4.16 Forsvarsdepartementet
- 4.16.1 Kap. 1700 Forsvarsdepartementet
- 4.16.2 Kap. 1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
- 4.16.3 Kap. 4710 Forsvarsbygg
- 4.16.4 Kap. 1719 Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet
- 4.16.5 Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat
- 4.16.6 Kap. 4720 Felles ledelse og kommandoapparat
- 4.16.7 Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
- 4.16.8 Kap. 4725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
- 4.16.9 Kap. 1731 Hæren
- 4.16.10 Kap. 1732 Sjøforsvaret
- 4.16.11 Kap. 1733 Luftforsvaret
- 4.16.12 Kap. 1734 Heimevernet
- 4.16.13 Kap. 1735 Etterretningstjenesten
- 4.16.14 Kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon
- 4.16.15 Kap. 4740 Forsvarets logistikkorganisasjon
- 4.16.16 Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
- 4.16.17 Kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
- 4.16.18 Kap. 1761 Nye kampfly med baseløsning
- 4.16.19 Kap. 1790 Kystvakten
- 4.16.20 Kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten
- 4.16.21 Kap. 4791 Redningshelikoptertjenesten
- 4.16.22 Kap. 1792 Norske styrker i utlandet
- 4.16.23 Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål
- 4.16.24 Bestillingsfullmakter
Bevilgningen foreslås redusert med netto 1,5 mill. kroner.
Det foreslås å omdisponere 3 mill. kroner til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 1,5 mill. kroner til dekning av Forsvarsdepartementets økte driftskostnader i 2013 som følge av sikringstiltak og utvikling av teknisk infrastruktur i departementets lokaler etter Statsministerens kontors innflytting.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 20,5 mill. kroner.
Av økningen skyldes 3,5 mill. kroner merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4710 post 1. Resten av økningen, som dekkes inn ved reduksjoner på andre deler av forsvarsbudsjettet, gjelder bygge- og anleggsarbeider på Evenes flystasjon (7 mill. kroner) og sluttføring av miljøsanering av et skytefelt i Rissa kommune i Sør-Trøndelag (10 mill. kroner).
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 100 mill. kroner til ekstraordinært bygningsvedlikehold. Midlene foreslås omdisponert fra kap. 1710 post 47, jf. nedenfor, og skal i stor grad gå til vedlikehold av forlegninger, boliger og kaserner samt øvrige tiltak som vil bidra til økt trivsel for soldater og ansatte i Forsvaret.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 7,9 mill. kroner.
Av reduksjonen gjelder 7 mill. kroner omdisponering til kap. 1710 post 1, for å dekke inn utgifter til bygge- og anleggsarbeider på Evenes flystasjon. Bevilgningen foreslås videre redusert med 100 mill. kroner for å dekke inn utgifter på kap. 1710 post 46, knyttet til ekstraordinært vedlikehold av Forsvarets bygningsmasse.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 99,1 mill. kroner til sikringstiltak og utvikling av teknisk infrastruktur i Forsvarsdepartementets lokaler som følge av at Statsministerens kontor har flyttet inn.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener – på bakgrunn av totaliteten i budsjettsituasjonen, samt omtalen i proposisjonen vedrørende allerede foreslåtte reduksjoner på posten – at det er rom for å redusere denne posten med ytterligere 50 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed å redusere posten med samlet 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 57,9 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, nedsettes med | 57 900 000 | |
fra kr 1 780 467 000 til kr 1 722 567 000» |
Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner knyttet til Nasjonalt senter for beskyttelse og sikring av statlig eiendom, bygg og anlegg. Senteret er fullt ut brukerfinansiert. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarsbyggs utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1710 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen, post 1 Driftsutgifter. Som delvis inndekning for utgiftene til etablering av Sivilombudsmannen som nasjonal forebyggende mekanisme foreslås det at bevilgningen på kap. 1719 post 1 reduseres med 50 000 kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 146,8 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder redusert med 172,5 mill. kroner grunnet omdisponering av midler til gjennomføring av øvelser til de kapitler hvor utgiftene påløper. Bevilgningen foreslås videre redusert med 2,3 mill. kroner grunnet omdisponering til kap. 1725 post 50, til dekning av merutgifter til førtidspensjon av sivile. I tillegg foreslås mindre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 25,6 mill. kroner som følge av merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4720 post 1. Bevilgningsbehovet øker videre med 3,1 mill. kroner til dekning av merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 25,6 mill. kroner.
Av økningen på posten gjelder 13 mill. kroner refusjon av utgifter som følge av at militære styrker fra allierte og andre samarbeidsnasjoner er på øvelse i Norge. Resten av økningen, 12,6 mill. kroner, gjelder eksternfinansierte prosjekter ved Forsvarets høgskole, hvor inntektene ble høyere enn det som er lagt til grunn i saldert budsjett 2013. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1720 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 16 mill. kroner.
Av økningen skyldes 3 mill. kroner merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4725 post 1. Resten av endringen gjelder omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 2,3 mill. kroner på ny post 50 Overføring Statens Pensjonskasse. Bevilgningsbehovet gjelder førtidspensjon for sivile ansatte og foreslås dekket ved omdisponering fra kap. 1725 post 1.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner, som gjelder ikke-budsjetterte inntekter knyttet til salg av språktjenester. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1725 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 62,4 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 3,7 mill. kroner til dekning av Hærens merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 90 mill. kroner omdisponert fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 47,9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 0,9 mill. kroner til dekning av Sjøforsvarets merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 48 mill. kroner omdisponert fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 22,1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 1,8 mill. kroner til dekning av Luftforsvarets merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 25 mill. kroner omdisponert fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 49,1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 60 mill. kroner til økt trening av mannskaper i Heimevernets områdestruktur, kursing og befalstrening samt personlig bekledning og utrustning. Dette vil legge grunnlag for økt operativ evne og bedre samhandling med sivile myndigheter og beredskapsetater. Videre foreslås 7 mill. kroner omdisponert fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 9,2 mill. kroner, som foreslås omdisponert fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 92,1 mill. kroner.
Av økningen skyldes 38,2 mill. kroner merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4740 post 1. Videre foreslås bevilgningen økt med 0,4 mill. kroner til dekning av merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013. Resten av den foreslåtte økningen, 53,5 mill. kroner, gjelder omdisponeringer fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet, herunder justert effekt i 2013 av interneffektivisering i samsvar med Forsvarets langtidsplan for 2009–2012.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 38,2 mill. kroner, som i all hovedsak er knyttet til salg av drivstoff til militære styrker fra allierte og andre samarbeidsnasjoner på øvelse i Norge. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1740 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 122,6 mill. kroner, som foreslås omdisponert fra kap. 1760 post 45. Økningen foreslås for å sikre tilgang på nødvendige personellressurser i Forsvarets logistikkorganisasjon til å gjennomføre planlagte investeringsprosjekter.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 6 mill. kroner grunnet høyere utgifter til NATO-prosjektet Air Command and Control System (ACCS) enn det som var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2012–2013). Beløpet foreslås omdisponert fra kap. 1760 post 75, jf. nedenfor.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 101 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 127 mill. kroner, som foreslås omdisponert til andre poster på forsvarsbudsjettet. I hovedsak gjelder det omdisponering av midler til post 1 på samme kapittel for å sikre tilgang på nødvendige personellressurser i Forsvarets logistikkorganisasjon til å gjennomføre planlagte investeringsprosjekter.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 26 mill. kroner grunnet merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4760 post 45.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 6 mill. kroner grunnet omdisponering til post 44 på samme kapitel for å dekke inn høyere utgifter til NATO-prosjektet Air Command and Control System (ACCS) enn det som var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2012–2013).
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 26 mill. kroner på ny post 45. Bevilgningsbehovet gjelder tilbakebetaling av utlegg for påløpte utgifter knyttet Norges «lead nation»-utgifter innenfor P4387 Multinational Geospatial Co-Production Program, der Norge viderefakturer utgifter til Finland. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1760 post 45 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 100 mill. kroner, som foreslås omdisponert til post 47 på samme kapittel.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen til baseutbygging i forbindelse med kampflyanskaffelsen foreslås økt med 100 mill. kroner grunnet forsert framdrift av arbeidene. Beløpet foreslås omdisponert fra post 45 på samme kapittel.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 16,8 mill. kroner, som foreslås omdisponert fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet. Økningen gjelder i hovedsak utgifter til reparasjon av hovedmotor på Kystvaktens Nornen-klasse fartøyer.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 273,9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 274,1 mill. kroner grunnet merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4791 post 1.
Resten av endringen gjelder omdisponering til andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 274,1 mill. kroner.
Økningen gjelder forventede innbetalinger knyttet til ikke-budsjetterte oppdrag gitt av Justis- og beredskapsdepartementet, herunder bistand til politiet (11,7 mill. kroner), gjennomføring av Handlingsplan Sea King 2020, som skal sørge for at redningshelikopterkapasiteten opprettholdes på dagens nivå frem til nye helikoptre er på plass (240 mill. kroner), og refusjon for luftambulansetjenester (22,4 mill. kroner).
Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1791 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 100,9 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i hovedsak lavere utgifter til styrkebidraget i Afghanistan grunnet planlagt nedtrapping og endret innretning. Reduksjonen i bevilgningsbehovet foreslås omdisponert til prioriterte områder i forsvarssektoren, slik det er forutsatt i langtidsplanen for Forsvaret, jf. Prop. 73 S (2011–2012).
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner gjennom omdisponering fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås følgende endringer i bestillingsfullmakter i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak:
Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto 400 mill. kroner, fra 30 mill. kroner til 430 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 420 mill. kroner som følge av langtidskontrakter knyttet til Cyberforsvaret og Forsvarets sanitet samt innleie av personell.
Fullmakten foreslås videre redusert med 20 mill. kroner knyttet til innkjøp av fellesmateriell. Dette fullmaktsbeløpet foreslås overført til kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 5 mill. kroner, fra 80 mill. kroner til 75 mill. kroner.
Reduksjonen gjelder overføring av fullmakt til kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1731 Hæren, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med i alt 470 mill. kroner, fra 600 mill. kroner til 130 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 270 mill. kroner, som gjelder innkjøp av fellesmateriell og overføres fullmakten for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor. I tillegg foreslås fullmakten redusert med 200 mill. kroner for å tilpasse fullmaktsbeløpet til forventet behov.
Kap. 1732 Sjøforsvaret, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto 710 mill. kroner, fra 100 mill. kroner til 810 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 860 mill. kroner knyttet til diverse kontrakter om vedlikehold, oppgradering og levetidsforlengelse av fartøyer og våpensystemer. Fullmakten foreslås videre redusert med 150 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1733 Luftforsvaret, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto 150 mill. kroner, fra 600 mill. kroner til 750 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 450 mill. kroner knyttet til kontrakter om vedlikehold og oppgradering av F-16 kampfly og Orion maritime overvåkingsfly. Fullmakten foreslås videre redusert med 300 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1734 Heimevernet, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 760 mill. kroner, fra 825 mill. kroner til 65 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 675 mill. kroner knyttet til avviklingen av Heimevernets fartøyer av Reine-klassen. Fullmakten foreslås videre redusert med 85 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med 900 mill. kroner, fra 300 mill. kroner til 1 200 mill. kroner.
Bestillinger som Forsvarets logistikkorganisasjon foretar for Forsvaret har tidligere i hovedsak blitt belastet de enkelte virksomhetenes bestillingsfullmakter. Dette har medført uklarhet med hensyn til ansvaret for oppfølgingen av bestillingsfullmaktene. Regjeringen foreslår derfor å redusere fullmaktsbeløpene på de aktuelle virksomheters kapitler med til sammen 900 mill. kroner og øke fullmakten tilsvarende på kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon. På den måten etableres en klarere ansvarsdeling med hensyn til forvaltningen av bestillingsfullmaktene.
Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 25 mill. kroner, fra 125 mill. kroner til 100 mill. kroner, for å tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Post 44 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 35 mill. kroner, fra 115 mill. kroner til 80 mill. kroner, for å tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Kap. 1790 Kystvakten, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 820 mill. kroner, fra 2 900 mill. kroner til 2 080 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 800 mill. kroner som følge av at de tidligere innleide fartøyene KV Harstad og fartøyene i Nornen-klassen nå er kjøpt. Behovet knyttet til fartøyet i Reine-klassen som Kystvakten overtar, er dekket innenfor gjenværende fullmaktsbeløp. Fullmakten foreslås videre redusert med 20 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av fellesmateriell, overføres fullmakten for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale ovenfor.
Kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med netto 15 mill. kroner, fra 75 mill. kroner til 60 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 20 mill. kroner knyttet til innkjøp av fellesmateriell. Dette fullmaktsbeløpet overføres fullmakten for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale ovenfor.
Fullmakten foreslås videre økt med 5 mill. kroner for å tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Kap. 1792 Norske styrker i utlandet, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med 30 mill. kroner, fra 55 mill. kroner til 25 mill. kroner. Reduksjonen på 30 mill. kroner gjelder innkjøp av fellesmateriell, og dette fullmaktsbeløpet foreslås overført fullmakten på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.