at en eventuell samling av lønns- og regnskapstjenester i DFØ til et annet kontor enn Stavanger og Trondheim, vil være forbundet med en vesentlig økt risiko for svikt i kritiske tjenesteleveranser underveis i omstillingsprosessen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok, og slutter seg til dette.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok, og slutter seg til dette.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), Gul bok, og slutter seg til dette.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremmet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i budsjettet for 2010 legge frem en vurdering av effekten ved helt eller delvis å slette klimakvoter fremfor å selge disse i markedet sammenliknet med å øremerke gevinsten ved kvotesalget til andre utslippsreduserende tiltak, og legge frem forslag om enten redusert kvotesalg eller øremerking av salgsgevinster til klimatiltak.»

Dette medlem konstaterer at dette ikke er gjort. Dette medlem konstaterer imidlertid at tidligere miljøvernminister Bård Vegar Solhjell har skrevet brev til EU hvor han ber EU om å slette klimakvoter for å få prisene opp (og utslippene ned). Det er bra, og et av de viktigste tiltakene innenfor EUs kvotesystem og de bedriftene som er omfattet av dette, men Norge må også delta i en felles dugnad med å slette kvoter.

Dette medlem viser til at mengden kvoter som det er budsjettert med salg av samlet er en betydelig del av Norges årlige klimagassutslipp og dermed en del av klimaproblemet. Det å selge problemet er etter dette medlems syn en dårlig strategi og rimer svært dårlig med intensjonen i klimaforliket om å foreta mesteparten av kuttene i CO2-utslipp gjennom innenlandske tiltak. Dessuten er prisen på CO2-kvoter i dag så lav at den ikke bidrar til den langsiktige og helt nødvendige omstillingen til et lavutslippssamfunn. Det lønner seg kort og godt ikke å investere i ny teknologi som gir reduserte utslipp framfor å fortsette å forurense og betale seg ut av problemene gjennom kvotekjøp.

Dette medlem viser til at det norske salget av klimakvoter derfor vil ha som direkte konsekvens at utslippene av klimagasser fra de sektorer i EØS-området som er omfattet av kvotesystemet, vil øke med tilsvarende mengde tonn CO2-ekvivalenter i forhold til om regjeringen hadde valgt å slette kvotene fremfor å selge dem.

Dette medlem viser til at Norge skiller seg fra resten av Europa ved at vi har en relativt sett betydelig høyere andel kvoter som enten kan selges eller slettes fordi offshorenæringen er tatt med i beregningen av Norges kvotemengde, men får ikke tildelt gratiskvoter. Det norske salget tilsvarer altså utslippene fra offshoresektoren, mens enkelte andre land selger mengder som tilsvarende under 10 pst. av samlede nasjonale utslipp.

Dette medlem er ikke prinsipiell motstander av handel med utslippskvoter, men mener at regjeringen har lagt opp til et nivå på salg og kjøp som ikke er spesielt miljø- og klimavennlig. Dette medlem vil understreke at regjeringen gjennom å slette kvoter fremfor å selge dem i markedet kunne ha bidratt til en betydelig nedgang i Europas klimagassutslipp til en relativt lav pris.

Dette medlem foreslo derfor at halvparten av alle de planlagt solgte kvotene i 2014 i stedet slettes og at inntektsanslaget settes ned tilsvarende 269,8 mill. kroner i Venstres alternative budsjett for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Fraksjonenes forslag til bevilgninger. Avvik fra regjeringens forslag

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

Komiteens tilråding

(H, FrP, KrF)

Komiteens mindretall

(V)

Utgifter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

320 400

316 400

(-4 000)

320 400

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

56 100

55 400

(-700)

56 100

(0)

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

337 911

337 911

(0)

337 911

(0)

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

4 541 400

4 541 400

(0)

4 541 400

(0)

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

524 900

524 900

(0)

524 900

(0)

1634

Statens innkrevingssentral

1

Driftsutgifter

282 500

282 500

(0)

282 500

(0)

1650

Statsgjeld, renter mv.

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld

10 725 600

10 725 600

(0)

10 725 600

(0)

Sum utgifter rammeområde 20

41 097 011

41 092 311

(-4 700)

41 097 011

(0)

Inntekter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

4638

Salg av klimakvoter

1

Salgsinntekter

539 600

539 600

(0)

269 800

(-269 800)

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

87

Renteinntekter mv. fra Statens finansfond

7 800

7 800

(0)

7 800

(0)

Sum inntekter rammeområde 20

6 775 343

6 775 343

(0)

6 505 543

(-269 800)

Sum netto rammeområde 20

34 321 668

34 316 968

(-4 700)

34 591 468

(+269 800)

Sum rammeområde 20 – rammevedtak

4 700

0

274 500

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 20 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 20, jf. avsnitt 4.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, samt komiteens medlem fra Venstres primærforslag, er ikke i samsvar med netto rammesum.