7. Komiteens tilråding
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013:
§ 3 første ledd nytt tredje strekpunkt skal lyde:
Ved beregning av arbeidsgiveravgift fra og med 4. termin 2013 skal satsen i sone Ia være 14,1 pst. dersom differansen mellom satser på henholdsvis 14,1 pst. og 10,6 pst. overstiger 450 000 kroner i 2013. For veitransportforetak er den tilsvarende beløpsgrensen fra og med 4. termin 2013 225 000 kroner. Disse beløpsgrensene gjelder også som øvre grense for samlet bagatellmessig støtte ved avgiftsberegningen fra og med 4. termin 2013, jf. annet strekpunkt ovenfor.
Nogjeldande tredje til sjuande strekpunkt blir fjerde til nytt åttande strekpunkt.
§ 4 andre ledd nytt siste punktum skal lyde:
Ved avgiftsberegningen fra og med 4. termin 2013 er øvre grense for differansen som nevnt i første punktum 450 000 kroner.
§ 4 fjerde ledd skal lyde:
Bestemmelsen i § 3 annet strekpunkt femte og sjette punktum, jf. tredje strekpunkt, om begrensningene for samlet bagatellmessig støtte gjelder tilsvarende for virksomheter som anvender reduserte satser etter denne bestemmelse.
Endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013:
II første setning skal lyde:
Produktavgiften skal være 3 pst. fra og med 1. juli 2013.
Endringar i Stortingets vedtak 27. november 2012 om avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring i Stortingets vedtak 27. november 2013 om avgift på motorvogner, A. Engangsavgsavgift for budsjetterminen 2013:
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgift skal betales med følgende beløp:
Avgiftsgrupper | Egenvekt (kg) | Motoreffekt (kW) | NOX-uslipp (mg/km) | CO2-utslipp (g/km) | Slagvolum (cm3) | Sats per enhet (kr) | Vrakpant-avgift (kr) |
Avgiftsgruppe A | 2 400 | ||||||
Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser | 0–1 150 | 37,59 | |||||
1 151–1 400 | 81,94 | ||||||
1 401–1 500 | 163,90 | ||||||
over 1 500 | 190,61 | ||||||
0–65 | 0 | ||||||
66–90 | 275,00 | ||||||
91–130 | 790,00 | ||||||
over 130 | 1 960,00 | ||||||
over 0 | 35,00 | ||||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 764,00 | ||||||
126–165 | 770,00 | ||||||
166–235 | 1 796,00 | ||||||
over 235 | 2 883,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 110 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 814,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 966,00 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | |||||||
-bensindrevne | 0–1 100 | 14,60 | |||||
1 101–1 650 | 48,63 | ||||||
1 651–2 050 | 114,14 | ||||||
over 2 050 | 123,12 | ||||||
-ikke bensindrevne | 0–1 100 | 11,19 | |||||
1 101–1 650 | 39,71 | ||||||
1 651–2 050 | 93,17 | ||||||
over 2 050 | 96,92 | ||||||
Avgiftsgruppe B | 2 400 | ||||||
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 25 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 191,00 | ||||||
126–165 | 192,50 | ||||||
over 165 | 449,00 | ||||||
-CO2-utslipp under 110 g/km t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 203,50 | ||||||
-CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 | 241,50 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp | 25 pst. av A | ||||||
Avgiftsgruppe C | 2 400 | ||||||
Campingbiler | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 0 pst. av A | 22 pst. av A | 22 pst. av A | ||
Avgiftsgruppe D (opphevet) | |||||||
Avgiftsgruppe E | 0 | ||||||
Beltebiler | 36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget | ||||||
Avgiftsgruppe F | 0 | ||||||
Motorsykler | 10 837 | ||||||
0–11 | 0 | ||||||
over 11 | 482,28 | ||||||
0–125 | 0 | ||||||
126–900 | 37,22 | ||||||
over 900 | 81,62 | ||||||
Avgiftsgruppe G | 2 400 | ||||||
Beltemotorsykler (snøscootere) | 0–100 | 15,27 | |||||
101–200 | 30,55 | ||||||
over 200 | 61,07 | ||||||
0–20 | 40,74 | ||||||
21–40 | 81,44 | ||||||
over 40 | 162,87 | ||||||
0–200 | 3,19 | ||||||
201–400 | 6,37 | ||||||
over 400 | 12,73 | ||||||
Avgiftsgruppe H | 2 400 | ||||||
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | ||
Avgiftsgruppe I | 2 400 | ||||||
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre | 3 569 | ||||||
Avgiftsgruppe J | 2 400 | ||||||
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 0 pst. av A | ||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med | |||||||
-utslipp 110 g/km og over | 0–110 | 0 | |||||
111–125 | 305,60 | ||||||
126–165 | 308,00 | ||||||
over 165 | 718,40 | ||||||
-CO2 -utslipp under 110 t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | 325,60 | ||||||
-CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | 386,40 | ||||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2 -utslipp | 40 pst. av A |